امنیت

باشندگان کندز از طالبان خواستند که در جریان ماه رمضان خشونت را متوقف کنند

گزارش از هدایت الله

حدود ۱۰۰ تن از باشندگان شهر کندز به تاریخ ۱۹حمل گردهم آمدند تا از طالبان بخواهند که ماه مبارک رمضان را احترام بگذارند، اسلحه خود را به زمین گذاشته و خونریزی افغان های بی گناه را متوقف کنند. [محمد قاسم/ سلام تایمز]

کندز-- حدود ۱۰۰ تن از باشندگان شهر کندز به روز پنجشنبه (۱۹ حمل) گرد هم آمدند تا از طالبان بخواهند که به ماه مبارک رمضان احترام بگذارند، اسلحه خود را به زمین گذاشته و ریختن خون افغان های بی گناه را متوقف کنند.

ماه رمضان قرار است به روز سه شنبه در افغانستان آغاز شود.

افغانستان علی رغم گفتگوهای صلح که سال گذشته میان طالبان و حکومت آغاز شد، شاهد افزایش خشونت ها و موجی از ترورهای بود که در آن افغان های برجسته، از جمله خبرنگاران، فعالان و کارمندان حکومتی هدف قرار گرفتند.

مقامات، طالبان را مقصر اکثری این خونریزی ها دانسته اند.

بیش از ۱۰۰ تن از باشندگان کندز بشمول عالمنان دین و زنان به تاریخ ۱۹حمل در شهر کندز گرد هم آمدند تا از طالبان بخواهند که در ماه مبارک رمضان از خشونت دست بکشند. [محمد قاسم/ سلام تایمز]

بیش از ۱۰۰ تن از باشندگان کندز بشمول عالمنان دین و زنان به تاریخ ۱۹حمل در شهر کندز گرد هم آمدند تا از طالبان بخواهند که در ماه مبارک رمضان از خشونت دست بکشند. [محمد قاسم/ سلام تایمز]

میرزا محمد لغمانی یکی از بزرگان قومی که در این گردهمایی حضور داشت، گفت که در جریان رمضان باید آتش بس اعلام شود زیرا مذاکرات بین الافغانی ادامه دارد.

وی افزود، «مسلمانان مکلف هستند که روزه بگیرند، و مردم ما روزه می گیرند، نماز می خوانند و برای نماز تراویح می روند. اگر جنگ جریان داشته باشد، هیچ کس نمی تواند به نماز تراویح برود. در جریان رمضان برای مردم نباید مزاحمت ایجاد شود.»

لغمانی گفت، «درست است که ما روزه می گیریم، اما در موجودیت جنگ، کشتار و برادرکشی، نه روزه ما و نه دعای ما نزد خداوند قبول می شود و نه می توانیم در یک محیط آرام عبادت کنیم.»

سال گذشته نیز زمانیکه حملات طالبان در جریان این ماه مبارک افزایش یافته بود، خواست های مشابه برای اعلام آتش بس به سمع گوش های کر رسانده شد. این باشندگان به سلام تایمز گفتند که آنها امیدوار هستند که امسال قضیه متفاوت باشد.

فاطمه مجیدی، محصل فاکولته حقوق پوهنتون کندز گفت، «همه افغان ها خواهان صلح و پایان جنگ و خشونت هستند. طالبان باید حداقل در ماه مبارک رمضان جنگ را متوقف کنند.»

مولوی عظیم الله احدی یک عالم دین که در این اجتماع اشتراک کرده بود، از طرف های درگیر جنگ خواست که به احترام این ماه مبارک خشونت را متوقف کنند.

احدی با افزودن اینکه اسلام کشتار مسلمانان را در همه ماه ها، به ویژه در ماه رمضان منع کرده است گفت، «ماه رمضان ماه مهمان نوازی خداوند است -- ما باید به درستی از این ماه استقبال کنیم».

وی افزود، «طالبان باید خشونت را کنار بگذارند و خواسته های خود را از طریق مذاکره مطرح کنند، نه بوسیله کشتن مسلمانان.»

خواست ها برای آتش بس

محمد عارف مرادی یک باشنده شهر کندز گفت، «من از طالبان و دیگر گروه های افراطی می خواهم که خشونت و خونریزی را در ماه رمضان متوقف کرده و آتش بس را اعلام کنند.»

وی گفت، «مخالفین صلح و دشمنان افغانستان باید حداقل جلوی حملات تروریستی را بگیرند و بگذارند که افغان ها ماه رمضان را در صلح سپری کنند.»

محمد یوسف ایوبی، رئیس شورای ولایتی کندز گفت، «اگر جنگ می توانست این کشور را بسازد، اکنون بسیار رونق یافته بود، اما کشور با جنگ و برادرکشی انکشاف نخواهد کرد.»

وی افزود، «ما از طالبان می خواهیم كه با پولیس، اردوی و حکومت به یک آتش بس توافق کنند و جنگ را ادامه ندهند.»

محمد اسماعیل کلیوال، یک باشنده شهر کندز گفت، «ما می خواهیم طالبان مشکلات خود را با حکومت از طریق گفتگو حل کنند.»

کلیوال گفت، «قبرستان های ما پر از شهدای منسوبین امنیتی و مردم ملکی شده است. ما در هرخانه یتیم و بیوه داریم. هزارها خانواده بدون آینده روشن سرپرست ندارند که از آنها مراقبت کند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

الکساندر: برای خاتمه جنگ باید با جنرال های پاکستانی گفتگو صورت گیرد کریستوفر الکساندر، سفیر سابق کانادا در افغانستان در یک مصاحبه با صدای امریکا گفت که طالبان صلاحیت اعلام آتش بس را ندارند و برای پایان دادن به جنگ باید گفتگوهای جدی با جنرال های پاکستانی صورت بگیرد. این دیپلمات پیشین بر این باور است که رهبران ارتش پاکستان دستورات نبرد و پیش برد جنگ نیابتی را در افغانستان صادر می کنند. شما می توانید در این ویدیو بیشتر بشنوید و ببینید که این درگیری در افغانستان از کجا ناشی می شود؟ چه کسی آن را انجام می دهد؟ چرا آنها این کار را می کنند؟ https://www.facebook.com/voapashto/videos/300830478091807/

پاسخ

دفتر والی ولایت ننگرهار می گوید، نیروهای امنیتی ۶۸۹ وسیله انفجاری را که در ۲۶ خريطه ای دال پنهان شده بود، و از پاکستان به جلال آباد حمل می کردند، کشف و ضبط کردند. دو نفر به اتهام حمل اقلام بازداشت شده اند. افراد بازداشت شده به جرم خود اعتراف كردند. خبرگزاری پژواک

پاسخ

کاری نیک کردند. خداوند مردم کندز را سربلند داشته باشند. واقعاً مردم ولایت کندز در طی بیست سال گذشته خیلی زیاد از رنج ها را در اثر جنگ متقبل شدند و هزار ها شهید دادند. مردم کندز بیشتر از هر کسی دیگر قربانی جنگ های ویرانگر بوده اند.

پاسخ

خدا کند که با ماه مبارک رمضان امسال یک صلح دایمی در این کشور تامین شود. مردم افغانستان دیگر از جنگ بیزار هستند حتی کسانیکه در صفوف مخالفین مسلح می جنگند نیز از جنگ خسته شده است و منتظر گفتگو های صلح بین الافغانی هستند و امیدوار هستند که صلح در کشور تحقق می پذیرند. جنگ نیز بالای آنها تحمیل شده است. مشکل در رهبران این گروه است، بدون اجازه رهبران شان آنها کاری کرده نمی توانند. کسانیکه در صف آنها یک هفته هم جنگیده باشند و زمانیکه صف آنها را رها کنند مورد پی گرد آنها قرار می گیرند که چرا آنها در صف اینها می جنگیدند و اکنون دست از جنگ کشیدند. من تعداد زیاد از مخالفین را می شناسم که پس از اینکه صف آنها را رها کرده مجبوراً کشو را ترک کرده زیرا حیات شان از سوی مخالفین در خطر بود. بناءً خواست مردم از همه طرف ها این است که به خاطر ماه مبارک رمضان از خواسته های شخصی خود بگذرند و به این کشاله چهل ساله بطور دایمی نقطه پایان بگذارند. برای اکثریت مطلق مردم این کشور صلح و امنیت و همچنا لقمه ای نان ضرورت است. برای آنها نه نظام جمهوریت مهم است و نه نظام امارت و یا کدام نظام دیگر. برای مردم نظام مهم است که در آن تمام ارزش های اسلامی کنجانیده شده باشد.

پاسخ