امنیت

در یک هجوم بی تفاوت طالبان در نیمروز ده ها جلد قرآن کریم سوختند

گزارش از عمر

به گفته باشندگان و مقامات محلی، طالبان پس از حمله بر ولسوالی خاشرود ولایت نیمروز در غرب افغانستان به تاریخ ۲۳ جوزا، ده ها خانه و دکان را تخریب کرده و همچنان به نسخه های قرآن کریم آتش زدند. [عبدالله عزیزی/سلام تایمز]

هرات -- مقامات ولایتی می گویند، صدها نفر از جنگجویان طالب به تاریخ ۲۳ جوزا بالای ولسوالی خاشرود ولایت نیمروز حمله کرده و قبل از آنکه نیروهای امنیتی افغان آنها را به عقب برانند، آنها ده ها خانه و دکان را ویران کردند و نسخه های قرآن کریم را سوزاندند.

زمریالی احدی والی نیمروز با افزودن اینكه جنگجویان «ده ها نسخه قرآن كریم را در یک دکان در بازار خاشرود سوزاندند» گفت، طالبان تقریباً تمام دکان های بازار این ولسوالی و تعدادی از خانه های نزدیک را سوزاندند.

وی گفت، طالبان به تقدس قرآن کریم -- کلام الله متعال (ج) -- احترام نمی گذارند و اقدامات آنها اصلیت فریب دهنده به اصطلاح جهاد آنها را نشان می دهند.

علی احمد مهاجر یک باشنده شهر زرنج مرکز ولایت نیمروز گفت، طالبان تا حدی پیش رفته اند که به جای احترام کردن به قرآن کریم، آن را آتش زدند.

در تصویر خساراتی دیده می شوند که به دکان های ولسوالی خاشرود ولایت نیمروز به تاریخ ۲۴ جوزا یک روز پس از آن وارده شده اند که جنگجویان طالب به آنها آتش زدند. [عبدالله عزیزی/سلام تایمز]

در تصویر خساراتی دیده می شوند که به دکان های ولسوالی خاشرود ولایت نیمروز به تاریخ ۲۴ جوزا یک روز پس از آن وارده شده اند که جنگجویان طالب به آنها آتش زدند. [عبدالله عزیزی/سلام تایمز]

وی افزود، طالبان همه چیز را در ولسوالی خاشرود سوزاندند و بسیاری از خانواده ها املاک خود را از دست داده اند.

عبدالستار که از ۲۶ سال بدینسو در بازار خاشرود یک دکان را اداره می کرد، گفت که تمام دارایی خود را از دست داده است.

وی با افزودن اینكه باشندگان تقریباً هرچیزی که داشتند از دست دادند گفت، طالبان معیشت های مردم ملکی را در ولسوالی خاشرود از بین برده اند.

ستار گفت، «ما از حکومت می خواهیم که دکان ها و خانه های ما را بازسازی کند.»

وی افزود، افغان ها از طالبان غیر از ویرانی و ناامیدی توقع دیگری ندارند.

گل احمد یکی دیگر از باشندگان ولسوالی خاشرود گفت، «تمام ملکیت و دارایی های من در حمله طالبان سوخته و اکنون بیشتر از ۵۰۰ هزار افغانی [۶۳۶۹ دالر] قرضدار هستم و نمی دانم که چگونه این قرضه را بازپرداخت کنم.»

وی افزود، طالبان برای حمله کردن بالای بازار خاشرود از راکت ها و بمب ها استفاده کردند.

حملات طالبان بالای املاک عامه تنها به ولایت نیمروز محدود نمی شوند.

به تاریخ ۲۵ جوزا، طالبان پس از حمله کردن بالای مرکز ولسوالی اناردره در ولایت فراه، یک تعمیر ولسوالی را با یک وسیله انفجاری قوی منفجر کردند.

ویدیویی که در شبکه های اجتماعی در حال گردش بود، نشان می داد که طالبان هنگامی این تعمیر را منفجر کردند که شعار «الله اکبر» را سر می دادند.

دشمن مسلمانان افغان

سوزاندن قرآن کریم توسط طالبان خشم علمای دینی در سراسر افغانستان را برآنگیخته است.

مولوی عبدالغفور عباسی یک عالم دینی در شهر فیروز کوه مرکز ولایت غور گفت، سوزاندن نسخه های قرآن کریم یک گناه کبیره است و به هیچ وجه قابل توجیه نیست.

وی گفت، «ما سوزاندن نسخه های قرآن کریم در جریان حمله اخیر جنگجویان طالب در ولایت نیمروز را به شدت محکوم می کنیم. ما از طالبان می خواهیم که از انجام دادن این جنایات و نقض کردن ارزش های اسلامی خودداری کنند.»

وی گفت، هر کسی که به تقدس قرآن پاک احترام نمی گذارد و آن را بسوزاند، مسلمان نیست.

مولوی عبدالله حسینی یک عالم دینی در شهر قلعه نو مرکز ولایت بادغیس گفت، بی حرمتی طالبان به قرآن کریم ادعاهای آنها مبنی بر اینکه آنها مسلمانان صادق هستند، را تضعیف می سازد.

وی گفت،‌ احترام به قرآن کریم و پیروی از احکام آن بالای همه مسلمانان فرض است، اما طالبان هیچ کدام از این کارها را انجام نداده اند.

وی افزود، «سوزاندن نسخه های قرآن پاک قابل قبول نیست و طالبان باید بدانند که آنها برای این جرم خود بهای زیادی را پرداخت خواهند کرد.»

محمد ناصر اکبری یکی از باشندگان شهر زرنج گفت، طالبان باید درک کنند که آنها با سوزاندن قرآن کریم در حالیکه آنها ادعا می کنند که مسلمان هستند، اعتماد مردم را از دست داده اند و دیگر نمی توانند بخشی از جامعه افغانستان باشند.

وی گفت، حتی غیرمسلمانان نیز به قرآن کریم احترام می گذارند و به آن آسیب نمی رسانند، اما طالبان در حالی این کار را می کنند که هر روز زیر ادعاهای دروغین «جهاد» ده ها مسلمانان افغان را می کشند.

وی افزود، طالبان یک گروه افراطی هستند و باید درک کنند که آنها نمی توانند عقاید غیراسلامی و افراطی خود را بر مردم افغانستان تحمیل کنند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

طالبان دشمنان سابق افغان ها هستند. آنها فکر می کنند که هیچ کس برعلیه فعالیت های آنها شکایت نخواهد کرد. با این حال، اکنون افغان ها می دانند، اما آنها خاموشی اختیار کرده اند زیرا آنها مجبور به این کار شده اند و به دلیل ترس از مرگ، هیچ کس نمی تواند برای کشورش، ارزش های اسلامی و افغانی اش کاری را انجام دهد.

پاسخ

طالبان چی کسانی هستند؟ طالبان یعنی ویرانی، طالبان یعنی سوزاندن مکاتب، طالبان یعنی تخریب کلینیک ها و شفاخانه ها، طالبان یعنی جاسوسی کردن برای پاکستان، طالبان یعنی تخریب بندهای آب و برق، طالبان یعنی فروش و انتقال آب رایگان افغانستان به ایران و پاکستان. طالبان یعنی نابودی و به فروش رساندن افغانستان.

پاسخ