دین

جنگجویان طالب از رهبران خود جدا شده و به دلیل سرکوب کردن مسلمانان خواستار جهاد علیه چین شدند

گزارش از عمر

جنگجویان طالب به تاریخ ۳۰ میزان در شهر هرات نگهبانی می‌ کند. [عمر/سلام تایمز]

جنگجویان طالب به تاریخ ۳۰ میزان در شهر هرات نگهبانی می‌ کند. [عمر/سلام تایمز]

هرات -- در حالیکه رهبران طالبان به امید حاصل نمودن پول نقد و مشروعیت بین ‌المللی به دنبال روابط گرم با بیجینگ هستند، اعضای این گروه در جاده های افغانستان به دلیل مسدودیت یک اپلیکیشن قابل اعتماد قرآن کریم از سوی چین و سرکوب مسلمانان در سینکیانگ، عصبانیت خود را ابراز می‌ کنند.

ماه گذشته، شرکت آپل اپلیکیشن قرآن مجید را از اپ استور خود در چین حذف کرده و آن را برای میلیون ها کاربر غیرفعال کرد.

به گفته این شرکت، این اپلیکیشن «برای بیشتر از ۲۵ میلیون مسلمان در سراسر جهان مورد اعتماد بوده» که از این آپ برای خواندن یا شنیدن تلاوت قرآن کریم، پیگیری اوقات نماز، پیدا کردن جهت قبله، و تماشاکردن پوشش زنده شهرهای مکه و مدینه و سایر موارد استفاده می کنند.

بیجینگ برای مسدودکردن اپلیکیشن قرآن مجید مورد اعتماد میلیون ها مسلمان در سراسر جهان، به عنوان بهانه از یک قانون استفاده کرده است که برای توزیع کتاب یا مجلات به صورت آنلاین در چین داشتن جواز را ضروری ساخته است. این امر مسلمانان را از حقوق و آزادی های عقیدوی آنها محروم می سازد.

در تصویر مرکز خدمات آموزش مهارت های مسلکی شهر آرتوکس، یکی از کمپ های «آموزش مجدد» رژیم چین در شمال منطقه کاشغر سینکیانگ در چین دیده می شود که اکثراً اقلیت‌ های قومی مسلمان در آن بازداشت می ‌شوند. [گریگ بیکر/ای اف پی]

در تصویر مرکز خدمات آموزش مهارت های مسلکی شهر آرتوکس، یکی از کمپ های «آموزش مجدد» رژیم چین در شمال منطقه کاشغر سینکیانگ در چین دیده می شود که اکثراً اقلیت‌ های قومی مسلمان در آن بازداشت می ‌شوند. [گریگ بیکر/ای اف پی]

یک زن مسلمان در یک بازار در هوتان منطقه سینکیانگ در غرب چین، کودک خود را گرفته است. زنان به طور اجباری به نصب کردن وسایل ضد حاملگی و یا عقامت، سقط جنین، پرداختن جریمه های سنگین در صورت داشتن فرزندان زیاد، و مصرف کردن ادویه جاتی که عادت های ماهوار آنها را متوقف می کنند، مجبور می شوند. [گریگ بیکر/ای اف پی]

یک زن مسلمان در یک بازار در هوتان منطقه سینکیانگ در غرب چین، کودک خود را گرفته است. زنان به طور اجباری به نصب کردن وسایل ضد حاملگی و یا عقامت، سقط جنین، پرداختن جریمه های سنگین در صورت داشتن فرزندان زیاد، و مصرف کردن ادویه جاتی که عادت های ماهوار آنها را متوقف می کنند، مجبور می شوند. [گریگ بیکر/ای اف پی]

حمزه مهاجر یکی از اعضای گروه طالبان در شهر هرات گفت، بهترین راه برای رهایی مسلمانان از ظلم و وحشت حکومت چین، یک قیام علیه این رژیم فاشیستی است.

وی در تفاوت واضح با موقف رهبری گروه طالبان گفت، مسدودیت آپ قرآن کریم از سوی حکومت چین «یک جنایت است و مسلمانان در سراسر جهان نه آن را تحمل خواهند کرد و نه در مورد آن خاموش خواهند ماند.»

مهاجر گفت، «چین آشکارا به ارزش ها و مقدسات مسلمانان توهین می کند و این رژیم جمعیت مسلمان خود را مورد آزار و اذیت قرار می دهد. زمان جهاد علیه حکومت چین فرا رسیده است.»

وی گفت، «مسلمانان در سراسر جهان باید منابع خود را بسیج کرده و یک جنگ مقدسی را علیه رژیم چین راه اندازی کنند. اگر ما برای سرکوب کردن رژیم کمونیستی چین از زور استفاده نکنیم، این کشور هرگز از انجام دادن جنایات وحشیانه علیه جمعیت مسلمان خود دست نخواهد کشید.»

وی افزود، «بهترین اسلحه برای جلوگیری از وحشت ها و شکنجه‌ های رژیم چین علیه مسلمانان در چین اعلام کردن جهاد است.»

این احساسات که از سوی تعداد زیادی از جنگجویان طالب منعکس شده است، با موقف رهبری این گروه که به نادیده گرفتن ظلم های چین علیه مسلمانان درسینکیانگ تمایل نشان داده است، و گروه های مدافع حقوق بشر، کشورهای غربی و بسیاری از مسلمانان آن را با نسل کشی برابر می دانند، در تضاد است.

ظلم چین

در منطقه اکثریت مسلمان نشین سینکیانگ، مقامات چینایی در بیشتر از ۴۰۰ بازداشتگاه که شامل کمپ های «آموزش سیاسی»، مراکز بازداشت بدون محاکمه و زندان ها می ‌شوند، به شمول قزاق‌ ها و قرغیزها بیشتر از یک میلیون اویغور و سایر مسلمانان را زندانی کرده ‌اند.

میلیون ها نفر دیگر تحت نظارت و کنترل شدید زندگی می کنند.

بیجنگ از این تأسیسات به عنوان «مراکز آموزش حرفه ای» با هدف از بین بردن تروریزم و بهبود فرصت های کاری دفاع می کند.

با این حال، بطور گسترده گزارش شده است که این مراکز بازداشتگاه های غیر اختیاری هستند که بعضی ها آنها را مشابه «کمپ های اجباری» توصیف کرده اند.

تحقیقات و مصاحبه های مستقل با زندانیان سابق نشان می دهند که شکنجه های فزیکی و روانی، شستشوی مغزی، تجاوز جنسی سیستماتیک، عقیم سازی اجباری زنان مسلمان، برداشت اجباری اعضای بدن،سوء استفاده جنسی و سایر وحشت ها صورت می گیرند.

حمیدالله غفاری یکی از اعضای گروه طالبان در شهر هرات گفت، چین دشمن مسلمانان بوده و این رژیم در طول تاریخ ظلم های سختی را بالای مسلمانان این کشور انجام داده است.

وی گفت، «حکومت چین زنان مسلمان را عقیم می سازد تا که آنها بچه دار نشوند. این کشور به قتل عام مسلمانان ادامه می ‌دهد تا به آرزوی دیرینه خود برای محو کردن اسلام در این کشور برسد.»

غفاری گفت، این بر تمام مسلمانان فرض است که بر ضد ظلم حکومت چین بالای مسلمانان قیام کنند و اجازه ندهند که مسلمانان بیشتر از این شکنجه شوند.

وی هشدار داد که در صورت تداوم سرکوب مسلمانان از سوی حکومت چین، تمام مسلمانان قیام خواهند کرد و علیه این کشور اقدام خواهند کرد.

وی افزود، «به دلیل ظلم های این رژیم علیه مسلمانان، الله (ج) ویروس کرونا را به چین فرستاده است، اما حکومت چین عبرت نگرفته و هنوز هم بالای مسلمانان ظلم می کند.»

عمر معتصم یکی دیگر از اعضای گروه طالبان در شهر هرات گفت، مسلمانان چین باید در برابر حکومت خود بایستند و در مبارزه برای حقوق و امتیازات دینی خود، از تمام ظرفیت خود استفاده کنند.

وی گفت، «ما در حمایت از مسلمانان چین علیه رژیم آنها به طور قاطعانه می ایستیم. مسلمانان چین خواهر و برادر ما هستند و اگر شرایط اجازه دهند، ما با جان و مال خود از آنها حمایت خواهیم کرد.»

معتصم گفت، «ما از حکومت چین می ‌خواهیم که از تحقیرکردن و سرکوب کردن مسلمانان در کشور خود دست بردارد، در غیر این صورت، آنها با قیام مسلمانان در سراسر جهان روبرو خواهند شد.»

دوستی با چین ناروا است

علمای دینی در واکنش به ادامه تجاوز بر آزادی دینی مسلمانان در چین و حذف شدن آپ قرآن مجید، دوستی کشورهای مسلمان با رژیم چین را نارواه اعلام کردند.

مولوی احسان الله هدایت یک شخصیت روحانی در هرات گفت، حکومت چین در برابر مسلمانان نسل کشی می کند و ظلم بالای مسلمانان اویغور در منطقه سینکیانگ برای سال ها ادامه داشته است.

وی گفت، «جمهوری خلق چین مسلمانان را به طور اجباری در مراکز بازداشت نگه می دارد و آنها را بی رحمانه شکنجه می کند. این ظلم باید پایان یافته و مسلمانان چین باید مانند سایر انسان ها زندگی عادی داشته باشند.»

وی از تمام کشورهای مسلمان خواست تا روابط خود را با چین قطع کرده و برای پایان دادن به آزار و اذیت و بی عدالتی حکومت چین، یک اتحاد را ایجاد کنند.

هدایت گفت، «هرگونه دوستی و صمیمیت با حکومتی که دستانش به خون مسلمانان آلوده اند، حرام است.»

مولانا خلیل احمد نیازی یک عالم دینی در شهر قلعه نو مرکز ولایت بادغیس گفت، حکومت چین بدترین و غیرانسانی ترین مجازات ها را بالای مسلمانان عملی می کند.

وی گفت، «دوستی کشورهای اسلامی با حکومت چین که در کشتار، سوء استفاده جنسی، شکنجه و آوارگی مسلمانان اویغور نقش دارد، یک گناه کبیره است.»

نیازی گفت، «در حالیکه مسلمانان اویغور از حقوق اولیه انسانی خود محروم هستند، حکومت چین در جستجوی تقویت روابط دوستانه با کشورهای اسلامی است. ما از تمام کشورهای اسلامی می ‌خواهیم که چین را تحت فشار قرار دهند تا دیگر بالای مسلمانان خود ظلم نکند.»

سکوت در برابر چین

بسیاری از افغان ها گروه طالبان و رژیم ایران را به دلیل داشتن روابط گرم با چین مورد انتقاد قرار می دهند.

جمشید علیزاده یک باشنده هرات گفت، سکوت اکثریت کشورهای مسلمان و اجتناب آنها از محکوم کردن ظلم رژیم چین بالای مسلمانان اویغور، نابخشودنی است.

علیزاده سکوت گروه طالبان و رژیم ایران در مورد قتل عام مسلمانان از سوی حکومت چین را زیر سؤال برده و گفت که افغانستان و ایران هر دو ادعای حکومت های اسلامی داشته و حمایت خود را از مسلمانان در سراسر جهان اظهار کرده اند.

وی گفت، چین برای منفعت خود با بسیاری از کشورهای مسلمان روابط خود را گسترش می دهد و این کشورها به خاطر منافع اقتصادی خود، ظلم رژیم چین بالای مسلمانان اویغور را نادیده می گیرند.

علیزاده گفت، «امارت اسلامی نباید کمک ‌های بشردوستانه محدود چین را بپذیرد و چین باید برای داشتن روابط خوب با افغانستان تضمین کند که دیگر حقوق مسلمانان چینایی را نقض نخواهد کرد.»

فیض محمد کاکر یک باشنده شهر زرنج مرکز ولایت نیمروز نیز در رابطه با سکوت کشورهای مسلمان عصبانیت خود را ابراز کرد.

وی گفت، «من از تمام کشورهای اسلامی می ‌خواهم که در عرصه های مختلف به شمول سازمان ملل متحد بایستند و در برابر استبداد و بی‌عدالتی حکومت ظالم چین فوراً اقدام کنند.»

کاکر گفت، «ما از امارت اسلامی توقع داشتیم که در حمایت از جامعه بی گناه مسلمانان چین صدای خود را بلند کند. اما متأسفانه امارت اسلامی خاموشی را اختیار است.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

کوس مادر چین

پاسخ

تشکر از سایت تان.

پاسخ