دین

چین اپلیکیشن معروف قرآن کریم را برای میلیون‌ها مسلمان غیرفعال کرد

گزارش از سلام تایمز

مسلمانان چینایی به تاریخ ۹ سرطان ۱۳۹۳ در مسجدی در تانچنگ ولایت شاندونگ چین قرآن کریم می خوانند. [اس تی آر/ای اف پی]

مسلمانان چینایی به تاریخ ۹ سرطان ۱۳۹۳ در مسجدی در تانچنگ ولایت شاندونگ چین قرآن کریم می خوانند. [اس تی آر/ای اف پی]

قاهره -- بیجینگ به عنوان یک راه گریز برای خاموش ساختن اپلیکیشن قرآن مجید مورد اعتماد میلیون ها مسلمان در سراسر جهان از یک قانون استفاده می کند که برای توزیع آنلاین کتاب یا مجلات در چین به جواز ضرورت است.

به گفته خدمات مدیریت معلومات پاکستان که توسعه دهنده این آپ می باشد، در اواسط ماه میزان، اپل اپلیکیشن قرآن مجید را از آپ استور خود در چین حذف کرده و آن را برای تقریباً یک میلیون کاربر غیرفعال ساخت.

به گفته این شرکت، این اپلیکیشن برای بیشتر از ۲۵ میلیون مسلمان در سراسر جهان مورد اعتماد بوده که از این آپ برای خواندن یا شنیدن تلاوت های قرآن کریم، پیگیری اوقات نماز، تعین کردن جهت قبله، و تماشای پوشش زنده شهرهای مکه و مدینه و سایر موارد استفاده می کنند.

به چالش کشیدن قوانین سانسور چین

بی بی سی به تاریخ ۲۳ میزان گزارش داد، اپلیکیشن قرآن مجید به دلیل داشتن متون مذهبی غیرقانونی حذف شده است، اما مشخص نیست که این آپ دقیقاً چه قوانینی را در چین نقض کرده است.

اپلیکیشن قرآن مجید توسط بیشتر از ۲۵ میلیون مسلمان در ده ها کشور و به بیشتر از ۲۰ زبان استفاده می شود. بیجینگ اخیراً این آپ را به دلیل داشتن «متون مذهبی غیرقانونی» نامشخص از آپ استور اپل در چین بند کرده است. [خدمات مدیریت معلومات پاکستان]

اپلیکیشن قرآن مجید توسط بیشتر از ۲۵ میلیون مسلمان در ده ها کشور و به بیشتر از ۲۰ زبان استفاده می شود. بیجینگ اخیراً این آپ را به دلیل داشتن «متون مذهبی غیرقانونی» نامشخص از آپ استور اپل در چین بند کرده است. [خدمات مدیریت معلومات پاکستان]

خدمات مدیریت معلومات پاکستان در اعلامیه ایکه توسط بی ‌بی ‌سی منتشر شد گفت، «به گفته اپل، اپلیکیشن قرآن مجید ما از آپ استور چین حذف شده است زیرا دارای محتوایی است که به اسناد اضافی از مقامات چینایی ضرورت دارد.

در این اعلامیه آمده است، «ما در تلاش هستیم تا با اداره فضای انترنیتی چین و مقامات مربوطه چینایی برای حل این مشکل در تماس شویم.»

حکومت چین به درخواست خبرنگاران برای تبصره کردن پاسخی نداده است.

اپل به پالیسی حقوق بشر خود اشاره کرد که می گوید، «ما مجبور هستیم که قوانین محلی را مراعات کنیم و گاهی اوقات مسائل پیچیده ای وجود دارند که ممکن ما در مورد آنها با حکومت ها اختلاف نظر داشته باشیم.»

تقریباً در عین زمان، اولیف تریز بایبل یک اپلیکیشن مذهبی معروف دیگر نیز از آپ استور در چین حذف شده است.

یکی از سخنگویان این آپ به بی ‌بی ‌سی گفت، «اداره نرم‌افزار اولیف تری بایبل در جریان بررسی آپ استور اطلاع یافت که ما مجبور هستیم یک جوازی بگیریم که نشان دهد ما اجازه داریم که در سرزمین اصلی چین یک اپلیکیشن با محتوای کتاب یا مجله را توزیع کنیم.»

وی گفت، «از آنجایی که ما جواز نداشتیم و باید آپدیت اپلیکیشن خود را تائید کرده و به مشتریان ارائه می‌کردیم، ما بایبل آپ خود را از آپ استور چین حذف کردیم.»

سانسور اپل یک وبسایتی که آپ ها را در آپ استور اپل در سراسر جهان نظارت می کند، اولین بار در مورد این حذف ها به تاریخ ۲۰ میزان گزارش داد.

مشاهده کننده مک به تاریخ ۲۳ میزان گزارش داد، آودیبل خدمات نشریه کتاب های صوتی متعلق به آمازون، ماه گذشته آپ خود را به دلیل «ضرورت به جواز» از آپ استور در چین حذف کرد.

مایکروسافت به تاریخ ۲۲ میزان اعلام کرد که به دلیل «چالش‌های» رعایت از قوانین سانسوری بیجینگ، لینکدین شبکه اجتماعی بر اساس تجربه کاری خود را حذف می‌کند.

یک اقدام احمقانه

راجح صبری از ریاست ارشاد دینی وزارت اوقاف مصر (اوقاف) گفت، تصمیم گیری چین برای درخواست حذف کردن اپلیکیشن قرآن مجید «احمقانه» بود.

وی گفت، مشخص کردن اینکه آیا این آپ دارای «متون مذهبی غیرقانونی» بوده یا خیر، به دانش تخصصی نیاز دارد.

وی گفت، حذف کردن این آپ «بدون بررسی و نظرخواهی از مراجع بزرگ مذهبی قابل چشم پوشی نیست. این رفتار به عنوان سرکوب کردن آزادی دینی و آزادی عقیده محسوب می شود.»

عبدالنبی بکر یک محقق امور سیاسی و استاد فاکولته شریعت و حقوق پوهنتون الازهر در قاهره گفت، مسئله اسلامی برای حزب کمونیست چین به یک سردرد مبدل شده است.

وی گفت، «بنابراین، بر اساس تفکر حکومت چین، حذف کردن یک اپلیکیشن اسلامی در شبکه‌ های اجتماعی به عنوان یک امر ضروری و یک هدفی تلقی می ‌شود که برای جلوگیری از این موج اسلامی انجام شود.»

وی گفت، اما چین با انجام دادن این کار روابط خود را با کشورهای اسلامی که با آنها روابط قوی دارد، به خطر می اندازد.

بکر گفت، «از آنجایی که مقامات چینایی تصمیم خود را یکجانبه گرفتند، آنها حمایتی را که می توانستند از کشورهای اسلامی دریافت کنند از دست دادند، زیرا آنها توجیهاتی را ارائه نکردند که حتی به ادنی ترین اندازه قانع کننده باشند.»

یکی از خوانندگان افغان سلام تایمز در واکنش به گزارشی در مورد «طرح چینی سازی» پنج ساله بیجینگ نوشت، «مناره های مساجد و لوایح اسلامی در چین تخریب می شوند

خواننده گفت، این خبر همراه با حذف شدن اپلیکیشن بسیار معروف و قابل اعتماد قرآن مجید، نگران کننده است.

وی افزود، «چین با این کارش می خواهد که با مسلمانان زورگویی کند و حکومت چین تلاش می کند تا خدمات انترنیتی و معلومات آنلاین را کنترل کند.»

خاموش کردن اذان

شی جین پینگ رئیس جمهور چین از سال ها بدینسو بالای «چینی سازی» فشار می آورد.

شی جین پینگ در یک سخنرانی اش در ماه سرطان گفت که گروه های مذهبی و قومی باید «بیرق اتحاد چین را بالا نگهدارند».

به عنوان بخشی از برنامه حزب کمونیست چین (از سال ۱۳۹۷ الی ۱۴۰۱) مقامات گنبدهای مساجد، مناره ‌ها و سایر نمادهای معماری اسلامی را حذف کرده‌ و مساجد را از پخش اذان در بلندگوها، منع کرده‌ اند.

این برنامه نه تنها در منطقه اکثریت مسلمان نشین سینکیانگ، بلکه به طور فعال در سرتاسر چین تطبیق می شود جایی که این پالیسی به دلیل بی عدالتی هایی که گروه های مدافع حقوق بشر و برخی کشورهای غربی آن را «نسل کشی» می گویند، شهرت یافته است.

در سینکیانگ، مقامات چینایی در بیشتر از ۴۰۰ بازداشتگاه که شامل کمپ های «آموزش سیاسی»، مراکز بازداشت بدون محاکمه و زندان ها می ‌شوند، بیشتر از یک میلیون اویغور و سایر مسلمانان ترکتبار به شمول قزاق‌ ها و قرغیزها را زندانی کرده ‌اند.

میلیون ها نفر دیگر تحت نظارت و کنترل شدید زندگی می کنند.

بیجنگ از این تأسیسات به عنوان «مراکز آموزش حرفه ای» با هدف از بین بردن تروریزم و بهبود فرصت های کاری دفاع می کند.

اما بطور گسترده گزارش شده است که این مراکز بازداشتگاه های غیر اختیاری هستند که بعضی ها آنها را به «کمپ های اجباری» تشبیه کرده اند.

تحقیقات و مصاحبه های مستقل با زندانیان سابق نشان می دهند که شکنجه های فزیکی و روانی، شستشوی مغزی، تجاوز جنسی سیستماتیک، عقیم سازی اجباری زنان مسلمان، برداشت اجباری اعضای بدن، سوء استفاده جنسی و سایر وحشت ها صورت می گیرند.

جنایات انجام شده دیگری که در سینگیانگ توسط مقامات چینایی انجام شده اند، شامل بازداشت خودسرانه بیش از ۱۰۰۰ امام و شخصیت های مذهبی در این منطقه و از بین بردن یا تخریب حدود ۱۶۰۰۰ باب مسجد می شوند.

بر اساس تحقیقات ای اف پی در سال ۱۳۹۸، ده ها قبرستان در این منطقه تخریب شده و بقایای انسان ها و سنگ های مقبره های شکسته در سراسر این سرزمین پراکنده شده اند.

[ولید ابوالخیر از قاهره در تهیه این گزارش همکاری کرده است]

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

خواست افغان ها از امارت اسلامی و طالبان این است که روابط خود را با چین به حالت تعلیق در آورند تا زمانیکه چینایی ها به آزار و اذیت و توهین مسلمانان در آن کشور پایان نداده باشند. این چگونه نظام اسلامی است که طالبان ادعای آن را می کند؟ طالبان باید از حقوق مسلمانان چین نیز حفاظت کنند. برادران مان در چین توهین و تحقیر می شوند و به ادای مراسم مذهبی شان اجازه داده نمی شوند ولی طالبان با مقامات چینی در دوحه چای و قهوه می نوشند. طالبان باید این کار را نکنند و هکاری شان را با چینایی ها مشروط بسازند. بگویند ما با چین زمانی همکاری می کنیم که چین به آزادی های مذهبی مسلمانان در آن کشور حرمت بگذارند.

پاسخ

چین نمی تواند که با رفتار غیر انسانی مسلمانان را از اسلام منحرف بکند و جلو گسترش اسلام را در آن کشور بگیرد. اسلام یگانه دین است که تاهنوز با وصف تلاش های جدی کفار منحرف نشده است و قرآن کریم در قلب هزار ها حافظ قرآن حفظ است. همه ادیان آسمانی قبل از اسلام منحرف شده و از سوی انسان های مغرض تحریف شدند و به میل خود شان تغییر دادند ولی دین اسلام که بر مبنای قران کریم استوار است، کسی تغییر داده نتوانسته است. اکنون چینایی های بدین نیز نمی تواند که مسلمانان را از عقیده ای حقیقی شان باز بدارند. اسلام پر رشد ترین دین در سراسر جهان است و سالانه هزار ها تن در چین به این مشرف می شوند.

پاسخ