امنیت

هشدار رهبر بزرگ طالبان در مورد افراد نفوذی اختلافات عمیق را آشکار ساخت

گزارش از سلام تايمز و ای اف پی

در این تصویر که به تاریخ ۲۵ اسد گرفته شده است، جنگجویان طالب در امتداد جاده ای در نزدیکی چهارراهی زنبق در کابل نگهبانی می کنند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

در این تصویر که به تاریخ ۲۵ اسد گرفته شده است، جنگجویان طالب در امتداد جاده ای در نزدیکی چهارراهی زنبق در کابل نگهبانی می کنند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

کابل -- یک اعلامیه رهبر بزرگ طالبان به روز پنجشنبه (۱۳ عقرب) که در مورد خطر خاینین و افراد نفوذی در این تحریک هشدار داد، گستردگی شکاف هایی را نشان می دهد که در میان جنگجویان وجود دارد.

ملا هبت الله آخوندزاده که یک شخص گوشه نشین است، با صادر کردن یک اعلامیه کتبی نادر، جدیت این تهدید را منعکس کرده و از فرماندهان طالبان خواست که صفوف خود را پاکسازی کنند.

وی در این اعلامیه می‌ گوید، «همه بزرگان گروه‌ هایشان باید به داخل صفوف خود نگاه کنند و ببینند که آیا اشخاصی ناشناخته ‌ای هستند که بر خلاف میل حکومت کار می ‌کند یا خیر، اگر باشند باید هر چه زودتر اخراج کنند».

وی در اعلامیه ای که از سوی حساب‌ های متعدد طالبان منتشر شد هشدار داد، «هر اشتباهی که رخ دهد، بزرگ همان گروه در دنیا و آخرت مسؤل عواقب این اعمال خواهد بود».

فرماندهان طالبان اصرار دارند که می ‌توانند ثبات و امنیت را دوباره برقرار کنند، اما قتل ‌هایی نیز رخ داده اند که عناصر طالبان در آنها مقصر دانسته شده اند.

هفته گذشته، افراد مسلحی که خود را به عنوان طالبان معرفی کردند، در نتیجه اختلاف بر سر پخش موسیقی که این گروه آن را نمی پسندند، سه نفر از مهمانان عروسی را با ضرب گلوله کشتند.

سخنگوی طالبان تأکید کرد که این قاتلین مطابق دستورات عمل نکرده اند و وعده سپرد که آنها را مجازات خواهند کرد.

هبت الله در اعلامیه خود گفت که فرماندهان واحدهای طالبان باید یک وقتی را تعین کنند تا با سربازان استخدام شده خود بنشینند و «تلاش کنند که بالای رفتار و کردار آنها کار کنند تا که این مجاهدین بتوانند برای رهبران خود بهتر کار کنند».

جهاد علیه چین

این اعلامیه هبت الله در حالی صورت می آید که طالبان بر سر موضوعات مختلف به شمول روابط این گروه با چین، اختلاف نظر دارند.

در حالیکه رهبران طالبان به امید حاصل نمودن پول نقد و مشروعیت بین ‌المللی به دنبال روابط گرم با بیجینگ هستند، اعضای این گروه در جاده های افغانستان به دلیل مسدودیت یک اپلیکیشن قابل اعتماد قرآن کریم از سوی چین و سرکوب مسلمانان در سینکیانگ، عصبانیت خود را ابراز می‌ کنند.

در منطقه اکثریت مسلمان نشین سینکیانگ، مقامات چینایی در بیشتر از ۴۰۰ بازداشتگاه که شامل کمپ های «آموزش سیاسی»، مراکز بازداشت بدون محاکمه و زندان ها می ‌شوند، به شمول قزاق‌ ها و قرغیزها بیشتر از یک میلیون اویغور و سایر مسلمانان را زندانی کرده ‌اند.

تحقیقات مستقل و مصاحبه ها با زندانیان سابق موجودیت شکنجه های فزیکی و روانی، شستشوی مغزی، تجاوز جنسی سیستماتیک، عقیم سازی اجباری زنان مسلمان، ،برداشت اجباری اعضای بدن، سوء استفاده جنسی و سایر وحشت ها را نشان می دهند.

گروه های مدافع حقوق بشر، حکومت های کشورهای غربی و بسیاری از مسلمانان می گویند که جنایات چین نسل کشی محسوب می شوند.

بیجینگ همچنان ماه گذشته به شرکت اپل دستور داد تا برنامه قرآن مجید را از اپ استور خود در چین حذف کرده و آن را برای میلیون ها کاربر غیرفعال کرد.

در حالیکه رهبری طالبان به نظر می رسد که به چشم پوشی از جنایات چین تمایل داشته باشد، اعضای پائین رتبه این گروه احساس متفاوتی دارند.

حمزه مهاجر یکی از اعضای گروه طالبان در شهر هرات گفت، «چین به طور آشکار به ارزش ها و مقدسات مسلمانان توهین می کند و این رژیم بالای جمعیت مسلمان خود ظلم می کند.»

وی گفت، «زمان جهاد علیه حکومت چین فرا رسیده است.»

وی افزود، «بهترین سلاح برای جلوگیری از بی رحمی ها و شکنجه‌ رژیم چین علیه مسلمانان در چین اعلام کردن جهاد است».

عدم حضور رهبران به این نارضایتی ها می افزاید

به همین ترتیب جنگجویان طالب نیز از گوشه نشینی هبت الله و سایر رهبران که به زندگی مخفیانه ادامه داده و حاضر نیستند که در محضر عام ظاهر شوند، ناراضی شده اند.

هبت الله به تاریخ ۸ عقرب در یک مدرسه در قندهار سخنرانی کرد، اما طالبان فقط یک گزارش صوتی از این رویداد را منتشر کردند.

با اینکه از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان بیشتر از دو ماه می گذرد، مردم عادی افغان و حتی جنگجویان طالب نیز در مورد «امیرالمؤمنین» فراری طالبان سؤالاتی را مطرح می کنند.

اجتناب رهبران طالبان از ظاهرشدن در محضر عام و عمل نکردن آنها به وعده های خود، باعث بی اعتمادی فزاینده در میان صفوف این گروه شده است.

گلاب منصوری یک جنگجوی طالب مستقر در کابل در ماه میزان چند روز قبل از سفر هبت ‌الله به قندهار گفت، «انشاءالله هبت ‌الله زنده است، اما نمی ‌دانم چرا تا کنون در محضر عام ظاهر نشده است».

احمد بهروز یک تحلیلگر امور سیاسی مستقر در کابل گفت، طالبان همیشه با مردم افغانستان غیر صادق بودند.

وی ملا محمد عمر بنیانگذار طالبان را به عنوان مثال آورد که به مدت سال ها محل سکونتش به افغان های عادی و همچنان اعضای گروه طالبان معلوم نبود.

هنگامی که ملا عمر در سال ۱۳۹۲ درگذشت، طالبان دو سال پس مرگ وی را تائید کردند.

وی گفت، «اگر هبت الله زنده باشد، باید در محضر عام ظاهر شود و با مردم صحبت کند و دلیل شروع جنگ و قتل عام مردم ملکی بیگناه را واضح سازد.»

بدتر شدن امنیت

در همین حال، طالبان نتوانسته اند که امنیت را در افغانستان تأمین کنند، و این امر افغانستان را با یک سلسله حملات تروریستی و افزایش جرایم روبرو کرده است.

به دست آوردن قدرت توسط طالبان در ماه اسد، از سوی این گروه به عنوان یک لحظه تغیر در اوضاع امنیتی کشور توصیف شد.

اما پس از ۲۰ سال جنگ چریکی، طالبان مجبور شده‌ اند تا با استخدام نمودن دشمنان سابق خود، جنگجویان اسلام ‌گرای متحدین خود و شاگردان جوان مدارس، صفوف خود را به سرعت گسترش دهند.

اکنون که گروه طالبان خودش حکومت است، این تحریک به نوبه خود با حملات گروه های تندرو مانند شاخه خراسان داعش روبرو می شود.

این گروه ها حریفان سرسختی هستند، اما هر دو گروه برای بی ثبات ساختن رژیم پیشین، از تاکتیک هایی مانند بمبگذاری های انتحاری و قتل عام مردم ملکی استفاده کرده اند.

این چالش ها به روز سه شنبه آشکار شدند که در یک حمله گروه داعش بالای یک شفاخانه نظامی در قلب کابل، یک فرمانده ارشد طالبان به قتل رسید.

حمدالله مخلص یکی از اعضای شبکه حقانی و یک افسر نیروهای ویژه طالبان، بلند ترین شخصیتی است که از زمان به قدرت رسیدن طالبان در کابل، کشته شده است.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

پس از آنکه طالبان زمام امور را در دست گرفتند، تعداد زیاد از افراد ولگرد شامل گروه طالبان شدند و از نام طالب استفاده کرده چور و چپاول کردند، مال مردم را دزدی کردند، مردم را کشتند بسیار کار های غلط را انجام دادند. این افراد باید شناسایی شده و از بدنه حکومت کنار زده شود و کسانیکه از نام طالب غلط استفاده کرده باید مجازات شود. اگر قانون بالای همه یکسان تطبیق نشود، مردم علیه طالبان خواهند ایستاد. مجرم مجرم است چه در داخل حکومت باشد چه در بیرون حکومت.

پاسخ

اگر رهبری طالبان روابط نزدیک خود را با چین قطع نکند بین نیرو های جنگی این گروه شفاف های عمیق ایجاد خواهد شد. زیرا برای نیرو های جنگی طالبان صرف اسلام و عزت مسلمانان مهم است. آنها به خاطر چوکی و مقام جهاد نکردند و نمی کند. برای آنها تطبیق احکام شریعت در کشور و داشتن روابط حسنه با همه کشور های خارجی است. اگر حکومت طالبان با چین و روسیه روابط خود را دیگر هم گرم تر کند تعداد زیاد طالبان از حکومت جدید ناراض شده و نهایت یک حرکت نو را آغاز خواهند کرد و بر علیه حکومت امارت اسلامی مبارزه خواهند کرد و افغانستان وارد یک جنگ جدید خواهد شد. از این رو خواست مردم از رهبری حکومت جدید این است که با همه کشور های جهان چه کفری و چه اسلامی روابط متوازن حسنه داشته باشد و همان روابط که با پاکستان، چین، روسیه، و قطر دارد با ایالات متحده امریکا، آلمان، انگلیستان و فرانسه داشته باشد. و در همه منازعات کشور های دیگر بی طرفی خود را حفظ کند. زیرا افغانستان در موقف نیست که طرف واقع شود. تشکر از خبر های تازه تان

پاسخ