امنیت

کشته شدن یک فرمانده ارشد طالبان در حمله گروه داعش عمق مشکلات را نشان می دهد

گزارش از سلام تايمز و ای اف پی

جنگجویان طالب به تاریخ ۱۱ عقرب پس از حمله تروریستی گروه داعش که منجر به کشته شدن ۱۹ افغان به شمول یک فرمانده ارشد طالبان و زخمی شدن ۵۰ نفر دیگر شد، در نزدیکی شفاخانه نظامی سردار داود خان در کابل نگهبانی می کنند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

جنگجویان طالب به تاریخ ۱۱ عقرب پس از حمله تروریستی گروه داعش که منجر به کشته شدن ۱۹ افغان به شمول یک فرمانده ارشد طالبان و زخمی شدن ۵۰ نفر دیگر شد، در نزدیکی شفاخانه نظامی سردار داود خان در کابل نگهبانی می کنند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

کابل -- برای گروه طالبان که از زمان به قدرت رسیدن افغانستان در ماه اسد تاکنون در حفظ امنیت با چالش ها روبرو است، کشته شدن یکی از فرماندهان ارشد این گروه در جریان حمله روز سه شنبه (۱۱ عقرب) توسط گروه داعش، یک مرحله جدید و بیشتر نگران کننده است.

به گفته یک مقام وزارت صحت عامه که نخواست هوئتش معلوم شود، در حمله روز سه شنبه بالای شفاخانه نظامی مهم در کابل، دست کم ۱۹ نفر کشته شدند.

شکاف ‌ها در جبهه طالبان طی هفته‌ های اخیر در حالی آشکار شده اند که این کشور یک سلسله حملات مرگباری را متحمل شده است که رقیب اصلی طالبان یعنی شاخه خراسان داعش مسؤلیت آنها را بر عهده گرفته است.

حمدالله مخلص یکی از اعضای شبکه تندرو حقانی و یک افسر نیروهای ویژه قول اردوی بدری، ارشدترین شخصیتی است که از زمان به قدرت رسیدن طالبان در کابل، کشته شده است.

یک مقام رسانه ای طالبان گفت، «وقتی وی اطلاع یافت که شفاخانه سردار داود خان مورد حمله قرار گرفته است، مولوی حمدالله (مخلص) فرمانده قول اردوی کابل بلافاصله به صحنه رویداد شتافت.»

وی افزود، «ما تلاش کردیم که مانع وی شویم اما وی خندید. بعداً ما اطلاع یافتیم که وی در درگیری رو به رو در شفاخانه به شهادت رسیده بود.»

شبکه حقانی خشن ترین شاخه طالبان است که برای برخی از مرگبارترین حملات در دو دهه اخیر در افغانستان مقصر دانسته می شود.

این شبکه از برکت قدرت مالی و نظامی و شهرت در بی رحمی، نیمه خودمختار در نظر گرفته می شود در حالیکه در داخل گروه طالبان باقی مانده است.

حکومت پیشین افغانستان در گذشته شبکه حقانی را به همکاری با شاخه خراسان داعش برای انجام دادن حملات متهم کرده بود.

مرگ مخلص پس از آن صورت گرفت که سراج الدین حقانی وزیر داخله که جلال الدین پدر فقیدش شبکه حقانی را تشکیل داد، ماه گذشته در جریان یک نشست در کابل از فداکاری های بمبگذاران انتحاری قدردانی کرد.

حقانی که خودش یک تروریست معروف بوده و دستگیری اش ۹۰۰ میلیون افغانی (۱۰ میلیون دالر) جایزه دارد، این اظهارات را به تاریخ ۲۶ میزان در هوتل اینترکانتیننتال بیان کرد که افراد مسلح طالبان در سال ۱۳۹۷ بالای این هوتل حمله کرده و دست کم ۱۹ نفر را کشتند و ده ها نفر دیگر را به گروگان گرفتند.

حساب های طرفدار طالبان در رسانه های اجتماعی و رسانه های محلی به روز سه شنبه تصاویری از وزیر داخله را در حالی منتشر کردند که نماز می خواند و مردانی را در آغوش می گیرد که گفته می شود اعضای خانواده های بمبگذاران انتحاری پیشین طالبان بودند.

رادیو تلویزیون دولتی افغانستان (ملی) گزارش داد، «حقانی جهاد و قربانی های شهدا و مجاهدین را ستایش کرده و آنها را قهرمانان اسلام و کشور» خواند.

زندگی ما به پایان می رسید

حمله روز سه شنبه زمانی آغاز شد که یک بمبگذار انتحاری مواد منفجره خود را در نزدیکی دروازه ورودی این شفاخانه منفجر کرد، و بعداً افراد مسلح به محوطه این شفاخانه داخل شدند.

حاکمان جدید کابل به عنوان بخشی از واکنش نیروهای ویژه خود را در هلیکوپتری که از حکومت پیشین افغانستان به دست آورده اند، به بام این ساختمان اعزام کردند.

شاخه خراسان داعش در اعلامیه ای که در چینل تیلیگرام خود منتشر کرد گفت، «پنج نفر جنگجویان داعش حملات همزمان و هماهنگ ‌شده ‌ای را در این محل انجام دادند».

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان تعداد کشته شدگان را کم نشان داده و گفت که این حمله از برکت واکنش سریع، در ظرف ۱۵ دقیقه ختم شد.

اگرچه گروه های داعش و طالبان هر دو جنگجویان تندرو سنی مذهب هستند، اما در جزئیات دین و استراتیژی اختلاف نظر دارند.

گروه داعش از زمان تسلط طالبان به تاریخ ۲۴ اسد، به شمول بمبگذاری های انتحاری ای که مساجد شیعیان را مورد هدف قرار دادند، مسؤلیت چهار حمله با تلفات زیاد را بر عهده گرفته است.

این شفاخانه که سربازان زخمی طالبان و نیروهای امنیتی پیشین افغان را تداوی می‌کند، قبلاً در سال ۱۳۹۵ مورد حمله قرار گرفته بود که در آن افراد مسلح با لباس‌ های کارمندان طبی در یک محاصره چندین ساعته، دست‌کم ۳۰ نفر را کشتند.

داعش مسؤلیت این حمله را بر عهده گرفت و طالبان مسؤلیت آن را رد کردند.

با این حال، نجات یافتگان قتل عام سال ۱۳۹۵ در آن زمان به ای اف پی گفتند که مهاجمین شعار «زنده باد طالبان» را به زبان پشتو سر دادند و به جز از دو بخش در منزل اول شفاخانه که بیماران طالب در آن بستری بودند، در بقیه همه جا چاپه زدند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

خواست مردم از حکومت جدید این است که یک عملیات تصفیوی دراز مدت را علیه داعش در همه ولایات راه اندازی کند و تا زمانیکه همه ای اعضای داعش را از بین نبرده باشند و یا دستگیر نکرده باشد عملیات متذکره را متوقف نسازد. زیرا روز به روز داعش در افغانستان جان می گیرد و زیاد امکان دارد که جبهه ای مقاومت پنجشر با این گروه به پیوندند و برای طالبان یک درد سر دیگر ایجاد کند. داعش دشمن انسانیت است با آنها هیچ گفتگو نمی شود. آنها اهل صحبت نیستند. آنها می خواهند که مردم را بشکند.

پاسخ

مولوی حمدالله مخلص قوماندان قول اردو بود که جان خود را به خاطر دفاع هموطنان خود از دست داد. از این فهمیده می شود که بین طالبان بلند رتبه و پاین رتبه وجود ندارد. زمانیکه یک رویداد صورت می گیرد همه گی شان چه سرباز عادی باشد و چه یک فرمانده بلند رتبه در برابر دشمن وارد جنگ می شود. آنها از مرگ هراس ندارند. بلکه مرگ را به آغوش باز می پذیرند.

پاسخ