جنایت و عدالت

پس از آن که شاخه خراسان داعش مسؤلیت حمله بر موتر تونس را برعهده گرفت، یک انفجار جدید کابل را لرزاند

گزارش از سلام تایمز و ای اف پی

در عکس یک عضو شاخه خراسان داعش در سال ۱۳۹۹ در افغانستان دیده می شود. [Tejaratnews.ir]

در عکس یک عضو شاخه خراسان داعش در سال ۱۳۹۹ در افغانستان دیده می شود. [Tejaratnews.ir]

کابل -- شاخه خراسان داعش به روز یکشنبه (۲۳ عقرب) مسؤلیت یک حمله در کابل را بر عهده گرفت که منجر به کشته شدن یک ژورنالست شد.

به گفته مقامات، به روز دوشنبه یک بمب دیگر در یک جاده مزدحم در حوزه پنجم پولیس کابل منفجر شد که در نتیجه آن دو نفر زخمی شدند.

بر اساس گزارش آسوشیتد پریس، پولیس کابل گفتند که این انفجار ناشی از یک بمب کنار جاده ای بوده که هنگام عبور یک موتر تکسی منفجر شد. در همین حال، سخنگوی وزارت داخله به رادیو آزادی گفت که این انفجار ناشی از یک بمب مقناطیسی بوده است که به یک موتر چسپیده بود.

این انفجار دو روز پس از انفجار یک موتر تونس در غرب کابل رخ داد که شاخه خراسان داعش مسؤلیت آن را بر عهده گرفت. در آن انفجار یک ژورنالست افغان کشته و چهار افغان دیگر زخمی شدند.

حمید سیغانی که برای شبکه تلویزیونی آریانا کار می کرد، حداقل نهمین ژورنالستی است که در سال ۱۴۰۰ در افغانستان کشته می شود. [حمید سیغانی/فیسبوک]

حمید سیغانی که برای شبکه تلویزیونی آریانا کار می کرد، حداقل نهمین ژورنالستی است که در سال ۱۴۰۰ در افغانستان کشته می شود. [حمید سیغانی/فیسبوک]

مرکز ژورنالستان افغانستان، یک اداره مستقل نظارت کننده بر رسانه های محلی ساعاتی پس از آن انفجار در فیسبوک نوشت، «یک ژورنالست دیگر نیز در افغانستان کشته شد».

این اداره نظارت کننده گفت، حمید سیغانی که برای شبکه تلویزیونی آریانا کار می کرد، حداقل نهمین ژورنالستی بود که در سال ۲۰۲۱ میلادی در افغانستان کشته می شود.

فوزیه وحدت همسرش که همچنان یک ژورنالست است، در صفحه فیسبوک خود مرگ وی را تائید کرده و گفت، «حمید را از دست دادم».

ژورنالستان مورد هدف حملات

به گفته کمیته مصؤنیت ژورنالستان افغان یک گروه رسانه های محلی، دست کم ۶۷ نفر ژورنالستان بین سال های ۱۳۹۲ الی ۱۳۹۹ در افغانستان کشته شده اند.

حمله بالای موتر تونس در دشت برچی اطراف کابل رخ داد، یک منطقه ‌ای که اعضای جامعه اکثریت شیعه هزاره در آن زندگی می کنند و از سال‌ ها بدینسو مورد هدف شاخه خراسان داعش می باشد.

گروه داعش در تیلیگرام نوشت که این گروه به شمول یک ژورنالست «۲۰ مرتدین شیعه» را کشته و زخمی ساخته و گفت که این گروه بمب هایی را در بس ها جابجا کرده است.

یک شفاخانه نزدیک اطلاعیه ‌ای را منتشر کرده و در آن ‌گفته بود که این شفاخانه چهار زخمی را پذیرفته و یک نفر دیگری را دریافت که همزمان با رسیدن به شفاخانه مرده اعلام شد.

یک شاهد عینی گفت که این انفجار در نزدیکی یک پوسته تلاشی رخ داد و بلافاصله پس از آن صدای تیراندازی نیز شنیده شد.

وی به ای اف پی گفت، «من در موتر خود بودم و در موتر پیش روی ما انفجار رخ داد. آن موتر کاملاً سوخت.»

این انفجار یک روز پس از آن رخ داد که بر اثر انفجار یک بمب در یک مسجد در ننگرهار دست کم سه نفر کشته و ۱۵ نفر زخمی شدند.

هنوز هیچ گروهی مسؤلیت آن انفجار را بر عهده نگرفته است.

دفتر والی ننگرهار گفت که مقامات دو نفر «متهمین» را در ارتباط با انفجار مسجد دستگیر کرده اند اما جزئیات بیشتری را ارائه نکرد.

این دفتر در یک اعلامیه گفت، «تحقیقات بیشتر در مورد این حادثه ادامه داشته و اقدامات بیشتری انجام خواهد شد.»

ده ها بمب گروه داعش

از زمان سقوط حکومت افغانستان به تاریخ ۲۴ اسد، تاکنون در ولایت ننگرهار که مرکز سابق شاخه خراسان داعش می باشد ده‌ ها بمب منفجر شده‌ اند، اما کابل بیشتر در امان مانده است.

با این حال، جنگجویان گروه داعش به تاریخ ۱۱ عقرب بالای یک شفاخانه نظامی ملی در پایتخت حمله کردند که در آن دست کم ۱۹ نفر کشته و بیش از ۵۰ نفر دیگر زخمی شدند.

حمدالله مخلص یکی از اعضای شبکه تندرو حقانی و یک افسر نیروهای ویژه قول اردوی بدری، در جریان یک تیراندازی پس از این حمله کشته شد.

در ماه حوت ۱۳۹۵، افراد مسلح گروه داعش بالای همین شفاخانه حمله کرده و دست کم ۳۰ نفر از بیماران و کارمندان را کشتند. جنگجویان اتاق به اتاق رفته و مردم را کشتند و وقتی مهمات آنها تمام شدند از چاقوها استفاده کردند.

این آخرین کشتار پس از یک سلسله حملات در ماه میزان رخ داده است.

به گفته مردم محلی، یک بمبگذار انتحاری شاخه خراسان داعش به تاریخ ۱۶ میزان یک مسجد را در کندز مورد هدف قرار داد که در نتیجه آن حدود ۱۰۰ نفر از مسلمانان شیعه کشته و تعداد زیادی زخمی شدند.

این گروه گفت که بمبگذار انتحاری «یکی از اویغوری ها بود» و این حمله «در پاسخ به خواسته ها و پالیسی های چین بر ضد مسلمانان در سینکیانگ» انجام شد.

حدود یک هفته بعد، انفجارهای متعددی مسجد فاطمیه شیعیان در شهر قندهار را مورد حمله قرار داده و دست کم ۳۳ نفر کشته و ۷۴ نفر زخمی برجای گذاشتند.

شاخه خراسان داعش همچنان مسؤلیت دو حمله انتحاری مرگباری در میدان هوایی کابل به تاریخ ۴ سنبله را بر عهده گرفت.

بر اثر این انفجارها بیشتر از ۱۰۰ فرد ملکی افغان و ۱۳ نفر سربازان امریکایی کشته شدند که محافظت و پیشبرد اسناد تعداد زیادی از افغان هایی را انجام می دادند که منتظر خروج بودند.

بر اساس یک گزارش سازمان ملل متحد در ماه اسد، تازه ترین تخمین ها تعداد جنگجویان شاخه خراسان داعش را از ۵۰۰ جنگجوی فعال تا چندین هزار نفر نشان می دهند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

طالبان اکنون مسئول همه مشکلات در کشور است و هر فردیکه در این کشور کشته می شود طالبان به آن پاسخ گو هستند. طالبان که اکنون زمام امور را در دست گرفتند باید امنیت جان و مال مردم را تامین کنند. دیگر مردم این حالت را تحمل کرده نمی توانند. طالبان باید مبارزه خود را علیه داعش جدی تر بسازند و همه اعضای این گروه را هر چه عاجل نابود کنند.

پاسخ

جنگ در افغانستان پایان نمی یابد. نمی دانم که استخبارات منطقه تا کی خون مردم مظلوم و بی گناه این کشور را تا کی می ریزاند. چرا دنیا به خون افغان ها تشنه است و هیچ تشنگی شان به ریختن خون افغان ها رفع نمی شود. آیا افغان ها این قدر مردم جنایت کار است که باید کشته شوند؟ چهل سال است که میلیون ها تن در افغانستان کشته شدند ولی باز هم استخباراتی منطقه کشتن افغان های بی گناه را متوقف نمی کنند.

پاسخ