امنیت

انفجارهای متعدد در مسجد شیعیان در قندهار ده ها کشته برجای گذاشت

گزارش از سلام تايمز و ای اف پی

پس از یک حمله انتحاری در جریان نماز جمعه که دست کم ۳۲ نفر را کشت، مردان افغان به تاریخ ۲۳ میزان آسیب های داخل یک مسجد شیعیان در قندهار را بررسی می کنند. [جاوید تنویر/ای اف پی]

پس از یک حمله انتحاری در جریان نماز جمعه که دست کم ۳۲ نفر را کشت، مردان افغان به تاریخ ۲۳ میزان آسیب های داخل یک مسجد شیعیان در قندهار را بررسی می کنند. [جاوید تنویر/ای اف پی]

قندهار -- به روز جمعه (۲۳ میزان) در مسجد فاطمیه شیعیان در شهر قندهار انفجارهایی رخ دادند که دست کم ۳۳ نفر کشته و ۷۴ زخمی برجای گذاشت.

این انفجارها یک هفته پس از آن رخ دادند که یک حمله انتحاری بالای نمازگزاران شیعه در مسجدی در شهر کندز صورت گرفت که مسؤلیت آن را شاخه خراسان داعش برعهده گرفت. در انفجار انتحاری کندز حدود ۱۰۰ افغان کشته شده بودند.

یک داکتر در شفاخانه مرکزی میرویس در این شهر به ای اف پی گفت، تاکنون سی و سه جسد و ۷۴ زخمی به شفاخانه ما آورده شده اند.

منابع طبی دیگر و یک مقام ولایتی تعداد تلفات بیشتر از ۳۰ نفر را تائید کردند و حداقل ۱۵ عراده آمبولانس به محل رفت و آمد می کردند.

این داکتر به ای اف پی گفت، «ما دست و پاچه شده ایم.»

وی افزود، «تعداد زیادی از اجساد و زخمی ها به شفاخانه ما آورده شده اند. ما انتظار داریم که تعداد بیشتری بیایند. ما به خون نیاز عاجل داریم. ما از تمام رسانه های محلی در قندهار خواسته ایم که از مردم بخواهند که بیایند و خون اهدا کنند.»

یکی از شاهدان عینی به ای اف پی گفت که صدای سه انفجار را شنید؛ یکی در دروازه اصلی مسجد، دیگری در منطقه جنوبی و سومین در جایی که نمازگزاران در آنجا وضو می گیرند و برای نماز آماده می شوند.

یکی دیگر از شاهدان عینی همچنان گفت که سه انفجار در جریان نماز جمعه که مزدحم ترین تجمع هفته می باشد، این مسجد در مرکز شهر را لرزاند.

قاری سعید خوستی سخنگوی وزارت داخله طالبان در توییتی نوشت، «ما بسیار اندوهگین هستیم که شنیدیم یک انفجار در مسجدی از برادران شیعه در ناحیه اول شهر قندهار رخ داد که در آن شماری از هموطنان ما شهید و زخمی شدند.»

وی افزود، «نیروهای ویژه امارت اسلامی به محل رویداد رسیده اند تا اصلیت این حادثه را مشخص کرده و عاملین این جنایت را به پنجه قانون بسپارند».

تصاویر گرافیکی ای که در شبکه های اجتماعی نشر شده اند و نمی توان آنها را بلافاصله تائید کرد، اجسادی را نشان می دهند که روی فرش مسجد فاطمیه افتاده بودند.

تهدید شاخه خراسان داعش

این آخرین کشتار پس از آن صورت می گیرد که یک بمبگذار انتحاری شاخه خراسان داعش به تاریخ ۱۶ میزان مسجد شیعیان در کندز را مورد هدف قرار داده و تعداد زیادی از مردم را کشت.

این گروه که یک رقیب سرسخت طالبان می باشد و آنها شیعیان را مرتدین می داند، مسؤلیت این حملات بالای نمازگزاران شیعه را بر عهده گرفت.

طالبان خودشان در آزار و اذیت شیعیان سابقه دارند و شکستن زندان ها توسط طالبان در جریان حمله تابستانی آنها، تعداد زیادی از جنگجویان گروه داعش را آزاد کردند.

شرکت ایکس-تراک مستقر در انگلستان که درگیری ها را تحلیل و تجزیه می کند گفت که اگر شاخه خراسان داعش مسؤلیت حمله روز جمعه را بر عهده بگیرد، این حمله از زمان تصرف کابل توسط طالبان بدینسو اولین حمله در قندهار و چهارمین قتل عام دسته جمعی توسط این گروه خواهد بود.

در حالیکه ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان تهدید گروه داعش را بی اهمیت جلوه داده است، اما فرماندهان ساحوی آن را دست کم نمی گیرند.

دو عضو خدمات استخباراتی این تحریک در ماه سنبله به رویترز گفتند که بررسی حملات اخیر در جلال آباد مرکز ولایت ننگرهار نشان داده است که شاخه خراسان داعش حتی باوجود نداشتن جنگجویان و منابع کافی برای تصرف قلمرو، به عنوان یک خطر باقی مانده است.

جنگجویان شاخه خراسان داعش علاوه بر حملات بالای مساجد، از همان تاکتیک هایی مانند بمب های مقناطیسی استفاده می کنند که طالبان برای هدف قراردادن مقامات حکومتی و چهره های جامعه مدنی از آن استفاده می کردند.

اما اکنون این حملات خود طالبان را هدف قرار می دهند.

یکی از مقامات استخبارات طالبان به رویترز گفت، «ما نگران این بمب های چسبنده هستیم که زمانی ما از آنها برای هدف قرار دادن دشمنان خود در کابل استفاده می کردیم. ما نگران رهبری خود هستیم زیرا اگر آنها مؤفقانه کنترل نشوند، آنها می توانند رهبران طالبان را هدف قرار دهند.»

بر اساس یک گزارش سازمان ملل متحد در ماه اسد، آخرین تخمین ها قدرت شاخه خراسان داعش را از ۵۰۰ الی چندین هزار جنگجویان نشان می دهند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

چقد ر آسان شد خون روان کردن انسان . در مسجد کدام مسلمانی باشد که برادر مسلمان خود را آن هم در مسجد بکشد . این یک پروژه است که از طر ف کافران تطبیق می شود . مسلمان را ترورست ساختن و مسلمانان را بنام تروررستان معرفی گردن این کار کسی است که امروز آبر قدرت جهان خود را معرفی می کند . این یک کار آسان نیست که چند نفر یک تنظیم را بنام داعش چور کند و وحشت را در اکثر مملکت های اسلامی راه اندازی کند ود ر چنده ماه یا روز به اندازه شهرت پیدا کند که همه مردم دنیا ازنام آنان ترس داشته باشد . هرکس که به یک نام یک تنظیم را افتتاح می کند باید بودجه کافی داشته باشد این بودجه عادی نیست که به یک لاک دالر یا به یک میلیون دالر این تنظیم های ساخته شود و پشتبانی از هیچ یک کشور را نداشته باشد این تنظیم های که ساخته می شود پشتبانی مالی را از یک کشور را دار داشته می باشد . بیبند یک کشور اسلامی اسلحه را به یک کشوردیگر نمی فروشد بلکه کشورهای اسلامی هم از کشورهای غیر اسلامی اسلحه خریداری می کند . تمام جنگ های که در کشور های اسلامی جاری است این کار مسلمانان نیست بلکه مسلمانان را به جنگ اندختن کار کشور های غیر اسلامی است . هر کشور که اسلحه تولید می کند و آن را به کشورهای دیگر می فروشد محصول این تمام جنگ های که در جهان روان است همان کشور که اسلحه را به کشور دیگر می فروشد همان است .

پاسخ

همه ای اینها کار کفار است و مردم را از رفتن به مسجد و خانه خدا باز بدارند. من مطمین هستم که پس از این مردم به مسجد نخواهند رفت زیرا حفظ جان مهم تر است از نماز. اگر برای زنده گی یک کسی خطر باشد نباید مسجد برود. باید خانه نماز خود را ادا کند.

پاسخ

در باره این ظلم کلان چیزی به گفتن نداریم. ده روز قبل در قندوز بالای شیعیان مظلوم انبفار صورت گرفت و جمعه گذشته در کندهار. نمی دانم که در جمعه ای آینده در کدام ولایت مردم بی گناه به خاک و خون کشانده می شود. تشنگی دشمنان افغانستان هیچ بالای نوشیدن خون افغان ها رفع نمی شود. چقدر خون افغان های بی گناه در طول چهل سال در این کشور ریتخه شد اما هنوز هم دشمن بالای مردم رحم نمی کند. تا زمانیکه همه مردم باهم متحد و متفق نشوند این سلسله ای خونریزی در افغانستان ادامه خواهد یافت و مردمان بیشتری کشته خواهد شد.

پاسخ