امنیت

افغان ها از ظهور مجدد شاخه خراسان تحت حاکمیت طالبان هراس دارند

گزارش از محمد قاسم

اعضای گروه طالبان محل انفجار در جلال آباد را به تاریخ ۲۷ سنبله بررسی می کنند. بر اساس گزارشات رسانه ای و یکی از مسؤلین شفاخانه، بر اثر چندین بمبگذاری در جلال آباد دست کم دو نفر کشته و ۱۹ نفر زخمی شدند. شاخه خراسان داعش مسؤلیت چندین حمله اخیر را بر عهده گرفت. [اس تی آر/ای اف پی]

اعضای گروه طالبان محل انفجار در جلال آباد را به تاریخ ۲۷ سنبله بررسی می کنند. بر اساس گزارشات رسانه ای و یکی از مسؤلین شفاخانه، بر اثر چندین بمبگذاری در جلال آباد دست کم دو نفر کشته و ۱۹ نفر زخمی شدند. شاخه خراسان داعش مسؤلیت چندین حمله اخیر را بر عهده گرفت. [اس تی آر/ای اف پی]

کندز -- افغان ها پس از بازگشت طالبان به قدرت در مورد افزایش فعالیت های گروه داعش در کشورشان ابراز نگرانی شدید می کنند.

در حالیکه ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان تهدید گروه داعش را بی اهمیت جلوه داده است، اما باشندگان و فرماندهان ساحوی آن را دست کم نمی گیرند.

دو عضو خدمات استخباراتی این تحریک در ماه جاری به رویترز گفتند که بررسی حملات اخیر در جلال آباد مرکز ولایت ننگرهار نشان داده است که شاخه خراسان داعش حتی باوجود نداشتن جنگجویان و منابع کافی برای تصرف قلمرو، یک خطر به حساب می رود.

جنگجویان شاخه خراسان داعش از همان تاکتیک هایی مانند بمب های مقناطیسی استفاده می کنند که طالبان مقامات حکومتی و چهره های جامعه مدنی را مورد هدف قرار می دادند.

خانواده های بیجاشده داخلی افغان که از ولایات کندز، تخار و بغلان به دلیل درگیری میان گروه طالبان و نیروهای امنیتی افغان آن وقت فرار کرده بودند، به تاریخ ۲۰ اسد در حال عبور از خیمه های مؤقت خود در سرای شمالی کابل دیده می شوند. با تهدید ظهور دوباره شاخه خراسان داعش در ولایات کندز و ننگرهار باشندگان از عقب نشینی های بیشتر هراس دارند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

خانواده های بیجاشده داخلی افغان که از ولایات کندز، تخار و بغلان به دلیل درگیری میان گروه طالبان و نیروهای امنیتی افغان آن وقت فرار کرده بودند، به تاریخ ۲۰ اسد در حال عبور از خیمه های مؤقت خود در سرای شمالی کابل دیده می شوند. با تهدید ظهور دوباره شاخه خراسان داعش در ولایات کندز و ننگرهار باشندگان از عقب نشینی های بیشتر هراس دارند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

اما اکنون این حملات خود طالبان را هدف قرار می دهند.

یکی از مقامات استخبارات طالبان به رویترز گفت، «ما نگران این بمب های چسبنده هستیم که زمانی ما از آنها برای هدف قرار دادن دشمنان خود در کابل استفاده می کردیم. ما نگران رهبری خود هستیم زیرا اگر آنها مؤفقانه کنترل نشوند، آنها می توانند رهبران طالبان را هدف قرار دهند.»

بر اساس یک گزارش سازمان ملل متحد در ماه اسد، آخرین تخمین ها قدرت شاخه خراسان داعش را از ۵۰۰ الی چندین هزار جنگجویان نشان می دهند.

با این حال، در یک اقدام بی بندوبار طالبان که در جریان حملات تابستانی خود زندان ها را شکستند، تعداد زیادی از جنگجویان گروه داعش آزاد شدند.

حملات مرگبار در حال افزایش اند

شاخه خراسان داعش برای برخی از مرگبارترین حملات سال های اخیر در افغانستان مسؤل بوده است که در مساجد، زیارت ها، چهارراهی ها و حتی شفاخانه ها مردم ملکی را قتل عام کرده اند.

این گروه مسؤلیت بمبگذاری انتحاری ویرانگر در نزدیکی میدان هوایی کابل به تاریخ ۴ سنبله را بر عهده گرفت که باعث کشته شدن بیشتر از ۱۰۰ افغان و ۱۳ سرباز امریکایی شد.

ای اف پی گزارش داد، شاخه خراسان داعش همچنان مسؤلیت حمله بمبگذاری ای که به تاریخ ۲۸ سنبله «یک وسیله نقلیه طالبان» را در شهر جلال آباد هدف قرار داد، و «سه بمبگذاری جداگانه» که سه «وسیله نقلیه طالبان» را به روز قبلی آن مورد هدف قرار دادند، بر عهده گرفت.

شاهدان عینی به رسانه های محلی گفتند که چندین نفر جنگجویان زخمی طالبان به شفاخانه منتقل شده و دست کم دو نفر در سلسله انفجارها کشته شدند.

بر اساس گزارش اعماق رسانه تبلیغاتی این گروه، شاخه خراسان داعش به روزهای چهارشنبه و پنجشنبه گذشته (۳۱ سنبله و ۱ میزان) سه حمله دیگر را علیه طالبان در جلال آباد انجام داده و شش عضو گروه طالبان را کشت.

رسانه های محلی گفتند، سه فرد ملکی کشته شدند.

گزارش ها به طور مستقل تائید نشدند.

در همین حال در کندز، باشندگان می گویند که شاخه خراسان داعش با همکاری گروه ممنوعه حزب التحریر در ولسوالی های خان آباد، دشت ارچی، امام صاحب، قلعه زال و چهار دره و همچنان در حومه های شهر کندز عملیات های مخفیانه را آغاز کرده است.

میر حیدر خالقی یکی از بزرگان قومی در خان آباد گفت، یک موتر پیک آپ متعلق به طالبان به تاریخ ۱۱ سنبله در مرکز این ولسوالی مورد هدف یک بمب چسبنده قرار گرفت.

در این حمله که خالقی شاخه خراسان داعش را مسؤل آن دانست، چهار جنگجوی طالبان کشته و سه تن دیگر زخمی شدند.

به گفته سید ولی میرزازاده یکی از باشندگان، جنگجویان شاخه خراسان داعش به تاریخ ۲۳ سنبله بالای کاروان جنگجویان طالب در منطقه تلوکه در ناحیه ۶ شهر کندز حمله کردند.

وی با افزودن اینکه شاخه خراسان داعش در جریان درگیری های سنگین متعاقب، سه جنگجوی طالبان را کشت و سلاح های آنها را ضبط کرد گفت، «بر اساس معلومات مؤثق، جنگجویان شاخه خراسان داعش هنگامی بالای این کاروان حمله کردند که کاروان به شهر کندز می رفت.»

قتل ها و اختطاف های جنگجویان طالب، بزرگان قومی معروف و مقامات پیشین دولتی در مناطق مختلف کندز به شمول زاخیل قدیم، زاخیل خمدان، علی خیل و سه درک در حال افزایش اند.

بی اعتمادی در صفوف طالبان

طالبان به طور مکرر اعلام کرده اند که به هیچ گروهی اجازه نخواهند داد تا برای دامن زدن به ناآرامی ها در افغانستان یا انجام دادن حملات بالای سایر کشورها از خاک افغانستان استفاده کنند.

اما بعضی از تحلیلگران می گویند که بازگشت این گروه به قدرت، گروه های افراطی مانند شاخه خراسان داعش و شبکه القاعده که در زمان حاکمیت قبلی طالبان از سال ۱۳۷۵ الی ۱۳۸۰ این کشور را به پایگاه خود تبدیل کرده بود، تقویت کرده است.

باشنده گان کندز می گویند که از زمانیکه ظاهر شدن نشانه های فعالیت شاخه خراسان داعش در این ولایت آغاز شد، در صفوف طالبان بی اعتمادی به وجود آمده است.

غلام رسول محمدی یک فعال جامعه مدنی گفت، طالبان بالای بعضی از اعضای گروه خود بی اعتماد شده اند و آنها را به داشتن روابط با شاخه خراسان داعش متهم می کنند.

وی با افزودن اینکه رهبران ارشد طالبان ظاهراً در تلاش بوده اند تا افرادی را که به همکاری با شاخه خراسان داعش مظنون هستند را شناسایی کرده و از صفوف خود حذف کنند گفت، «حضور گروه داعش یک زنگ خطر برای طالبان است».

محمد صابر ظاهری یک باشنده کندز گفت، شاخه خراسان داعش یک «تهدید جهانی» است و طالبان برای از بین بردن پایگاه ها و مخفیگاه های این گروه به کمک جامعه بین المللی نیاز دارند.

به گفته حضرت الله عمری یک تحلیلگر امور سیاسی، تهدید افراط گرایی و تروریزم در سراسر افغانستان تا تاجیکستان و سایر کشور های آسیای میانه گسترش می یابد.

وی با افزودن اینکه شاخه خراسان داعش تلاش می کند تا مشروعیت طالبان را به خطر بیندازد گفت، این تهدیدی است که جامعه بین المللی و طالبان نباید آن را دست کم بگیرند.

بسیاری از افغان ها همچنان نگران هستند که گروه های داعش و طالبان تمام دستاوردهایی را که افغان ها در دو دهه گذشته به دست آورده بودند، از بین خواهند برد.

اصیلا رحیمی یک باشنده شهر کندز گفت، «متأسفانه زنان همیشه اولین قربانیان افراط گرایی مذهبی بوده اند. اگر خدای ناخواسته گروه داعش در افغانستان به ویژه در کندز پیشرفت کنند، زندگی برای زنان حتی در داخل خانه هایشان سخت تر خواهد شد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

7 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

داعش فعالیت های خودرا در افغانستان زیاد کرده آست . مردم افغانستان از نام داعش بد می برد . داعش یک گروهی ترورستی است که به نام اسلام جنگ می کند اما هیچ واقت این گروه ترورستی داعش به دین مبین اسلام ارزش قایل نشده است . حکومت فعلی افغانستان باید کوشش زیاد کنند که این گروهی ترورستی داعش را ختم کند.

پاسخ

داعش در افغانستان در حال قوت گرفتن است و شما دیدید که در کنار بمب گذاری در مناطق مشرقی افغانستان، دیروز این گروه در پروان یکی از ولایت شمالی افغانستان و نزدیک به کابل حملات بزرگ را راه اندازی کرد. اگر این گروه زود مهار نشود، امکان دارد که در آینده کابل را نیز اماج حملات خود قرار دهد.

پاسخ

فعالیت های داعش در ولایت کندز نیز افزایش یافته است، در طی یکی دو هفته دها تن از سربازان طالبان از سوی این گروه در منطقه ای زاخیل، علی خیل، سه درک و همچنان ولسوالی امام صاحب ولایت کندز کشته شدند. چند روز می شود که مردم کندز نگران اوضاع امنیتی در این شهر است. اگر حکومت جدید با داعش یک کمپاین سراسری را در این ولایت آغاز نکند، امکان دارد که داعش در این ولایت نیز حملات گسترده را سازماندهی کنند. فعلاً حملات گروه داعش در این ولایت حملات چریکی است و بطور علنی در کدام منطقه ای این ولایت ظهور نکرده است. اگر داعش در این ولایت از سوی طالبان نادیده گرفته شود، بسیار زود مناطق روستایی این ولایت را که اکثراً جنگلات است اشغال خواهد کرد و بعداً از بین بردن این گروه مشکل خواهد بود. اکثریت سربازان طالبان اکنون از روستا ها برآمده و به شهر ها رفتند. اگر اینها دوباره در قریه ها ورستا ها برنگردند، خدا نخواسته داعش در آن جا خواهد گرفت و حکومت جدید را به چالش خواهد کشاند.

پاسخ

داعش بطور غیر مستقیم از سوی ایالات متحده امریکا حمایت و تمویل می گردد، پس از برامدن نیرو های امریکایی از افغانستان، ایالات متحده سعی می کند تا امنیت نسبی که با آمدن طالبان بوجود آمده است به چالش بکشد و حضور بی مورد بیست ساله اش را در افغانستان توجیه کند و برای جهان نشان دهد که حضور امریکا در افغانستان موجه بوده و به خاطر جلوگیری از منجسم شدن گروه های تروریستی مانند القاعده و داعش بوده است، در حالیکه در طی بیست سال گذشته در برابر نیرو های اشغال گر امریکا صرف افغان های قهرمان می جنگیدند و کشور شان را از ظلم و ستم نیرو های وحشی امریکایی آزاد ساختند. شما دیدید که در آخرین روز های برآمدن نیرو های امریکایی از افغانستان، امریکایی ها یازده تن بشمول شش کودک معصوم را به نام داعش در کابل به قتل رساندند. امریکایی ها به خاطر کشتن افغان های مظلوم آمده بودند و حتی آنها در جنگ طالب ها را که بر علیه این اشغال گران مبارزه می کردند نیز اماج قرار نمی دادند، آنها همیشه مردم فقیر ملکی را هدف قرار می دادند. آنها مراسم جنازه مردم ملکی و مراسم عروسی آنها را بمباردمان می کردند. همین علت بود که آنها در افغانستان به فضل خداوند شکست خوردند. اگر آنها می خواهد که داعش در افغانستان از بین برده شود چرا با حکومت جدید همکاری نمی کنند که علیه داعش مبارزه کنند؟ آنها خود شان داعش را در افغانستان می خواهد تقویت کنند تا به این بهانه امنیت افغانستان را به چالش بکشند و حریم فضایی افغانستان را در کنترول خود داشته باشد. اشغال حریم فضایی یک کشور نقض صریح تمام معاهدات بین المللی است که امریکا عملن آن را در افغانستان نقض کرده است و حتی پس از اینکه از این کشور خارج شده، باز هم طیاره های بدون سرنشین اش بر فراز افغانستان گش

پاسخ

نظر من اگر دولت امارت اسلامی حکومت همه شمول تشکل بدهید شکست داعش در افغانستان ممکن خواهد بود چون کسانی که از حکومت اسلامی ناراضی شد داعش تقویت میشه

پاسخ

فکر کنم ایالات متحده امریکا پس از شکست اش در افغانستان یک بازی دیگر را به راه انداخته و حالا می خواهد که طالبان را از طریق پروژه داعش از بین ببرند. اما امریکای لعین باید این را بداند که داعش نمی تواند که در افغانستان پیروز شود زیرا این گروه در افغانستان پشتیبانی مردمی ندارد. طالبان پشتیبانی مردمی داشتند که پیروز شدند. اما داعش چانس پیروزی در کشور را ندارد و محکوم به شکست است. من فکر می کنم که در طی چهل سال گذشته بهترین حکومت حکومت کنونی امارت اسلامی است زیرا مقامات این حکومت مفسد نیستند و علاقه به پول جمع کردن ندارد. اینها می تواند که افغانستان را به پای خود ایستاد کند در صورتیکه کمک های کشور های بیرونی با اینها باشند.

پاسخ

داعش یک تهدید بالقوه برای حکومت امارت اسلامی افغانستان است در آینده. مبارزه علیه داعش وجیبه ای مشترک همه کشور های جهان است، از این رو، جامعه جهانی باید طالبان را در راستای شکست داعش در افغانستان همکاری کند و نگذارند که این گروه ظالم بر قلمرو افغنستان حاکم شود. اگر آنها بر قلمرو افغانستان حاکم شد، این را بفهمید که به همه کشور های جهان سرایت خوهد کرد زیرا داعش صرف برای افغانستان ایجاد نشده بلکه برای تحت کنترول آوردن همه جهان بوجود آمده است. امروز اعضای گروه داعش در دو ولایت کشور فعالیت می کند اما اگر این ها مهار نشود در آینده ولایت های بیشتری را تهدید خواهند کرد.

پاسخ