امنیت

ایالات متحده رهبران شاخه خراسان داعش را در لیست تروریست های جهانی شامل کرد

گزارش از سلام تایمز

یک مرد افغان در برابر دود ناشی از یک حمله شاخه خراسان داعش بالای یک شفاخانه نظامی در کابل به تاریخ ۱۱ عقرب که دست کم ۱۹ نفر کشته و ۵۰ نفر زخمی برجای گذاشت، در امتداد یک سرک بایسکل سواری می کند. [ای اف پی]

یک مرد افغان در برابر دود ناشی از یک حمله شاخه خراسان داعش بالای یک شفاخانه نظامی در کابل به تاریخ ۱۱ عقرب که دست کم ۱۹ نفر کشته و ۵۰ نفر زخمی برجای گذاشت، در امتداد یک سرک بایسکل سواری می کند. [ای اف پی]

وزارت خارجه ایالات متحده به روز دوشنبه (۱ قوس) سه نفر از رهبران شاخه خراسان داعش را به عنوان تروریست های جهانی معرفی کرد.

در یک اعلامیه وزارت خارجه آمده است، این اقدام بخشی از یک تلاش برای جلوگیری از تبدیل شدن افغانستان به مرکز تروریزم بین المللی است.

در این اعلامیه آمده است، ثناء الله غفاری معروف به شهاب المهاجر، امیر عمومی شاخه خراسان داعش است که در ماه جوزای ۱۳۹۹ از سوی گروه داعش به رهبری این شاخه گماشته شده است.

غفاری مسؤل تائید کردن تمام عملیات های شاخه خراسان داعش در سراسر افغانستان و مسؤل تأمین بودجه برای اجرای این عملیات ها است.

مردان به تاریخ ۱۷ میزان یک روز پس از بمبگذاری انتحاری شاخه خراسان داعش، آسیب وارد شده بر مسجد شیعیان سید آباد کندز را بررسی می کنند. [هوشنگ هاشمی/ای اف پی]

مردان به تاریخ ۱۷ میزان یک روز پس از بمبگذاری انتحاری شاخه خراسان داعش، آسیب وارد شده بر مسجد شیعیان سید آباد کندز را بررسی می کنند. [هوشنگ هاشمی/ای اف پی]

وزارت خارجه علاوتاً سلطان عزیز اعظم را نیز معرفی کرد که با نام سلطان عزیز نیز معروف است. از زمانیکه شاخه خراسان داعش برای اولین بار به افغانستان آمد، سلطان عزیز مقام سخنگویی شعبه خراسان داعش را بر عهده داشت.

این وزارت مولوی رجب معروف به مولوی رجب صلاح الدین، یکی از رهبران ارشد شاخه خراسان داعش در ولایت کابل را که حملات و عملیات این گروه در پایتخت را برنامه ریزی می کند، تحریم کرد.

علاوه بر این، وزارت خزانه داری ایالات متحده، عصمت الله خلوزی را به دلیل فراهم کردن حمایت مالی برای شاخه خراسان داعش، به عنوان تروریست جهانی معرفی می کند.

بر اساس این اعلامیه، خلوزی یک تسهیل کننده مالی بین المللی برای شاخه خراسان داعش، مأموریت هایی را برای رهبران ارشد گروه داعش انجام داده است.

وی یک تجارت حواله جات مستقر در ترکیه و همچنان یک تجارت مستقر در امارات متحده عربی را که ارسال کردن اجناس تجملی به مقاصد بین المللی برای فروش مجدد را در بر می گرفت، اداره می کرد و هر دوی این تجارت ها برای تمویل کردن عملیات های شاخه خراسان داعش بودند.

به طور جداگانه خلوزی عملیات های قاچاق انسان ها را برای شاخه خراسان داعش انجام داده است که قاچاق کردن یک قاصد شاخه خراسان داعش از افغانستان به ترکیه در آن شامل است.

این تحریم‌ ها افراد امریکایی را از انجام دادن هرگونه معامله با افراد معرفی ‌شده منع کرده و دسترسی آنها و همکارانشان به پول و دارایی‌ هایی که با سیستم مالی ایالات متحده مربوط می شود، مسدود می‌ سازند.

در این اعلامیه آمده است، «ما به استفاده از تمام وسیله های قدرت امریکا ادامه خواهیم داد تا تروریست ‌هایی که برای کشتن بی موجه مردم ملکی در سراسر جهان برنامه ریزی می‌ کنند و کسانیکه اقدامات آنها را امکان پذیر، تسهیل و تمویل می‌ کنند، هدف قرار دهیم».

صدای امریکا گزارش داد، مقامات ایالات متحده می گویند که شاخه خراسان داعش اکنون دست کم ۲۰۰۰ نفر جنگجویان «سرسخت» دارد که عمدتاً در مراکز سراسر کشور سازماندهی شده اند.

خشونت شاخه خراسان داعش

این آخرین دور تحریم ها پس از آن صورت می گیرند که شاخه خراسان داعش از زمان سقوط حکومت افغانستان به تاریخ ۲۴ اسد بدینسو مسؤلیت یک سلسله حملات را بر عهده گرفت.

از ماه اسد تاکنون، چندین بمبگذاری در کابل اعضای جامعه عمدتاً شیعه هزاره را هدف قرار داده است که از سال ها بدینسو هدف شاخه خراسان داعش بوده است.

جنگجویان گروه داعش به تاریخ ۱۱ عقرب بالای شفاخانه ملی نظامی پایتخت حمله کرده و به شمول یک عضو بلندپایه شبکه تندرو حقانیدست کم ۱۹ نفر را کشتند و بیش از ۵۰ نفر دیگر را مجروح ساختند.

قبل از آن به تاریخ ۱۶میزان، یک بمبگذار انتحاری شاخه خراسان داعش مسجدی را در کندز هدف قرار داد که به گفته مردم محلی حدود ۱۰۰ نفر مسلمانان شیعه را کشت و تعداد زیادی را زخمی ساخت.

این گروه گفت که بمبگذار انتحاری «یکی از اویغوری ها بود» و این حمله «در پاسخ به خواسته ها و پالیسی های چین بر ضد مسلمانان در سینکیانگ» انجام شد.

حدود یک هفته بعد، در مسجد فاطمیه شیعیان در شهر قندهار انفجار های متعددی رخ داده و دست کم ۳۳ نفر کشته و ۷۴ نفر زخمی برجای گذاشتند.

شاخه خراسان داعش همچنان مسؤلیت دو حمله انتحاری مرگباری در میدان هوایی کابل به تاریخ ۴ سنبله را بر عهده گرفت.

بر اثر این انفجارها بیشتر از ۱۰۰ فرد ملکی افغان و ۱۳ نفر سربازان امریکایی کشته شدند که محافظت و پیشبرد اسناد تعداد زیادی از افغان هایی را انجام می دادند که منتظر خروج بودند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

63793

پاسخ