تروریسم

حملات بمی بر مکاتب در کابل با محکومیت سریع جهانی روبرو شدند

گزارش از سلام تایمز و ای اف پی

به گفتۀ پولیس و کارمندان شفاخانه، به تاریخ ۳۰ حمل بر اثر انفجار دو بمب در یک مکتب پسرانه در یک منطقۀ شیعه هزاره نشین حداقل شش نفر کشته و ۲۴ تن دیگر زخم برداشتند. [عارف کریمی/ ای اف پی تی وی/ ای اف پی]

کابل -- یک سلسله انفجارهای بمی به روز سه شنبه ۳۰ حمل بالای دو مرکز تعلیمی در یکی از مناطق شیعه نشین هزاره در کابل، محکومیت بین المللی را در پی داشت.

به گفتۀ پولیس و کارمندان شفاخانه، به روز سه شنبه ۳۰ حمل حداقل شش نفر کشته و ۲۴ تن دیگر زخمی شدند.

تصاویر منتشر شده در شبکه های اجتماعی، چندین جسد را در بیرون دروازۀ مکتب در کابل در کنار لکه های خون، کتاب های سوخته و بیک های پراکندۀ مکتب نشان میدهد.

علی جان شاگردی که در اولین انفجار زخمی شد به ای اف پی گفت، «ما درحال ترک کردن مکتب بودیم و همین که از دروازۀ پشت سر بیرون آمدیم انفجار بوقوع پیوست.»

انفجار دو بمب که یک مکتب را در منطقۀ هزاره نشین کابل لرزاند، کارمندان صحی به روز ۳۰ حمل یک جوان زخمی را بر یک تزکره در بیرون از یک شفاخانه در کابل انتقال می دهند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

انفجار دو بمب که یک مکتب را در منطقۀ هزاره نشین کابل لرزاند، کارمندان صحی به روز ۳۰ حمل یک جوان زخمی را بر یک تزکره در بیرون از یک شفاخانه در کابل انتقال می دهند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

به تاریخ ۳۰ حمل، بعد از انفجار دو بمب در نزدیکی یک مکتب پسرانه در منطقۀ دشت برچی که اکثریت باشندگان آن هزاره های شیعه می باشند، اقارب قربانیان برای جستجوی عزیزان خود، خودشان را به بیرون از شفاخانه در کابل می رسانند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

به تاریخ ۳۰ حمل، بعد از انفجار دو بمب در نزدیکی یک مکتب پسرانه در منطقۀ دشت برچی که اکثریت باشندگان آن هزاره های شیعه می باشند، اقارب قربانیان برای جستجوی عزیزان خود، خودشان را به بیرون از شفاخانه در کابل می رسانند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

انفجار دوم زمانی به وقوع پیوست که کارمندان نجات به محل انفجار رسیدند تا قربانیان انفجار اول را به شفاخانه ها انتقال دهند.

مرتضی یک دوکانداری که زخمی شده است گفت، «وقتی من صدای انفجار را شنیدم به یکی از دوستانم که در آن مکتب درس می خواند زنگ زدم.»

وی گفت، «تیلیفون وی خاموش بود، بعدا من به ساحۀ انفجار رفتم و این وقتی بود که خودم نیز در انفجار دوم اسیب دیدم.»

شاهدان عینی گفتند، انفجار اول در نزدیکی مرکز آموزشی ممتاز رخ داد و به تعقیب آن دو انفجار یکی پی دیگری در نزدیکی لیسۀ عبدالرحیم شهید بوقوع پیوستند.

خالد زدران سخنگوی پولیس کابل به ای اف پی گفت که انفجارهای روز سه شنبه در نزدیکی مکتب عبدالرحیم شهید بر اثر انفجار بمب های تعبیه شده بوقوع پیوستند و حداقل شش نفر را کشت.

دو شفاخانه تأیید کردند که در مجموع ۲۴ بازمانده از جمله کودکان زخمی شده در انفجارها را تداوی می کنند.

زدران بعدا گفت، یک نارنجک دیگر در همان منطقه به یک مرکز آموزش لسان انگلیسی پرتاب شد که یک نفر را زخمی ساخت.

خبرنگار ای اف پی گزارش داد، مامورین محلی منطقه را محاصره کرده و خویشاوندان قربانیانی را که تجمع کرده بودند لت و کوب کردند. همچنان، آنها از رفتن خبرنگاران به محوطۀ شفاخانه جلوگیری شد.

زنان عکس های قربانیان را که توسط شفاخانه بر روی دیوار های همجوار وصل شده بودند، گریه کنان بررسی می کردند.

تا اکنون هیچ گروهی مسؤلیت را بر عهده نه گرفته است اما قبل از این مسؤلیت این گونه حملات را شاخۀ خراسان داعش بر عهده می گرفت. .

محکوم کردن

آنتونیو گوترش سرمنشی ملل متحد در تویتی این حملات مرگبار را محکوم کرد و گفت، « بر اساس قوانین بشردوستانه، حمله بر غیر نظامیان و زیربناهای غیر نظامی، به شمول مکاتب، جدا ممنوع است.»

توماس نیکلسن نمایندۀ خاص اتحادیۀ اروپا برای افغانستان گفت، کسانی که در پشت این حملات «هولناک» هستند باید پاسخ بدهند. در عین حال انتونیو گوترش سرمنشی ملل متحد هشدار داد، «براساس قوانین بشردوستانه حملات بر غیرنظامیان جدا ممنوع است.»

وزارت امور خارجۀ ایالات متحده در یک بیانیۀ از این «حملات هولناک» ابراز «خشم و انزجار» کرد.

ایان مک کاری سرپرست نمایندگی سفارت بسته شدۀ ایالات متحده که اکنون در قطر فعالیت می کند به روز سه شنبه در تویتی گفت، «من از حملات ترسناک بالای مرکز آموزشی ممتاز و مکتب عبدالرحیم شهید در کابل ابراز تاسف می کنم.»

وی گفت، «ما عمیق ترین مراتب تسلیت خود را به قربانیان و خانواده های کشته شدگان ابراز می کنیم. همۀ افغان ها باید بتوانند با خیال راحت و بدون ترس به تحصیلات خود ادامه بدهند.»

حامد کرزی رئیس جمهور پیشین نیز این انفجارها را محکوم کرد و آن را جنایت علیه بشریت، یک اقدامی از سوی دشمنان صلح در افغانستان و دشمنی واضح با تعلیم و تربیه در این کشور خواند.

عبدالله عبدالله رئیس پیشین شورای عالی مصالحۀ ملی در یک پوست فیسوکی این انفجارها را «قتل های وحشیانه توسط دشمنان صلح و ترقی در افغانستان» خواند.

حملات بالای شیعه ها

از زمان سقوط حکومت در ماه اسد، تعداد بمبگذاری ها در افغانستان به میزان قابل توجهی کاهش یافته است، اما از آن وقت تا اکنون شاخه خراسان داعش مسؤلیت چندین حمله را بر عهده گرفته است.

منطقۀ دشت برچی در غرب کابل، محل بودوباش هزاره ها به حساب می رود و پیش از این نیز هدف حملات داعش و سایر گروه های تروریستی قرار گرفته بود.

جامعه هزاره که ۱۰ - ۲۰٪ از نفوس ۳۸ میلیونی افغانستان را تشکیل می دهد، مدت ها است که هدف حملات با تلفات زیاد بوده است.

شاخه خراسان داعش مسؤلیت تعدادی از مرگبارترین اقدامات تروریستی را در سال های اخیر در افغانستان بر عهده گرفته است و عملیات خود را از ماه اسد بدینسو افزایش داده است.

در اواسط ماه عقرب سال گذشته شاخه خراسان داعش به یک شفاخانۀ نظامی در کابل حمله کرد و حداقل ۱۹ نفر را کشت و بیش از ۵۰ تن دیگر را زخمی ساخت.

بر اثر انفجار در یک موتر مینی بس به تاریخ ۲۶ عقرب سال گذشته در دشت برچی حداقل دو نفر کشته و پنج نفر دیگر زخمی شدند.

به تاریخ ۲۲ عقرب سال گذشته، یک بمب دیگر در یک سرک مزدحم در حوزۀ پنجم پولیس در کابل منفجر شد که دو تن را زخمی کرد.

یک هفته قبل از ان، بر اثر انفجار یک بمب دیگر در دشت برچی، یک خبرنگار کشته و چهار تن دیگر زخم برداشتند.

شاخه خراسان داعش مسؤلیت آن انفجار را به عهده گرفت، و با افتخار ادعا کرد که در این حادثه «۲۰ مرتد» شیعه را کشته و یا زخمی کرده است. اما هیچ گروهی مسؤلیت اقدامات تروریستی ۲۲ و ۲۶ عقرب را به عهده نه گرفت.

این گروه همچنان مسؤلیت انجام چندین حمله را در شهر جلال آباد، مرکز ولایت ننگرهار که از آن بحیث خاستگاه داعش خراسان نام برده میشود به عهده گرفته است.

به گفتۀ مردم محل، به تاریخ ۱۶میزان، یک حمله کنندۀ انتحاری شاخه خراسان داعش یک مسجد را در کندز هدف قرار داد که در نیتجه آن ۱۰۰ مسلمان شیعه کشته و تعداد زیادی زخم برداشتند.

این گروه گفت که بمبگذار انتحاری «از ایغوری ها بوده» و این حمله در واکنش به پالیسی های ضد مسلمانان چین در سینکیانگ انجام یافت.

حدود یک هفته بعد از آن، چندین انفجار در مسجد فاطمیه در شهر قندهار بوقوع پیوست و حداقل ۳۳ کشته و ۷۴ زخمی برجای گذاشت.

شاخه خراسان داعش همچنان مسؤلیت دو حملۀ انتحاری مرگبار در میدان هوایی کابل را که به تاریخ ۴ سنبه رخ دادند به عهده گرفت.

این انفجارها باعث کشته شدن بیش از ۱۰۰ فرد ملکی افغان و ۱۳ نظامی امریکایی شد، آنانی که در حال محافظت و انجام امور اداری برای تعداد زیادی از افغان های که منتظر تخلیه بودند.

به تاریخ ۱۸ ثور سال گذشته، بر اثر انفجار سه بمب در نزدیکی یک مکتب در دشت برچی حداقل ۸۵ نفر که تعداد زیاد شان را متعلمین اناث تشکیل می داد کشته و در حدود به ۳۰۰ نفر دیگر زخمی شدند.

هیچ گروهی مسؤلیت قتل عام این مکتب را بر عهده نه گرفت، اما داعش مسولیت انفجار در یک مسجد در ولسوالی شکر دره را که به تاریخ ۱۴ماه قوس سال گذشته در جریان نماز جماعت رخ داد بر عهده گرفت.

در ماه میزان ۱۳۹۹، داعش مسؤلیت یک حملۀ انتحاری در یک مرکز دیگر آموزشی در دشت برچی را بر عهده گرفت که در نتیجۀ ان ۲۴ نفر به شمول شاگردان کشته شدند.

در ماه ثور ۱۳۹۹ این گروه به حملۀ خونین بر بخش زایشگاه یک شفاخانه در این منطقه متهم شد که بر اثر آن ۲۵ نفر به شمول مادرانی که تازه ولادت داده بودند، نوزادان و نرس ها کشته شدند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

حیف است که بیست سال بخاطر آمدن صلح منتظر ماندیم، اما تا هنوز هم صلح را نه دیدیم و زخم های ما التیام نه یافت. از وقتیکه من به دنیا آمده ام، همیشه جنگ بوده است که پایان هم ندارد. دوران کودکی من نیز در جنگ سپری شد و به دلیل کشته شدن هموطنان بی گناه ام اشک ریختم. این جنگ تا هنوز ادامه دارد و مردم بیچارۀ ما که هیچ گناه ندارند در آن کشته می شوند. اگر وضعیت همین قسم ادامه یابد، من اگر پیر هم شوم ریختن خون افغان های بی گناه جریان خواهد داشت. متاسفانه هیچکس به فکر ما افغان ها نیست. آنها ما را می کشند و سپس به راه خود ادامه می دهد. این روشی است که کاروبار آن ها را زنده نگهداشته است. شماری به نام پشتون، عدۀ به نام هزاره ها، برخی به نام تاجیک ها، تعدادی به نام پشه یی و برخی هم به نام ازبک ها کشته می شوند، اما دشمنان ما باید به یاد داشته باشند که افغان ها اعضای یک جسم واحد هستند. این واقعیت است که امروز نفاق در بین ما وجود دارد، اما به هر ملیتی که مربوط هستند، به نام افغان یاد می شوند. وقتش خواهد رسید که از این بدبختی خلاص شویم. وقت آن خواهد رسید که ما در سطح دنیا رقابت کنیم. دشمنان ما خودشان خواهند فهمید که مسلمانان بی گناه را کشته اند و عذاب وجدان خواهند داشت. فرق نه میکند که ما حالا هیچ قدرتی نداریم. اما چیزی که رخ داد همه اش از دست امریکا است. آن ها دست و پای ما را بسته کردند و مارا پیش پای پاکستان گذاشتند و خودشان فرار کردند. ما که در بست سال گذشته قربانی دادیم زیادی دادیم، نه باید بعد از ۲۰ سال باز هم کشته می شدیم و به سرنوشتی دچار شویم که مردم ما برای یک قطعه نان ناله کنند و فریاد بزنند. ما منتظر صلح باعزت رئیس جمهور محترم ما محمد اشرف غنی بودیم، نه اینکه به پای کشوری (پاکستان) بی

پاسخ

متأسفانه هیچ کس در غم افغان ها نیست. پشتون ها، هزاره ها، ازبک ها، تاجک ها همه افغان هستند. ایالات متحده فرار کرد و افغانستان را با دستان و پاهای بسته به پاکستان تسلیم کرد، که این کشور در مدت ۴۳ سال گذشته تروریست ها را آموزش داده و افغان ها را می کشد. در ۲۰ سال گذشته نه تنها افغان ها را بلکه امریکایی ها را نیز کشته است. سخنان یک مقام ارشد امریکایی را در اینجا بخوانید: نید پرایس سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده به روز دوشنبه گفت که ایالات متحده به همکاری کردن با پاکستان برای ساختن یک افغانستان باثبات، امن و مرفه متعهد است که از زنان و اقلیت ها محافظت می کند. پرایس در یک کنفرانس خبری در واشنگتن گفت، «ما پاکستان را منحیث یک شریک مهم می بینیم. وی اضافه کرد، «ما با آنها شریک هستیم و برای ساختن یک افغانستان با ثبات تر، مرفه تر و امن تر همکاری می کنیم. یک افغانستان ای که به حقوق اساسی همه مردمش به شمول اقلیت ها، زنان و دختران احترام می گذارد.» پرایس همچنان اظهار داشت که رابطۀ واشنگتن با پاکستان در ۷۵ سال گذشته مهم است. وی گفت، «ما منتظر همکاری با حکومت جدید پاکستان در زمینه مسائل منطقه ای و بین المللی هستیم. این برای صلح و رفاه در پاکستان و منطقه خوب است.» نید پرایس گفت که ایالات متحده علاقمند است تا در مورد مسائل منطقه ای و بین المللی با حکومت جدید پاکستان بحث کند. وی از اظهارنظر در مورد حملات هوایی اخیر پاکستان علیه افغانستان خودداری کرد، اما گفت که حکومت جدید پاکستان باید نظر خود را بگوید. ایالات متحده از چنین گزارش ها آگاهی دارد.

پاسخ