سلامتی

مقامات افغان زایشگاهی را بازگشایی کردند که در یک حمله مرگبار در ماه ثور مورد هدف قرار گرفته بود

ای اف پی

در تصویر دیده می شود که، احمدجواد عثمانی، سرپرست وزارت صحت (نفر دوم سمت چپ) در مراسم افتتاح یک بخش طبی يک شفاخانه داکتران بدون مرز به تاریخ ۱۱ سرطان در كابل، از اتاق های زايشگاه بازدید می کند. زایشگاه این شفاخانه در یک حمله وحشیانه در ماه ثور توسط افراد مسلح مورد هدف قرار گرفت. [ای اف پی]

در تصویر دیده می شود که، احمدجواد عثمانی، سرپرست وزارت صحت (نفر دوم سمت چپ) در مراسم افتتاح یک بخش طبی يک شفاخانه داکتران بدون مرز به تاریخ ۱۱ سرطان در كابل، از اتاق های زايشگاه بازدید می کند. زایشگاه این شفاخانه در یک حمله وحشیانه در ماه ثور توسط افراد مسلح مورد هدف قرار گرفت. [ای اف پی]

کابل -- هفته ها پس از آنکه به دلیل حمله افراد مسلح که ۲۵ نفر افغان به شمول مادران جدید را کشتند، یک شفاخانه کابل به شدت آسیب دید، مقامات افغان به روز چهارشنبه (۱۱ سرطان)، این مرکز و بخش زایمان آن را به طور رسمی بازگشایی کردند.

سه فرد مسلح به تاریخ ۲۳ ثور بالای این شفاخانه دشت برچی در غرب کابل یک حمله بی رحمانه را انجام دادند که در سطح بین المللی باعث خشم شد و یک ملتی را که قبلاً به دلیل چند دهه جنگ آسیب دیده است، وحشت زده کردند.

این افراد مسلح عمدتاً روی بخش زایمان تمرکز کردند که در آن زمان توسط یک نهاد خیریه بین المللی داکتران بدون مرز اداره می شد، و این نهاد گفته است که این مهاجمین «بطور منظم» ۱۶ مادر را در این حمله چندساعته به قتل رسانده اند.

با این که مقامات هنوز مطمئن نیستند چه کسی این قتل عام را مرتکب شده است، داکتران بدون مرز در ماه جوزا به دلیل ترس امنیتی از این شفاخانه بیرون شدند.

احمد جواد عثمانی، سرپرست وزارت صحت، در این مراسم بازگشایی گفت، «امروز با کمک همکاران ما در وزارت صحت عامه و همکاری داکتران بدون مرز، ما مؤفق شدیم که این شفاخانه را با استفاده از منابع موجود خود فعال سازیم.»

عثمانی گفت، حدود ۴۰ داکتر، نرس، قابله و کارمند صحی از سایر شفاخانه ها به دشت برچی اعزام شدند تا خدمات صحی را به بیماران ارائه کنند.

عتیق الله قاطع، رئیس این شفاخانه گفت، این زایشگاه با برخی تجهیزات فراهم شده توسط داکتران بدون مرز، از تاریخ ۱۱ سرطان فعالیت ها را از سر گرفت.

هیچ گروهی مسؤلیت این حمله را برعهده نگرفته است، اما رئیس جمهور اشرف غنی طالبان و گروه افراطی داعش را مقصر آن دانست.

این شفاخانه در یک محله فقیرنشین موقعیت دارد که اکثر باشنده گان آن جامعه اقلیت هزاره شیعه اند که در گذشته حملات جنگجویان هر دو گروه را متحمل شده است.

داکتران بدون مرز گفت که این مرکز یکی از بزرگترین پروژه های این نهاد در سراسر جهان بوده است و سال گذشته تقریباً ۱۶۰۰۰ زایمان را تحت نظارت قرار داد.

بیش از ۷۰ نفر کارمندان و بیماران بستری در برنامه های مراقبت های صحی داکتران بدون مرز از سال ۱۳۸۳ بدینسو در افغانستان کشته شده اند.

عثمانی گفت، در ظرف شش ماه گذشته به دلیل «حملات تروریستی» بالای مراکز صحی افغانستان، چهارده نفر کارمندان صحی کشته شده اند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

بسیار کار نیک کردند، دشمن باید بدانند که هر قدریکه شما تاسیسات عام النفعه را تخریب کنید، ما دوباره ترمیم اش می کنیم. دشمن باید بدانند که آنها نمیتوانند اراده مردم ما را با انجام حملات بزدلانه تضعیف نمایند. افغانستان به پیش خواهد رفت و هیچگاهی به عقب بر نخواهد گشت. یک روز ما این وطن را می سازیم و در این کشور امنیت میاوریم انشاالله.

پاسخ

در سراسر افغانستان در بخش نسایی و ولادی مشکلات وجود دارد. حکومت باید مراکز بیشتری نسایی و ولادی را در کشور تاسیس نماید تا مشکلات مردم در این زمینه حل گردد.

پاسخ