تروریسم

وزیر داخله طالبان در جریان سلسله حملات تروریستی از بمبگذاران انتحاری قدردانی کرد

گزارش از سلام تایمز و ای اف پی

سراج الدین حقانی با دستار سیاه در اینجا به تاریخ ۲۶ میزان در یک جلسه در کابل در حال هم آغوشی با اقارب بمبگذاران انتحاری طالبان دیده می شود. [آرشیف]

سراج الدین حقانی با دستار سیاه در اینجا به تاریخ ۲۶ میزان در یک جلسه در کابل در حال هم آغوشی با اقارب بمبگذاران انتحاری طالبان دیده می شود. [آرشیف]

کابل -- به تعقیب برخی از مرگبارترین هفته های حملات تروریستی در افغانستان، یکی از ارشدترین چهره های حکومت طالبان در افغانستان در جریان یک جلسه در کابل از قربانی های بمبگذاران انتحاری قدردانی به عمل آورد.

سراج الدین حقانی وزیر داخله که خودش یک تروریست شناخته شده بوده و دستگیری اش ۹۰۰ میلیون افغانی (۱۰ میلیون دالر) جایزه دارد، این اظهارات را به روز دوشنبه (۲۶ میزان) در هوتل اینترکانتیننتال بیان کرد که افراد مسلح طالبان در سال ۱۳۹۷ بالای آن حمله کردند و دست کم ۱۹ نفر را کشت و ده ها نفر دیگر را به گروگان گرفتند.

حساب های طرفدار طالبان در رسانه های اجتماعی و رسانه های محلی به روز سه شنبه تصاویری از وزیر داخله را در حالی منتشر کردند که نماز می خواند و مردانی را در آغوش می گیرد که گفته می شود اعضای خانواده بمبگذاران انتحاری پیشین طالبان بودند.

تلویزیون دولتی افغانستان (ملی) گزارش داد، «حقانی جهاد و قربانی های شهدا و مجاهدین را ستایش کرده و آنها را قهرمانان اسلام و کشور» خواند.

این جلسه به روز دوشنبه با سراج الدین حقانی در هوتل اینترکانتیننتال، صحنه یک حمله مرگبار طالبان در سال ۱۳۹۷،‌ برگزار شد. [آرشیف]

این جلسه به روز دوشنبه با سراج الدین حقانی در هوتل اینترکانتیننتال، صحنه یک حمله مرگبار طالبان در سال ۱۳۹۷،‌ برگزار شد. [آرشیف]

در این گزارش آمده است، حقانی «تأکید کرد که ما باید از هرگونه خیانت به آرمان های شهدا خودداری کنیم» ، و وعده سپرد که به هر خانواده ۱۱۰۰۰ افغانی (۱۲۵ دالر) و یک نمره زمین را اعطاء خواهد کرد.

شبکه حقانی که توسط جلال الدین پدر سراج الدین ایجاد شد، خشن ترین شاخه طالبان است که در دو دهه گذشته برای برخی از مرگبارترین حملات در افغانستان مسؤل شناخته شده است.

این شبکه به دلیل قدرت مالی و نظامی و شهرت برای بی رحمی نیمه مستقل پنداشته می شود در حالیکه در چارچوب طالبان باقی مانده است.

روابط حقانی با تروریست ها

در ماه دلو، حکومت پیشین افغانستان اعضای یک گروه تروریستی متشکل از اعضای شبکه حقانی و شاخه خراسان داعش را دستگیر کرد.

حارث جبران سخنگوی پیشین ریاست امنیت ملی در آن زمان گفت که «شبکه حقانی برنامه ریزی و تأمین منابع را بر عهده می گیرد، در حالیکه گروه داعش این حملات را انجام داده و مسؤلیت آن را بر عهده می گیرد

همچنان در ماه دلو گزارش داده شد که سیف الدین پسر سراج الدین حقانی با نصرالدین نواسه اسامه بن لادن در ولایت بادغیس فعالیت می کرد در حالیکه شواهد فزاینده ای از روابط مداوم میان طالبان و شبکه القاعده وجود داشتند.

طالبان اکنون بر ضد شاخه خراسان داعش می جنگند که طی هفته های اخیر سلسله ای از بمبگذاری های مخرب انتحاری را در افغانستان انجام داده است.

به تاریخ ۲۳ میزان بمبگذاران انتحاری داعش بالای مسجد فاطمیه در قندهار حمله کردند که دست کم ۳۳ نفر را کشتند و ۷۴ نفر دیگر را زخمی ساختند.

یک حمله دیگر به تاریخ ۱۶ میزان رخ داد که در آن یک بمبگذار انتحاری شاخه خراسان داعش بالای یک مسجد در کندز حمله کرد و دست کم ۱۰۰ نفر را کشت. این حمله به عنوان یک هشدار به طالبان در مورد روابط آنها با چین تلقی شده است.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

پاکستان در ساختن طالبان نیز مثل ساختن احزاب جهادی در دوران تهاجم شوری منافقت خود را انجام داده و آنها را عوض یک گروه دو گروه ساختند. زیرا پاکستان می فهمند که اگر آنها یک گروه باشند، یک حکومت مقتدر را تکشیل می دهند و تشکیل یک حکومت قوی به زیان پاکستان تمام می شود. عمق ستراتیژیک پاکستان در افغانستان یک حکومت ضعیف در این کشور است. به باور من طالبان در آینده نه چندان دور، دچار اختلاف خواهند شد و این گروه بین ملا عبدالغنی برادر و سراج الدین حقانی تقسیم خواهند شد و بر سر قدرت با هم در گیر خواهند شد. در جریان تهاجم شوری نیز پاکستان هفت تنظیم را علیه حکومت وقت افغانستان مسلح کرد و پس از سرنگونی حکومت تحت حمایت اتحاد جماهیر شوری بود و به قدرت رسیدن مجاهدین، احزاب جهادی بر سر قدرت با هم در گیر شدند و شهر کابل را به یک ویرانه تبدیل کرد. به اساس همان تجربه اکنون پاکستان تلاش می کند که بین طالبان نیز که یک زمان همه تحت رهبری ملا محمد عمر رهبر فقید این گروه فعالیت می کردند ختلاف را خلق کند تا افغانستان به صلح و ثبات دست پیدا نکند و عمق سترتیژیک پاکستان بر آورده شود.

پاسخ