امنیت

در میان توقف مذاکرات صلح طالبان در تلاش برای بهبود حیثیت خود پروپاگند را آغاز کردند

ای اف پی

تصویری از یک ویدیوی مستند جدید که زندگی جلال الدین حقانی مؤسس شبکه حقانی را دنبال می کند، به دلیل سلسله حملاتی که باعث کشته شدن افغان های بی شماری شدند، یک سازمان تروریستی قلمداد می شود. در این فیلم طالبان تلاش می کنند تا وی را به عنوان یک 'اصلاح طلب بزرگ' به تصویر بکشند. [آرشیف]

تصویری از یک ویدیوی مستند جدید که زندگی جلال الدین حقانی مؤسس شبکه حقانی را دنبال می کند، به دلیل سلسله حملاتی که باعث کشته شدن افغان های بی شماری شدند، یک سازمان تروریستی قلمداد می شود. در این فیلم طالبان تلاش می کنند تا وی را به عنوان یک 'اصلاح طلب بزرگ' به تصویر بکشند. [آرشیف]

کابل -- در حالیکه مذاکرات صلح افغانستان معلق شده اند، طالبان در تلاش اند تا با تغیر دادن تصویر، به شمول بازسازی شبکه حقانی همدست بسیار خشن خود، خودشان را به عنوان یک حکومت امکان پذیر معرفی کنند.

مذاکره کنندگان هر دو طرف جنگ ۱۹ ساله افغانستان، از اواخر ماه سنبله بدینسو در قطر با هم ملاقات می کنند و تلاش دارند تا برای آینده این کشور پس از خروج نیروهای امریکایی و خارجی در سال آینده، نقشه ای را ترسیم کنند.

سرعت کند این مذاکرات در یک هوتل مجلل در دوحه باعث هرج و مرج موجود در افغانستان شده است.

در حالیکه جنگجویان برای برتری جویی در میدان جنگ فشار می آورند به شمول اینکه ماه گذشته یک حمله بزرگ را در ولایت هلمند انجام دادند، بازوی تبلیغاتی طالبان یک جریان ثابت پیام ها و ویدیو های رسانه های اجتماعی را پیش می برد و در یک وبسایت ساده گزارش هایی را نشر می کند و خود را به عنوان حاکمان خوب نشان می دهند.

در این تصویر که به تاریخ ۲۹ میزان نشر شده است اعضای گروه طالبان در جریان یک آموزش جنگی در یک کمپ در افغانستان دیده می شوند. [آرشیف]

در این تصویر که به تاریخ ۲۹ میزان نشر شده است اعضای گروه طالبان در جریان یک آموزش جنگی در یک کمپ در افغانستان دیده می شوند. [آرشیف]

در یک مقاله تبلیغاتی تازه آمده است، برای محافظت از مردم در برابر «بی قانونی و فساد اداری» نیروهای خاص طالبان در کابل مؤظف شده اند.

ویدیویی که امسال توسط این گروه پس از رسیدن ویروس کرونا به افغانستان در فیسبوک نشر شد، اعضای این گروه را در حالی نشان می داد که ماسک های جراحی پوشیده بودند و مایع ضدعفونی کننده دست را توزیع می کردند.

حتی در حالیکه آنها بطور متناوب پایه های مخابراتی و تعمیرات دولتی را منفجر می کنند، این جنگجویان ادعا هایی را در مورد پروژه های زیربنایی خود مانند سرک ها و کانال های آبیاری، در واتسپ نشر می کنند.

صدیق صدیقی سخنگوی رئیس جمهور اشرف غنی این تناقض آشکار را مشخص کرد.

وی به ای اف پی گفت، «آنها از یک طرف در مورد برادری، ترحم، خدمت، خاکساری، وحدت و محبت در میان مسلمانان صحبت می کنند.»

وی افزود، «و از طرف دیگر، آنها مردم ملکی بی گناه به شمول زنان و کودکان را می کشند و زخمی می کنند.»

طالبان که از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۰ در قدرت بودند، یک شکل ظالم حکومت اسلام گرایی را اداره کردند که زنان را به دلیل خروج از خانه مجازات کرد، سرگرمی را ممنوع ساخت و لت و کوب مردم و اعدام ها را عام کرد.

حقانی 'اصلاح طلب بزرگ'

شاید نمایشی ترین بخش تلاش های روابط عامه مربوط به شبکه حقانی باشد، شاخه ای از طالبان خشن که برای بدترین جنایات در جنگ افغانستان مقصر دانسته می شوند.

یک فیلم مستند جدید که زندگی جلال الدین حقانی مؤسس شبکه حقانی را دنبال می کند، وی را به عنوان یک «اصلاح طلب بزرگ» به تصویر می کشد که نخست علیه شوروی ها و بعداً علیه امریکایی ها جنگید.

شبکه حقانی که در سال ۱۳۹۱ توسط وزارت خارجه ایالات متحده به عنوان یک گروه تروریستی خارجی شناسایی شد و به ارتباط با دستگاه امنیتی پاکستان متهم شد، به شمول بمبگذاری موترلاری در سال ۱۳۹۶ در نزدیکی سفارت آلمان در کابل که باعث کشته شدن بیش از ۱۵۰ نفر شد، در یک سلسله حملات علیه نیروهای خارجی و مردم ملکی افغان دست داشته است.

این فیلم ویدیوی آرشیف حقانی را نشان می دهد که در سال ۱۳۹۷ درگذشت، و ادعا می کند که وی در قرارگاه سابق خود در ولایت خوست یک مدیر کارا بوده است.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان گفت که هدف این فیلم «معرفی کردن» حقانی به عنوان «یک الگو» می باشد.

وی به ای اف پی گفت، «ما می خواستیم نحوه زندگی، قربانی ها، سخنرانی های وی را برای رهبران آینده و مجاهدین جوان نشان دهیم.»

گروه طالبان و شبکه حقانی 'عین چیز' هستند

اندریو واتکینز یک تحلیلگر امور افغانستان برای مرکز مطالعات گروه بحران به ای اف پی گفت، این فیلم تلاش می کند که حیثیت شبکه حقانی کشنده را که یک زمان نیمه مستقل بود تغیر دهد و آن را طوری ارائه کند که گویا با تحریک گسترده‌تر طالبان متحد است.

وی گفت، طالبان «به طور واضح یک برنامه ای» دارند تا به طرفداران و مخاطبین خارجی خود نشان دهند که این دو گروه «عین چیز هستند».

واتكینز گفت، «در گذشته ممكن آنها یکی نبوده باشند، اما امروز هستند. و تجلیل طالبان از مؤسس شبكه حقانی یک طریقه برای تحكیم آن است.»

سراج الدین حقانی یکی از پسران حقانی که اکنون رهبری شبکه حقانی را بر عهده دارد و همچنان معاون گروه طالبان است، در ماه دلو سال گذشته مقاله ای را در نیویارک تایمز نوشت.

سراج الدین نوشت که طالبان آماده هستند تا با «یک نظام سیاسی جدید و همه شمول» موافقت کنند.

این تلاش طالبان مبنی بر اینکه خود و حقانی ها را به عنوان حاکمان کارا نشان دهند، از تلاش های روابط عامه اولیه آنها بسیار بعید است، زمانی که شورشیان فیلم هایی را می ساختند که بمبگذاران انتحاری را نشان می داد و با انجام دادن حملات بر سربازان غربی ابراز خوشحالی می کردند.

واتکینز گفت، این تلاش که برای اصلاح حیثیت صورت می گیرد مستقیماً با مذاکرات صلح رابطه دارد.

وی گفت، «آنها ظرفیت خود را گسترش داده اند و در حال حاضر در مقیاس حیرت آنگیزی ویدیو تولید می كنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

اگر امریکایی ها افغانستان را ترک کنند، وضعیت پیچیده خواهد شد.

پاسخ

ماشاالله! شما موضوعات بسیار مقبول را نشر می کنید. خداوند شما را موفق داشته باشد. شما باید به جای مرده از اصطلاح قتل شده برای حقانی استفاده کنید. بقیه، مقالات شما بسیار خوب است.

پاسخ