دیپلماسی

غنی، ۳ عضو ارشد طالبان را در تبادله آشکار گروگان ها آزاد خواهد کرد

سلام تایمز و ای اف پي

در این تصویر، زندانیان بلندرتبه ای مشاهده می شوند که انتظار می رود حکومت آنها را آزاد کند، که شامل انس حقانی (مابین)، برادر کوچکتر معاون رهبر طالبان سراج الدین حقانی، حاجی مالی خان (سمت راست)، باور می شود که کاکای سراج الدین حقانی است؛ و عبدالرشید (سمت چپ)، که گفته می شود برادر محمد نبی عمری، عضو دفتر سیاسی طالبان در قطر، هستند. [رسانه های اجتماعی]

در این تصویر، زندانیان بلندرتبه ای مشاهده می شوند که انتظار می رود حکومت آنها را آزاد کند، که شامل انس حقانی (مابین)، برادر کوچکتر معاون رهبر طالبان سراج الدین حقانی، حاجی مالی خان (سمت راست)، باور می شود که کاکای سراج الدین حقانی است؛ و عبدالرشید (سمت چپ)، که گفته می شود برادر محمد نبی عمری، عضو دفتر سیاسی طالبان در قطر، هستند. [رسانه های اجتماعی]

کابل -- رئیس جمهور اشرف غنی به روز سه شنبه (۲۱ عقرب) گفت، سه زندانی بلندرتبه طالبان در تبادل آشکار برای دو گروگان غربی که شورشیان آنها را در سال ۱۳۹۵ ربوده بودند، آزاد خواهند شد.

در جمع این سه زندانی طالبان، انس حقانی شامل است، که در سال ۱۳۹۳ دستگیر شد و برادر بزرگترش سراج الدین معاون رهبر طالبان و فرمانده شبکه حقانی، وابسته بدنام طالبان است.

غنی در اطلاعیه ای در کاخ ریاست جمهوری در کابل گفت، «ما تصمیم گرفتیم به طور مشروط سه زندانی طالبان را که ... در زندان بگرام بوده اند، آزاد کنیم.»

دو زندانی دیگر طالبان که آزاد می شوند، حاجی مالی خان که گمان می رود کاکای سراج الدین حقانی است، و عبدالرشید که گفته می شود برادر محمد نبی عمری، عضو دفتر سیاسی طالبان در قطر است.

غنی سرنوشت گروگان های غربی -- یک استرالیایی و یک امریکایی -- را مشخص نکرد و مشخص نیست که چه زمانی یا کجا آزاد خواهند شد.

وی در سخنان خود خاطرنشان كرد، «سلامتی آنها تحت بازداشت تروريستها، رو به وخامت بوده است.»

وی گفت، آزاد کردن این دو استاد برای آغاز مذاکرات مستقیم بین حکومت وی و طالبان، که مدت ها از مذاکره با حکومت غنی امتناع می ورزند، «راه را هموار می کند.»

غنی که توسط مشاورین اش احاطه شده بود گفت، تصمیم آزادکردن سه زندانی طالبان «بسیار سخت و ضروری» بوده است.

اعلامیه غنی یک روز پس از آن صورت می گیرد که فیض حمید، رئیس اداره استخبارات نظامی پاکستان (آی اس آی) با حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغان در کابل، مشورت کرد.

کبیر حقمل، سخنگوی شورای امنیت ملی گفت، «آنها در مورد بهبود بخشیدن به روابط بین این دو کشور صحبت کردند.»

پاکستان مدت هاست که به حمایت از طالبان متهم شده است، اتهامی که پاکستان از آن انکار می کند. امیرالبحر مایک مولن، شبکه حقانی را در سال ۱۳۹۰ به عنوان «بازوی واقعی» استخبارات پاکستان خواند.

گروگان 'به شدت بیمار'

در ماه اسد سال ۱۳۹۵، افراد مسلح با لباس نظامی دو استاد پوهنتون امریکایی افغانستان را در قلب کابل ربودند.

این دو نفر، کیون کینگ امریکایی و تیموتی ویکس استرالیایی، بعداً در یک فیلم گروگان گیری طالبان، به حالت پژمرده ظاهر شدند، و شورشیان در ادامه گفتند که وضع صحی آنها وخیم است.

یک منبع طالبان در پاکستان روز سه شنبه به ای اف پی گفت، کینگ «به شدت بیمار» بوده است و شورشیان نگران بودند که وی شاید در بازداشت آنها بمیرد.

پوهنتون نخبه امریکایی افغانستان در سال ۱۳۸۵ افتتاح شد و تعدادی از اعضای هیئت علمی از کشورهای غربی را به خود جلب کرده است.

پوهنتون امریکایی افغانستان در اعلامیه ای گفت که از شنیدن خبر آزادی احتمالی این دو استاد «تشویق» شده است.

در این اعلامیه آمده است، «در حالیکه پوهنتون امریکایی افغانستان بخشی از این گفتگوها نیست، ما همچنان خواستار بازگشت سریع و بی خطر اعضای هیئت علمی ما که برای بیش از سه سال دور از دوستان و خانواده های خود در اسارت بوده اند.»

سفارت ایالات متحده در کابل از این تصمیم استقبال کرد و آن را «شجاع» خواند.

جان بس، سفیر ایالات متحده در کابل به روز سه شنبه به طلوع نیوز گفت، «این آخرین اقدام شجاعانه در یک سلسله اقداماتی است که رئیس جمهور غنی و حکومت افغان برای پاسخگویی به خواست بیش از حد مردم افغانستان برای صلح برداشته اند.»

بس گفت، «ما امیدواریم که طالبان با آزاد کردن زندانیانی که تحت بازداشت خویش دارند، به ویژه زندانیان نیروهای امنیتی افغان و زندانیان غربی، به این ژست مهم بشردوستانه پاسخ دهند.»

وی افزود، «اما صرف نظر از اینكه طالبان چگونه پاسخ می دهند، ایالات متحده همچنان با قوت به حمایت از حکومت افغان، نیروهای امنیتی افغان در دفاع از مردم این كشور و حمایت از جمهوری اسلامی ادامه خواهد داد.»

انس حقانی کیست؟

سراج الدین، برادر بزرگتر انس حقانی رئیس شبکه حقانی، وابسته به طالبان است که توسط پدرشان جلال الدین تأسیس شده است. از سال ۱۳۸۰ بدینسو، برای انجام دادن برخی از تکان دهنده ترین و وحشیانه ترین حملات در افغانستان مقصر شناخته شده است.

انس در سال ۱۳۹۳ دستگیر شد و در سال ۱۳۹۵ محکوم به اعدام شد، مقامات افغانستان او را به عنوان بازیکن سطح بالا در این شبکه متهم کردند. طالبان مدتها خواستار آزادی وی بودند و اصرار دارند كه او محصل است.

گمان زنی اینکه وی ممکن در مقابل امتیازات طالبان آزاد شود، از آن زمان بارها و بارها چرخش خورده است -- به ویژه این که ایالات متحده سال گذشته با این شورشیان گفتگوهای مستقیمی را آغاز کرد.

سرنوشت وی همچنان به عنوان یک وسیله چانه زنی در چارچوب مذاکرات با گروگان های مختلف غربی دیده می شود -- مانند سال ۱۳۹۵ وقتی شایعات در کابل پیچید که حکومت قصد دارد او را اعدام کند.

اندکی پس از آن، این جنگجویان ویدیویی را منتشر کردند که نشان می داد جاشوا بویل کانادایی و همسرش کیتلان کولمن امریکایی، که در سال ۱۳۹۱ ربوده شده بودند، خواستار آزادی آنها شدند. آنها در سال ۱۳۹۶ آزاد شدند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500