حقوق بشر

ده ها کشور خواستار پایان وحشت ها علیه مسلمانان در سینکیانگ چین شدند

گزارش از سلام تایمز و ای اف پی

در این تصویر مرکز خدمات آموزش مهارت های مسلکی شهر آرتوکس، یکی از کمپ های «آموزش مجدد» رژیم چین در سینکیانگ دیده می شود. [گریگ بیکر/ای اف پی]

در این تصویر مرکز خدمات آموزش مهارت های مسلکی شهر آرتوکس، یکی از کمپ های «آموزش مجدد» رژیم چین در سینکیانگ دیده می شود. [گریگ بیکر/ای اف پی]

ملل متحد -- در اعلامیه ای که به روز پنجشنبه (۲۹ میزان) در سازمان ملل متحد خوانده شد، چهل و سه کشور از چین خواسته اند تا برای جامعه مسلمان اویغور در سینکیانگ «احترام کامل به حاکمیت قانون» را تضمین کند.

این قطعنامه که توسط ایالات متحده و همچنان چندین کشور اروپایی و آسیایی و سایر کشورهای عضو ملل متحد امضا شده است، چین را به نقض گسترده حقوق بشر اویغورها به شمول شکنجه، عقیم سازی اجباری و ناپدیدشدن اجباری متهم کرده است.

این کشورها در یک اعلامیه مشترکی که توسط فرانسه در مقر ملل متحد خوانده شد گفتند، «ما از چین می ‌خواهیم که به ناظرین مستقل به شمول کمیشنرعالی حقوق بشر سازمان ملل متحد و دفترش اجازه دسترسی فوری، پرمعنی و بدون محدودیت به سینکیانگ را فراهم کند».

در این اعلامیه آمده است، «ما به طور ویژه در مورد وضعیت منطقه خودمختار اویغور در سینکیانگ نگران هستیم.»

این سازمان به گزارش‌های «مؤثق» استناد کرد که موجودیت شبکه بزرگی از کمپ های «آموزش مجدد سیاسی» را نشان می دهند که بیشتر از یک میلیون نفر بدون محاکمه در آنها بازداشت شده‌ اند.

بیجینگ پس از آنکه در ابتدا از موجودیت این مراکز بازداشت در سینکیانگ انکار می کرد، بعداً آنها را به عنوان کمپ های «آموزش مجدد» توجیه کرد که گویا برای نابودکردن تروریزم و بهبود فرصت های کاری طراحی شده اند.

با این حال، تحقیقات و مصاحبه‌ های مستقل با زندانیان پیشین از شکنجه ‌های جسمی و روحی، شستشوی مغزی، تجاوز جنسی و آزار اذیت جنسی سیستماتیک و سایر وحشت‌ ها حکایت می‌ کنند.

دیده بان حقوق بشر (اچ آر دبلیو) در یک گزارش مفصل در ماه حمل گفت، سینکیانگ یگانه منطقه در چین است که اکثریت آن مسلمان است و مقامات چینایی برای آسیب رساندن یا تخریب کردن حصه ۳/۲ مساجد و سایر اماکن مقدس اسلامی در این منطقه، از بهانه های مختلف استفاده کرده اند.

چینی سازی اجباری

مقامات حزب کمونیست چین به‌ عنوان بخشی از پلان «چینی ‌سازی» از سال‌ ۱۳۹۷ الی ۱۴۰۱، گنبدهای مساجد، مناره‌ها و سایر نمادهای معماری اسلامی را برمی ‌دارند، و مساجد را از پخش اذان از بلندگوها منع کرده ‌اند.

این طرح فقط در سینکیانگ نه بلکه به طور فعال در سراسر چین تطبیق می شود.

بیجینگ از مدت ها بدینسو اتهامات مربوط به قوم کشی اویغورها و سایر مردم ترکتبار عمدتاً مسلمان در سینکیانگ را رد کرده است.

ژانگ جون سفیر چین در سازمان ملل متحد به روز پنجشنبه آنچه را که وی «دروغ» و «توطئه برای آسیب رسانی به چین» خواند، با عصبانیت محکوم کرد.

وی گفت، «سینکیانگ انکشاف می یابد و مردم هر روز خودشان را آزاد می سازند و به پیشرفت های به دست آمده افتخار می کنند.»

اعلامیه های مشابهی در سال های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ چین را به دلیل پالیسی هایش در سینکیانگ مورد محکومیت قرار داد و ایالات متحده بیجینگ را به انجام دادن نسل کشی متهم کرده است.

به گفته دیپلوماتان، چین در واکنش بالای کشورهای عضو سازمان ملل متحد فشار وارد کرده است تا از این اظهارات حمایت نکنند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

شورای امنیت سازمان ملل متحد باید چین را در لست کشور های دیکتاتور چون کره شمالی و ایران شامل بسازد و بالای این کشور ها تحریم ها را وضع کند. زیرا ظلم که حکومت چین بالای اقلیت مسلمان انجام می دهند حتی در کره شمالی و ایران بالای اقلیت های مذهبی صورت نمی گیرد. وقتی سازمان ملل متحد طالبان را بر نقض حقوق بشر و محروم کردن زنان از حق کار و تعلیم به رسمیت نمی شاسد، چرا در برابر ظلم چین بالای مسلمان خاموش است؟ این بر خورد دوگانه است که سازمان ملل متحد با طالبان یک گونه بر خورد می کند و با چین رفتار گونه ای دیگر.

پاسخ

سلام با عرض ادب,باید در مورد مسلمانان اویغور در سینکیانگ چین باید برخورد جددی صورت گرفت با ایجاد تحریم ها بالای چینی ها تشکر.

پاسخ

حیف است که حکومت طالبان پول ندارد و توسط کشور های جهان به رسمیت شناخته نشده است. اگر طالبان یک حکومت قوی در افغانستان می داشت و یک سه صد هزار نیروی مجهز می داشت، حالی وقت با چین وارد جنگ می شد و مسلمانان را ز ظلم و خشونت چینایی ها کثیف خلاص می کرد. کشور های عربی که اکثر شان پول و اقتصاد خوب دارند ولی غیرت ندارند. اگر ده کشور عربی چین را تحریم کند من مطمین هستم که چین دیگر به مقدسات مسلمانان در آن کشور توهین نیم کند.

پاسخ

اکثر چنایی ها بی دین هستند و مسلمانان را به خاطر که دارای دین آسمانی هستند مورد ظلم و ستم قرار می دهند و اماکن مقدس مسلمانان را تخریب می کنند. یک ضرب المثل است که می گوید، آدم که بزرگ شود بال می کشد. اکنون چین بزرگ شده است و اقتصادش بهتر شده مغرور شده. اما شما مطمین باشید که چین به زودی نابود خواهد شد. شما می دانید که چین از سوی کشور های اسلامی محاضر است و اگر همه کشور های اسلامی بالای چین حمله کند، در ظرف بیست و چهار ساعت چین را تصرف می کند و در این کشور یک نظام قوی اسلامی را تاسیس خواهند گرد. این کشور ها نه تنها که مسلمانان چین را از ظلم و تحقیر حکومت چین خلاص خواهند کرد بلکه همه مردم چین را از آتش دوزخ نجات خواهند داد و آنها را به دین مقدس اسلام که یک دین حقیقی و دین آخری است و برای همه بشریت است مشرف خواهند ساخت. این روز نزدیک است. شما فقط منتظر باشید.

پاسخ