حقوق بشر

شرکت های بزرگ تکنالوژی چینایی در حالی گرفتار شدند که در ردیابی مسلمانان در سینکیانگ با بیجینگ کمک می کردند

سلام تایمز و ای اف پی

یک نرم افزار شناسایی چهره که توسط علی بابا طراحی شده است، این شرکت را به عنوان جدیدترین شرکت چینایی نشان می دهد که در مسئله بحث برآنگیز ظلم بیجینگ بالای اویغورها شامل می شود. [آی پی وی ام]

یک نرم افزار شناسایی چهره که توسط علی بابا طراحی شده است، این شرکت را به عنوان جدیدترین شرکت چینایی نشان می دهد که در مسئله بحث برآنگیز ظلم بیجینگ بالای اویغورها شامل می شود. [آی پی وی ام]

شانگهای -- اگرچه محکومیت در سطح بین المللی افزایش می یابد و شرکت های جهانی از تجارت در منطقه سینکیانگ خودداری می کنند، اما ظلم بیجینگ بالای اویغوری ها توسط علی بابا شرکت داخلی بزرگ تکنالوژی تقویت می شود.

در هفته های اخیر چندین گزارش چگونگی استفاده مقامات از تکنالوژی برای ردیابی، نظارت و بازداشت گروه های اقلیت عمدتاً مسلمان در منطقه سینکیانگ چین را آشکار کرده است.

یک نرم افزار شناسایی چهره که توسط علی بابا طراحی شده است، این شرکت را به عنوان جدیدترین شرکت چینایی نشان می دهد که در مسئله بحث برآنگیز رفتار بیجینگ با اویغورها دست دارد.

نشریه شرکت تحقیقات نظارتی (آی پی وی ام) و نیویارک تایمز به تاریخ ۲۶ قوس گزارش دادند، وبسایت علی بابا برای تجارت کمپیوتری آنلاین آن به مشتریان نشان داد که برای شناسایی چهره اویغورها و سایر اقلیت های نژادی در تصاویر و ویدیو ها چگونه می توانند از نرم افزار این شرکت استفاده کنند.

در جریان یک راهپیمایی که برای حمایت از اقلیت اویغورها در چین به تاریخ ۱ جدی سال ۱۳۹۸ در هانگ کانگ برگزار شده بود، یک افسر پولیس تلاش می کند تا یک مرد را بازداشت کند. پولیس ضد شورش هانگ کانگ این راهپیمایی همبستگی را در حالی خنثی کردند که جنبش طرفدار دیموکراسی این شهر وضعیت وخیم خود را با حالت اقلیت سرکوب‌شده مسلمان تشبیه کرد. [انتونی والاس/ای اف پی]

در جریان یک راهپیمایی که برای حمایت از اقلیت اویغورها در چین به تاریخ ۱ جدی سال ۱۳۹۸ در هانگ کانگ برگزار شده بود، یک افسر پولیس تلاش می کند تا یک مرد را بازداشت کند. پولیس ضد شورش هانگ کانگ این راهپیمایی همبستگی را در حالی خنثی کردند که جنبش طرفدار دیموکراسی این شهر وضعیت وخیم خود را با حالت اقلیت سرکوب‌شده مسلمان تشبیه کرد. [انتونی والاس/ای اف پی]

پس از آنکه خبرنگاران نظر این شرکت را خواستند، علی بابا کلاود یا سیستم کمپیوتری علی بابا به سرعت تذکر «اویغورها» و «شناسایی اقلیت» را از وبسایت خود حذف کرد.

آی پی وی ام گزارش داد، علی بابا کلاود، بدون ارائه نمودن شواهد و توضیحات بیشتر گفت که این تکنالوژی فقط «در یک محیط امتحانی» استفاده شده است.

علی بابا -- بزرگترین وبسایت تجارت آنلاین چین با داشتن فروشات سالانه حدود ۷۸ میلیارد دالر -- در اعلامیه ای که به تاریخ ۲۷ قوس به صورت آنلاین منتشر شد، گفت که از دانستن اینکه علی بابا کلاود این نرم افزار را انکشاف داده است «مایوس است».

علی بابا با افزودن اینکه این شرکت «هرگونه برچسب قومی» را از تولیدات خود حذف کرده است گفت، این تکنالوژی فقط برای آزمایش توانایی استفاده شده و هیچ مشتری از آن استفاده نکرده است.

این شرکت گفت، «ما اجازه نمی دهیم و نخواهیم داد که از تکنالوژی این شرکت برای هدف گیری یا شناسایی گروه های قومی خاص استفاده شود.»

نیویارک تایمز گزارش داد، کینگ سافت کلاود یا سیستم کمپیوتری کینگ سافت یکی دیگر از فراهم کنندگان خدمات آنلاین نیز یک نرم افزار را در وبسایت خود معرفی کرد که می تواند با استفاده از تصویر روی، نژاد یک فرد را شناسایی کند که «اویغور» است یا «غیر اویغور».

بعد از آنکه خبرنگاران درباره این تکنالوژی از شرکت پرسیدند، کینگسافت کلاود آنعده صفحات را از وبسایت خود حذف کرد و گفت که این نرم افزار هرگز به مشتریان فروخته نشده است و توانایی شناسایی چهره های اویغور را نداشت.

'هشدارهای اویغوری'

مسئله اویغورها برای شرکت های چینایی در حالی به عنوان نگرانی مطرح می شود که انتقاد جهانی بالای پالیسی های بیجینگ در سینکیانگ رشد می کند.

آی پی وی ام و واشینگتن پوست به تاریخ ۱۸ قوس گزارش دادند، هواوی و میگوی دو شرکت بزرگ تکنالوژی چینایی دیگر برای آزمایش و تصدیق کردن «هشدارهای اویغوری» با هم کار کردند.

هواوی بزرگترین شرکت تکنالوژی چین است و میگوی یکی از بزرگترین فراهم کنندگان خدمات شناسایی چهره در این کشور است.

آی پی وی ام یک گزارش محرمانه «گزارش ارتباطی» هواوی را به دست آورد که نشان می داد این دو شرکت در سال ۱۳۹۷ چگونه در آزمایش یک سیستم کامره ای ذکاوت مصنوعی باهم کار کردند که می تواند در یک ازدحام چهره ها را بررسی کرده و سن، جنسیت و قومیت هر فرد را شناسایی کند.

واشینگتن پوست گزارش داد، در گزارش آزمایش آمده است، «اگر سیستم چهره یکی از اعضای اقلیت عمدتاً مسلمان را شناسایی کند، این می تواند 'هشدار اویغور' را به وجود بیاورد -- که آنها را به طور بالقوه برای پولیس چینایی نشانی می سازد.»

هر دو شرکت درست بودن این گزارش را تائید کردند اما از این بابت انکار کردند که برای هدف قرار دادن یا برچسب گذاری گروه های نژادی از این تکنالوژی استفاده شده است.

مایا وانگ یک محقق ارشد امور چین در دیده بان حقوق بشر گفت، «اراده نظارت های چین از آزار و اذیت اقلیت بسیار فراتر می رود.»

هزینه های نظارتی افزایش می یابند

وی گفت، بیجینگ برای نظارت بر مردم عام و سرکوب کردن اقلیت ها، معترضین و سایر افرادی که برای دولت به عنوان تهدید پنداشته می شوند، به طور فزاینده ای از سیستم نظارتی استفاده کرده است که ذکاوت مصنوعی در آن به کار برده شده است.

دیده بان حقوق بشر می گوید، پولیس اویغورها را در سینکیانگ بازداشت می کنند زیرا نرم افزاری که رفتار «مشکوک» را شناسایی می کند، این اویغورها را نشانی می کند.

هزینه نظارتی در سینکیانگ طی سال های اخیر افزایش یافته است و تحت نام جلوگیری از تروریزم، تکنالوژی های شناسایی چهره، اسکینر مردمک چشم، جمع آوری دی ان ای و ذکاوت مصنوعی در سراسر این ولایت جابجا شده اند.

رژیم چین به دلیل پالیسی های خود در سینکیانگ، جایی که به گفته گروه های مدافع حقوق بیش از یک میلیون اویغوری ها و اقلیت های دیگر که اکثراً مسلمان اند در کمپ های بازداشت نگهداشته شده اند، مورد انتقاد شدید بین المللی قرار گرفته است.

بیجینگ از این کمپ ها دفاع می کند که گویا به عنوان مراکز آموزش حرفه ای با هدف ریشه کن کردن تروریزم و بهبود فرصت های کاری استفاده می کنند.

سناتوران امریکایی به تاریخ ۶ عقرب در یک قطعنامه اعلام کردند که رژیم چین علیه اویغورها، قزاق ها، قرغزها و اعضای سایر گروه های اقلیت مسلمان در سینکیانگ، نسل کشی را انجام می دهد.

ایالات متحده به تاریخ ۱۶ عقرب اعلام کرد که این کشور جنبش اسلامی ترکستان شرقی (ای تی آی ام) را از لیست «سازمان های تروریستی» خود خارج کرده است.

رژیم چین برای اینکه سرکوب شدید خود علیه اقلیت های مسلمان در سینکیانگ را توجیه کند، به طور متواتر جنبش اسلامی ترکستان شرقی را مقصر می داند.

ناظرین مستقل و محققین می گویند، بیجینگ سال هاست که برای ریشه کن نمودن فرهنگ اسلامی، تخریب مساجد، شستشوی مغزی مسلمانان با تبلیغات کمونیستی و عقیم سازی اجباری زنان، یک کمپاین سیستماتیک را راه انداخته است.

بر اساس یک گزارش انستیتوت پالیسی های استراتیژیک استرالیایی، مقامات چینایی در طول سه سال حدود ۱۶۰۰۰ مسجد را تخریب کرده و یا به آنها آسیب رسانده اند.

بر اساس این گزارش، تقریباً حصه سوم اماکن مقدس بزرگ اسلامی در سینکیانگ -- به شمول زیارتگاه ها، قبرستان ها و مسیرهای زیارتی -- با خاک یکسان شده اند.

کارگر برده

بر اساس گزارش نیویارک تایمز که به شواهدی در صدها ویدیو، تصویر و اسناد دولتی استناد کرده است، مقامات چینایی در نتیجه همه گیر ویروس کرونا اقلیت های مسلمان در منطقه سینکیانگ را به کار کردن در کارخانه های تجهیزات حفاظت شخصی مجبور کرده اند.

گروه های مدافع حقوق می گویند، اویغوری ها و سایر مسلمانان در سینکیانگ همچنان مجبور شده اند تا حاصلات را جمع آوری کنند و در کارخانه های پروسس پنبه کار کنند.

اداره گمرکات و محافظت مرزی ایالات متحده به تاریخ ۱۲ قوس اعلام کرد که واردات پنبه ای که به گفته این اداره در منطقه سینکیانگ توسط «کارگران برده» برداشته می شود، را مسدود خواهد کرد.

مرکز پالیسی جهانی یک مرکز مطالعاتی مستقر در واشینگتن به تاریخ ۲۴ قوس گزارش داد، از طریق یک برنامه اجباری دولت به اصطلاح «مراکز حرفه ای» سینکیانگ بیش از ۵۷۰ هزار اویغوری مجبور شده اند تا حاصلات پنبه را جمع آوری کنند.

بیجینگ ادعا می کند که همه بازداشت شدگان از این مراکز «فارغ التحصیل» شده اند، اما گزارش ها نشان می دهند که بیجینگ بسیاری از زندانیان پیشین را برای کارهای غیرماهرانه به کارخانه هایی انتقال داده است که اکثراً به این کمپ ها متعلق هستند.

این مرکز پالیسی جهانی در مطالعه خود با استناد به اسناد دولتی گفت، اشتراک کنندگان در برنامه انتقال کارگران تحت نظارت شدید پولیس قرار گرفته بودند، با اینکه از یک نقطه به نقطه دیگر انتقال می شدند، که این نوع «مدیریت به گونه نظامی» و آموزش عقیدوی است.

آدریان زینز که این اسناد را کشف کرده است در این گزارش نوشت، «این واضح است که انتقال کارگران برای چیدن پنبه خطر بسیار بالای کار اجباری را نیز شامل می شود.»

وی افزود، «بعضی از این اقلیت ها ممکن درجه ای از رضایت را با این روند از خود نشان دهند و ممکن است که آنها از نظر مالی سود ببرند. با این حال... بیان کردن این ناممکن است که اجبار در کجا پایان می یابد و رضایت محلی از کجا آغاز می شود.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

جنگ بین کفر و اسلام در جریان است. مسلمانان درهمه جا توسط دیگران تهدید، شکنجه و کشته می شوند. پیروان ادیان کل جهان علیه مسلمانان گرد هم آمده اند. یهودیان، مسیحیان، یهودیان، هندوان و حتی بودایان با مسلمانان دشمنی دارند.

پاسخ

حکومت چین باید در لست حکومت های تروریست و ظالم شامل گردد زیرا این کشور نه به آزادی بیان عقیده دارد و نه هم به آزادی مذهبی. از یک طرف ارتش حکومت چین بالای مسلمانان ظلم و ستم می کنند و از طرف دیگر به رسانه ها اجازه نمی دهند که از مناطق مسلمانان گزارش تهیه کنند. شورای امنیت باید عضویت دایمی چین را در شورای امنیت ساز مان ملل متحد لغو کند زیرا این کشور به کثرت گرایی و حقوق اقلیت ها در آن کشور باور ندارد. طی یکی دو سال گذشته حکومت چین تعداد زیادی از چینایی ها مسلمان را بدون دلیل زندانی و شکنجه نمودند و زنان و کودکان شان را لت وکوب کردند.

پاسخ