حقوق بشر

شی جین پینگ شخصاً مسؤل وحشت هایی است که چین در برابر مسلمانان انجام می دهد

گزارش از سلام تايمز و ای اف پی

بازدید کنندگان به تاریخ ۲۰ عقرب در موزیم حزب کمونیست چین در بیجینگ در مقابل یک صفحه نمایشی قدم می زنند که شی جین پینگ رئیس جمهور چین را نشان می دهد. [نویل سیلیس/ای اف پی]

بازدید کنندگان به تاریخ ۲۰ عقرب در موزیم حزب کمونیست چین در بیجینگ در مقابل یک صفحه نمایشی قدم می زنند که شی جین پینگ رئیس جمهور چین را نشان می دهد. [نویل سیلیس/ای اف پی]

لندن -- محکمه اویغور در اواسط ماه قوس گزارش داد، حزب کمونیست چین (سی سی پی) بدون تردید علیه اویغوری ها و سایر مسلمانان ترک زبان در سینکیانگ نسل کشی می کند، و شی جین ‌پینگ رئیس ‌جمهور چین «مسؤلیت اصلی» آن را بر عهده دارد.

۹ نفر از وکیلان و تحلیلگران حقوق بشر پس از شنیدن اتهامات جنایات علیه بشریت، شکنجه، تجاوز جنسی و رفتار غیرانسانی در دو جلسه شواهد در سال جاری در لندن،نظریه خود را به تاریخ ۱۸ قوس منتشر کردند.

این محکمه بر اساس درخواست کانگرس جهانی اویغور تشکیل شد. کانگرس جهانی اویغور بزرگترین گروهی است که از اویغورهای تبعید شده نمایندگی می کند و جامعه بین المللی را وادار می سازد تا در مورد سوء تجاوز های ادعا شده علیه چین اقدام کند.

این هیئت در یک گزارش ۶۳ صفحه ‌ای گفت که حزب کمونست چین «قصد داشت تا قسمت قابل توجهی» از اقلیت مسلمان اویغور در شمال غرب کشور را نابود کند و به همین دلیل «مرتکب نسل‌ کشی» شده است.

یک نمای قسمتی از بیشتر از ۱۰۰ تأسیسات جدید که بیجینگ اخیراً برای بازداشت کردن مسلمانان اعمار کرده است. [بزفید]

یک نمای قسمتی از بیشتر از ۱۰۰ تأسیسات جدید که بیجینگ اخیراً برای بازداشت کردن مسلمانان اعمار کرده است. [بزفید]

یک مرد به تاریخ ۲۰ سنبله از کنار یک مسجد در ارومچی مرکز منطقه سینکیانگ عبور می کند. بیجینگ مناره های مساجد و قبرستان ها را تخریب می کند که نسل هایی از خانواده های اویغوری در آنجا دفن شده اند، و استخوان های انسان و قبرهای شکسته را برجا گذاشته است. این چیزی است که فعالان آن را یک تلاش برای از بین بردن هوئت این گروه قومی در سینکیانگ می نامند. [هیکتور ریتمال/ای اف پی]

یک مرد به تاریخ ۲۰ سنبله از کنار یک مسجد در ارومچی مرکز منطقه سینکیانگ عبور می کند. بیجینگ مناره های مساجد و قبرستان ها را تخریب می کند که نسل هایی از خانواده های اویغوری در آنجا دفن شده اند، و استخوان های انسان و قبرهای شکسته را برجا گذاشته است. این چیزی است که فعالان آن را یک تلاش برای از بین بردن هوئت این گروه قومی در سینکیانگ می نامند. [هیکتور ریتمال/ای اف پی]

حزب کمونست چین به شمول عقیم ‌سازی اجباری، کنترل ولادت ها و سقط جنین «یک سیستم جامعی از اقدامات را برای «کم کردن» نفوس در سینکیانگ راه اندازی کرده است تا میزان تولد اویغورها را کاهش دهد».

در این اعلامیه آمده است، «نفوس اویغورها در نسل ‌های آینده کمتر از آنچه خواهد بود که بدون این پالیسی ‌ها می بود. این امر باعث نابودی نسبی اویغورها خواهد شد.»

محکمه نتیجه گرفت که، «بر اساس استفاده از کلمه (ویران کردن) توسط کنوانسیون نسل ‌کشی، این یک عمل ممنوع لازم برای اثبات نسل‌ کشی را برآورده می سازد.»

شی جین پینگ «مسؤلیت اصلی» را بر عهده دارد

جیوفری نایس یک وکیل بریتانیایی و سارنوال پیشین جنایات جنگی در ملل متحد، ریاست این محکمه اویغوری را بر عهده داشت.

وی و سایر اعضاء هزاران صفحه شواهد مستند و گزارش‌ های علمی از محققین مستقل و سازمان‌ های حقوق بشر، گزارش ‌های رسانه ‌ای و اسناد عامه از خود جمهوری خلق چین را بررسی کردند.

هیئت به این نتیجه رسید که صدها هزار اویغور و احتمالاً بیش از یک میلیون به طور خودسرانه بازداشت شده اند و با آنها رفتار ظالمانه و غیرانسانی صورت گرفته است.

این محکمه فراتر از تردید دریافت که شکنجه ها «توسط یا به تحریک، یا با رضایت یا موافقت مقامات دولتی یا سایر افرادی که در جایگاه های رسمی جمهوری خلق چین و/یا حزب کمونست چین عمل می‌ کنند» انجام شده است.

محکمه ادعاهای حبس، نقل مکان اجباری، ناپدید شدن اجباری، تجاوز جنسی و خشونت جنسی، آزار و اذیت و اعمال غیرانسانی را تائید کرد.

محکمه گفت، «محکمه مطمئن شده است که جمهوری خلق چین یک طرح جامع برای تنفیذ پالیسی های متعدد اما مرتبط با هم که اویغورها را هدف قرار می ‌دهد، تدوین کرده است.»

این محکمه گفت، شی جین پینگ و سایر مقامات ارشد «مسؤلیت اصلی» این جنایات مرتکب شده علیه اویغورها و سایر مسلمانان ترکتبار در سینکیانگ را بر عهده دارند.

شواهد به سلسله ای از نقض ها اشاره دارند

این محکمه به اقدامات سریع حزب کمونست چین در اعمار کردن مراکز بازداشتی، رفتار با بازداشت ‌شدگان، تخریب مساجد در سراسر سینکیانگ و استفاده از تکنالوژی و نظارت دولتی برای کنترل نفوس اشاره کرد.

نایس با خواندن گزارش محکمه گفت، «زندانیان در صنف های بازداشتگاه ‌ها مجبور می ‌شدند که در حضور نگهبانان از ترس خطر بیرون کشیده شدن از صنف، شکنجه شدن تا حدی که فریادهایش را کسانی بشنوند که هنوز در صنف هستند، در توصیف حزب کمونست چین و جمهوری خلق چین آهنگ ‌هایی را بخوانند.»

وی گفت، زندانیان اناث و احتمالاً مردان مجبور می شدند که ادویه جاتی را مصرف کنند که بر تولید مثل آنها تأثیر می گذارند و تأثیرات تغیر دهنده مغزی دیگری نیز داشتند.

محکمه به این نتیجه رسید که، «زنان حامله در مراکز بازداشتی و خارج از آن حتی در آخرین مراحل حاملگی مجبور می شدند تا جنین را سقط کنند. در راستای تلاش ها برای سقط جنین، گاهی اوقات نوزادان زنده به دنیا می آمدند اما سپس کشته می شدند.»

این محکمه گفت، به دلیل نظارت و ردیابی شدید، بخش ‌هایی از سینکیانگ به یک نوع «زندان باز» تبدیل شده اند.

این محکمه همچنان گفت، همسایه ها تحریک و یا مجبور شده اند که از یکدیگر جاسوسی کنند و اعضای برجسته جامعه به شمول بزرگان مذهبی، فرهنگی، سیاسی و تجارتی زندانی شده اند و یا «ناپدید شده اند» و در برخی موارد حتی کشته شده اند.

کودکان چند ماهه از خانواده های خود جدا شده و در یتیم خانه ها یا مکاتب لیلیه ای تحت مدیریت حزب کمونست چین جابجا می شوند، حتی گاهی اوقات والدین نمی دانند که فرزندانشان زنده هستند یا مرده اند.

زنان اویغوری مجبور شده اند که با مردانی از قوم اکثریت هان ازدواج کنند و اگر انکار کنند خطر بازداشت شدن و یا مجازات دیگر وجود دارد.

محکمه دریافت که، در موارد دیگر «دوستان خانوادگی» معمولاً مردان قوم هان، به خانواده های اویغوری فرستاده شده اند تا با آنها برای هفته ها در یک دوره زمانی زندگی کنند تا از «افکار و رفتار خانواده نظارت کرده و گزارش دهند».

این محکمه همچنان گفت، «کودکان مورد بازجویی قرار می گیرند و مردان هان گاهی اوقات با خانواده در یک تخت خواب می‌ خوابند، که در برخی موارد زمانیکه مرد اویغوری در بازداشت به سر می‌ برد و عواقب اجتناب ‌ناپذیر آزار و اذیت جنسی و رابطه جنسی بدون رضایت را به همراه دارد.»

تحریم های فزاینده

بیجینگ محکمه اویغوری را که با هیچ حکومتی وابسته نیست، محکوم کرده و آن را یک داغ دروغین «ضد چین» می داند و بالای رئیس آن تحریم هایی را وضع کرده است.

ایالات متحده، چندین کشور غربی دیگر و سازمان های حقوق بشر رفتار چین با اویغوری ها را «نسل کشی» خوانده اند.

کشورهایی به شمول ایالات متحده، آسترالیا، کانادا و بریتانیا قطع روابط دیپلوماتیک با المپیک زمستانی قریب الوقوع در بیجینگ را افزایش می دهند.

حکومت ایالات متحده هفته گذشته برای محکوم کردن رفتار چین با اویغوری ها تعدادی از اقدامات را آغاز کرد.

مجلس سنای ایالات متحده به تاریخ ۲۵ قوس به اتفاق آرا از ایالات متحده به عنوان اولین کشوری حمایت کرد که به دلیل نگرانی های کار اجباری، تقریباً تمام واردات از سینکیانگ را ممنوع ساخت.

سناتور مارکو روبیو یکی از عاملین اصلی این لایحه گفت، «ما می دانیم که این کار با سرعت نگران کننده، انداز وحشتناک و با نسل کشی ایکه اکنون شاهد انجام شدن آن هستیم، اتفاق می افتد». انتظار می رود که این لایحه از سوی جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده امضا شود و سپس به قانون تبدیل شود.

مجلس سنا دیپلومات نیکولاس برنز را به عنوان سفیر در چین تائید کرد، و این کسی است که چین را «متجاوز» توصیف کرده و «نسل کشی» اویغوری ها را محکوم کرده است.

حکومت بایدن سلسله ای از تحریم ها را به دلیل نظارت در سینکیانگ وضع کرده است، جایی که گروه های مدافع حقوق بشر می گویند که چین برای نظارت بر اویغوری ها از تکنالوژی های جدید استفاده می کند.

در شرکت های مورد هدف، اس‌زی دی‌جی‌آی تکنالوژی (SZ DJI Technology)، بزرگترین تولید کننده پهپادهای مصرفی در جهان نیز شامل است.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده گفت، «این هشت نهاد از نظارت و ردیابی اعضای گروه های اقلیت های قومی و مذهبی در جمهوری خلق چین که عمدتاً اویغوری های مسلمان در سینکیانگ هستند، به طور فعال حمایت می کنند.»

ایالات متحده از قبل صادرات تجارتی به این شرکت را محدود کرده بود، اما تحریم های جدید هرگونه سرمایه گذاری امریکایی در آن را جرم خواهد شمرد.

شرکت ‌های دیگری که مورد هدف قرار گرفتند عبارتند از شیامین می یا پیکو انفارمیشن (Xiamen Meiya Pico Information)، که برای ردیابی فایل ‌ها در موبایل ها یک آپلیکیشن موبایل را ایجاد کرده است، و کلاودواک تکنالوژی (Cloudwalk Technology) که برای تشخیص دادن چهره های اویغوری ها و تبتی ‌ها توسعه یافته است.

در یک اطلاعیه آمده است که وزارت تجارت ایالات متحده به طور جداگانه به آکادمی علوم طبی نظامی (ای ام ام اس) [Academy of Military Medical Sciences (AMMS)] و ۱۱ انستیتوت تحقیقاتی آن به دلیل کارهای بایوتکنالوژیکی به شمول «سلاح های ظاهراً کنترل مغز»، صادرات حساس را محدود کرده است.

جینا ریموندو وزیر تجارت ایالات متحده در یک اعلامیه گفت، «متأسفانه جمهوری خلق چین از این تکنالوژی ها استفاده می‌ کند تا کنترل کردن مردم خود و سرکوب اعضای گروه ‌های اقلیت ‌های قومی و مذهبی را دنبال کند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

شی جین پینگ و پوتین هر دو دیوانه هستند. آنها باید از سوءاستفاده از کشورهای جهان دست بردارند. من با جنگ مخالف هستم. مذاکره یگانه راه حل همه مشکلات است. هیچ خونریزی ای باید در جنگ نباشد. رنگ خون مسلمانان، عیسویان، یهودیان، کافران، هندوها، چینایی ها سرخ است. خداوند (ج) همه را مانند همدیگر آفریده است. خون هر انسان ارزشمند است و نباید ریخته شود. من خوش شدم که در اینجا خواندم که ایالات متحده تحریم ها را به خونریزی ترجیح می دهد، «جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده گفته است که در صورت حمله روسیه بالای اوکراین، آنها وضع کردن تحریم های شخصی علیه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه را در نظر خواهند گرفت. آقای بایدن گفته است که اگر روسیه بالای همسایه خود حمله کند، این کار برای تمام جهان پیامدهای ناگواری خواهد داشت. این اظهارات آقای بایدن در حالی بیان می شوند که سایر متحدین غربی ایالات متحده هشدار داده اند که در صورت حمله کردن بالای اوکراین، روسیه قیمت هنگفتی را خواهد پرداخت. روسیه ایالات متحده و متحدینش را به تشدید خشونت متهم کرده و گفته است که روسیه برای حمله بر اوکراین هیچ برنامه ای ندارد. این در حالیست که روسیه حدود ۱۰۰۰۰۰ سربازان را در مرز با اوکراین مستقر کرده است. در یک کنفرانس خبری از آقای بایدن سؤال شد که اگر روسیه بر اوکراین حمله کند، آیا وی در نظر دارد که تحریم های شخصی را علیه رئیس جمهور پوتین وضع کند؟ پاسخ رئیس جمهور بایدن [بلی] بود.»

پاسخ

امریکا و سایر کشورها نیز باید بالای شرکت ها و اداراتی که در عملیات ها علیه مسلمانان و سایر اقلیت ها در چین نقش دارند، تحریم ها را وضع کنند. کشورهای انکشاف یافته نباید دیگر در چین سرمایه گذاری کنند، و بجای آن آنها باید شعبه های خود را در افغانستان و سایر کشورهایی باز کنند که کارگران آن ارزان تر از چین هستند. به عنوان مثال، شرکت اپل که اجناس خود را در چین تولید می کند، می تواند سیستم های خود را در افغانستان نصب کند و منفعت رسانی به چین را متوقف کند. اقتصاد چین امروز قوی تر می شود و امریکا دشمن خود را به طور غیرمستقیم در مقابل خود تقویت می کند. ما از ملل متحد و کشورهای اسلامی می خواهیم که چین را تحریم کنند و پالیسی های نامناسب علیه اقلیت ها را متوقف کنند.

پاسخ