حقوق بشر

بیجینگ رنجش مسلمانان در سینکیانگ را به یک نمایش موزیکال تبدیل کرده است

گزارش از سلام تايمز و ای اف پی

یک تصویر ویدیویی از موزیکال 'بال های خواندن ها' که از یوتیوب برگرفته شده است. [آرشیف]

یک تصویر ویدیویی از موزیکال 'بال های خواندن ها' که از یوتیوب برگرفته شده است. [آرشیف]

بیجینگ -- یک موزیکال جدید تولید شده توسط دولت، که در سینکیانگ راه اندازی شد و در سینماهای چین آغاز شده است، زندگانی روستایی پررنگ از انسجام قومی را به تصویر می کشد -- که از حقیقت کمپ های «آموزش مجدد»، نظارت شدید و تجاوز های وحشتناکی که در حقیقت مشخصه این منطقه است، به طور ویژه دور است.

بیش از یک میلیون اویغور و سایر مسلمانان ترک زبان به شمول اقوام قزاقی و قرغیزی در کمپ های سینکیانگ زندانی شده اند که در آنجا «نسل کشی» صورت می گیرد.

در ابتدا بیجینگ از موجودیت این کمپ ها انکار می کرد، اما اکنون از آنها به عنوان «مراکز آموزش مسلکی» با هدف از بین بردن تروریزم و بهبود فرصت های کاری، دفاع می کند.

اما شواهد واضحی مبنی بر بردگی و کار اجباری در داخل صنعت پنبه سینکیانگ، به برآنگیختن اعتراض جهانی ادامه داده و تحقیقات در مورد تجاوز جنسی سیستماتیک، عقیم سازی و تجاوز جنسی بالای زنان مسلمان، خشم بین المللی را برانگیخته است.

حکومت چین یک موج تازه تبلیغاتی را آغاز کرده است تا با انتقادات از رفتار این رژیم با مسلمانان اویغور در منطقه سینکیانگ مقابله کند. آخرین اقدامات شامل یک فیلم موزیکال پررنگ به نام 'بال های خواندن ها' می باشد که در یک تصویر ویدیویی از یوتیوب نشان داده شده است.

حکومت چین یک موج تازه تبلیغاتی را آغاز کرده است تا با انتقادات از رفتار این رژیم با مسلمانان اویغور در منطقه سینکیانگ مقابله کند. آخرین اقدامات شامل یک فیلم موزیکال پررنگ به نام 'بال های خواندن ها' می باشد که در یک تصویر ویدیویی از یوتیوب نشان داده شده است.

حقیقت: اینجا یک برج نظارتی یک تعمیر بسیار محفوظ در نزدیکی یکی از 'کمپ های آموزش مجدد' متعدد در سینکیانگ دیده می شود. [گریگ بیکر/ای اف پی]

حقیقت: اینجا یک برج نظارتی یک تعمیر بسیار محفوظ در نزدیکی یکی از 'کمپ های آموزش مجدد' متعدد در سینکیانگ دیده می شود. [گریگ بیکر/ای اف پی]

وانگ یی وزیر خارجه چین در ماه حوت سال گذشته گفت، رفتار این کشور با اقلیت های قومی در سینکیانگ یک «نمونه درخشان» از بهبود حقوق بشر کشور است.

تقلید از هالیوود

با افزایش خشم ها، چین در تلاش برای تغیر دادن روایت، یک تهاجم روابط عامه پیچیده ای را در داخل و خارج از کشور آغاز کرده است.

در حالیکه یک گروه اشخاص مشهور ظاهراً داوطلبانه به دفاع از صنعت نساجی لکه دار سینکیانگ شتافته است، خواندن های رپ، نمایشگاه های تصویری و حالا یک موزیکال جدید -- «بال های خواندن ها» -- در شکل دهی دوباره فرهنگی منطقه پیشتاز اند.

بیجینگ تمام ادعاهای مبنی بر تجاوزها را رد می کند و به جای آن سینکیانگ را به عنوان یک مرکز انسجام اجتماعی و تجدید اقتصادی جلوه داده که از برکت دخالت سخاوتمندانه حکومت، افراط گرایی چندین ساله خشونت آمیز را پایان داده است.

این فیلم که بر اساس گزارش ها نمایش آن یک سال به تأخیر افتاد، بالای سه مرد از اقوام مختلف تمرکز می کند که به دنبال یک زندگی عالی می باشند زیرا آنها در سراسر فرهنگ ها در کوه های برف پوش و منظره های صحرایی این منطقه وسیع، الهام موسیقی را جمع آوری می کنند.

به تعقیب این فیلم، گلوبل تایمز که از سوی دولت اداره می شود گزارش داد که فیلم های بسیار مؤفق خارجی مانند «لا لا لند» هالیوود، استدیوهای چینایی را متأثر ساخته اند تا فیلم های مؤفق داخلی خودشان را بسازند.

اما این فیلم موزیکال کامره های نظارتی و بررسی های امنیتی را که سینکیانگ را پوشانیده است، نادیده می گیرد.

همچنان در این فیلم -- با وجود اینکه بیش از نیمی از نفوس سینکیانگ مسلمان هستند -- اشاره هایی به اسلام و همچنان مساجد و یا زنان در حجاب، وجود ندارند.

در یک صحنه، یک کریکتر پیشتاز فیلم، اویغوری که ریش خود را پاک تراشیده است، در حالی غذا می خورد که یک بیر (آب جو) را در دست خود گرفته است.

بررسی کردن حقایق سخت

در داخل چین، بحث در مورد مسئله اویغور خاموش می شود.

در ماه دلو سال گذشته، چین اپلیکیشن کلب هاوس را به سرعت مسدود کرد، کلب هاوس یک جایگاه خطابه صوتی بود که در آن بحث های بدون سانسور به شمول بحث سینکیانگ به طور مؤقت انجام شدند، با اینکه اویغورها حکایات حقیقی از زندگی خود را به مهمانان هان چینایی بیان کردند.

این آزادی مؤقت انترنیت «واقعی» در چین، یک فرصت نادری را فراهم کرده بود تا در سراسر سیاست و جامعه ممنوعه ها را آشکار کند، که این نوع تجمع صداها به طور معمول توسط حزب کمونیستی خاموش می شود.

الیکس سو ۳۰ ساله ادیتور یکی از شرکت های جدید الاحداث تکنالوژی در بیجینگ گفت که در مدت کوتاهی که در کلب هاوس بود، به طور ویژه تحت تأثیر مکالمه ای قرار گرفت که در آن اویغورهای مسلمان از داستان های شخصی پررنج در سینکیانگ، حکایت می کردند.

وی در یک مصاحبه تیلیفونی با نیویارک تایمز گفت، «این واقعاً نوعی معلومات است که ما معمولاً در سرزمین اصلی به آن دسترسی نداریم.»

لاری اونگ از ساینواینسایدر یک شرکت مشوره دهی مستقر در ایالات متحده به ای اف پی گفت، بیجینگ «می داند که اگر یک دروغ هزار بار تکرار شود به حقیقت تبدیل می شود».

از نظر دیگران، به نظر می رسد که آخرین اقدام تبلیغاتی در مورد سینکیانگ نتیجه می دهد.

یکی بیننده این فیلم پس از تماشای «بال های خواندن ها» در بیجینگ به ای اف پی گفت، «من به سینکیانگ رفته ام و این فیلم بسیار واقع بینانه است.»

وی بدون ارائه نمودن نام خود گفت، در آنجا مردم خوشحال، آزاد و صمیمی هستند.

فعالان حقوق اویغور به سرعت نظریات این فیلم را تقبیح کردند.

نوری تورکیل یک وکیل اویغوری امریکایی و عضو ارشد انستیتوت هدسن در واشینگتن به نیویارک تایمز گفت، «این فکر که اویغورها می توانند بخواند و رقص کنند و بنابراین نسل کشی وجود ندارد -- اصلاً پذیرفته نخواهد شد.»

وی افزود، «نسل کشی می تواند در هر جای زیبا صورت بگیرد.»

'جنگجویان گرگ' چین واکنش نشان می دهند

دیپلومات های «جنگجوی گرگ» چینایی در بیان و پاسخ خود به مسائل بین المللی و داخلی به شمول بحث سینکیانگ به طور فزاینده ای تهاجمی شده اند. آنها در توییتر -- شبکه ای که در چین ممنوع شده است -- دست به توهین می زنند و منتقدین را مورد تهاجم قرار می دهند و توطئه هایی را پیشنهاد می کنند.

اصطلاح «دیپلوماسی جنگجوی گرگ» در سال ۱۳۹۸ به یک مکالمه عادی تبدیل شد، زمانیکه نمایندگان چینایی -- که معروف ترین آنها ژائو لیجیان سخنگوی وزارت خارجه چین است -- به دفاع پر سروصدا از کشور را در شبکه های رسانه های اجتماعی پرداختنند.

این لقب از یک فیلم در مورد یک سرباز نیروهای ویژه چینایی شبیه رامبو، برگرفته شده است.

فعالیت افزایش یافته اخیر نمایندگان چین، به تعقیب فشار مجدد جهانی در مورد رفتار بیجینگ با مسلمانان در سینکیانگ صورت می گیرد.

در اوایل ماه حمل، در حالیکه اتحادیه اروپا، بریتانیا، کانادا و ایالات متحده تحریم هایی را بالای سینکیانگ وضع کردند، هووا چونینگ سخنگوی وزارت خارجه چین تا حدی پیش رفت که گفت اداره استخباراتی ایالات متحده (سی آی ای) برای بی ثبات ساختن چین، در ساختن بیان در مورد سینکیانگ کمک کرده است.

ترکيه به روز سه شنبه (۱۷ حمل) سفير چين را پس از آن احضار کرد که دفتر وی در رسانه های اجتماعی بالای دو سياستمدار ارشد ترکيه به خاطر انتقاد آنها از سرکوب مسلمانان بیجینگ، انتقاد کرد.

در همان روز، یک محکمه چینایی به دو مقام دولتی سابق اویغور در سینکیانگ به دلیل انجام دادن «فعالیت های جدایی طلبانه»، حکم اعدام را صادر کرد.

این مخالفت همچنان به فرهنگ پاپ نفوذ کرده است، با اینکه یک خواندن رپ که در ماه حمل منتشر شد، «دروغ ها» از سوی «مستعمره نشینان غربی» در مورد پنبه این منطقه را تقبیح کرد. این در حالیست که تلویزیون دولتی سی جی تی ان، قصد دارد در مورد ناآرامی که مؤجب سرکوب بیجینگ شد، یک مستندی را به نمایش بگذارد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

7 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

اقدامات چین علیه مسلمانان نه در اسلام، نه در مسیحیت، نه در یهودیت و نه هم در الحاد جای دارد. ببینید! چگونه میتوان از کسانی که گوشت سگ می خورند، گوشت الاغ می خورند، گوشت مار می خورند، گوشت حیوانات وحشی می خورند توقع انسانیت داشت؟ امکان ندارد. به نظر من، كشورهای سازمان همکاری اسلامی، امریكا و اتحادیه اروپا باید از چین بخواهند كه بی رحمی ها را علیه مسلمانان متوقف كند. یا اینکه بالایش تحریم ها را وضع کنند. پاکستان، که هر روز بمب گذاران انتحاری را به افغانستان می فرستد، و حتی امروز، چند صد بمب را که این کشور فرستاده بود در تورخم ضبط گردید، باید چنین بمب هایی را به چین بفرستد و مردم عادی را نه، بلکه نظام ظالم را که مرتکب ظلم نه تنها علیه مسلمانان بلکه علیه سایر اقلیت ها نیز می شود، هدف قرار دهد. اما پاکستان هرگز چنین کاری را نخواهد کرد، و دلیل آن این است که انگلیسی ها پاکستان را برای نابودی افغانستان و هند ایجاد کردند.

پاسخ

برخی کشورها و سازما‌ن‌ ها اقدامات دولت چین را محکوم کرده‌اند و خواستار توقف این پاک ‌سازی قومی شده ‌اند، اما این کافی نیست و کشور های جهان با سکوت خود در این جنایات همدستی می ‌کنند. کشور هایی مانند ایران، عربستان سعودی و پاکستان به همراه سایر اعضای سازمان همکاری اسلامی باید بر دولت چین برای توقف این کارها فشار بیاورند، زیرا اقدامات دولت چین اسلام‌ ستیزی محض است.

پاسخ

جهان نباید ساکت بماند. این جنایتی است که دولت چین انجام می ‌دهد و همه جهان باید در مقابل آن بایستند و اویغورها را نجات دهند. این تعهدی است که همه کشور ها دارند. اگر کشور ها ساکت بمانند، بعد از مسلمانان به سراغ پیروان بقیه ادیان می ‌آیند. امروز دولت چین نه تنها اویغورها، بلکه جهان را تهدید کرده است. کشور های جهان باید سکوت خود را بشکنند و محکومیت و فشار بر دولت چین تنها راه است.

پاسخ

هدف دولت چین بسیار خطرناک است، زیرا قصد دارد به طور کامل مسلمانان اویغور و هویت آنها را از بین ببرد و زبان و دین آنها را ممنوع و فرهنگ اویغوری را نابود کند. همچنین دولت چین اردوگاه‌ های کار اجباری را مانند دوره جنگ جهانی دوم برپا کرده است و زنان اویغور را عقیم و زاد و ولد اویغورها را کنترل می‌کند. در واقع بردگی نوین به راه انداخته است و حتی کودکان را از خانواده ‌های شان جدا می ‌کند.

پاسخ

متأسفانه بسیاری از کشورهای اسلامی در مورد این ظلم سکوت کرده ‌اند. در مورد مسلمانان اویغور مشکل این است که نه تنها کشورهای اسلامی سکوت‌ کرده ‌اند، بلکه از دولت چین حمایت می‌کنند. تاریخ روابط ایرانیان با اویغور ها بسیار طولانی است، حتی در زبان آنها کلمات بسیاری از زبان فارسی مانند خدا، نان و گوشت وجود دارد و حدود ۲۰ درصد کلمات زبان اویغورها ریشه فارسی دارند.

پاسخ

حکومت چین به اویغور های صاحب رستوران دستور داده که باید مشروبات الکلی و سیگار هم بفروشند و اگر به هر دلیلی از این دستور سرپیچی کنند، دولت رستوران های آنها را به عنوان مجازات تعطیل می‌کند. رئیس حزب کمونیست، شی جین پینگ، صراحتاً گفت، اسلام ایدئولوژی فاجعه‌ باری است که باید دوباره آموزش داده شود. این شعار رسمی حزب کمونیست چین است، زیرا حزبی ضد دین است. اکنون به اویغور ‌های مسلمان فشار وارد می ‌شود. البته همین فشار بر مسیحیان و بودایی‌‌ های تبت نیز وجود دارد و کلیسا‌ها و مکان ‌های دینی در تبت ویران شده ‌اند.

پاسخ

حکومت چین بیش از یک میلیون جاسوس را در ایالت سین‌کیانگ گماشته است تا از فعالیت‌های مردم مسلمان حتی در داخل خانه‌های شان جاسوسی نمایند. در این ایالت حتی همسایه از همسایه جاسوی می‌کند و دولت نیز کدهای مخصوص را بر خانه‌های مردم نصب کرده تا فعالیت‌ها و رفت وآمد آنان را زیر نظر بگیرد.

پاسخ