دین

بیجینگ از دارایی های ضبط شده از مسلمانانی که در سینکیانگ بازداشت شده اند میلیون ها دالر کسب می کند

گزارش از سلام تايمز

در نزدیکی بازار بزرگ در ارومچی منطقه سینکیانگ. [تصویر از ای اف پی/گو چای هین]

در نزدیکی بازار بزرگ در ارومچی منطقه سینکیانگ. [تصویر از ای اف پی/گو چای هین]

واشینگتن دی سی -- به گفته مدافعین حقوق اویغوری ها و رسانه های آزاد، مقامات چینایی طی دو سال گذشته دارایی های به ارزش ده ها میلیون دالر مربوط به مالکین تجارت های اویغوری را ضبط نموده و آنها را در مزایده فروخته اند.

این مزایده ها بخشی از یک کمپاین گسترده حزب کمونیست چین (سی سی پی) است تا اقلیت های قومی چین را «چینایی بسازند» و اویغورها و سایر مسلمانان ترک زبان به شمول قزاق ها و قرغیزها در منطقه سینکیانگ را سرکوب کند.

محکمه های سینکیانگ از سال ۱۳۹۸ میلادی بدینسو حداقل ۱۵۰ دارایی متعلق به حداقل ۲۱ نفر و به ارزش ۸۴.۸ میلیون دالر را در وبسایت تجارت الکترونیکی تائوبائو مربوط به گروپ شرکت های علی بابا که یکی از بزرگترین شرکت های تکنالوژیکی و پرچون فروشی آنلاین چین می باشد، به مزایده گذاشته اند.

این لیست ها توسط پروژه حقوق بشر اویغوری ها (یو اچ آر پی) یک گروه مدافع که به طور قسمی از سوی حکومت ایالات متحده تمویل می شود، جمع آوری شده و توسط وال استریت ژورنال تائید شده اند.

تصویری از وبسایت تائوبائو چین که در آن بسیاری از دارایی ‌های اویغوری ها فروخته می شوند. [آرشیف]

تصویری از وبسایت تائوبائو چین که در آن بسیاری از دارایی ‌های اویغوری ها فروخته می شوند. [آرشیف]

یک زن مسلمان در یک بازار در هوتان منطقه غربی سینکیانگ در چین طفل خود را در آغوش گرفته است. زندانیان و نگهبانان پیشین حکایت کردند که زنان مسلمان در کمپ های تحت مدیریت بیجینگ در این منطقه به طور سیستماتیک مورد تجاوز جنسی، شکنجه و آزار جنسی قرار می گیرند. [گریگ بیکر/ای اف پی]

یک زن مسلمان در یک بازار در هوتان منطقه غربی سینکیانگ در چین طفل خود را در آغوش گرفته است. زندانیان و نگهبانان پیشین حکایت کردند که زنان مسلمان در کمپ های تحت مدیریت بیجینگ در این منطقه به طور سیستماتیک مورد تجاوز جنسی، شکنجه و آزار جنسی قرار می گیرند. [گریگ بیکر/ای اف پی]

دارایی های ضبط شده از اثاث خانه گرفته تا املاک و اسهام شرکت ها را شامل می شود.

یو اچ آر پی به تاریخ ۲ میزان در یک اعلامیه گفت، افرادی که دارایی ‌هایشان ضبط شده اند «به اتهامات سیاسی شده (تروریزم) و (افراط‌ گرایی یا برخی از انواع آنها) در یک روند بسیار مخفیانه دستگیری و محاکمه، زندانی شده‌ اند که ظاهراً از روند قضایی عادلانه خارج بوده و با قوانین چین در تضاد است».

در این اعلامیه آمده است، «این مزایده های قضایی شواهد بیشتری را از مقیاس سرکوب جامعه اویغوری و همچنان سرعت و نبود روند درستی را نشان می دهند که این کمپاین با آن انجام می ‌شود.»

اتهامات مزخرف

تعریف «تروریزم» در سیستم قضایی چین مبهم است. اتهامات اکثراً علیه اویغورها و سایر مسلمانان ترکتبار به دلیل رفتارهای بی ضرر مانند سفرکردن به خارج از کشور، تماس گرفتن با اقارب در خارج از کشور و یا اشتراک کردن در کارهای مذهبی مروج وضع می شوند.

یو اچ آر پی گفت، «اتهامات گسترده و مداوم علیه تاجران ثروتمند اویغوری مبنی بر (کمک کردن با تروریزم) و یا (کمک کردن با فعالیت های تروریستی) با توجه به مخفی بودن محاکمه آنها و ضبط شدن اموال آنها از سوی حکومت، مزخرف به نظر می رسند.»

یکی از دلایل برای چنین اتهامات، ارسال کردن یا دریافت نمودن پول از خارج از کشور است که این یک فعالیت تجارتی عادی می باشد.

یو اچ آر پی گفت، مقامات چینایی احتمالاً تاجران ثروتمند اویغوری را به عنوان اعضای «نخبه اجتماعی» که شامل روشنفکران و رهبران دینی نیز می شوند، مورد هدف قرار می دهند.

یو اچ آر پی در سال ۱۳۹۸ میلادی با افزودن اینکه بسیاری از روشنفکران اویغوری احتمالا «از نقض های جدی حقوق بشر رنج می برند» گزارش داد، صدها نفر از روشنفکران اویغوری از ماه حمل ۱۳۹۶ بدینسو زندانی شده و یا به طور اجباری ناپدید شده اند.

گردآوری زبان شناسان، محققین و ناشران اویغوری، از دیدگاه گروه های مدافع به عنوان بخشی از کمپاین حزب کمونیست چین تلقی می شود تا هویت و فرهنگ این گروه قومی را حذف کند و آن را در قوم اکثریت هان ماندارین زبان مدغم کند.

علاوه بر این، یو اچ آر پی در ماه ثور گزارش داد که مقامات از سال ۱۳۹۳ بدینسو به عنوان بخشی از سرکوب مداوم بیجینگ علیه مسلمانان در منطقه سینکیانگ، بیش از ۱۰۰۰ امام و شخصیت های دینی را بازداشت کرده اند.

در این گزارش آمده است، آنها «به دلیل ارتباط با آموزه های دینی و رهبری جامعه بازداشت شده اند».

این مجازات ها ماهیت خشونت آمیز «عدالت» سینکیانگ را نشان می دهد. در این مجازات ها ۹۶٪ به حداقل پنج سال زندان و ۲۶٪ به ۲۰ سال و یا بیشتر، به شمول ۱۴ حبس تمام زندگی محکوم شدند.

یک تهدید برای حزب کمونیست چین

به گفته یو اچ آر پی، حکومت اویغورهای با نفوذ به شمول مردم تجارت پیشه، روشنفکران و رهبران دینی را «به دلیل حالت آنها در خارج از نهادهای رسمی و نقش آنها در حفظ کردن فرهنگ اویغوری، به عنوان یک تهدید برای حزب کمونیست چین و اقتدار دولتی می بیند».

در حالیکه بسیاری از اویغورها به شهرت خود در سراسر آسیای مرکزی به عنوان تجارت پیشه گان و کارآفرینان افتخار می کنند، اما روایات حکومت چین اویغورها را «فقیر» و فرهنگ آنها را «عقب مانده» معرفی می کنند.

یو اچ آر پی گفت، به گفته بیجینگ اویغورها به «آموزش مجدد» نیاز داشته و «رهبری حزب کمونیست چین نیاز دارد که آنها را به یک نیروی مؤثر کاری صنعتی تبدیل کند تا آنها بتوانند ثروتمند شوند».

مقامات چینایی زندانی کردن بیش از یک میلیون اویغوری ها و سایر مسلمانان ترکتبار در بیشتر از ۴۰۰ بازداشتگاه را که شامل کمپ های «آموزش سیاسی»، مراکز بازداشت مؤقت و زندان ها می شود، همین گونه توجیه می کنند.

بیجینگ پس از آنکه در ابتدا از موجودیت این کمپ ها انکار می کرد، اکنون از آنها به عنوان «مراکز آموزش حرفه ای» با هدف از بین بردن تروریزم و بهبود فرصت های کاری، دفاع می کند.

اما تحقیقات مستقل متعدد در مورد این کمپ ها واقعیت بسیار تاریک تری را نشان می دهند.

تحقیق بزفید نیوز که در ماه اسد سال ۱۳۹۹ منتشر شد، صدها تعمیر را در منطقه سینکیانگ دارای نشانه‌ های زندان یا کمپ های بازداشت کشف کرد که بسیاری از آنها در سه سال گذشته اعمار شده بودند.

تحقیقات بیشتری که در ماه قوس سال گذشته منتشر شدند نشان دادند که این دولت کمونیستی به اعمار کردن بیشتر از ۱۰۰ بازداشتگاه های جدید در سینکیانگ ادامه داده است.

در تحقیقات بعدی، زندانیان و نگهبانان پیشین حکایت کردند که زنان مسلمان در این کمپ ها به طور سیستماتیک مورد تجاوز جنسی، شکنجه و آزار اذیت جنسی قرار می گیرند.

شاهدان و زندانیان پیشین این شکنجه ها را با شوک برقی، به شمول تجاوز جنسی توسط نگهبانان با استفاده از میله های برقی، محرومیت از غذا، لت و کوب، تجاوز جنسی گروهی و عقیم ‌سازی اجباری توصیف کردند.

ایالات متحده و سایر حکومت های کشورهای غربی، سازمان های نظارت کننده حقوق بشر و تحلیلگران حقوقی می گویند که اقدامات بیجینگ در سینکیانگ نسل کشی محسوب می شوند.

یو اچ آر پی گفت، در این زمینه شواهد سلب ملکیت های اویغورها به طور ویژه نگران کننده است، زیرا «ضبط کردن املاک یکی از ویژگی های نسل کشی در طول تاریخ بوده است».

اتحاد چینایی ها به هر قیمت

در حالیکه فشار بالای چین در حالت افزایش است تا مسؤلیت سرکوب مسلمانان در این کشور را بر عهده بگیرد، رژیم چین دفاع از اقدامات خود را دو برابر افزایش داده است.

وانگ یی وزیر خارجه چین در ماه حوت گفت، «مکان هایی مانند سینکیانگ و تبت که اقلیت های قومی در آن زندگی می کنند، به عنوان نمونه های درخشانی از پیشرفت حقوق بشر چین ایستاده اند.»

گروه‌ های مدافع حقوق بشر و فعالان می‌ گویند که تبتی ‌ها نیز تحت حاکمیت چین از محدودیت ‌های سختی بر دین و فرهنگ به شمول تخریب شدن معبدهای آنها، رنج برده ‌اند.

گزارشگران از گزارش دهی مستقل در تبت منع شده اند، جایی که بیجینگ اصرار دارد که حکومت چین به این منطقه ای که قبلاً عقب مانده بود، انکشاف آورده است.

سرکوب در سینکیانگ بخشی از برنامه پنج ساله حزب کمونیستی چین است که در سال ۱۳۹۷ راه اندازی شد.

بر اساس این برنامه، مقامات گنبدهای مساجد، مناره ها و سایر نمادهای معماری اسلامی را حذف کرده و مساجد را از پخش کردن اذان از بلندگوها، منع کرده اند.

این برنامه نه تنها در منطقه اکثریت مسلمان نشین سینکیانگ، بلکه به طور فعال در سراسر چین تطبیق می شود.

رئیس‌ جمهور شی جین پینگ از سال ها بدینسو بر «چینایی سازی» فشار می ‌آورد.

شی جین پینگ در یک سخنرانی در ماه اسد گفت که گروه های مذهبی و قومی باید «بیرق اتحاد چینایی ها را بالا نگهدارند».

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

وضع و حالت مسلمانان در چین خیلی وخیم است. خداوند بالای شان رحم کند. خواست مسلمانان از سازمان ملل متحد این است که هر چه عاجل به داد مسلمانان چین برسد و نگذارند که دیگر حکومت مستبد چین بالای شان ظلم بکند.

پاسخ

مرگ بر چینایی های کثیف و مردار خور که از دست اینها مسلمانان چین در آن کشور در غذاب است. خداوند چینایی های بی دین را نابود کند و مسلمانان را از ظلم و ستم آنها خلاص کند. آمین

پاسخ

ظلم و ستیم حکومت چین بالای مسلمانان در آن کشور باعث تحریک احساسات مسلمانان جهان شده و برای بیجیگ یک درد سر را ایجاد خواهد کرد. چین باید هوشیار شود و نگذارد که نفرت مسلمانان را علیه کشورش تحریک شود. ورنه همه کشور های اسلامی روابط سیاسی و اقتصادی خود را با چین قطع خواهند کرد و اقتصاد چین خراب خواهد شد. اقتصاد چین بالای کشور های اسلامی استوار است و اگر کشور های اسلامی با چین داد و ستد اقتصادی خویش را متوقف کند، اقتصاد چین به صفر ضرب می شود.

پاسخ

ظلم و بی عدالتی حکومت چین علیه مسلمانان دیگر بس است. سازمان ملل متحد باید بالای کشور چین تحریم ها را وضع کند تا اینکه این کشور اقدامات غیر انسانی را علیه مسلمانان در چین متوقف بسازد.

پاسخ