دین

مقامات چین بالای مسلمانان روزه دار محدودیت هایی را وضع کردند

گزارش از سلام تایمز و ای اف پی

یک مرد به تاریخ ۱۷حمل در یک مسجد در اندونیزیا یک نسخه دیجیتالی قرآن کریم را روی تیلیفون خود می خواند. [چایدیر محی الدین/ای اف پی]

یک مرد به تاریخ ۱۷حمل در یک مسجد در اندونیزیا یک نسخه دیجیتالی قرآن کریم را روی تیلیفون خود می خواند. [چایدیر محی الدین/ای اف پی]

رادیوی آسیای آزاد (آر اف ای) به تاریخ ۱۲حمل گزارش داد، گروه های مدافع حقوق بشر از اقدام مقامات چین در سینکیانگ انتقاد می کنند که تعداد مسلمانان برای روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان را محدود می کند.

مقامات منطقه سینکیانگ از مدت‌ ها بدینسو اویغورها و سایر مسلمانان ترکتبار را از روزه گرفتن تمام ماه رمضان، به شمول ممنوعیت متعلمین، معلمین و کارمندان دولتی از روزه گرفتن، منع کرده‌ اند.

مأمورین و پولیس محلی به آر اف ای گفتند، برخی از کمیته های محله ها ابلاغیه را دریافت کرده اند مبنی بر اینکه فقط ۱۰ الی ۵۰ نفر از مسلمان اجازه دارند که در ماه رمضان روزه بگیرند. ماه رمضان برای اکثریت روزه داران از تاریخ ۱۲حمل آغاز شده است.

کسانی که روزه می گیرند همچنان باید خودشان را با مقامات ثبت کنند.

یکی از اعضای جامعه اویغوری به تاریخ ۲ ثور سال گذشته در شهر لندن لوحه ای را در دست گرفته است و به یک مظاهره ای می ‌پیوندد تا از پارلمان بریتانیا بخواهد که آزار و اذیت چین بالای اویغورهای اقلیت مسلمان را به عنوان نسل ‌کشی و جنایت علیه بشریت بشناسد. [جستین تالیس/ای اف پی]

یکی از اعضای جامعه اویغوری به تاریخ ۲ ثور سال گذشته در شهر لندن لوحه ای را در دست گرفته است و به یک مظاهره ای می ‌پیوندد تا از پارلمان بریتانیا بخواهد که آزار و اذیت چین بالای اویغورهای اقلیت مسلمان را به عنوان نسل ‌کشی و جنایت علیه بشریت بشناسد. [جستین تالیس/ای اف پی]

یک مأمور قریه در منطقه غولجه در ولایت خودمختار ایلی قزاق گفت که ثبت نام ها در محله وی جریان دارند.

این مأمور که ۱۰ خانواده را نظارت می کند گفت، فقط افراد مسن و بزرگسالانی که کودکان دارای سن مکتب ندارند، اجازه دارند که روزه بگیرند.

این مأمور گفت، «این سیستم برای جلوگیری از تأثیرات منفی دین بر ذهن کودکان دیزاین شده است. در حال حاضر تبلیغات زیادی در این مورد انجام می شود، یک کارمند این قریه افرادی را ثبت نام می کند که برای روزه گرفتن واجد شرایط هستند.»

یک مأمور دیگر که بر ۱۰ خانواده در شهر آتوش ولایت خودمختار کیزیلسو قرغیز نظارت می کند گفت که وی از مقامات محلی یک ابلاغیه ای را در مورد این محدودیت ها دریافت کرده است.

وی گفت، «از جمع ۱۰ خانواده ای که من مسؤلیت آنها را بر عهده دارم، دو خانواده به عنوان خانواده هایی شناسایی شدند که می توانند روزه بگیرند. هر دوی آنها بزرگسالان بوده و فرزندی در خانه ندارند.»

برای اویغورها ماه رمضان نیست

این گزارش ها انتقادات گروه های مدافع حقوق بشر را برانگیخته اند.

تورغونجان علاءالدین رئیس کمیته امور دینی در کانگرس جهانی اویغورها در آلمان گفت، «این تأسف آور و غم ‌انگیز است که می بینیم چین ابلاغ می کند که فقط افراد مشخصی می ‌توانند روزه بگیرند.»

وی گفت، «جهان اسلام به اقدامات چین خنده می کند و در مورد تعین نمودن سهمیه برای کسانی که می توانند روزه بگیرند، شگفت زده خواهد شد.»

پروژه حقوق بشر اویغوری مستقر در واشینگتن به تاریخ ۱۱حمل در یک اعلامیه گفت، «تا زمانیکه کمپاین نسل کشی چین به پایان نرسد، امسال یا کدام سال دیگر هیچ رمضانی برای اویغورها در وطن وجود نخواهد داشت.»

کمپاین برای اویغورها که مرکز آن نیز در واشینگتن است، خاطرنشان کرد که حزب کمونیست چین (سی سی پی) دوباره اویغورهای سینکیانگ را از عبادت و تجلیل رخصتی های دینی منع می ‌کند.

این گروه به تاریخ ۱۱ حمل در یک اعلامیه گفت، «حزب کمونیست چین (سی سی پی) برای افزودن توهین به این بی ‌عدالتی، برای ترسیم یک تصویر تقلبی به شکل انتخابی از اسلام استفاده می کند.»

مقامات در سال‌ های گذشته نیز به باشندگان اویغوری هشدار داده ‌بودند که آنها به دلیل روزه گرفتن ممکن به شمول فرستاده شدن به یکی از کمپ های زندان سینکیانگ، مجازات شوند.

بر اساس گزارش آر اف ای، آنها همچنان از مردم متقاعد خواسته اند که قبل از ماه رمضان تعهد کنند که روزه نگیرند و یا نماز نخوانند تا آنها برای جامعه گسترده تر یک مثال باشند و مسؤلیت را بر عهده بگیرند که دیگران نیز خودداری خواهند کرد.

جنایات علیه بشریت

گروه های مدافع حقوق بشر تخمین می زنند که بیش از یک میلیون اویغوری و سایر اقلیت های مسلمان ترکتبار در سراسر سینکیانگ به عنوان بخشی از سرکوب «ضد تروریزم» در یک شبکه «کمپ های آموزش دوباره» بازداشت شده اند.

تحقیقات و مصاحبه‌ های مستقل با زندانیان پیشین در کمپ های سینکیانگ، شکنجه ‌های فزیکی و روحی، شستشوی مغزی، تجاوز جنسی سیستماتیک و آزار جنسی در داخل کمپ ‌ها را آشکار ساخته اند.

دیده بان حقوق بشر در ماه ثور سال گذشته در یک گزارش مفصل گفت، علاوه بر این، مقامات چینایی از بهانه های مختلف استفاده کرده اند تا دو حصه بر سه مساجد این منطقه و سایر اماکن مقدس اسلامی را تخریب و یا نابود کنند.

سازمان‌ های مدافع حقوق بشر و تعداد فزاینده‌ ای از کشورهای غربی به شمول ایالات متحده، کانادا، هالند، بریتانیا، بلجیم و فرانسه، می ‌گویند که پالیسی های بیجینگ در سینکیانگ به عنوان «جنایات علیه بشریت» و «نسل‌ کشی» محسوب می شوند.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده به تاریخ ۱حمل بالای مقامات چینایی به دلیل اقدامات آنها در سرکوب اقلیت‌ های قومی و مذهبی در داخل و خارج از آن کشور، محدودیت ‌های جدید ویزه را اعلام کرد.

در یک اعلامیه ای که جزئیات مشخصی در آن ذکر نشده است که کدام مقامات مورد هدف قرار خواهند گرفت، بلینکن همچنان یک بار دیگر از چین خواست تا «به نسل ‌کشی و جنایات علیه بشریت در منطقه سینکیانگ پایان دهد».

وی گفت، محدودیت ‌های ایالات متحده بالای آنعده مقامات چینایی را هدف قرار خواهد داد که در پالیسی های سرکوب کردن اقلیت‌ ها، مردم معترض، فعالان حقوق بشر و ژورنالستان شریک هستند.

بلینکن از تلاش ‌های مقامات چین مبنی بر آزار اذیت، زورمندی، نظارت کردن و اختطاف نمودن اعضای گروه‌ های اقلیت ‌های قومی و مذهبی، به شمول آنهایی که به دنبال مصؤنیت در خارج از کشور هستند، انتقاد کرد.

وی افزود، «ما دوباره از حکومت چین می‌ خواهیم که اقدامات ظالمانه خود در سطح بین المللی به شمول خاموش ساختن فعالان اویغوری امریکایی و سایر افراد اویغوری را متوقف کند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500