حقوق بشر

وزیر خارجه چین در جریان نسل کشی مداوم اویغورها به طور مسخره آمیز از نشست سازمان همکاری اسلامی بازدید کرد

گزارش از سلام تایمز و ای اف پی

وانگ یی وزیر خارجه چین (طرف چپ) به تاریخ ۲حمل در جریان ۴۸مین نشست شورای وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی (او آی سی) در اسلام آباد سخنرانی می کند. [فاروق نعیم/ای اف پی]

وانگ یی وزیر خارجه چین (طرف چپ) به تاریخ ۲حمل در جریان ۴۸مین نشست شورای وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی (او آی سی) در اسلام آباد سخنرانی می کند. [فاروق نعیم/ای اف پی]

اسلام آباد -- بیجینگ که به دلیل بدرفتاری سیستماتیک با مسلمانان و اقلیت های قومی در منطقه سینکیانگ با تحریم های بیشتری روبرو شده است، دیپلومات ارشد خود را برای نشست سازمان همکاری اسلامی (او آی سی) از روز سه شنبه الی چهارشنبه (۲ الی ۳ حمل) به اسلام آباد فرستاد.

عمران خان نخست وزیر پاکستان میزبان این نشست دو روزه میان ۵۷ عضو سازمان همکاری اسلامی بوده و وانگ یی وزیر خارجه چین مهمان ویژه بوده است.

تحلیلگران می گویند، نقش وانگ یی به عنوان یک «مهمان ویژه» افزایش نفوذ چین در میان کشورهای او آی سی و همچنان تمایل کشورهای عضو برای نادیده گرفتن پالیسی های ضد اسلامی بیجینگ در آن کشور، را واضح می سازد.

مایکل کوگلمن معاون ایشیا پروگرام در مرکز ویلسون مستقر در ایالات متحده گفت، حضور وانگ یی در این کنفرانس «بسیار مسخره آمیز» است.

وانگ یی وزیر خارجه چین (نفر سوم طرف راست در پیش روی) به تاریخ ۳ حمل در کنار وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی (او آی سی) در حالی نشسته است که آنها رسم گذشت به مناسبت روز پاکستان در اسلام آباد را تماشا می کنند. [غلام رسول/ای اف پی]

وانگ یی وزیر خارجه چین (نفر سوم طرف راست در پیش روی) به تاریخ ۳ حمل در کنار وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی (او آی سی) در حالی نشسته است که آنها رسم گذشت به مناسبت روز پاکستان در اسلام آباد را تماشا می کنند. [غلام رسول/ای اف پی]

وی به روز دوشنبه در توییتی نوشت، «این همچنان از ارزش زیادی یادآوری می کند که کشورهای عضو او آی سی برای روابط تجارتی خود با بیجینگ قایل هستند.»

آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده به روز دوشنبه محدودیت ‌های جدید ویزه برای مقامات چینایی به دلیل اقدامات آنها در سرکوب اقلیت‌ های قومی و مذهبی در داخل و خارج از آن کشور، را اعلام کرد.

در اعلامیه ای که جزئیات مشخصی در آن ارائه نشدند که کدام مقامات مورد هدف قرار خواهند گرفت، بلینکن همچنان یک بار دیگر از چین خواستتا به نسل ‌کشی و جنایات علیه بشریت در شمال غرب منطقه سینکیانگ پایان دهد.

به گفته گروه های مدافع حقوق بشر، سینکیانگ در چنگال یک کمپاین چندین ساله «ضد تروریزم» قرار دارد که بیش از یک میلیون اویغورها و سایر اقلیت های مسلمان آنجا در یک شبکه گسترده ای از کمپ های «آموزش دوباره» بازداشت شده اند.

بلینکن گفت، محدودیت ‌های ویزه بالای مقامات چینایی تمرکز خواهد کرد که در پالیسی های با هدف سرکوب اقلیت‌ های مذهبی و قومی و همچنان سایر مردم معترض، فعالان حقوق بشر و ژورنالستان شریک هستند.

به گفته وزارت خارجه ایالات متحده، اقدامات مقامات جمهوری خلق چین به خارج از مرزهای چین نیز گسترش یافته است.

بلینکن گفت، «ایالات متحده تلاش ‌های مقامات جمهوری خلق چین مبنی بر آزار اذیت، زورمندی، نظارت کردن و اختطاف نمودن اعضای گروه‌ های اقلیت ‌های قومی و مذهبی، به شمول آنهایی که به دنبال مصؤنیت در خارج از کشور هستند، و اتباع امریکایی که به نمایندگی از این جمعیت‌ های آسیب‌ پذیر صحبت می‌ کنند، محکوم می ‌کند.»

وی افزود، «ما دوباره از حکومت جمهوری خلق چین می‌ خواهیم که اقدامات سرکوب در سطح بین المللی برای خاموش ساختن فعالان اویغوری امریکایی و سایر افراد اویغوری را متوقف کند که به مردم امریکایی خدمت می‌ کنند، و رد کردن اجازه خروج اعضای خانواده ‌شان در چین را پایان دهد.»

این اقدامات جدید فقط چند روز پس از آن صورت می گیرند که رئیس جمهور جو بایدن از طریق تماس ویدیویی با شی جین پینگ رهبر چین صحبت کرد که طی آن رئیس جمهور ایالات متحده تلاش کرد تا بالای شی جین پینگ فشار وارد کند تا از حمله روسیه بالای اوکراین حمایت نکند.

سینهوا خبرگزاری دولتی چین به روز چهارشنبه گزارش داد، وانگ یی در سخنرانی روز سه شنبه خود به اعضای او آی سی گفت که چین آماده است تا همبستگی، دوستی و همکاری خود با جهان اسلامی را به یک سطح جدیدی ارتقا دهد.

وانگ یی گفت، چین از حفاظت حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی کشورهای اسلامی حمایت می کند.

وی افزود، چین به طور قاطع در کنار همه کشورهای اسلامی خواهد ایستاد.

سخن بازی وانگ یی از حقیقت در داخل چین بسیار متفاوت است.

تحقیقات و مصاحبه‌ های مستقل با زندانیان پیشین کمپ ها در سینکیانگ، شکنجه ‌های فزیکی و روحی، شستشوی مغزی، تجاوز جنسی سیستماتیک و آزار جنسی در داخل کمپ ‌ها را آشکار ساخته اند.

سازمان‌ های مدافع حقوق بشر و تعداد فزاینده‌ ای از کشورهای غربی به شمول ایالات متحده، کانادا، هالند، بریتانیا، بلجیم و فرانسه، می ‌گویند که پالیسی های بیجینگ در سینکیانگ به عنوان «جنایت علیه بشریت» و «نسل‌ کشی» محسوب می شوند.

دیده بان حقوق بشر در ماه ثور سال گذشته در یک گزارش مفصل گفت، علاوه بر این، مقامات چینایی از بهانه های مختلف استفاده کرده اند تا دو حصه بر سه مساجد این منطقه و سایر اماکن مقدس اسلامی را تخریب و یا نابود کنند.

کمک با افغانستان

پاکستان همچنان به روز دوشنبه ایجادشدن یک صندوق وجهی بشردوستانه ای برای افغانستان را اعلام کرد که توسط بانک انکشاف اسلامی اداره خواهد شد و از طریق کمک های مالی کشورهای عضو او آی سی، نهادهای مالی اسلامی، اهدا کنندگان و شرکای بین المللی تمویل خواهد شد.

وانگ یی پس از این نشست به روز پنجشنبه یک هفته قبل از آنکه بیجینگ از یک نشست همسایگان افغانستان در مورد چگونگی کمک به این کشور فقر زده میزبانی کند، برای گفتگو با حاکمان افغانستان به کابل سفر کرد.

اما بسیاری در مورد انگیزه ها و اهداف چین برای فراهم کردن کمک های بشردوستانه و میلیون ها دالر کمک مالی به کابل، شک می کنند.

تمیم نورستانی والی پیشین ولایت نورستان و یک تحلیلگر امور سیاسی مستقر در ایالات متحده در ماه جدی به سلام تایمز گفت، «چین یک بازی خطرناکی را در افغانستان آغاز کرده است».

وی گفت، «پالیسی چین همیشه این بوده است که از طریق چینل های مختلف به شمول فراهم نمودن قرض، از کشورهایی حمایت کند که دارای بسته های سخاوتمندانه هستند.»

وی افزود، «پس از آنکه این کشورها در بازپرداخت قرضه ها ناکام شوند، چین برای تحت فشار قراردادن کشورهای قرض گیرنده از وسیله های فشاری خود استفاده می‌ کند تا به منابع طبیعی و معدنی هر کشور دسترسی داشته باشد.»

نورستانی افزود، «چین قصد دارد که با اعمال کردن تسلط خود بر افغانستان یک دهلیز اقتصادی و سیاسی را از طریق پاکستان، افغانستان، ایران، آسیای میانه و شرق میانه اعمار کند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500