دیپلماسی

چین با وجود سرکوب از سوی طالبان در سراسر افغانستان تعهد پول سپردند

گزارش از سلام تايمز و ای اف پی

وانگ وینبین سخنگوی وزارت خارجه چین به تاریخ ۱۹ عقرب ۱۳۹۹ در بیجینگ یک سؤال را می شنود. [گریگ بیکر/ای اف پی]

وانگ وینبین سخنگوی وزارت خارجه چین به تاریخ ۱۹ عقرب ۱۳۹۹ در بیجینگ یک سؤال را می شنود. [گریگ بیکر/ای اف پی]

بیجینگ -- چین به روز چهارشنبه (۱۷ سنبله) ۳۱ میلیون دالر کمک فوری به حکومت مؤقت طالبان را در حالی تعهد کرد که این گروه به تحمیل کردن حاکمیت سختگیرانه خود در سراسر افغانستان ادامه داده است.

وانگ وینبین سخنگوی وزارت خارجه چین در یک نشست خبری گفت، «چین به اعلام طالبان مبنی بر ایجاد کردن یک حکومت مؤقت و برخی اقدامات مهم مأموریتی، بسیار اهمیت می دهد.»

وانگ یی وزیر خارجه بعداً گفت که این پول در عرصه مواد غذایی، اجناس زمستانی، سه میلیون دوز واکسین و سایر ادویه جات اختصاص خواهد یافت، اما تائید دقیق بودن آن ناممکن خواهد بود زیرا منابع مالی کشور را اکنون طالبان کنترل می کنند.

این اظهارات در حالی مطرح شدند که این گروه جنگجوی اعتراضات فزاینده در سراسر کشور بر علیه نوعیت سختگیرانه حاکمیت آنها و محدودیت آزادی ها و حقوق، را به طور خشونت آمیز سرکوب کرد.

عجله در اظهار دوستی با طالبان

در حالیکه بسیاری از جهانیان برای روابط با طالبان یک رویکرد انتظارکردن و مشاهده کردن را اتخاذ کرده اند، چین اعلام کرده است که آماده است تا با این گروه پس از تسلط آنها، روابط دوستانه را بسازد.

تحلیلگران گفته اند که یک اداره همکار در کابل برای گسترش پروژه بزرگ زیربنایی کمربند و سرک چین (بی آر آی) در خارج از کشور، فرصت های اقتصادی را برای چین فراهم خواهد کرد.

یک سخنگوی حکومت چین به تاریخ ۲۵ اسد گفت، چین آماده است تا روابط «دوستانه و همکاری» با طالبان را عمیق تر کند.

هووآ چونينگ سخنگوی وزارت خارجه به خبرنگاران گفت، «طالبان به طور مکرر ابراز اميدواری كرده اند تا روابط خوبی را با چين برقرار كنند و آنها چشم بر راه مشاركت چين در بازسازی و انشکاف افغانستان هستند.»

تحلیلگران می گویند، یک اداره همکار در کابل زمینه را برای گسترش بی آر آی به افغانستان و از طریق جمهوریت های آسیای میانه، مساعد خواهد ساخت.

در میان اهداف دیگر، منظور بی آر آی این است که استخراج و انتقال منابع طبیعی کشورهای فقیرتر را به نفع چین تسهیل کند.

در همین حال طالبان ممکن یا به طور مستقیم و یا از طریق پاکستان که یک متحد نزدیک بیجینگ می باشد، چین را به عنوان یک منبع مهم سرمایه گذاری و حمایت اقتصادی در نظر بگیرند.

اتحاد آسان

در این اتحاد آسان، به نظر می رسد که طالبان سرکوب شدن میلیون ها مسلمان توسط چین در سینکیانگ را نادیده می گیرند، در حالیکه بیجینگ در مورد ایدیولوژی جنگجویانه و کمپاین خشونت آمیز طالبان برای سرنگونی حکومت چیزی نمی گوید.

بیجینگ با امضاکردن قراردادهایی با طالبان امیدوار است که این گروه در مورد موضوع اویغورها در سینکیانگ، جایی که بیجینگ در سال های اخیر پالیسی های بی رحمانه ای را با هدف مطیع ساختن و نظارت بر اکثریت نفوس مسلمان در این منطقه به بهانه «امنیت ملی» تطبیق کرده است، به طور علنی بی طرف بماند.

جنایات خاصی که مقامات چینایی در سینکیانگ مرتکب شده اند برای مسلمانان سراسر جهان بسیار آزار دهنده بوده اند. در این جنایات بازداشت کردن غیرقانونی بیشتر از ۱۰۰۰ نفر امامان و چهره های مذهبی در منطقه، تخریب کردن حدود ۱۶۰۰۰ باب مساجد و تجاوز جنسی سیستماتیک بالای زنان مسلمان شامل اند.

طالبان که خود را مدافعین اسلام معرفی می کنند، ظاهراً حاضر هستند تا در بدل یک قیمت مناسب از کشتار و بردگی مسلمانان چشم پوشی کنند.

سهیل شاهین سخنگوی طالبان در ماه سرطان به ای اف پی گفت، این شورشیان می خواهند که با همه کشورهای جهان «روابط خوبی داشته باشند».

وی گفت، «اگر کدام کشوری بخواهد که معادن ما را استخراج کند، ما از آن استقبال می کنیم. ما برای سرمایه گذاری یک فرصت خوبی را فراهم خواهیم کرد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

چین در افغانستان در پی منافع خود است تا هر آنچه مهم است بدست بیآورد آنچه برای چین مهم است چطور یک سیاست خوب را با گروه حاکم در افغانستان برقرار نماید باز هم نتیجه مطلوب و دپلوماسی میان افغانان و چینائی ها یک رابطه دپلوماتیک بوده میتواند تا از یک طرف افغانستان از کار کرد های چینائی ها استفاده مطلوب نماید واز طرف دیگر هزینه کم برای چینائی ها بوده میتوانند چون چین یک کشور همسایه به افغانستان است برای رابطه برقرار نمودن نسبت به سایر کشور های غربی چین تلاش زیاد دارد برای بدست اوردن قرار داد های مهم هرچه هزینه نماید کم است.

پاسخ