آموزش

پوهنتون های افغانستان با وضع شدن محدودیت ها از سوی طالبان خالی شدند

گزارش از سلام تايمز و ای اف پی

یک محصل پس از بازگشایی پوهنتون های خصوصی در کابل به تاریخ ۱۶ سنبله در داخل یک صنف نشسته است. بر اساس دستور طالبان، زنانی که به پوهنتون های خصوصی افغان می روند باید چپن عبایه و نقاب را بپوشند که بیشتر روی آنها را بپوشاننند، و صنف ها باید باساس جنسیت جدا شوند، و یا حداقل با پرده تقسیم شوند. [امیر قریشی/ای اف پی]

یک محصل پس از بازگشایی پوهنتون های خصوصی در کابل به تاریخ ۱۶ سنبله در داخل یک صنف نشسته است. بر اساس دستور طالبان، زنانی که به پوهنتون های خصوصی افغان می روند باید چپن عبایه و نقاب را بپوشند که بیشتر روی آنها را بپوشاننند، و صنف ها باید باساس جنسیت جدا شوند، و یا حداقل با پرده تقسیم شوند. [امیر قریشی/ای اف پی]

کابل -- پوهنتون ها در کابل به اولین روز سال تحصیلی افغانستان تقریباً خالی بودند زیرا استادان و محصلین با قوانین جدید محدودیت طالبان برای صنف ها مخالف بودند.

طالبان تعهد کرده اند که یک حکومت ملایمتری را نسبت به اولین دوره قدرت خود در سال های ۱۳۷۵ الی ۱۳۸۰ که آزادی زنان در افغانستان به شدت محدود شده و آنها از تحصیلات عالی منع بودند، تشکیل دهند.

این بار، این گروه تندرو اسلامگرا گفته است که تحت رژیم جدید زنان اجازه دارند که در پوهنتون های خصوصی تحصیل کنند، اما به شمول شیوه پوشش لباس، آنها با محدودیت های سختی روبرو هستند.

طالبان گفتند، زنان فقط در صورتی می توانند در صنف اشتراک کنند که عبایه یعنی یک چپن کامل و نقاب یعنی یک ماسک روی که یک دریچه کوچک برای دید دارد، را بپوشند و از مردان جدا باشند.

محصلین به تاریخ ۱۵سنبله در صنفی که با یک پرده میان مردان و زنان جدا شده است، در یک پوهنتون خصوصی در کابل اشتراک می کنند. [امیر قریشی/ای اف پی]

محصلین به تاریخ ۱۵سنبله در صنفی که با یک پرده میان مردان و زنان جدا شده است، در یک پوهنتون خصوصی در کابل اشتراک می کنند. [امیر قریشی/ای اف پی]

نورعلی رحمانی رئیس پوهنتون غرجستان در کابل که تقریباً خالی بود به روز دوشنبه (۱۵ سنبله) گفت، «محصلین ما این را قبول ندارند و ما مجبور خواهیم شد که پوهنتون را ببندیم.»

وی افزود، «محصلین ما حجاب می پوشند، اما نقاب ندارند.»

مقامات تحصیلی طالبان به روز یکشنبه در مورد اصول صنف ها یک سند مفصلی را صادر کردند که در آن مردان و زنان جدا می شوند و اگر در یک صنف ۱۵ نفر یا کمتر محصلین باشند، آنها را با یک پرده جدا می سازند.

رحمانی به ای اف پی گفت، «ما گفتیم که آن را قبول نداریم زیرا تطبیق آن سخت خواهد بود.»

وی افزود، «ما همچنان گفتیم که این اسلام واقعی نیست؛ این چیزی نیست که قرآن می گوید.»

از این به بعد، در انستیتوت ها و پوهنتون های خصوصی، که پس از پایان حکومت دوره اول طالبان افزایش یافته اند، زنان فقط باید از سوی استادان اناث یا از سوی «استادان ذکور پیر» تدریس شوند، و آنها باید از ورودی داخل شوند که فقط برای زنان باشد.

صنف های اناث نیز باید نسبت به صنف های ذکور پنج دقیقه زودتر به پایان برسند تا از هم نشینی آنها با هم دوره های ذکور در خارج از صنف درس جلوگیری شود.

این پوهنتون برای نشان دادن محدودیت های جدید تصویری از محصلین اناث و ذکور را که با پرده جدا شده بودند، نشر کرده است.

تصاویری که دیپارتمنت اقتصاد و اداره این پوهنتون در فیسبوک به اشتراک گذاشته است، شش محصل اناث با حجاب و ده محصل ذکور را نشان می دهند که میان آنها یک پرده خاکستری است در حالیکه یک استاد مرد بالای تخته سفید می نویسد.

تا کنون طالبان در مورد پوهنتون های دولتی چیزی نگفته اند.

از سال ۱۳۸۰ الی ۱۴۰۰، زنان در زمینه تحصیل و سایر عرصه های زندگی در افغانستان پیشرفت های چشمگیری کرده اند. در ولایت هرات در سال ۱۴۰۰، از جمع ۴۰۰ نفری که از تاریخ ۳۰ ثور الی ۱ جوزا در امتحان داخله پوهنتون هرات حضور داشتند، ۵۶٪ اناث بودند که نسبت به سال ۱۳۹۹، ۴٪ افزایش یافته بود.

در ولایات برای زنانی که در دوران طالبان فرصت یادگرفتن خواندن و نوشتن را نداشتند، کورس های سوادآموزی برگزار شدند.

همه چیز به طور کلی تغیر کرد

معمولاً دهلیزهای پوهنتون در اولین روز سمستر از محصلینی پر می شدند که پس از رخصتی تابستانی گردهم می آمدند.

اما به روز دوشنبه، تعداد اشتراک کنندگان در پوهنتون های کابل به طور چشمگیری کاهش یافته بود، که این امر مقامات تحصیلی را متعجب می سازد که چه تعداد از افراد جوان و با استعداد به عنوان بخشی از فرار استعدادها از کشور خارج شده باشند.

رحمانی گفت، از جمع ۱۰۰۰ محصلینی که سال گذشته در پوهنتون غرجستان ثبت نام کرده بودند، فقط ۱۰٪ الی ۲۰٪ آنها به روز دوشنبه حضور یافته بودند.

وی تخمین زد، پس از آنکه طالبان کنترل کشور را به دست آوردند، تا حدود ۳۰٪ از محصلین این پوهنتون افغانستان را ترک کردند.

رضا رمضان یک استاد کمپیوتر ساینس در این پوهنتون گفت که زنان به طور ویژه هنگام رفتن به پوهنتون در معرض خطر هستند.

وی گفت، «این می تواند در پوسته های بازرسی خطرناک باشد. طالبان ممکن تیلیفون ها و کمپیوترهای آنها را بررسی کنند.»

برای امیرحسین ۲۸ ساله یک محصل کمپیوتر ساینس، پس از تسلط طالبان «همه چیز به طور کامل تغیر کرد».

امیرحسین گفت، «بسیاری از محصلین دیگر علاقه ای به درس خواندن ندارند زیرا نمی دانند که آینده آنها چگونه خواهد بود.»

وی گفت، «اکثریت آنها می خواهند که افغانستان را ترک کنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

هیچ مشکل نیست که بین صنف های در پوهنتون پارتیشن و یا پرده وجود داشته باشد یا صنوف دختر ها و پسر ها جدا باشد. این کار طالبان برای دختر ها محیط مصون تری فراهم می کنند که آنها خوب تر درست بخواند. در گذشته دختر ها در پوهنتون ها مورد ازار و اذیت از سوی پسر ها و حتی استادان شان قرار می گیرفت و بعضی خانواده ها دختر های شان را به خاطر این مورد ازار و اذیت و تجاوز جنسی قرار نگیرند به پوهنتون اجازه نمی دادند و شما به یاد دارید که رئیس جمهور شرف غنی فرمان ساختن یک پوهنتون دختران را صادر کرد که باید یک پوهنتون ساخته شود که همه محصلین و استادان شان طبقه اناث باشند تا اینکه آنعده از خانواده های که نمی خواهند دختر های شان در پوهنتون های مختلط درس بخواهند در این پوهنتون تحصیل کنند. اکنون در حکومت امارت اسلامی فضای امن تر و اسلامی تر به همه دختر خانم ها مساعد است و آنها می تواند که بدون هیچ گونه هراس به تحصیلات عالی شان ادامه دهند. طالبان مردم با وجدان است و نمی خواهند که کسی مورد ازار و اذیت جنسی قرا گرید. ین جهت همه دختر خانم ها باید هیچ گونه نگرانی و تشویش نداشته باشد آنها باید بیایند و در فضای امن تحصیل کنند.

پاسخ