حقوق زنان

زنان افغان که از تعلیم محروم هستند آینده را تاریک می بینند

گزارش از عمران و ای اف پی

تعدادی از دختران افغان به تاریخ ۲۹ سنبله در شهر هرات تظاهرات کرده و از طالبان خواستند که به آنها اجازه دهند تا به مکتب برگردند. طالبان پس از تصرف کابل به تاریخ ۲۴ اسد، مکاتب دخترانه را تا امر ثانی بند کردند. [عمران/سلام تایمز]

هرات -- طالبان به روز سه شنبه (۳۰ سنبله) ادعا کردند که دختران افغان در «زودترین فرصت» اجازه خواهند داشت تا به مکتب بازگردند، اگرچه بسیاری از مردم به طور جدی شک دارند که این گروه به تعهد خود عمل خواهد کرد.

طالبان به دلیل حاکمیت سختگیرانه خود از سال ۱۳۷۵ الی ۱۳۸۰ زمانی که آنها به شمول ممنوعیت خروج زنان از خانه هایشان بدون همراهی یک مرد محرم، زنان را به صورت عموم از کار و مکتب منع کرده بودند، مشهور بودند.

اسلام گرایان یک ماه پس از به دست گرفتن قدرت و وعده یک شکل ملایمتر رژیم قبلی خود، آزادی های افغان ها را به طور فزاینده ای سلب کرده اند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان در یک کنفرانس خبری با گفتن اینکه مکاتب «در زودترین فرصت» بازگشایی خواهند شد و بدون اینکه زمان آن را مشخص کند گفت، «کار بالای مسائل مربوط به تعلیم و کار زنان و دختران ادامه دارد».

دختران به تاریخ ۲۹ سنبله در شهر هرات لوایحی را در دست گرفته و از طالبان می خواهند که به آنها اجازه دهند تا به مکتب بازگردند. [عمران/سلام تایمز]

دختران به تاریخ ۲۹ سنبله در شهر هرات لوایحی را در دست گرفته و از طالبان می خواهند که به آنها اجازه دهند تا به مکتب بازگردند. [عمران/سلام تایمز]

یک مرد به تاریخ ۱۸ سنبله در حال عبورکردن از یک نقاشی دیواری در بیرون از وزارت تحصیلات عالی طالبان در کابل که یک محصل اناث را به تصویر می کشد، اشاره می کند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

یک مرد به تاریخ ۱۸ سنبله در حال عبورکردن از یک نقاشی دیواری در بیرون از وزارت تحصیلات عالی طالبان در کابل که یک محصل اناث را به تصویر می کشد، اشاره می کند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

وی گفت، «به زمان بیشتری نیاز است، در مورد اینکه کار، خدمات و تعلیم آنها چگونه صورت بگیرند به دستورالعمل ها ضرورت داریم زیرا نظام تغیر کرده و یک نظام اسلامی برقرار شده است.»

این آخرین تعهد پس از آن صورت می گیرد که تحریک طالبان به دلیل حذف کردن زنان و دختران از تعلیم و کار، با خشم بین المللی روبرو شد.

وزارت معارف طالبان به روز جمعه گذشته دختران و معلمین اناث را از بازگشت به مکاتب در حالی محروم ساخت که به پسران و معلمین ذکور دستور داد تا به صنوف خود بازگردند.

طالبان فعلاً فقط به دختران مکاتب ابتدایی یعنی صنف ششم و کوچکتر از آن، اجازه می دهند که به مکتب بروند.

دفتر سازمان ملل متحد در امور تعلیمی، ساینسی و فرهنگی (یونیسکو) در همان روز در مورد ممنوعیت تعلیم دختران «عمیق ترین نگرانی های» خود را ابراز داشته و خواستار بازگشایی فوری مکاتب آنها شد.

عمران خان نخست وزیر پاکستان به روز سه شنبه (۳۰ سنبله) در مصاحبه ای با بی بی سی گفت، ممنوعیت زنان از دسترسی به تعلیم غیر اسلامی است.

عمران خان گفت، «نظریه ای که زنان نباید تعلیم کنند اصلاً اسلامی نیست. این هیچ ربطی به دین ندارد.»

طالبان همچنان دسترسی زنان به کارکردن را کاهش داده اند، با اینکه مقامات قبلاً به آنها گفته بودند که برای مصؤنیت خود در خانه بمانند تا که مقامات بتوانند بر اساس تفسیر سختگیرانه طالبان از قوانین شرعی، جدا ساختن مردان از زنان را تطبیق کنند.

ترس از یک آینده تاریک

این گروه در حاکمیت قبلی خود تفسیر سختگیرانه ای از قوانین شرعی را تحمیل کرده بود و این دفعه گفته است که به پیشرفت در حقوق زنان «در چارچوب قوانین اسلامی» احترام خواهد گذاشت.

اما بسیاری از دختران و زنان در مورد تعهدات طالبان بسیار مشکوک هستند.

یک معلم اناث به روز دوشنبه به ای اف پی گفت، «این کار دفعه قبل نیز اتفاق افتاده بود. آنها همیشه می گفتند که به ما اجازه خواهند داد تا به کار برگردیم، اما این کار هرگز صورت نگرفت.»

متعلمین خودشان در یک گردهمایی به روز دوشنبه در هرات تقاضا کردند که مکاتب آنها بازگشایی شوند.

نوریه یک متعلم صنف یازدهم در شهر هرات که در این گردهمایی اشتراک کرده بود گفت، «من آرزوها و اهداف زیادی دارم که باید به دست بیاورم و اگر من اجازه رفتن به مکتب را نداشته باشم، آرزوهایم نابود خواهند شد.»

نوریه گفت که وی از یک «آینده تاریک» می ترسد و طالبان نباید دختران را از حقوق مشروع آنها محروم کنند.

حسنیه ۱۱ ساله یک متعلم صنف چهارم که در شهر هرات زندگی می کند گفت که طالبان باید به همه دختران اجازه دهند که تعلیم کنند و بتوانند برای خودشان یک آینده روشنی را بسازند.

وی با افزودن اینکه پشت دوستانش دق شده و امیدوار است تا آنها بتوانند به زودی به مکتب بازگردند گفت، «در مکتب ما مثل گذشته هیچ هیجان نیست زیرا فقط تعداد کمی از دختران می توانند به مکتب بیایند.»

حسنیه گفت، تمام دختران افغان می خواهند تعلیم کنند تا بتوانند در ساختن آینده کشور خود نقش شان را بازی کنند.

وی افزود، «هیچ کس نمی تواند ما را از رفتن به مکتب منع کند.»

پریسا ۱۳ ساله یک متعلم صنف ششم در شهر هرات گفت، «تعداد بسیار کمی از متعلمین در مکاتب هستند و آنها نسبت به گذشته آشفته تر و غیرمنظم تر هستند.»

پریسا گفت، اگرچه اسلام هر زن و مرد مسلمان را مکلف می سازد تا تعلیم کنند، اما طالبان دختران را از رفتن به مکتب منع کرده اند.

وی گفت، «در این زمان حساس حق تعلیم باید برای همه شاگردان به ویژه دختران حفظ شود.»

زنده دفن کردن دختران

زنانی که در پوهنتون های دولتی افغانستان تحصیل می کنند با همین ترس روبرو هستند.

شکیلا یک محصل سال چهارم پوهنتون هرات گفت، همه محصلین در مورد آینده خود نگران هستند.

وی با افزودن اینکه اگر نتواند به درس های خود ادامه دهد، زحمات چهارساله اش به هدر خواهند رفت گفت، من در سال آخر هستم و امیدوارم پوهنتون را در دو ماه دیگر به پایان برسانم.»

شکیلا گفت، «ما بسیار زحمت کشیدیم تا به اینجا برسیم و به آرزوهای خود برسیم، اما در مورد آینده نامعلوم خود بسیار نگران هستیم.»

در برخی از ولایات، طالبان به پوهنتون های خصوصی اجازه داده اند تا تحت قوانین سختگیرانه فعالیت کنند، اما این محدودیت ها باعث شده اند که بسیاری از محصلین تحصیل را ترک کنند.

شراره که در امتحان کانکور پوهنتون کامیاب شده و به پوهنتون هرات راه یافته است، هنوز نتوانسته است که در هیچکدام از صنف های خود اشتراک کند.

وی گفت که امیدوار است پس از فراغتش از پوهنتون، در بازسازی و انکشاف افغانستان نقشی را بازی کند، اما معلوم نیست که وی اجازه چنین کاری را خواهد داشت یا خیر.

شراره گفت، طالبان دختران را با ممانعت از رفتن به مکتب و پوهنتون از تمام آرزوهایشان محروم کرده اند.

وی گفت، «جلوگیری از رفتن دختران به مکتب و پوهنتون مانند این است که آنها را زنده دفن کنند.»

شراره از طالبان خواست که مانع پیشرفت دختران نشوند و به آنها اجازه دهند تا به تعلیم و تحصیل خود ادامه دهند زیرا آنها می توانند آینده افغانستان را شکل دهند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

9 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

بیست سال پس از مداخله نظامی ایالات متحده امریکا که منجر به سقوط دولت طالبان گردید، تخمیناً دو سوم دختران افغان به مکتب نمی ‫روند. همزمان با بدتر‫شدن وضعیت امنیتی در کشور، پیشرفتی که در جهت رفتن تمام دختران به مکاتب ایجاد شده بود، متوقف گردید که این کار سبب کاهش تعلیم و تربیت دختران در افغانستان می‫گردد.‬‬‬‬‬‬

پاسخ

در دوره پنج ساله قبلی تسلط طالبان بر کابل در سال‌ های ۱۹۹۲-۲۰۰۱ نیز دختران از ادامه تحصیل بالاتر از کلاس ششم منع شده بودند. دوستان و رفقای مرد؛ از شما درخواست میکنیم تا هنگام مشخص نشدن آغاز مجدد مکاتب و پوهنتون های دخترانه از رفتن به این مراکز خودداری کنید.

پاسخ

بازگشایی مکاتب بدون حضور دانش آموزان دختر و آموزگاران زن یک حقارت تاریخی است. من به طالبان صدا می کنم که بگذارید این دختران بِه ثمر برسد هیچ جامعه بدون حضور زن بِه شگوفایی نمیرسند و پایدار نیست

پاسخ

در دوره قبلی شان در دهه ۱۹۹۰ هم به همین ترتیب مکاتب ذکور شروع شد و گفتند بعد از منظم کردن بخش مکاتب دختران شروع خواهد شد که پنج سال طول کشید.

پاسخ

در اعتراض به نادیده گرفتن حق تحصیل دختران، آموزش پسران در مکاتب را نیز تحریم کنید. لبیک گفتن به تبعیض است اگر زنگ مکاتب بدون حضور دختران نواخته شود و شما با بدرقه کردن پسران تان به سوی مکتب عملا این تبعیض را پذیرفته اید.

پاسخ

حق دسترسی به تحصیل به ‌صورت برابر، جزو حقوق آمره بین‌المللی است. حقوق ‌دانان می ‌توانند این امکان را بررسی کنند که آیا امکان طرح شکایت از سوی متضرران علیه سرپرست تحصیلات عالی و سرپرست وزارت معارف طالبان در محاکم‌ کشور های آزاد وجود دارد یا خیر

پاسخ

دون شک خانم‌ ها و دختران بی‌ تعصب‌ ترین قشر جامعه ‌اند و تنها این ‌ها هستند که به جامعه انسانی به‌ دور از قوم، ملیت و مذهب می ‌اندیشند. پس چه بهتر که فرصت تحصیل را از کسانی‌ که بیش ‌تر از همه به جامعه انسانی ایده‌آل فکر می‌کنند، نگیریم.

پاسخ

حکومت امارت اسلامی مخالف رفتن دختران به مکتب نیستند. مقامات وزارت معارف کشور روی مسایل ترانسپورتی و نحوه حضور دختران به مکتب کار می‌کنند و با نهایی شدن آن، دختران اجازه خواهند یافت تا در مکاتب حاضر شوند.

پاسخ

امارت اسلامی باید مانع رفتن دختران به مکاتب نشوند و به آنها اجازه دهند که بدون کدام سدی به آموختن خویش بپردزاند. زیرا محروم کردن دختران از رفتن به مکتب به معنای خاموش ساختن مشعل سواد در جامعه است. حکومت باید سعی زیاد به خرج دهد تا مشکلات فراهم ساختن ترانسپورتی که آنها برای متعلمین دختران در نظر گرفته زود فراهم کند تا دختران نیز مثل پسران به مکتب شان بروند تا اینکه آنها از حق تعلیم و تربیه باز نمانند.

پاسخ