امنیت

طالبان به اخاذی پول و کشتن مسافرین در شاهراه ها ادامه می دهند

گزارش از هدایت الله

رانندگانی که مکرراً در شاهراه های شمال شرق افغانستان سفر می کنند می گویند، طالبان در مسیر این سرک ها مردم ملکی را آزار و اذیت می کنند و آنها را می کشند، که این کار به احتمالات مذاکرات صلح بین الافغانی صدمه می زند. [هدایت الله]

کندوز -- رانندگانی که مکرراً در شاهراه های مواصلاتی ولایات شمال شرق افغانستان سفر می کنند، طالبان را به اخاذی پول و کشتن مردم ملکی و منسوبین امنیتی که از پرداخت پول امتناع می ورزند، متهم می کنند.

این اقدامات خونین با توافقنامه صلح که میان طالبان و مذاکره کنندگان ایالات متحده در ماه حوت امضا شد در تناقض است، و برای مذاکرات صلح بین الافغانی، که حکومت افغان و طالبان هردو می گویند که به زودی آغاز خواهند شد، مضر است.

رانندگان و مسافرین که از شاهراه ها در ولایات شمال شرقی استفاده می کنند، خواستار بهبود امنیت هستند.

عبدالقیوم حمیدی، یک راننده تکسی که در مسیر شاهراه کندوز-کابل کار می کند گفت، طالبان در مناطق جر خشک، چارشنبه تپه، بایسقل، بغلان مرکزی و بالا دوری در ولایت بغلان پوسته های تلاشی دارند و رانندگان و مسافرین را آزار می دهند.

این تصویر که به تاریخ ۱۲ سرطان گرفته شده است، شاهراه کندز- تخار را نشان می دهد. [هدایت الله]

این تصویر که به تاریخ ۱۲ سرطان گرفته شده است، شاهراه کندز- تخار را نشان می دهد. [هدایت الله]

وی گفت، «۱۰ سال است که من در این شاهراه تکسی رانی می کنم. من دیده ام که طالبان وسایل نقلیه ملکی را متوقف و تلاشی می کنند. آنها اگر کدام مأمورین دولت را پیدا کنند، با خود می برند.

شریف الله غنی زاده، که در ولایت تخار زندگی می کند و در اداره ترانسپورت کندوز کار می کند گفت که از یک سال بدینسو به دلیل پوسته های طالبان نمی تواند به خانه خود برود.

وی گفت، «من جرأت نمی کنم که از مسیر شاهراه کندوز-تخار به خانه بروم. سال گذشته، من به دو پوسته طالبان در نزدیکی ولسوالی خان آباد برابر شدم. عبور از آنها بسیار سخت بود.»

اخاذی و آزار و اذیت

محمد اقبال سدید، راننده یک موترل اری تیلر در بغلان گفت، هزاران وسیله نقلیه روزانه بین بغلان و سمنگان رفت و آمد می كنند و طالبان از همه وسایل نقلیه تجارتی بزرگ و كوچک پول می گیرند.

وی گفت، «طالبان بین ۲۰۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰ افغانی (۲۶۲ تا ۳۹۲ دالر) از موترلاری ها و ۵۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ افغانی (۶۵ تا ۱۹۶ دالر) از وسایل نقلیه کوچکتر می گیرند، و اگر راننده از پرداخت پول خودداری کند، آنها وسیله نقلیه اش را می سوزانند.»

فرید احمد اسکندری، یک باشنده کندوز گفت، «من شخصاً به تاریخ ۳ سرطان دیدم که طالبان یک راننده موترلاری را هنگامی که از کندوز به مزارشریف در حرکت بود پس از آن به قتل رساند که وی در منطقه چشمه شیر ولایت بغلان از پرداختن پول انکار کرد.»

وی گفت، «طالبان یک ساحه جمع آوری پول را در بازار چشمه شیر تأسیس کرده اند. مقدار پول برای هر وسیله نقلیه متفاوت است. موترلاری هایی که نفت و گاز را حمل می کنند باید ۳۰۰۰۰ افغانی (۳۹۲ دالر) بپردازند، موترلاری های ذغال سنگ ۱۰۰۰۰ افغانی (۱۳۱ دالر) و وسایل نقلیه عادی ۳۰۰۰ افغانی (۳۹ دالر) را می پردازند.»

شیرمحمد عسکرزاده، یک دکاندار در تالقان، ولایت تخار گفت، طالبان وسایل نقلیه ملکی را در شاهراه ها تلاشی می کنند و کارمندان دولت به شمول منسوبین امنیتی را در همان محل شلیک می کنند.

وی گفت، «هنگامی که من به تاریخ ۲۱ ثور اجناس خود را از کندوز به ولایت تخار برای دکان خود می آوردم، طالبان موتر ما را متوقف کردند و به ما دستور دادند که بیرون شویم.»

وی گفت، «سه سرباز اردوی ملی در این موتر با لباس ملکی سفر می کردند، اما طالبان آنها را شناسایی کردند و آنها را در پیش روی ما در کنار جاده با ضرب گلوله کشتند.»

نقض توافقنامه صلح

بر اساس شرایط توافقنامه صلح که به تاریخ ۱۰ حوت امضا شد، طالبان تعهد کردند که بر کاربران شاهراه ها حمله نکنند.

عین الله ادیب، یک تحلیلگر امور سیاسی در ولایت کندوز گفت، طالبان نه تنها اینکه خشونت های خود را در شاهراه های کندوز، بغلان، تخار و بدخشان شدت بخشیده اند، بلکه آنها مردم ملکی و منسوبین امنیتی را می کشند و مسافرین را آزار و اذیت می کنند.

وی گفت، «طالبان به تاریخ ۱۵ جوزا در قریه خواجه پسته در مسیر شاهراه کندوز-تخار به یک کاروان نظامی زمانی کمین گرفتند که آنها از کندوز به تخار سفر می کردند.»

وی گفت، «جنگ تیراندازی بین نیروهای امنیتی و طالبان تقریباً سه ساعت طول کشید که شاهراه را بسته بود. وسایل نقلیه ملکی مورد اصابت قرار گرفتند و سه مسافر ملکی کشته شدند.»

جگرن (متقاعد) اردوی ملی غلام مرتضی شفیق از ولایت کندوز گفت، «متأسفانه، طالبان به هیچ نوع توافقنامه متعهد نیستند زیرا تصمیم گیرندگان آنها افراد دیگری هستند که منافع خود را در ادامه جنگ در افغانستان می بینند.»

وی گفت، «طالبان توافقنامه خود با ایالات متحده را در بیشتر موارد نقض كرده اند و این نشان می دهد كه آنها به صلح، آرزوی دیرینه مردم افغانستان اعتقاد ندارند.»

وی گفت، «آنها روابط خود را با گروه های تروریستی خارجی قطع نکرده اند، اما جنگ و خشونت و همچنان حملات خود در شاهراه ها را شدت بخشیده و از پذیرفتن آتش بس دائمی امتناع ورزیده اند.»

تلاش ها برای بستن شاهراه ها

مقامات محلی گفتند، طالبان به تاریخ ۴ سرطان بالای شاهراه بغلان-سمنگان در منطقه چشمه شیر، در تلاش برای بستن آن، حمله کردند اما نیروهای امنیتی سریعاً واکنش نشان دادند.

احمد جاوید بشارت، سخنگوی قوماندانی امنیه بغلان گفت، نیروهای واکنش سریع از اردوی ملی، ریاست امنیت ملی و پولیس ملی، رسیدند.

وی گفت، ۹ جنگجوی طالبان کشته و ۶ نفر دیگر زخمی شدند.

بشارت گفت، «قاری جمعه گل و الیاس متقی، یکی از بستگان قاری صلاح الدین، که مسؤل بمبگذاری های طالبان است، در میان کشته شدگان بودند.»

دگروال عبدالهادی جمال، سخنگوی قول اردوی ۲۱۷ پامیر گفت، از اوایل ماه حمل بدینسو، امنیت شاهراه ۱ در ولایات شمال شرقی -- به ویژه شاهراه هایی که ولایات کندوز، بغلان، تخار و بدخشان را به هم متصل می کنند، به عهده اردوی ملی شد.

وی گفت، «نیروهای ما در مناطق آسیب پذیر این شاهراه ها دارای پوسته ها، پایگاه های امنیتی و واحدهای سیار هستند.»

وی گفت، «ما سه حمله مقیاس بزرگ طالبان در شاهراه کندوز را در سه ماه گذشته دفع کرده ایم، و تلفات سنگینی را به طالبان وارد کرده ایم.»

وی گفت، «تهدیدات امنیتی در شاهراه ها برای قول اردوی پامیر یک اولویت جدی است. ما خیلی زود عملیات تصفیوی را برای از بین بردن گروه های تروریستی در این شاهراه ها، آغاز خواهیم کرد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

راننده گان بعوض اینکه موتر های شان به از سوی طالبان به آتش کشیده شوند و مورد تیر اندازی آنها قرار بگیرند، باید گمرک طالبان را بپردازند. پرداختن گمر شاید حدود پنج الی ده هزار افغانی باشد، ولی جان و مال شان در امان می باشد. من دو روز پیش از از پلخمری به طرف مزار میامدم دو موتر کلان نفت کش از سوی طالبان به آتش کشیده شده بود. قیمت یک موتر حدود پنجاه هزار دالر است و قیمت تیل آنها چقدر می شود. بختر می بود که آنها به طالبان گمرگ تحویل می کرد. اکنون همین بد بختی است در مملکت ما. طالبان در بیش از پنجاه فیصد از خاک افغانستان حکم رانی می کنند، بناءً ضرور نیست که راننده گان و تجاران با طالبان لج بازی بکنند و از پرداختن گمرک خودداری نمایند.

پاسخ