سلامتی

باشنده گان کندوز از توجه حکومت به خدمات صحی استقبال کردند

گزارش از هدایت الله

با گسترش ویروس کورونای جدید در افغانستان، مقامات ریاست صحت عامه کندوز در حوت سال ۱۳۹۸ گفتند که ۷۴ باب کلینک و سه شفاخانه و صدها تیم سیار در سراسر این ولایت دسترسی مردم به خدمات صحی را افزایش داده اند. [هدایت الله]

کندوز – مقامات ریاست صحت عامه کندوز گفتند، با توجه به شیوع ویروس کورونای جدید در افغانستان، ۷۴ باب کلینک و سه شفاخانه در سراسر ولایت کندوز دسترسی مردم به خدمات صحی را افزایش داده اند.

تا روز دوشنبه (۱۱ حمل)، افغانستان ۱۲۰ مورد شناخته شده از این مریضی به شمول چهار مورد فوت داشته است.

این اداره گفت که کمیته های صحی را در مناطقی در نزدیکی مرز تاجیکستان و در امتداد شاهراه منتهی به ولایت های شمالی و مرکزی برای شناسایی مریضان مبتلا به این ویروس ایجاد کرده است.

داکتر احسان الله فضلی، رئیس اداره صحت عامه کندوز، در مصاحبه ای به تاریخ ۵ حمل گفت، سه تیم به بندر شیرخان در مرز با تاجیکستان، ولسوالی علی آباد در شاهراه کندوز -- شمال و در نقطه ورودی زنجیرچرخاب به شهر کندوز در شاهراه کندوز -- تخار اعزام شده اند تا موارد مشکوک ویروس کورونا (کووید-۱۹) را بررسی کنند.

در تصویر می توان مریضان را به تاریخ ۳ حمل در شفاخانه منطقوی عزیزالله صفر در شهر کندوز مشاهده کرد. [هدایت الله]

در تصویر می توان مریضان را به تاریخ ۳ حمل در شفاخانه منطقوی عزیزالله صفر در شهر کندوز مشاهده کرد. [هدایت الله]

در این تصویر مشاهده می شود که، یک داکتر افغان به تاریخ ۱۱ حمل در ولسوالی علی آباد در ولایت کندوز، مسافرین افغان را که از ولایت بغلان وارد می شوند، برای ویروس کورونا می آزماید. [اداره صحت عامه کندوز]

در این تصویر مشاهده می شود که، یک داکتر افغان به تاریخ ۱۱ حمل در ولسوالی علی آباد در ولایت کندوز، مسافرین افغان را که از ولایت بغلان وارد می شوند، برای ویروس کورونا می آزماید. [اداره صحت عامه کندوز]

وی گفت، علاوه بر این مراکز صحی، بیش از ۵۰۰ تیم صحی به باشنده گان مناطق دور از مراکز صحی، خدمات صحی را فراهم می کنند.

تا روز دوشنبه (۱۱ حمل)، تاکنون هیچ مورد مثبت ویروس کورونا در ولایت کندوز ثبت نشده است.

وی گفت، «ما شفاخانه داکتران بدون مرز در شهر کندوز را برای معالجه مریضان احتمالی ویروس کورونا آماده کرده ایم. وقتی افراد مشکوک را شناسایی کنیم، آنها را در آنجا قرنطین خواهیم کرد.»

فضلی از همه شهروندان خواست تا از اقدامات حفظ الصحه پیروی کنند و از تجمع در ازدحام ها خودداری کنند تا از شیوع بیشتر این ویروس جلوگیری شود.

وی گفت، «درمجموع، حدود ۲۶۰۰ داکتر، به شمول تیم های سیار و ساکن در مراکز صحی، مشغول تداوی مریضان هستند.»

وی گفت، «این گروه ها که خدمات صحی ابتدایی را انجام می دهند، هدف آنها فراهم کردن آموزش صحت، حفظ الصحی و توزیع ادویه رایگان است.»

وی افزود، «پرسونل صحی ما خدمات صحی را به طور مساوی از همه جنبه های زندگی ارائه می دهند.»

خدمات صحی و رایگان حکومت

باشنده گان و مقامات محلی در ولایت کندوز از حکومت بخاطر افزایش خدمات صحی در مناطق آنها ستایش کرده اند.

محمد یوسف ایوبی، رئیس شورای ولایتی کندوز گفت، «در گذشته که تعداد کمی مراکز صحی در کندوز وجود داشت، باشنده گان مریضان خود را برای تداوی به مزارشریف، کابل، ایران، پاکستان، هند و حتی تاجیکستان می بردند.»

وی ادامه داد، «دو سال پیش، من یک عضو خانواده را بارها و بارها به کابل، مزارشریف و حتی پاکستان بردم، اما اکنون هر نوع خدمات صحی در کندوز در دسترس است و نیازی به بردن [مریضان ما] به جای دیگر نیست.»

رحمت گل، یک باشنده ولسوالی امام صاحب، گفت که یک کلینک دو سال پیش در منطقه وی افتتاح شد، «و ما واقعاً خوشحالیم که مریضان ما در آنجا معالجه می شوند.»

وی گفت، «باشنده گان دسترسی رایگان و آسان به داکتران و ادویه دارند و مریضان آنها مراقبت های خوبی را دریافت می کنند.»

وی گفت، «اداره صحت عامه کندوز به طور منظم از کلینک، ادویه و داکتران متخصص نظارت می کند و در صورت کمبود، نیازهای کلینک را برآورده می کند تا مردم بتوانند به راحتی خدمات صحی را دریافت کنند.»

فضلی گفت، تیم های صحی سیار تمام دواخانه ها و فروشگاه های مواد غذایی را نظارت می کنند و هرگونه ادویه تاریخ تیرشده را توقیف و از بین می برند.

وی گفت، «امسال، اداره صحت عامه بیش از دو تون ادویه تاریخ تیرشده و غذای کم کیفیت را ضبط کرد و به آنها در دشت آبدان، دور از شهر کندوز آتش زد.»

وی افزود، «کسانی که به فروش ادویه تاریخ تیرشده ادامه می دهند، طبق قانون با آنها برخورد خواهند شد.»

کاهش در میزان مرگ و میر مادران

مقامات می گویند، افزایش تعداد نرسان و قابله های مسلکی در مراکز صحی در ولایت کندوز، به بهبود مراقبت های طبی از زنان باردار و کاهش میزان مرگ و میر مادران و کودکان کمک کرده است.

داکتر مرضیه سلام یفتلی، داکتر ارشد شفاخانه منطقه ای کندوز با اشاره به آمار برای تمام افغانستان گفت، «بر اساس معلومات وزارت صحت عامه که در سال گذشته ظاهر شد، قبلاً، برای هر ۱۰۰ هزار زن باردار، ۱۶۰۰ نفر در دوران بارداری جان خود را از دست دادند، اما اکنون این تعداد به ۳۲۰ نفر کاهش یافته است.»

اگرچه یفتلی تعداد سالانه تولدها را در شهر کندوز یا در سطح ولسوالی ها در ولایت کندوز به اشتراک نگذاشت، اما وی گفت که میزان مرگ و میر مادران ۵۰٪ کاهش یافته است.

وی گفت، «خدمات قابلگی و زایمان در شهر کندوز و ولسوالی ها و روستاهای ولایت کندوز، به طور مساوی رسانیده می شود و این یک دستاورد بزرگ است که ما توانسته ایم از مرگ و میر بیشتر مادران و کودکان جلوگیری کنیم.»

یفتلی گفت، قابله ها هم توسط وزارت صحت عامه و هم توسط سازمان های صحی همکار استخدام می شوند تا بتوانند نیازهای صحی زنان را تأمین کنند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

پس از گزینش داکتر احسان الله فضلی به حیث رئیس صحت عامه ولایت کندز و داکتر نعیم منگل به حیث رئیس شفاخانه حوزه ای این ولایت، در بخش صحی تغییرات چشم گیری رونما گردیده اند. کارکنان شفاخانه ای ولایتی شب و روز به مردم خدمات صحی ارایه می کنند و کار های شان قابل تقدیر است. و این را نباید فراموش کرد که کار کرد های شهرداری ولایت کندز در مقابل مهار کردند شیوع مرض کرونا در این ولایت قابل ستایش است. در راس ادارات اگر ما همچو اشخاص زحمتکش و کارکن داشته باشیم، این کشور آباد می شود. بسیار زیاد تشکر از گزارش زیبای تان.

پاسخ

اقدامات مقامات صحی در ولایت کندز واقعاً قابل ستایش است در حالیکه هیچ واقعه مثبت مرض کرونا در این ولایت ثبت نشده است. باید ولایات دیگری کشور نیز از مقامات دولتی کندز یاد بگیرند و برای پیش گیری شیوع ویروس کرونا تدابیر جدی بگیرند. تا هنوز در ولایات همجوار به کشور ایران این گونه تدابیر گرفته نشده که مقامات ولایت کندز روی دست گرفته است. باید مقامات ولایت کندز به ویزه مقامات صحی تقدیر گردد. حکومت باید همه کسانیکه از ایران برمی گشتند، در ولایات هرات و نیمروز قرنطین می کرد. آنها را نمی گذاشت که به ولایات دیگر سفر کنند. به هر حال همه باید مرض کرونا را جدی بگیرد.

پاسخ