تروریسم

فاجعه ویروس کورونا ریاکاری های طالبان راجع به مراقبت صحی را افشا کرد

سلام تایمز و ای اف پی

در این تصویر دیده می شود که، یک رضاکار که لباس محافظتی و ماسک پوشیده است، به تاریخ ۲۸ حوت سال ۱۳۹۸ قبل از شروع یک کمپاین پیشگیرانه علیه گسترش ویروس کورونای کووید-۱۹ در کابل آماده می شود. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

در این تصویر دیده می شود که، یک رضاکار که لباس محافظتی و ماسک پوشیده است، به تاریخ ۲۸ حوت سال ۱۳۹۸ قبل از شروع یک کمپاین پیشگیرانه علیه گسترش ویروس کورونای کووید-۱۹ در کابل آماده می شود. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

کابل -- تحلیلگران و شهروندان می گویند، تلاش جاری طالبان برای نشان دادن خود به عنوان گروهی که به مراقبت از صحت عامه در میان شیوع ویروس کورونای مرگبار اهمیت می دهد، کاملاً ریاکارانه است، زیرا این گروه چندین دهه بالای تأسیسات صحی حمله کرده، داکتران را کشته و مردم ملکی را از دریافت کردن واکسیناسیون های حیاتی محروم کرده است.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر طالبان در قطر، در توییتی به تاریخ ۲۶ حوت گفت که این گروه «از طریق کمیسیون صحت خود به تمام سازمان های صحی بین المللی و سازمان صحی جهان، از آمادگی خود برای همکاری و هماهنگی با آنها در مبارزه با ویروس کورونا اطمینان می دهد».

این اعلامیه با سالها مخالفت طالبان با تلاش های بین المللی مراقبت های صحی در افغانستان و به ویژه با رفتار طالبان در ماه حمل گذشته، هنگامی که آنها سازمان صحی جهان (دبلیو اچ او) و صلیب سرخ را از مناطق تحت کنترل خود اخراج کردند، در تضاد است.

در اظهارات مشابهی اضطراب طالبان که در سال گذشته کاملاً وجود نداشت، ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان به تاریخ ۲۵ حوت گفت، «حدود ۴۰ هزار نفر در زندان های افغانستان زیست دارند که سهولت های حفظ الصحه یا مراقبت صحی ندارند، که این تهدیدی جدی محسوب می شود».

تصویری که توسط طالبان به تاریخ ۸ حمل منتشر شد، تلاش های 'رسیدگی' ادعا شده این گروه برای کمک کردن در مهار شیوع ویروس کورونا را نشان می دهد. [آرشیف]

تصویری که توسط طالبان به تاریخ ۸ حمل منتشر شد، تلاش های 'رسیدگی' ادعا شده این گروه برای کمک کردن در مهار شیوع ویروس کورونا را نشان می دهد. [آرشیف]

در تصویر دیده می شود که، سربازان ماسک پوش به تاریخ ۲۷ حوت در منطقه سکر صوبه سند، از جاده منتهی به تأسیسات قرنطین برای پاکستانی هایی که از طریق گذرگاه مرزی تفتان از ایران باز می گردند، محافظت می کنند. [شاهد علی/ای اف پی]

در تصویر دیده می شود که، سربازان ماسک پوش به تاریخ ۲۷ حوت در منطقه سکر صوبه سند، از جاده منتهی به تأسیسات قرنطین برای پاکستانی هایی که از طریق گذرگاه مرزی تفتان از ایران باز می گردند، محافظت می کنند. [شاهد علی/ای اف پی]

داکتر مینه ناز از کابل گفت، این جنگجویان شرمنده می دانند که این ویروس به سرعت شیوع پیدا می کند و همکاران زندانی آنها بطور یکسان با اعضای خارج از زندان، در امان نخواهند بود.

ناز گفت، بنابراین، آنها اکنون با کارمندان صحی همکاری می کنند.

وی گفت، همین جنگجویان «مسئولیت مراقبت های صحی ناچیز در افغانستان را بر عهده دارند، زیرا داکتران، کارمندان کمک های اولیه و نرسان آماده نیستند که واکسیناسیون ها و خدمات را فراهم کنند.»

وی افزود، «آنها به تأسیسات صحی آسیب رسانده و کارکنان صحی را به دلیل تطبیق واکسیناسیون کشته اند، که به منطق آنها این خلاف احکام اسلامی است.»

در همین نیم سال گذشته، طالبان ده ها تأسیسات صحی را در ولایت میدان وردک که توسط یک گروه کمکی سوئدنی اداره می شوند، بستند و یک ماه بعد با یک موتربمب یک شفاخانه در زابل را هموار کرد.

اینها فقط دو نمونه از اقدامات بی شمار طالبان است که صحت عامه را در چند دهه گذشته تضعیف کرده است.

آن سوی مرز در پاکستان، سایر داکتران از اضطراب ناگهانی طالبان در مورد این بیماری ابراز ناراحتی کردند.

داكتر عبدالرؤف، یک مأمور صحی پیشین در سوات پاکستان گفت، نگرانی طالبان برای بیش از ۵۰۰۰ عضو آنها كه در زندان های افغان اسیر هستند، شوخی است زیرا این جنگجویان در گذشته کارکنان صحی را از تطبیق واكسیناسیون در مناطقی كه تحت كنترل آنها بوده اند، منع كرده بودند.

رؤف گفت، «طالبان اظهار داشتند كه ادویه وقایوی قبل از وقوع بیماری [ویروس کورونا] خلاف اسلام است.»

امین الله شارق یک تحلیلگر امور سیاسی مستقر در کابل گفت، «آنها از این روش استفاده می کنند تا به افغان ها و جهان بگویند که آنها نگران صحت افغان ها هستند، اما واقعیت این است که آنها اهمیتی نمی دهند ... زیرا آنها هنوز هم با حملات تروریستی خود، زندگی افغان ها را به خطر می اندازند.»

شارق گفت، «طالبان حتی توانایی تداوی مجروحین خود را ندارند. آنها زخمیان خود را به مراکز صحی در کشورهای همسایه می برند. آنها چگونه می توانند با بیماری ویروس کورونا مبارزه کنند؟»

وی گفت، «اگر طالبان واقعاً می خواهند جان ها را نجات دهند ... آنها باید با آتش بس توافق کنند و صلح برقرار کنند و با حکومت یکجا با ویروس کورونا مبارزه کنند.»

'عدم برنامه'

ناصر احمدی ۲۶ ساله، یک باشنده کابل گفت، طالبان انگیزه های مخفی برای تقاضای مداخله بین المللی دارند.

وی گفت، «آنها فقط تلاش می كنند از سازمان های بین المللی پول بدست آورند و آن را در فعالیت های تروریستی خود مصرف كنند.»

احمدی گفت، «طالبان با کشتن داکتران و منفجر کردن شفاخانه ها و کلینیک های صحی، زندگی هزاران نفر را در معرض خطر قرار دادند. این گروه هیچ برنامه ای برای محافظت از زندگی ندارد.»

«طالبان به عوض آزمایشگاه ها و کلینیک های صحی، آزمایشگاه ها و مراکز تولید مواد مخدر دارند.»

تحلیلگران می گویند، حتی اگر طالبان اراده کمک داشته باشند، آنها قادر به مبارزه با ویروس کورونا نیستند.

داکتر یارباز خان حمیدی، رئیس کمیته صحت در ولسی جرگه افغانستان گفت، «طالبان ... هیچ منابعی، داکتران آموزش دیده، تجهیزات طبی، پرسونل صحی، شفاخانه ها یا کلینیک ها را ندارند.»

حمیدی گفت، برای مبارزه با این فاجعه، طالبان «باید اجازه دهند که داکتران و سایر پرسونل صحی حکومتی به مناطق تحت کنترل طالبان بروند».

جنگ تبلیغاتی

اشرف غنی، رئیس جمهور افغان در یک سخنرانی تلویزیونی روز سه شنبه (۵ حمل) از شورشیان خواست که اگر با دیگران در مبارزه با این بیماری کمک می خواهند، آتش بس اعلام کنند.

وی گفت، «کسانی که در مناطقی تحت کنترل طالبان زندگی می کنند، افغان هستند ... من مسئولیت حفاظت از زندگی آنها را دارم. بنابراین، من از طالبان می خواهم که به خواست علمای دینی [از طالبان برای صلح] بلی بگویند و آتش بس اعلام کنند تا ما بتوانیم با ویروس کورونا مبارزه کنیم.»

مقامات دیگر گفتند، درخواست طالبان از سازمان های صحی جهانی برای کمک در مبارزه با این بیماری، فقط تبلیغات است.

خالد اسد، نماینده ولایت پکتیکا، افغانستان، در ولسی جرگه گفت، «اگر طالبان قصد مبارزه با ویروس کورونا را داشتند، آنها با آتش بس موافقت می کردند و با حکومت و نیروهای امنیتی یکجا کار می کردند.»

در عوض، «آنها امیدوارند که توجه جهان را به خود جلب کنند.»

در مقابل، حکومت افغان با جدیت در حال مبارزه با این فاجعه است.

شارق گفت، «حکومت برای مبارزه با این ویروس میلیون ها دالر را اختصاص داده است. حکومت مراکز صحی را برای تداوی بیمارانی که به این ویروس مبتلا هستند، باز کرده است و از گسترش بیشتر آن جلوگیری کرده است، در حالی که طالبان فقط شعارهایی را سر داده اند و هیچ کاری عملی نکرده اند.»

وحید مجروح، مشاور وزارت صحت عامه افغانستان افزود، حکومت افغانستان کمپاین های آگاهی عامه را انجام داده است، مواد ویژه ای را به شفاخانه ها اختصاص داده است، شفاخانه های ویژه ای را آماده کرده و واحدهای ویژه کنترل ویروس کورونا را نیز راه اندازی کرده است.

وی گفت، «حکومت ۲۵ میلیون دالر را برای مبارزه با فاجعه ویروس کورونا اختصاص داده است.»

تعبیر نادرست اسلام

طالبان افغان تنها یگانه جنگجویانی نیستند که ناگهان ابراز علاقه به صحت عامه کنند.

گلف نیوز به تاریخ ۲۵ حوت گزارش داد، « گروه داعش در خبرنامه النبای خود از بستگان خود خواست تا از اروپا كه از ویروس کورونا زیاد متأثر شده است، خودداری كنند و آن را «سرزمین این فاجعه» خواند.

این گروه تروریستی که قبلاً حملات در اروپا را تشویق می کرد، اکنون از پیروانی در اروپا که ممکن براثر ویروس کورونا بیمار شده باشند می خواهد تا در آنجا بمانند و از این رو از انتشار این بیماری جلوگیری کنند.

این گروه به پیروان دستور می دهد «هنگام خمیازه کشیدن و عطسه کردن» دهان خود را بپوشانند و مرتباً دستان خود را بشویند.

داکتر عمر خان از پیشاور، یک کارمند پیشین سازمان صحی جهان گفت، «جهان باید درک کند که جنگجویان ... هیچ توجهی به مردم ندارند بلکه می خواهند خود در امان بمانند.»

وی افزود، گروه های جنگجوی که در سراسر جهان فعالیت می کنند، اسلام را برای اهداف خود بطور نادرست تعبیر می کنند.

وی گفت، «جنگجویان هیچ آگاهی از مسائل طبی ندارند و به همین دلیل [مردم] را به نام اسلام گمراه می کنند.»

[اشفاق یوسفزی از پیشاور و سلیمان از کابل در این گزارش مشارکت داشتند]

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

طالبا بعوض ارایه خدمات صحی باید جنگ را متوقف بسازند. روزانه این گروه بی رحم دهها هموطنان ما را در همین وضعیت اضطرای که بخاطر ویروس کرونا در سراسر جهان اعلان گردیده، به قتل می رسانند. در ۲۴ گذشته طالبان تنها در سه ولایت افغانستان، بدخشان، تخار و بغلان ۳۳ تن از سربازان کشور را به قتل رساند اند. کرونا آنقدر به مردم افغانستان خطرناک نیست آنقدر یکه طالب خطرناک است. همه مردم باید بر علیه این گروه بسیج شوند.

پاسخ

بسیارعالی

پاسخ

ما از این اقدام طالبان قدردانی می کنیم که آنها در مناطق تحت اداره ای شان در برابر ویروس کرونا اقدام کردند. مرض کرونا نسبت به شهر در دهات افغانستان بیشتر سرایت کرده است بخاطریکه اکثر کسانیکه از ایران برگشته کارگران غریب از قریه های افغانستان بوده که بخاطر مزدوری به ایران رفته بودند و اکنون به قریه های خود شان برگشته اند. حکومت به مناطق تحت کنترول طالب رفته نمیتواند و برای مردم آنجا خدمات صحی را ارایه کرده نیمتواند. اگر طالبان هم خدمات صحی برای مردم فراهم نکنند فاجعه کرونا در افغانستان از قریه های افغاستان آغاز خواهد شد و به شهر ها سرایت خواهند کرد. اکنون وقت آن نیست که ما بگویم که طالبان در گذشته کارکنان صحی را به قتل رساندند و یا بر مراکز صحی حمله کردند. ما باید از این اقدام طالبا سپاس گزار باشیم و آنها را تشویق بکنیم که همه خانه ها ار در قریه ها ضد عفونی نمایند.

پاسخ

طالبان باید بشرمند که حالا برای مردم در مورد مرض کرونا خدمات صحی ارایه می کنند. طالب ها دهها مرکز صحی را مورد اماج خود قرار داده و چندین کارمندان صحیح را ترور و یا تهدید به مرگ کردند. مردم از طالبان خدمات صحی نمیخواهند. مردم از طالبان میخواهند که دست از جنگ بکشند و کشتن مردم بیگناه را متوقف بسازند. اگر طالبان در برابر حکومت و مردم افغانستان جنگ نکنند مردم خود شان از خود مراقبت کرده میتوانند. نگرانی مردم از مرض کرونا نیست بلکه نگرانی مردم از آمدن طالبان بر سر قدرت است. اگر طالبان سر قدرت بیایند روز های تاریک مردم افغانستان یکبار دیگر آغاز خواهند و از دست این گروه روز خوشی نخواهند داشت.

پاسخ