محیط زیست

درختان در امتداد شاهراه کندوز تازه ترین تلفات در جنگ طالبان شدند

گزارش از هدایت الله

این تصاویر بدون تاریخ جنگجویان را در حال بریدن درختان در ولایت کندوز نشان می دهد. [دفتر مطبوعاتی والی کندوز]

این تصاویر بدون تاریخ جنگجویان را در حال بریدن درختان در ولایت کندوز نشان می دهد. [دفتر مطبوعاتی والی کندوز]

کندوز -- مقامات می گویند، جنگجویان طالب صدها درخت را در امتداد یک شاهراه در ولایت کندوز قطع کرده اند تا در حمله کردن بر نیروهای امنیتی توانایی خود را بهبود بخشند.

عصمت الله مرادی سخنگوی والی کندوز گفت، طالبان حدود ۳۰۰ درخت در ۱۰ کیلومتری شاهراه کندوز-تخار از قریه باغ میری تا قریه خواجه پیسته را در مدت سه روز قطع کردند که این کار از ۱۵ ثور آغاز شده بود.

مرادی گفت، «برخی از این درختان تا ۴۰ سال قدامت داشتند. این مایه تاسف است که طالبان آنها را بی رحمانه قطع کردند.»

به گفته مرادی، هیئتی برای بررسی این حادثه اختصاص داده شده است و نیروهای امنیتی عملیات را برای جلوگیری از ادامه این فعالیت طالبان آغاز خواهند کرد.

فرید احمدی، یک راننده بس که مسافرین خود را در شاهراه کندز-تخار حمل می کند گفت، این جنگجویان درختان را کشیدند زیرا درختان مانع از توانایی آنها برای حمله بر وسایل نقلیه در جاده می شدند.

وی گفت، «برای وسایل نقلیه نظامی [در مسیر این شاهراه] که پس از قطع شدن درختان مسافرت می کنند سطح تهدیدها افزایش یافته است.»

صفی الله امیری، معاون شورای ولایتی کندوز گفت، در حالی که طالبان برخی درختان را با یک اره در نصف قطع کردند، اما دیگران را کاملاً از بین بردند.

وی گفت، «ما این عمل طالبان را محکوم می کنیم.»

محب الله حکیمی، یک باشنده قریه خواجه پیسته گفت، «ما، مردم محلی، از طالبان خواسته ایم که درختان را قطع نکنند، اما آنها به ما گوش ندادند.»

وی گفت، «طالبان حتی محلی ها را مجبور كردند كه با آنها در قطع کردن درختان كمک كنند.»

عملیات تصفیوی پلان شده

حشمت الله جلیل، رئیس اداره حفاظت از محیط زیست کندوز، این عمل طالبان را نقض قانون محیط زیست خواند.

وی گفت، «حکومت افغان تلاش می کند که فضای سبز را نگهدارند و آنرا احیا کند تا کیفیت هوا برای شهروندان بهبود یابد، اما طالبان محیط زیست را نابود می کنند.»

جلیل گفت، «طبق قانون محیط زیست، كسانی كه جنگل ها را قطع می كنند، با مجازات زندانی شدن روبرو خواهند شد.»

وی گفت، «حفظ فضای سبز و کاشتن درختان باعث کاهش آلودگی هوا و محافظت از انسان در برابر بیماری های تنفسی می شود.»

دگروال عبدالهادی جمال، سخنگوی قول اردوی ۲۱۷ پامیر اردوی ملی افغان در ولایت کندوز گفت، طالبان به دلیل ترس از عملیات تصفیوی در منطقه قبر قاضی در شاهراه کندوز-تخار، برای هدف قرار دادن وسایل نقلیه، به قطع کردن درختان متوسل شدند.

وی گفت، «ما به طور جدی به این حادثه نگاه می کنیم و مصمم هستیم افرادی که دستور قطع کردن این درختان را صادر کرده اند را شناسایی و دستگیر کنیم.»

جمال گفت، «قول اردوی ۲۱۷ پامیر قصد دارد هرچه سریعتر عملیات تصفیوی را دوباره آغاز کند تا همه پناهگاه های امن این گروه را در امتداد این شاهراه از بین ببرد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

6 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

سلام خوانندگان محترم، امیدوار هستم خوب باشید، متأسفانه بعد از دیدن این درختان سبز که از سوی گروه مخرب قطع شده اند، کار بسیار شرم آور است که چرا آنها چنین کاری را با طبیعت انجام دادند؟ جرم طبیعت چه است؟ هیچ عنوانی به نام جهاد علیه طبیعت وجود ندارد. همانطوریکه شما می دانید تمام دشمنان کشور ما می خواهند هر منطقه ای افغانستان را نابود کنند و بدون این که فکر کنند هر نوع جنایت را که دل شان می خواهند انجام می دهند. بنابراین وظیفه سیاستمداران و همه رهبران حکومت ما این است تا در برابر دشمنان کوردل کشور عزیز ما افغانستان بایستند. در همین حال، رهبران ما به این موضوع توجه نكردند و هیچ واكنش جدی نسبت به دشمنان كوردل طبیعت و دشمنان افغانستان عزیز ما نشان ندادند. سرانجام پس از دیدن این اقدام شرم آور دشمنان کشورمان، هیچ کلمه ای برای اظهار کردن ندارم. خداوند کسانیکه را که این عمل بسیار زشت و جنایت را انجام داده اند لعنت کند. با تشکر و با احترام زنده باد افغانستان و مرگ بر دشمنان کشور ما

پاسخ

طالبان برای مردم و این کشور یک گروه تخریب کار مبدل شده است. از دست از اینها نه مردم روزی خوبی دارند و نه حیوان و نه درختان. درختان باعث سرسرزی و زیبایی یک منطقه می گردد، وقتی طالبان درختان را قطع می کنند آن مطقه زیبایی خود را از دست میدهد. بناءً قطع کردن درختان و اشجار از سوی طالبان یک خیانت و یک جفای است در حق مردم و کشور عزیز ما.

پاسخ

خداوند طالبان را کمک بکند تا یکبار دیگر بر سر قدرت بیایند و اشرف غنی بزدل را از ارگ بیرون کنند. اشرف غنی با آرای مردم خیانت کرد و با عبدالله عبدالله معامله کرد. پس از این اشرف غنی مسئول وضعیت افغانستان خواهد بود زیرا دیگر کسی از غنی حمایت نخواهد کرد و شما خواهید دید که مردم از طالبان در برابر این نظام فاسد حمایت خواهند کرد. بخاطریکه برای رهبران این حکومت چوکی مهم است، پول مهم است، قدرت مهم است، نه مردم، نه کشور. مرگ به رهبران این حکومت جنایت کار.

پاسخ

طالبان در امتداد شاهرای عمومی قندوز تخار درختان را بخاطر قطع کردند که این گروه بتواند کاروان های نیرو های امنیتی افغان را که از این سرک عبور می کنند از دور هدف قرار بدهند. طالبان پلان درارند که این نظام را سرنگون کنند، بخاطریکه اشرف غنی لجاجت می کنند و حکومت بخاطر گفتگو ها با طالبان حاضر نمی شود. متاسفانه حکومت خود اش میخواهد که جنگ در این کشور ادامه داشته باشد. حکومت پروای کشته شدن مردم را ندارد. اگر اردوی می مره، پولیس می مره، مردم ملکی می مره. همه مردم فقیر و بیچاره هستند، آنها بخاطر چند افغانی معاش در ارتش افغانستان شامل شدند. اولاد اشرف غنی، عبدالله یا از کدام رهبر خاین دیگر اش نمی مره، مرگ به این حکومت بی کفایت.

پاسخ

بخش دوم: یکی از هم وطنان ما گفت که من داعش یا طالب را بخاطر حمله به شفاخانه نسایی ولادی محکوم نمیکنم بلکه حکومت را محکوم میکنم که درحصه تامین امینت ناتوان است.( بسیار یک جمله حکیمانه و منصفانه گفته است) از ریس جمهورگرفته ,جنرالان,افسران, نهاد های بین المللی, اداره جهانی محیط زیست,بقالان, کسبه کاران, نهاد های اجتماعی , فرهنگی ,سیاسی وغیره وغیره هرکدام به نوبت خود محکوم کردید. خوب چه میشود این محکوم کردن؟! به فکر من فقط بی 52 میتواند این همه محکومیت ها را حل کند وبس.یک چند دیالوگ ادبی خارجی کاپی رایت کردید و دهن خود را کج و راست میکنید و میگویید ما محکوم میکنیم. بیناموس , دیوس , مادیات پرست و معامله گر سیاسی مردم تلف شد این ها گوسفند نیستند انسان هستند. هزاران سال است که محکوم کردیم و میکنیم نتیجه چه شد؟ بدتر ازین که توقع اش را داشتیم. ای بسوادی , ای جهل چی بودی؟ تا زماینکه احمق دردنیا باشد مفلص هیچ وقت به مشکل بند نخواهد ماند. این وطن جور نمیشود ( حرف مرد یک است) یا که میگویند مرغ من یک پا دارد.

پاسخ

یک سوال دارم سیاستمداران محترم و دولت مردان عزیز بی همت و بی غیرت. من معنی محکوم کردن را نفهمیدم که چی معنی میدهد؟ اگر انسان کشته میشود محکوم,اگر حیوان کشته میشود محکوم,اگر درخت یا گیاه قطع میشود محکوم. یعنی چه؟ خوب این محکوم ها بالا بالایی هم گذاشتته انبار کنید یک گدام بزرگ جور کنید چی بدست میاید؟ لطفا یک ادم هوشیار پاسخ ام را بدهد. مه فکر میکنم که اگر شخص یک جرم را مرتکب میشود و توسط قانون دستگیر میگردد و تا زماینکه حکم ان توسط قاضی صادر نگردد ان شخص متهم نامیده میشود و بعد از صدور حکم که اگر گناهکار بود مجرم شناخته میشود. و مجرم نظر به حکم قاضی محکوم به مجازات که قانون و شریعت برایش بیان کرده میگردد. که این حکم توسط حکومت باید جاری گردد. واگر حکم قاضی توسط حکومت جاری نگردید چه باید کرد و سرنوشت رعیت چکونه خواهد بود؟؟؟؟؟

پاسخ