امنیت

نیروهای افغان بیش از ۵۰ قریه در کندز را از طالبان تصفیه کردند

گزارش از هدایت االله

به گفته مقامات نظامی افغان، نیروهای مشترک امنیتی افغان طی عملیات شش هفته ای که در این ماه به پایان رسید، بیش از ۵۰ قریه در ولایت کندز را از جنگجویان طالب تصفیه کردند. در این عملیات دست کم ۱۰۰ نفر جنگجویان کشته شدند. [قول اردوی پامیر ۲۱۷]

کندز -- نیروهای امنیتی افغان در یک عملیات مشترک شش هفته ای که در این ماه خلاصه شد، بیش از ۵۰ قریه در ولایت کندز را از طالبان تصفیه کرده اند.

پرسونل اردوی ملی افغان، پولیس ملی، ریاست امنیت ملی و نیروهای ویژه در مرحله اول عملیات پامیر ۱۱۰ شرکت کردند که از ۶ قوس آغاز شد و به تاریخ ۱۸ جدی به پایان رسید.

جنرال عبدالرشید بشیر، قوماندان امنیه کندز گفت، هدف از این عملیات حمله بر شورشیان طالبان، تخریب مخفیگاه های آنها و تصفیه کردن مناطقی است که این جنگجویان در آن فعال بودند.

وی گفت، «عملیات مشترک ما از مناطق ناامن ولسوالی های چهاردره، امام صاحب، دشت ارچی، خان آباد، قلعه زال، گل تیپه و روستاهای مرکز این ولایت که مورد تهدید قرار گرفته بودند، آغاز شد.»

در این تصویر بدون تاریخ، نیروهای افغان را می توان در طول عملیات پامیر ۱۱۰ در حومه شهر کندز ولایت کندز مشاهده کرد. [قول اردوی پامیر ۲۱۷/فیسبوک]

در این تصویر بدون تاریخ، نیروهای افغان را می توان در طول عملیات پامیر ۱۱۰ در حومه شهر کندز ولایت کندز مشاهده کرد. [قول اردوی پامیر ۲۱۷/فیسبوک]

وی گفت، «در شهر مرکز، روستاهای تالوکه، عسقلان، آلچین، بز تیموری، کونوم ها و ملا سردار و شاهراه کندز - کابل به عنوان مثال برخی از مناطقی اند که ما از دشمن تصفیه کردیم.»

بشیر گفت، «ما حدود ۱۰۰ نفر جنگجویان طالب به شمول فرماندهان را کشتیم.»

«در میان کشته شدگان فرماندهان معروف طالبان مانند قاری مؤمن مشهور به سیار، سیف الله مشهور به شمشاد، منصور مشهور به ابوذر، عمر مشهور به سعید، محمد دین مشهور به خاکسار، جبار مشهور به فاضل رحمان و نافذ شامل بودند.»

وی گفت، «افراد ملا رحیم مشهور به حنفی -- حنظله، قاری ولی و محمد مشهور به حافظ -- کشته شدند و برخی از افراد مولوی عبد الحمید مشهور به متقی زخمی شدند. برخی از آنها دستگیر شدند.»

بشیر عملیات را «موفقیت آمیز» خواند.

وی گفت، علاوه بر تحمیل تلفات زیاد، نیروهای افغان بیش از ۱۵۰ ماین ضد پرسونل و ضد وسایل نقلیه، انواع سلاح و مهمات، نارنجک ها و ۶۲۵ کیلوگرام مواد منفجره کشف و ضبط کردند. آنها همچنان یک کارخانه بزرگ ماین زمینی را تخریب کردند.

وی گفت، پرسونل امنیتی هفت موتورسیکلت، یک هاموی، یک موتر سوزوکی و یک موتر تویوتا پیکآپ را بدست آوردند.

بشیر گفت، «ما سعی کردیم در جریان این عملیات از هرگونه صدمه به مردم ملکی جلوگیری کنیم.»

خسته از طالبان

باشنده گان مناطق آزاد شده از طالبان، از این عملیات ستایش کردند.

حاجی عبدالحلیم طاهری ۵۵ ساله، یک باشنده روستای تالوكه در شهر کندز گفت،«این عملیات بسیار مؤثر بود و طالبان را از روستاهای ما بیرون کشید.»

وی با توضیح چگونگی استفاده طالبان از خانه های مردم ملکی برای حمله بالای نیروهای دولتی گفت، «طالبان زندگی ما را به جهنم تبدیل كرده بودند. آنها روزانه از خانه های ما به سمت نیروهای دولتی شلیک می کردند. در مقابل آنها، نیروهای دولتی خانه های ما را هدف قرار می دادند.»

وی گفت، «طالبان پول و غذا را از ما به زور جمع می کردند. آنها بچه های ما را وادار می کردند تا برای آنها بجنگند. ما از آنها خیلی خسته شده بودیم. خوب است که حکومت آمد و ما را از شر آنها خلاص کرد.»

خیر الدین فرهادی، یک باشنده ملا سردار گفت، طالبان سرک از ولسوالی حضرت سلطان در ولایت سمنگان تا روستای ملا سردار در حومه شهر کندز، را ماین گذاری کردند.

وی گفت، «هر موتر ملکی ای که از این سرک استفاده می کرد منفجر می شد.»

وی گفت، «طالبان زیادی در آن روستاها حضور داشتند. مردم ملکی بخاطر آنها با مشکلات زیادی روبرو شدند.»

فرهادی با دعوت از دولت برای ایجاد پوسته های جدید و اعزام سربازان بیشتر در مناطق تازه آزاد شده برای جلوگیری از بازگشت طالبان گفت، «دولت عملیاتی را انجام داد و اکنون ما در وضعیت صلح هستیم.»

نگهداشتن امنیت

بریدجنرال نبی الله میرزائی، قوماندان قول اردوی ۲۱۷ پامیر اردوی ملی در کندز گفت، پس از آنکه طالبان در سال های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ مؤقتاً بخش هایی از شهر کندز را تصرف کردند، مرکز ولایتی و ولسوالی های ولایت کندز نیاز به یک عملیات تصفیوی داشتند.

وی گفت، «ما زندان مرکزی طالبان [در کندز] را طی یک و نیم ماه عملیات با کشته شدن پرسونل مهم آنها از بین بردیم. ما مواضع، پایگاه ها و مواد منفجره آنها را از طریق حملات هوایی نابود کردیم.»

وی گفت، «ما متعهد هستیم كه پوسته های جدیدی در مناطق تصفیه شده از طالبان ایجاد كنیم تا از بازگشت آنها و ایجاد دوباره پایگاه های آنها در اینجا جلوگیری كنیم.»

وی گفت، مرحله دوم این عملیات از تاریخ ۲۱ جدی در ولسوالی آقتاش آغاز شد و تاکنون تلفات سنگینی به طالبان وارد کرده است.

محمد یوسف ایوبی، رئیس شورای ولایتی کندز گفت، «هر جا که نیروهای امنیتی ما برای انجام این عملیات می رفتند، مردم ما خیلی خوب با آنها همکاری کردند.»

وی گفت، «مردم ملکی مشتاق دیدن مصؤنیت و امنیت بودند، زیرا آنها به طور مستقیم شاهد ظلم و ستم طالبان بوده اند. از برکت این عملیات، مشکلات امنیتی تا حدی برطرف شده است.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

این مزخرفترین خبر است که من اخیراً خوانده ام. لطفاً هر گونه خبرساختگی را که شما دریافت می کنید نشر نکنید زیرا منحیث یک شهروند کندز من میتوانم ببینم که تا چه حدی این گپ واقعیت دارد. من میخواهم بطور مختصر بگویم که طالبان در مرکز کندز هستند بعداً شما تصور کنید وقتیکه آنها حضور شان را در شهر حفظ می کنند، چگونه ارتش حکومتی میتوانند قریه ها را از کنترل طالبان رها سازند.

پاسخ