امنیت

باشندگان کندز طالبان را پس از یک حمله ناکام بر دشت ارچی محکوم کردند

گزارش از هدایت الله

نیروهای امنیتی افغان حمله طالبان بر مرکز ولسوالی دشت ارچی ولایت کندز را دفع کردند، که باوجود ادامه مذاکرات صلح در قطر میان طالبان و حکومت افغانستان رخ داد. [قول اردوی ۲۱۷ پامیر]

کندز -- باشندگان ولسوالی دشت ارچی در ولایت کندز طالبان را به این دلیل محکوم کردند که به کمپاین خشونت آمیز خود ادامه می دهند و در عین حال ادعا می کنند که برای صلح تلاش می کنند.

برید جنرال محمدعلی یزدانی قوماندان قول اردوی ۲۱۷ پامیر مستقر در ولایت کندز گفت، طالبان به روز دوشنبه (۲۶ عقرب) در یک تلاش برای تصرف کردن تعمیرات و تأسیسات دولتی بر مرکز ولسوالی دشت ارچی حمله کردند، اما نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان تلاش آنها را خنثی کردند.

وی گفت، «عملیات های هوایی و زمینی با ورود كوماندوها به مركز ولسوالی آغاز شدند و ۵۳ نفر جنگجویان طالب به شمول برخی از فرماندهان مهم آنها كشته و ۲۳ نفر دیگر زخمی شدند.»

وی گفت، «خوشبختانه طالبان نتوانستند تأسیسات نظامی ما را تصرف کنند و نیروهای ما توانستند آنها را به سرعت شکست دهند.»

منسوبین اردوی ملی افغان در این تصویر به تاریخ ۲۲ عقرب در جریان یک عملیات نظامی علیه جنگجویان طالبان در ولسوالی دشت ارچی ولایت کندز دیده می شوند. [قول اردوی ۲۱۷ پامیر]

منسوبین اردوی ملی افغان در این تصویر به تاریخ ۲۲ عقرب در جریان یک عملیات نظامی علیه جنگجویان طالبان در ولسوالی دشت ارچی ولایت کندز دیده می شوند. [قول اردوی ۲۱۷ پامیر]

عبدالستار میرزکوال والی ولایت کندز به روز سه شنبه (۲۷ عقرب) به خبرنگاران گفت، طالبان در این هفته خشونت و جنگ را شدت بخشیده و نیروهای امنیتی بزرگترین حملات آنها در ولسوالی های خان آباد و امام صاحب را خنثی کرده اند.

وی گفت، «همانطور که ما طالبان را در این دو ولسوالی شکست دادیم، در ولسوالی دشت ارچی نیز ضربات سنگینی را به طالبان وارد کردیم.»

میرزکوال گفت، «تعداد كافی سربازان در ولسوالی دشت ارچی مستقر شده اند و من به باشندگان این ولسوالی اطمینان می دهم كه سربازان ما از سنگرها، تأسیسات و كمربندهای امنیتی بطور جدی دفاع می كنند.»

میرزکوال از نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان به خاطر خنثی کردن حملات طالبان قدردانی کرد.

تعهدات عملی نشده

مذاکره کنندگان حکومت افغانستان و طالبان از تاریخ ۲۲ سنبله در قطر ملاقات می کنند و تلاش دارند تا طرحی را برای صلح در این کشور تهیه کنند.

ضیاءالله کاکر یکی از بزرگان قومی از دشت ارچی گفت، طالبان بجای اینکه انتقام خود را از مردم ملکی بی گناه می گیرند باید مشکلات و خواسته های خود را با حکومت افغانستان در میز مذاکره به اشتراک بگذارند.

وی گفت، «طالبان برای بی اعتبار کردن حکومت افغانستان به افغان ها آسیب می رسانند. این حمله طالبان نشان می دهد که آنها هیچ علاقه ای به روند صلح و یا مردم افغانستان ندارند.»

وی گفت، زمانی که طالبان این مناطق را کنترل می کردند، پوسته های تلاشی امنیتی در قریه های تادیسی، شیخ آباد و نهر کهنه را تخریب کرده و به آتش کشیدند.

کاکر گفت، «حدود ۵۰۰ خانواده از ترس جنگ در هوای سرد زمستان از خانه های خود بیجا شده اند که از این جمله ۱۰۰ خانواده به شهر کندز نقل مکان کرده اند و خانواده های باقیمانده به ولسوالی خواجه غار و سایر قریه ها بیجا شده اند.»

سید عمر طاهری یکی از باشندگان مرکز ولسوالی دشت ارچی گفت، مردم ملکی دلیل دارند که از جنگ بترسند.

وی گفت، «بر اثر اصابت یک هاوان به یک خانه رهایشی در منطقه کندز‌بندر در ولسوالی دشت ارچی، یک مرد شهید شد در حالیکه سه نفر از اعضای خانواده وی زخمی شدند.»

وی گفت، «طالبان تا کی می خواهند مردم ملکی را قربانی کنند؟ حتی یک روز نمی گذرد که افغان ها قربانی ندهند. این مذاکره و آزادشدن هزاران زندانی چه فایده ای دارد؟»

تبادله زندانیان میان حکومت افغانستان و طالبان پیش شرط آغاز مذاکرات صلح بود.

طاهری از طالبان خواست که مسائل خود را با حکومت از طریق گفتگو مطرح کنند و مردم ملکی را بگذارند که در صلح زندگی کنند.

خیانت به مردم و کشور

صفی الله امیری معاون شورای ولایتی کندز گفت، طالبان به هیچ اصول و مقررات احترام نمی گذارند و آنها تحت نام صلح افغان ها را می کشند و ثروت های عامه را از بین می برند.

وی گفت، «ریختن خون افغان ها برای آنها معنی ندارد.»

وی گفت، «من از طالبان می خواهم که صبر کنند و خشونت را متوقف کنند تا نتیجه مذاکرات صلح روشن شود. بگذارید مذاکرات صلح مسیر خود را طی کند و ببینید چه نتیجه ای از آن حاصل می شود.»

وی گفت، صرف نظر از اینکه کدام طرف کنترل دارد، مردم افغانستان به پروژه های عامه ضرورت دارند. وی از طالبان خواست، «بنابر این، آنها (پروژه ها) را خراب نکنید و به مردم و کشور خود خیانت نکنید.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500