امنیت

کار ماین پاکی در کندز در حالی آغاز می شود که این دشمن غیرقابل دید به کشتن مردم ادامه می دهد

گزارش از محمد قاسم

این تصویر که به تاریخ ۱۹ عقرب گرفته شده است نشان می دهد که یک کارمند ماین پاکی هالو (سازمان نجات زندگی در مناطق خطرناک) در ولسوالی نادعلی در ولایت هلمند زمین را در جستجوی ماین ها با آله فلزیاب بررسی می کند. [جاوید تنویر/ای اف پی]

این تصویر که به تاریخ ۱۹ عقرب گرفته شده است نشان می دهد که یک کارمند ماین پاکی هالو (سازمان نجات زندگی در مناطق خطرناک) در ولسوالی نادعلی در ولایت هلمند زمین را در جستجوی ماین ها با آله فلزیاب بررسی می کند. [جاوید تنویر/ای اف پی]

کندز-- مقامات سازمان پاکسازی ماین یا هالو ترست می گویند، برای پاکسازی تقریباً ۸۰ محل در ولایت کندز از ماین های کشنده و سایر مواد منفجره، کار جریان دارد.

معنای هالو (سازمان نجات زندگی در مناطق خطرناک) است.

به گفته سید آغا عتیق رئیس این سازمان در کندز، در سال های اخیر، ساحات وسیعی از ولسوالی های چهاردره، دشت ارچی، امام صاحب، خان آباد و شهر کندز از ماین ها و مواد انفجاری تعبیه شده پاکسازی شده اند.

وی گفت، با این حال، به دلیل جنگ در جریان سقوط حکومت قبلی در ماه اسد، کارگران هنوز ۸۰ محل دیگر را پاکسازی نکرده اند.

کارمندان هالو ترست یک اداره پاکسازی ماین در کنار مهمات منفجر نشده ای دیده می شوند که به تاریخ ۲۵ عقرب در نزدیکی میدان هوایی کندز کشف شدند. [تصویر از هالو ترست]

کارمندان هالو ترست یک اداره پاکسازی ماین در کنار مهمات منفجر نشده ای دیده می شوند که به تاریخ ۲۵ عقرب در نزدیکی میدان هوایی کندز کشف شدند. [تصویر از هالو ترست]

عتیق به تاریخ ۱ قوس گفت، «به درخواست مردم محلی در شهر کندز و تعدادی از ولسوالی ها، تیم ماین پاکی ما این مناطق را سروی کرده و قرار است که کار ماین پاکی در هفته آینده آغاز شود.»

وی افزود، این سروی از ۱ عقرب الی ۳۰ عقرب انجام شد.

وی گفت، کارگران مناطق وسیعی را در اورتابلاقی، تلوکه، گل تیپه و حضرت سلطان در شهر کندز و در ولسوالی های چهاردره، دشت ارچی، امام صاحب و خان آباد از ماین ها و مهمات منفجر نشده به تدریج پاکسازی خواهند کرد.

هالو ترست در سال ۱۳۶۷ به طور ویژه برای خنثی کردن مهمات به جا مانده در جریان اشغال افغانستان توسط شوروی، تأسیس شد.

با این حال، این کشور تا حدی آلوده شده بود که حتی پس از امضای معاهده بین المللی ممانعت استفاده از ماین های زمینی در سال ۱۳۷۶ با اینکه افغانستان این معاهده را در سال ۱۳۸۱ امضا کرد، کار ماین پاکی هرگز متوقف نشده است.

خطر مرگبار

باشندگان کندز می گویند، ماین های کنار جاده و سایر مواد منفجره تعبیه شده که در ماه اسد در سرک ها دفن شده بودند، اکنون زندگی مردم را تهدید می کنند.

محمد ادریس احمدی یک باشنده کندز گفت، ماین ها هنوز خطر بزرگی را برای مردم محلی در مناطق رهایشی ایجاد می کنند.

وی گفت، «من از تیم های ماین پاکی می خواهم که مناطق اطراف میدان هوایی کندز را به طور کامل بازرسی کنند، زیرا بسیاری از باشندگان باور دارند که این مناطق شاید با ماین های زمینی و مواد انفجاری تعبیه شده به شدت آلوده شده باشند.»

وی گفت، هرگونه ماین کشف نشده مردم محلی، به ویژه کودکان را در معرض خطر قرار می دهد.

عبدالواحد حنفی یکی از اعضای شورای محلی در ولسوالی چهاردره گفت که هم روستایان وی از موجودیت ماین ها و مواد انفجاری تعبیه شده در بسیاری از مناطق این ولسوالی آگاه هستند.

حنفی گفت، «متأسفانه به تاریخ ۱۲ عقرب بر اثر انفجار یک گلوله هاوان در قریه پل سید مختار در ولسوالی چهاردره، ۲ کودک و یک زن کشته شده و پنج نفر دیگر زخم برداشتند.»

حنفی گفت، این گلوله هاوان پس از آن منفجر شد که کودکان آن را به خانه آوردند و با آن بازی می کردند.

وی گفت، «وقتی ما به آن خانه رفتیم، دیدیم که پارچه هایی از بدن کودکان در همه جا پراکنده شده بودند.»

وی افزود، «من نمی توانم فریادها و چیغ های اقارب خانواده قربانیان در آن زمان را فراموش کنم.»

به گفته غلام حیدر لغمانی یک بزرگ قومی در ولسوالی دشت ارچی، باشندگان قریه های دفتانی، وزیرخان، ملک علی، شهروان، تاجیک قشلاق، داوی ها، هژده نهری و سایر مناطق این ولسوالی همچنان با خطرات احتمالی ناشی از ماین های زمینی در سرک ها روبرو هستند.

وی گفت، یک انفجار در قریه شهروان در ماه میزان دو فرد ملکی را در حالی کشته و سه نفر دیگر را زخمی ساخت که آنها در یک موتر به خانه خود می رفتند.

تلفات هزارها مردم

شمس الدین قیومی یک فعال جامعه مدنی در کندز گفت، ماین های زمینی و مواد انفجاری تعبیه شده به مردم ملکی بی گناه آسیب می رسانند که هزاران نفر را معلول ساخته و یا کشته اند.

وی به تاریخ ۲ قوس گفت، «چهار سال پیش پدرم را براثر انفجار یک ماین در ولسوالی امام صاحب از دست دادم. من درد کسانی را احساس می کنم که این دشمن غیرقابل دید زندگی شان را تباه کرده است.»

قیومی که پدرش یک افسر پولیس بود، از همه خانواده‌ ها خواست که در مورد مناطقی که با سنگ‌ های سرخ نشانی شده اند که برای شناسایی ماین ‌ها استفاده می ‌شود، محتاط باشند.

بر اساس گزارش خدمات ماین پاکی سازمان ملل متحد، از سال ۱۳۶۷ تاکنون حدود ۴۱۰۰۰ فرد ملکی افغان بر اثر ماین های زمینی و مهمات منفجر نشده کشته و یا زخمی شده اند.

بیشتر از دو بر سه قسمت این قربانیان کودکان بودند که بسیاری از آنها هنگام بازی کردن دستگاه های کشنده را مشاهده کرده و آنها را برداشته بودند.

بر اساس گزارش سالانه نظارت بر ماین های زمینی و مهمات خوشه ای که به تاریخ ۱۹عقرب منتشر شد، افغانستان از اوایل سال ۱۳۹۹ تا ماه میزان ۱۴۰۰ بیشتر از ۱۰۰ نفر تلفات را ثبت کرده است.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500