تروریسم

افزایش استفاده طالبان از ماین های زمینی و هاوان ها تلفات سنگینی را بالای مردم ملکی وارد کرده است

گزارش از عمر

به گفته کمیته بین المللی صلیب سرخ (آی سی آر سی)، تعداد افغان های معلول بر اثر جنگ، به ویژه براثر بمب های طالبان در چهار ماه اول سال ۲۰۲۱ میلادی در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۰ میلادی، ۵۰٪ افزایش یافته است. [عمر/سلام تایمز]

هرات -- وقت ساعت ۱ بعد از ظهر به روز ۱۲ ماه رمضان بود و نادرشاه ۱۲ ساله تازه از مکتب برگشته بود.

وی هنوز غذای چاشت نخورده بود و در نزدیکی خانه خود در ولسوالی شیندند ولایت هرات بازی می کرد که مورد اصابت گلوله هاوان طالبان قرار گرفت.

پدرش جنت گل به سرعت به محل حادثه رسید و پسرش را در حالت بیهوشی دید که تمام بدنش خون آلود بود.

هاوان یکی از پاهایش را قطع کرده و تمام بدن نادرشاه را به شمول پای دیگرش زخمی کرده بود.

یک عالم دینی در شفاخانه حوزوی هرات به تاریخ ۱۱ ثور پس از آن به تصویر کشیده شده است که در ماه حمل طی یک انفجار طالبان در ولسوالی شیندند ولایت هرات مجروح شد. [عمر/سلام تایمز]

یک عالم دینی در شفاخانه حوزوی هرات به تاریخ ۱۱ ثور پس از آن به تصویر کشیده شده است که در ماه حمل طی یک انفجار طالبان در ولسوالی شیندند ولایت هرات مجروح شد. [عمر/سلام تایمز]

نادرشاه ۱۲ ساله به تاریخ ۲ جوزا در شفاخانه حوزوی هرات پس از آن به تصویر کشیده شده است که گلوله هاوان طالبان در جریان ماه رمضان در ولسوالی شیدند ولایت هرات، یک پایش را قطع کرده و دیگرش به شدت آسیب دید. [عمر/سلام تایمز]

نادرشاه ۱۲ ساله به تاریخ ۲ جوزا در شفاخانه حوزوی هرات پس از آن به تصویر کشیده شده است که گلوله هاوان طالبان در جریان ماه رمضان در ولسوالی شیدند ولایت هرات، یک پایش را قطع کرده و دیگرش به شدت آسیب دید. [عمر/سلام تایمز]

جنت گل بلافاصله پسرش را به شفاخانه حوزوی هرات در شهر هرات، در فاصله حدود ۱۳۰ کیلومتری از ولسوالی شیندند انتقال کرد.

نادرشاه پس از گذراندن تقریبا ۴۰ روز در شفاخانه هنوز در شاک و درد شدید به سر می برد.

داکتران گفتند، زخم های وی بسیار عمیق اند و برای بهبودی از صدمه فزیکی و روانی ناشی از معلولیت خود به وقت ضرورت دارد.

جنت گل که شب و روز درد پسرش را در شفاخانه دیده است، گفت که وی دیگر نمی تواند گریه کند و اینکه وی طالبان را برای کشتن افغان های بی گناه و ویرانی در کشور مسؤل می داند.

وی گفت، «من از حکومت می خواهم که طالبان را از بین ببرد و افراط گرایی را ریشه کن کند تا دیگر هیچ افغان بی گناهی از فعالیت های تروریستی آنها آسیب نبیند.»

وی با افزودن اینکه جنگ آنها هیچ توجیهی ندارد گفت، طالبان هر روز مردم ملکی را می کشند و تحت نام «جهاد» غلط خود افغانستان را ویران می کنند.

وی گفت، «من از خداوند متعال (ج) می خواهم که طالبان را نابود کند زیرا این گروه تروریستی افغانستان را تکه تکه کرده است.»

قربانیان جنگ

به گفته کمیته بین المللی صلیب سرخ (آی سی آر سی)، تعداد افغان های معلول براثر جنگ در چهار ماه اول سال ۲۰۲۱ میلادی در مقایسه با چهار ماه اول سال ۲۰۲۰ میلادی، ۵۰٪ افزایش یافته است.

سید امید شایان رئیس مرکز اورتوپیدی کمیته بین المللی صلیب سرخ در ولایت هرات گفت، این مرکز در چهار ماه اول سال جاری میلادی -- به شمول هشت کودک و سه زن ۶۴ نفر را که براثر انفجارها معلول شده بودند -- بستری کرده است.

وی گفت، کسانیکه بستری شده اند توسط ماین های زمینی کنار جاده ای، گلوله های هاوان و یا سایر مواد منفجره تعبیه شده زخمی شده اند.

وی گفت، این قربانیان جنگ به دلیل از دست دادن یک یا چند عضو بدن، تا آخر عمر خود معلول خواهند ماند.

نورگل ۲۸ ساله راننده موترلاری بود تا که وی از هرات به کابل سفر می کرد و هر دو پایش را بر اثر ماین زمینی کنار جاده ای از دست داد.

شفاخانه حوزوی هرات از زمان این انفجار به تاریخ ۵ ثور بدینسو وی را تداوی می کند.

نورگل برای نابودی زندگی اش طالبان را مسؤل دانست.

وی گفت، «من یگانه نان آور خانواده دارای سه فرزند، همسرم و پدر و مادر پیرم بودم. من بسیار دلشکسته هستم و نمی دانم چگونه زندگی خود را به پیش ببرم.»

وی از طالبان خواست که بلافاصله حملات و کشتن مردم ملکی بی گناه را متوقف کنند.

وی گفت، «طالبان باید صلح را بپذیرند و کشتن مردم ملکی و نابودی افغانستان را متوقف کنند.»

خالد در یک بمبگذاری موتر توسط طالبان به تاریخ ۱۳ ثور در مرکز ولسوالی فارسی جایی که زندگی می کند، یکی از پاهای خود را از دست داد و زخم های شدیدی را در پای دیگرش برداشت.

وی با افزودن اینکه باشندگان هنگام رفت و آمد به مرکز ولسوالی با مشکلات زیادی روبرو شده و از فعالیت طالبان در جریان شب می ترسند گفت، «جنگجویان طالب در قریه ما و اطراف آن بسیار فعال هستند».

وی از یک حادثه اخیر حکایت کرد که جنگجویان طالب به خانه اقارب وی رفتند و آنها را در بیرون از خانه شان کشتند.

وی گفت، همه افغان ها منتظر صلح هستند زیرا فقط صلح پایدار به افغانستان رونق خواهد آورد.

جنایات علیه بشریت

علمای اسلامی بمبگذاری های انتحاری و خشونت طالبان را که باعث تلفات مردم ملکی می شوند و مردم بسیاری را معلول می سازند، محکوم کردند.

مولوی عبدالغفار اکبری یک عالم دینی در شهر هرات گفت، شورش طالبان و هدف قراردادن قصدی مردم ملکی توسط این گروه، جنایات علیه بشریت اند و از نظر اسلام هیچ توجیهی ندارند.

وی گفت، «به خاطریکه طالبان از اصول اسلامی آگاهی ندارند آنها به کشتن افغان های مسلمان و جنگ غیرقابل توجیه خود ادامه می دهند.»

اکبری گفت، جاگزاری ماین ها در امتداد شاهراه ها، که باعث مرگ و معلولیت می شوند، ارزش های اسلامی را نقض می کند و بنابراین شدیداً ممنوع است.

وی گفت، «قتل کردن یک مسلمان بی گناه یک جرم بزرگی است و عاملین آن برای همیشه به جهنم خواهند رفت.»

نورمحمد پژمان یک فعال جامعه مدنی در شهر هرات گفت، هدف قراردادن مردم ملکی در جریان درگیری و جاگزاری ماین های زمینی در سرک های عامه جنایات جنگی محسوب می شود.

وی گفت، «اکثریت قربانیان ماین های طالبان مردم ملکی هستند. طرف های متخاصم نباید زندگی مردم ملکی را تهدید کنند زیرا مردم ملکی در درگیری جاری هیچ نقشی ندارند.»

وی گفت، «طالبان هرگز به اصول پذیرفته شده جهانی جنگ عمل نکرده اند، كه این امر باعث تلفات ملکی شده است.»

پژمان با افزودن اینکه این عمل یک جنایت جنگی است و بنابر این طالبان «باید توسط نهادهای قضایی بین المللی تحت پیگرد قانونی قرار گیرند» گفت، در موارد زیادی «طالبان از مردم ملکی به عنوان سپر انسانی استفاده می کنند».

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

حکومت افغانستان باید استفاده از شلیک هاوان را در جنگ علیه طالبان متوقف کند زیرا استفاده کردن از این سلاح هیچ نقش در شکست دادن طالبان نداشته بلکه اکثراً افراد ملکی در آن کشته می شود. اکثر قربانیان ملکی در جنگ ها از اثر پرتاب هاوان صورت می گیرد. این هاوان را یا نیرو های امنیتی استفاده می کنند و یا هم طالبان. هر روز در شبکه های اجتماعی به نشر می رسد که از اثر پرتاب یک گلوله هاون بر یک خانه مسکونی در فلان منطقه پنج تن یا ده تن افراد ملکی شامل کودکان و زنان کشته شدند. یک روز دیده نشده که گفته شده باشد که در اثر پرتاپ گلوله هاوان حد اقل یک تن از طلبان کشته شده است. از این روز خواستم نگرانی خود را از استفاده سلاح هاوان در جنگ از سوی حکومت از طریق رسانه شما ابراز بکنم تا به حکومت برسد. خواست ما از طالبان هم است که باید از این سلاح دیگر استفاده نکنند.

پاسخ