تروریسم

ودیوی گریه کردن کودکان بر سر مادر زخمی ابراز خشم را در پی داشت

گزارش از سلام تايمز و ای اف پی

یک تصویر از ویدیویی که در شبکه های اجتماعی دست به دست شد دو کودک را نشان می دهد که یکی از آنها خون آلود است، بر سر یک زنی که بر اثر بمبگذاری در کابل به تاریخ ۳ حوت بیهوش بود، فریاد می کند. یکی از کودکان در یک لحظه می گوید، 'مادر بلند' شو.

یک تصویر از ویدیویی که در شبکه های اجتماعی دست به دست شد دو کودک را نشان می دهد که یکی از آنها خون آلود است، بر سر یک زنی که بر اثر بمبگذاری در کابل به تاریخ ۳ حوت بیهوش بود، فریاد می کند. یکی از کودکان در یک لحظه می گوید، 'مادر بلند' شو.

کابل -- یک ویدیوی هولناک از یک محل انفجار در کابل به روز یکشنبه (۳ حوت) که کودکان خون آلود را بر سر یک زن بیهوش ایستاده نشان می دهد، به سرعت مشهور شده و خشم تازه ای را در افغانستان به وجود آورد.

یک منبع به روز دوشنبه به طلوع نیوز گفت، در انفجار یک بمب کنار جاده در چهاراهی بره‌کی کابل چهار نفر کشته و شش نفر زخمی شدند.

این منبع گفت، به نظر می رسید که هدف این انفجار دگروال سید ابرار سادات یک مقام در وزارت امور داخله بوده است. سادات، دو مقام دیگر وزارت و یک کودک کشته شدند، در حالیکه سه کودک و دو زن در میان زخمی ها بودند.

این ویدیو که بلافاصله پس از حادثه گرفته شده است، اجساد خون آلود و سیاهی را که روی سرک قیر خوابیده اند نشان می دهد، در حالیکه دو طفل کوچک دیده می شوند که بر سر یک زن بیهوش گریه می کنند.

پولیس در محل بمبگذاری ای می رسند که به تاریخ ۳ حوت در کابل رخ داد و دست‌کم چهار افغان را کشت و شش نفر دیگر را زخمی ساخت. [ای اف پی]

پولیس در محل بمبگذاری ای می رسند که به تاریخ ۳ حوت در کابل رخ داد و دست‌کم چهار افغان را کشت و شش نفر دیگر را زخمی ساخت. [ای اف پی]

صدای فریاد این دو کودک -- که یکی از آنها خون آلود بود -- شنیده می شود. در یک لحظه یکی می گوید، «مادر بلند شو!».

هنگامیکه این زن انتقال می شود، صدای مردی که ویدیو را ثبت می کرد، شنیده می شود که به کودکان می گوید تا «خاموش شوند».

ویدیو را می توانید در اینجا تماشا کنید.

عکس العمل به این ویدیو بسیار فوری بود و کاربران شبکه های اجتماعی در افغانستان نسبت به این تصاویر ابراز وحشت کردند. ترویج شدن هشتگ (#مادر_بلند_شو) بسیار زود آغاز شد.

اعجاز ملک زاده یکی از کاربران توییتر نوشت، «این غیرقابل تحمل است که این مادر و فرزندانش را اینگونه می بینیم.»

فوزیه کوفی یک عضو تیم صلح حکومت که با طالبان مذاکره می کند در توییتر به زبان انگلیسی نوشت، «کسانی که این کارها را انجام می دهند چگونه می توانند عمل خود را به وجدان های خود توجیه کنند، در حالیکه می بینید کودکان برای مادر زخمی خود گریه می کنند؟ این باید متوقف شود».

فردوس فرامرز سخنگوی قوماندانی امنیه کابل تائید کرد که زخم های سطحی این دو کودک تداوی شدند در حالیکه زنی که در ویدیو دیده می شود، به شدت زخمی شده است.

افزایش در بمبگذاری ها

در جریان مذاکرات پرتنش صلح میان حکومت و طالبان، کابل، همراه با مناطق شهری در سراسر افغانستان تقریباً به طور روزانه توسط انفجارهای مکرر به لرزه درآمده است.

مقامات گفتند، به صبح روز شنبه سه انفجار کابل را به لرزه درآورد و دست‌کم پنج نفر را کشت و دو نفر را زخمی ساخت.

فرامرز گفت، سه «بمب مقناطیسی» در موقعیت های مختلف از ساعت ۸:۰۰ الی ۱۰:۰۰ صبح منفجر شدند.

وی گفت، انفجار اول دو فرد ملکی را زخمی ساخت، در حالیکه انفجار دوم باعث کشته شدن دو سرباز و همچنان یک زن شد.

بمب سوم باعث کشته شدن دو افسر پولیس شد.

وزارت امور داخله این جزئیات را تائید کرد.

منابع امنیتی گفتند که دست‌کم دو نفر از قربانیان انفجار دوم در وزارت دفاع کار می کردند، حال آنکه وزارت این را تائید نکرد.

هیچ گروهی مسؤلیت را بر عهده نگرفت، اما نیروهای امنیتی افغان عموماً مورد هدف طالبان قرار می گیرند.

طالبان هرگونه دخالت را رد کردند.

عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی با گفتن اینکه مردم افغانستان قربانیان اصلی این خونریزی هستند، طالبان را مسئول ادامه خشونت دانست.

وی گفت، «آتش بس تقاضای اصلی افغان ها است و ادامه خشونت هر روز جان مردم را می گیرد.»

عبدالله گفت، مذاکرات صلح میان حکومت افغانستان و طالبان برای ۳۵ روز گذشته متوقف بوده است.

وی گفت، ما نیز می خواهیم که مذاکرات در اسرع وقت آغاز شوند و به طور جدی ادامه یابند.

رئیس جمهور اشرف غنی در یک مکالمه تیلیفونی با خانواده های سربازان کشته شده، به آنها اطمینان داد که اجازه نخواهد داد تا به عنوان بخشی از تلاش های صلح یک حکومت مؤقت ایجاد شود.

وی گفت، «مطمئن باشید که تا زمانیکه من زنده باشم، آنها [طالبان] حکومت مؤقت را نخواهند دید. من درختی نیستم که با باد بلرزد.»

'به طور واضح طالبان اند'

طالبان با گفتن اینکه گروه های شورشی دیگر مانند گروه داعش مسؤل هستند، دست داشتن در افزایش خشونت را رد می کنند.

جنرال کنت مکنزی فرمانده فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سینتکام) به روز پنجشنبه گذشته اشاره کرد که شرایط برای خروج عملی نشده اند.

مکنزی در جریان سفرش به پاکستان در یک هواپیما گفت، در حالیکه طالبان تعهد کرده بودند تا طبق توافقنامه خود با ایالات متحده خشونت را کاهش دهند، آنها این کار را نکرده اند.

مکنزی با محکوم نمودن خشونت علیه نیروهای افغان و سلسله «ترورهای هدفی در برخی از مناطق شهری» گفت، «گروه داعش حتماً برخی از حملات را انجام داده است، اما این با اقداماتی مقایسه نمی شوند که طالبان انجام می دهند».

وی گفت، «این به طور واضح طالبان هستند. به هیچ وجه این کدام گروه دیگری نیست. این کاملا واضح است.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

می گویند که این زن هنوز هم زنده است و صرف یک پایش قطع شده. خداوند بالای همه مردم مظلوم افغان رحم کند.

پاسخ