امنیت

مردم ملکی هرات که مورد حمله طالبان قرار گرفته اند خواستار مجازات سریع آنها شدند

گزارش از عمر

به گفته مقامات افغان در ولایت هرات، تعداد مردم ملکی که بر اثر انفجارهای کنار جاده ای و سایر حملات تروریستی معلول شده اند، در ۱۰ ماه گذشته ۳۰٪ افزایش یافته است. [عمر]

هرات -- حملات، انفجارهای ماین های زمینی و بمب گذاری های انتحاری توسط طالبان همچنان ېبه شمول زنان و اطفال ادامه می یابد.به شمول زنان و اطفال ادامه می یابد.

به گفته اداره شهدا و معلولین هرات، تعداد مردم ملکی که بر اثر ماین های زمینی و حملات تروریستی معلول شده اند، تاکنون در سال جاری خورشیدی در مقایسه با همین زمان سال گذشته، ۳۰٪ افزایش یافته است.

عزیز احمد پوپل، رئیس این اداره گفت، بیش از ۱۵۰ نفر ملکی در سال ۱۳۹۸ توسط ماین های زمینی معلول شده اند. ۳۷۰ نفر دیگر در جنگها و بمب گذاری ها کشته شدند.

پوپل گفت، «تعداد معلولین ناشی از جنگ روزانه در هرات افزایش می یابد. ما هر روز معلولین را در اداره شهدا و معلولین ثبت می كنیم تا از خدمات و پشتیبانی دولت بهره مند شوند.

در این تصویر که به تاریخ ۲۹ جدی گرفته شده، سید احمد ۲۵ ساله که دو سال پیش یک پای خود را بر اثر یک بمب کنار جاده طالبان در ولسوالی غوریان ولایت هرات از دست داده بود، در شهر هرات دیده می شود. [عمر]

در این تصویر که به تاریخ ۲۹ جدی گرفته شده، سید احمد ۲۵ ساله که دو سال پیش یک پای خود را بر اثر یک بمب کنار جاده طالبان در ولسوالی غوریان ولایت هرات از دست داده بود، در شهر هرات دیده می شود. [عمر]

در این تصویر که به تاریخ ۳ دلو گرفته شده است، سه فرد معلول که در انفجار ماین های زمینی معلول شده اند، در اداره شهدا و معلولین هرات در حالی دیده می شوند که منتظر جبران معلولیت ماهانه خود هستند که توسط دولت فراهم شده است. [عمر]

در این تصویر که به تاریخ ۳ دلو گرفته شده است، سه فرد معلول که در انفجار ماین های زمینی معلول شده اند، در اداره شهدا و معلولین هرات در حالی دیده می شوند که منتظر جبران معلولیت ماهانه خود هستند که توسط دولت فراهم شده است. [عمر]

وی گفت، اطفال، زنان و بزرگسالان از جمله کسانی هستند که بر اثر بمب های کنار جاده ای مورد حمله قرار گرفته اند.

داکتر محمد عارف جلالی، رئیس این تأسیسات گفت، هر ماه بین ۲۰ الی ۲۵ نفر ملکی زخمی شده توسط ماین ها به شفاخانه حوزوی هرات منتقل می شوند.

وی افزود، مریضان «از شهر هرات، ولسوالی ها و برخی از ولایت های همجوار برای معالجه می آیند.»

جلالی گفت، «بیش از ۲۰٪ مصدومین در انفجارهای ماین ... یک یا چند قسمت از بدن خود را از دست می دهند.»

عدالت برای قربانیان

جمعه گل، یک قربانی جنگ که بر اثر انفجار طالبان در هرات یک پایش را از دست داد گفت، «کسانی که در برابر دولت ایستاده اند، شورشی هستند و باید مجازات شوند. باید از آنها سؤال شود که چرا مردم ملکی بی گناه را بمباران می کنند و آنها را می کشند. کسانی که مرتکب چنین جنایاتی می شوند باید مجازات شوند

وی افزود، «معلولیت نه تنها باعث درد بزرگی برای قربانی می شود بلکه به خانواده اش نیز می شود. خانواده ها برای تربیت فرزند بسیار زیاد زحمت می کشند، اما بعداً یک بزدل بمب کنار جاده جابجا می کند تا او را بکشد یا معلول کند.»

وی گفت، هنگامی که طالبان کسی را به قتل می رسانند و یا مورد ضرب و شتم قرار می دهند، آنها حق زندگی را از دست می دهند و باید مجازات شوند.

احمد حبیبی، کسی که همچنان در جنگ زخمی شده است گفت، «معلولیت درد بزرگی برای ما دارد و ما نمی توانیم کاری در این باره انجام دهیم. معلولیت ما را به دیگران وابسته کرده است.»

وی افزود، «من از دولت و ادارات عدلی و قضائی می خواهم که کسانی که ماین کنار جاده را جابجا می کنند را آزاد نکنند ... آنها باید به خاطر جرایم آنها به شدت مجازات شوند، تا برای دیگران نیز درس عبرت شود.»

بصیر احمد محمدی، یکی دیگر از معلولین در هرات گفت، «از آنجا که سه سال پیش پای خود را در یک انفجار از دست دادم، با مشکلات زیادی روبرو شده ام.»

وی افزود، «چون من نان آور خانواده ام بودم، خانواده من با مشكلات زیادی روبرو شده است و من دیگر نمی توانم كار كنم. من باید منتظر بمانم تا دولت به من كمک كند.»

محمدی گفت، «کسانی که ماین های کنار جاده جابجا می کنند باید مورد پیگیری و محاکمه قرار گیرند. آنها رحم نمی کنند. با جابجا کردن ماین در جاده ها، جان شهروندان بی گناه را به خطر می اندازند.»

جرایم جنگی

به گفته کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، حملات طالبان بر مردم ملکی و ناتوانی های متعاقب مردم ملکی جنایات جنگی است.

عبدالقادر رحیمی، رئیس کمسیون حقوق بشر در کابل گفت، هر جنگ قوانین تعامل خود را دارد و طرف های درگیر در جنگ باید آن قوانین را رعایت کنند.

وی گفت، «هیچ یک از طرفین درگیری حق ندارد در جریان درگیری های مسلحانه به مردم ملکی آسیب برساند. بسیاری از حقوق بشر و قوانین جنگ [درگیری] توسط مخالفین مسلح [طالبان] نقض می شوند.»

وی افزود، «هنگامی که یک طرف درگیری به زندگی مردم ملکی اهمیتی نمی دهد و از آنها به عنوان سپر انسانی در هنگام درگیری های مسلحانه استفاده می کند یا مستقیم آنها را هدف قرار می دهد، آن طرف حقوق بشر را نقض کرده است.»

وی گفت، وقتی محققین جنایات جنگی را بازرسی می کنند، آنها همه مواردی را برای هدف قرار دادن عمدی مردم ملکی مشاهده می کنند.

رحیمی گفت، «طرفین درگیری مسلحانه، به ویژه مخالفین مسلح ضد دولت، باید در جریان جنگ به حقوق و زندگی مردم ملکی احترام بگذارند. آنها باید حملات خود را به گونه ای برنامه ریزی کنند که به مردم ملکی آسیب نرساند.»

نوراحمد حیدری یک عضو شورای ولایتی هرات گفت، هدف قرار دادن مردم ملکی توسط طالبان قابل قبول نیست و این گروه آشکارا حقوق بشر اطفال، زنان و مردان را نقض می کند.

وی افزود، «این یک جنایت است که مردم ملکی بی گناه، به شمول اطفال و زنان، در حملات تروریستی کشته یا زخمی می شوند. طالبان نباید تلفات مردم ملکی را به بار آورند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

شایعه اند که جمهورخلق چین کسانی که ابتلا به ویروس کرونا کوید19هستند وسایل صحی ارسال کرده اند

پاسخ

لعنت به طالبان و بادارانش.

پاسخ

عامل اصلی این بدبختی امریکا لعین است. امریکا باید هر چه عاجل از این کشور خارج شود. تازمانیکه امریکا در این کشور است مردم بیچاره این مملکت قربانی خواهند داد. طالبان از طرف امریکا حمایت مس شوند.

پاسخ