امنیت

آمار تلفات ملکی در سال ۲۰۱۹ که طالبان مسبب آن هستند از ۷۰۰۰ نفر گذشت

گزارش از سلیمان

در تصویر دیده می شود که، پرسونل امنیتی و محققین در محل حمله انتحاری به تاریخ ۱۳ نومبر گذشته در کابل گرد هم آمدند. بر اثر انفجار یک موتربمب در ساعت مزدحم صبح کابل، دست کم هفت نفر کشته و هفت نفر زخمی شدند. [اس تی آر/ای اف پی]

در تصویر دیده می شود که، پرسونل امنیتی و محققین در محل حمله انتحاری به تاریخ ۱۳ نومبر گذشته در کابل گرد هم آمدند. بر اثر انفجار یک موتربمب در ساعت مزدحم صبح کابل، دست کم هفت نفر کشته و هفت نفر زخمی شدند. [اس تی آر/ای اف پی]

کابل -- حملات طالبان در سال گذشته ۷۳۹۱ فرد ملکی را کشته و زخمی کرد، که به گفته ناظران جنایات جنگی و نقض اصول اسلامی است.

مروا امینی، معاون سخنگوی وزارت داخله گفت، «از ۱ جنوری الی اخر دسامبر سال ۲۰۱۹، ۷۳۹۱ نفر ملکی در حملات طالبان کشته و زخمی شدند.»

امینی گفت، «برای رسیدن به اهداف شرورانه و مخرب خود، طالبان در سال ۲۰۱۹ مرتکب حملات انتحاری در مناطق مختلف کشور شدند که منجر به کشتن ۲۲۱۹ نفر و زخمی شدن ۵۱۷۲ ملکی شدند.»

وی گفت، «بیشتر این مردم ملکی در حملات انتحاری طالبان و انفجار ماین هایی که آنها جابجا کرده بودند کشته شدند.»

وی افزود، «طالبان شجاعت ندارند که مستقیماً با نیروهای امنیتی افغان در جبهه های جنگ روبرو شوند. آنها با انجام حملات انتحاری و جابجا کردن ماین ها مردم ملکی را هدف قرار می دهند و بدین ترتیب خشونت [و ترس] را گسترش می دهند.»

امینی گفت، نیروهای امنیتی افغان متعهد هستند که امنیت مردم ملکی را تأمین کنند و برخلاف طالبان، آنها در طول فعالیت های نظامی خود قوانین و اصول جنگ را رعایت می کنند.

وی گفت، «یكی از اهداف ما در سال گذشته كاهش تلفات مردم ملکی و نیروهای امنیتی در هنگام درگیری های [مسلحانه] بود. خوشبختانه، امسال خورشیدی، علاوه بر کاهش تلفات ملکی [به طور تصادفی توسط سربازان]، تلفات نیروهای امنیتی ۱۰٪ کاهش یافته است.»

اصول جنگ

مسعود احمد جامی ۲۷ ساله، یک باشنده شهر کابل و محصل پوهنتون کابل گفت، «غیرنظامیان، به ویژه زنان و کودکان، در اکثر حملات طالبان کشته و زخمی می شوند. طالبان به زندگی ملکی اهمیت نمی دهند زیرا آنها فقط اهداف خود را دنبال می کنند.»

جامي گفت، «تلفات ملکی ... هر روز و سال به ویژه در حملات طالبان افزایش می یابد و این نشان می دهد که طالبان هیچ تمایلی برای متوقف کردن کشتار افغان ها ندارند.»

وی افزود، «طالبان اصول جنگ را نقض می کنند و آنها متأسفانه کشتن مردم ملکی را به عنوان پیروزی می پندارند.»

وی گفت، «طالبان مسئول تلفات ملکی هستند زیرا آنها هیچ برنامه ای برای جنگ ندارند و در دو دهه گذشته کاری برای کاهش یا جلوگیری از تلفات ملکی انجام نداده اند.»

عبدالظاهر سالنگی، یک عضو ولسی جرگه از ولایت پروان گفت، «طالبان بیشتر اوقات مردم ملکی را هدف قرار داده اند.»

وی گفت، «این گروه در حملات انتحاری و بمب گذاری های خود به اهداف نظامی حمله نمی کنند، اما حملات انتحاری و بمب گذاری در مناطق مزدحم شهرها و در بین مردم انجام می دهند. این عمل طالبان قطعاً خلاف قوانین و اصول جنگ است.»

سالنگی گفت، «کسانی که در حملات انتحاری و بمب گذاری های طالبان کشته می شوند، ۹۹٪ آنها افراد ملکی هستند.»

طالبان باعث بدبختی می شوند

اسما سلطانی ۳۳ ساله، یک باشنده کابل گفت، «بیشتر حملات طالبان فاقد یک هدف [خاص] است. آنها حملات انتحاری و ماین ها را جابجا می کنند، و اهمیتی نمی دهند چه کسی کشته شده است.»

بر اساس اظهارات کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، کشتار مردم ملکی یک جنایت جنگی، نقض آشکار قوانین بین المللی بشردوستانه و نقض اصول اسلامی است.

نعیم نظری، معاون رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان گفت، متأسفانه در سال ۲۰۱۹ شاهد افزایش تلفات ملکی بودیم. امسال بیشتر زنان و کودکان آسیب دیدند.»

نظری گفت، «[همه] طرف های جنگ در افزایش تلفات ملکی نقش دارند، اما بیشتر تلفات ناشی از مخالفین مسلح بوده است. آنها نقش بیشتری در افزایش تلفات ملکی داشته اند. بمب گذاری ها، حملات انتحاری و قتل های هدفمند دلایل افزایش تلفات ملکی است.»

وی گفت، «اخیراً، حکومت افغان اقدامات متفکرانه ای انجام داده است که به کاهش تلفات ملکی کمک کرده است.»

نظری گفت، «هدف قراردادن مردم ملکی نقض آشکار قوانین بین المللی بشردوستانه است و یک جرم جنگی محسوب می شود.»

وی افزود، «خواست خاص ما این است که طرف های جنگ فعالیتهای نظامی خود را متناسب با اهدافشان برنامه ریزی کنند تا مردم ملکی، تأسیسات عامه، اماکن مقدس و به ویژه زنان و کودکان هیچ آسیبی نبینند. [آنها] باید جنگ کنندگان را از مردم ملکی تفکیک کنند.»

سالنگی، عضو ولسی جرگه گفت، «حملات بی هدف و کورکورانه که طالبان انجام می دهند نقض حقوق بشر، یک جنایت جنگی و نقض اصول اسلامی است. من امیدوارم که آنها یک روز در محکمه های ملی یا بین المللی تحت پیگرد قانونی قرار بگیرند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500