امنیت

به تعقیب حملات طالبان تلفات ملکی در کندز افزایش یافته است

گزارش از محمد قاسم

پس از آنکه طالبان بالای چندین ولسوالی ولایت کندز و شهر کندز حملات آغاز کردند، تلفات مردم ملکی افغان طی سه هفته گذشته افزایش یافته است. به گفته مقامات صحی، از تاریخ ۱ الی ۲۱ سرطان حدود ۴۵ نفر افراد کشته شده و ۶۷۰ نفر زخمی از مردم ملکی به شفاخانه حوزوی کندز آورده شدند. [محمد قاسم/سلام تایمز]

کندز -- تلفات مردم ملکی افغان طی سه هفته گذشته در حالی افزایش یافته است که طالبان بالای چندین ولسوالی ولایت کندز و شهر کندز حملاتی را آغاز کرده اند.

احسان الله فضلی رئیس این شفاخانه گفت، شفاخانه حوزوی کندز از تاریخ ۱ الی ۲۱ سرطان ۴۵ فرد ملکی کشته شده و ۶۷۰ نفر زخمی را دریافت کرده است.

وی گفت، اکثریت مطلق این تلفات کودکان، زنان و بزرگسالان بوده اند.

فضلی گفت، «قربانیان ملکی بر اثر گلوله های هاوان، شلیک های تفنگ و فروریختن خانه هایشان تلفاتی را متحمل شدند.»

یک مرد جوان به تاریخ ۲۱ سرطان در شفاخانه حوزوی کندز پس از آن تداوی می شود که به تاریخ ۱۳ سرطان توسط یک هاوان طالبان در منطقه دوبلوله شهر کندز زخمی شده بود. [محمد قاسم]

یک مرد جوان به تاریخ ۲۱ سرطان در شفاخانه حوزوی کندز پس از آن تداوی می شود که به تاریخ ۱۳ سرطان توسط یک هاوان طالبان در منطقه دوبلوله شهر کندز زخمی شده بود. [محمد قاسم]

سیدالله حق شناس یک باشنده منطقه زر خرید در شهر کندز پس از آنکه به تاریخ ۱۰ سرطان یک گلوله طالبان به خانه اش اصابت کرد، در این شفاخانه تداوی می شود.

اصابت این گلوله پسرش را کشت.

حق شناس با افزودن اینکه بسیاری از همسایگان وی مجبور شدند به منطقه نسبتاً امن سردوره در شهر کندز فرار کنند گفت، «شما به سختی می توانید خانه ای را پیدا کنید که یکی از اعضای خانواده آن کشته یا زخمی نشده باشد».

حشمت الله یک باشنده منطقه سه درک در شهر کندز گفت که وی و برادرش به شب ۱۲ سرطان در حالی زخمی شدند که آنها خواب بودند و یک گلوله طالبان به خانه آنها اصابت کرد.

وی با افزودن اینکه این درگیری زندگی مردم ملکی را تباه کرده است گفت، «هر روز اجساد کشته و زخمی شده مردم ملکی به شفاخانه آورده می شوند.»

غلام حیدر یک باشنده محله کندک عنایت در این شهر گفت، باشندگان به دلیل افزایش حملات طالبان خانه های خود در مناطق اطراف شهر کندز را تخلیه کرده اند.

وی گفت، «بالاخره طالبان از مردم ملکی چه می خواهند؟ جنگ و ویرانی تا کی ادامه خواهند داشت؟»

حیدر از طالبان خواست که خشونت خود را فوراً متوقف کرده و اجازه دهند که مردم ملکی به خانه خود برگردند.

نجیب الله عمرخیل سرپرست ولایت کندز گفت، طی ماه گذشته در مرکز و چندین ولسوالی ولایت کندز بیشتر از ۱۲۰۰۰ خانواده بیجا شده اند.

وی گفت، حکومت فراهم کردن کمک های بشردوستانه را برای خانواده های بیجاشده آغاز کرده است.

وی به تاریخ ۲۵ سرطان گفت، تاکنون حکومت محلی در هماهنگی با سازمان های غیردولتی برای حدود ۵۰۰۰ خانواده كمک فراهم كرده است.

مقامات ۳۰۰۰ خانواده دیگر را شناسایی کرده اند تا در آینده کمک دریافت کنند.

خواسته ها برای آتش بس و صلح مذاکره شده

فعالان جامعه مدنی و بزرگان ولایت کندز به تاریخ ۲۰ سرطان در یک کنفرانس خبری اعمال خشونت آمیز طالبان را به شدت محکوم کرده و خواستار آتش بس فوری شدند.

عنایت الله خلیق رئیس یک سازمان جامعه مدنی در ولایت کندز گفت، طالبان باعث تلفات مردم ملکی، بیجا شدن هزاران خانواده، افزایش فقر و تخریب خانه های باشندگان شده اند.

وی با اینکه بر افزایش فقر، کمبود مواد غذایی، بیجاشدن و سایر مشکلات تأکید می کرد گفت، «متأسفانه وضعیت مردم ملکی بسیار نگران کننده است.»

عبدالمعروف راسخ یک فعال جامعه مدنی مستقر در کندز گفت، هدف قراردادن مردم ملکی قوانین جنگ را نقض می کند.

وی با اینکه از همه طرف های درگیر خواست تا با آتش بس فوری موافقت کنند گفت، خانواده های بیجا شده به شمول کمبود مواد غذایی و ادویه با چالش های بزرگی روبرو هستند.

ملالی سعد یک فعال حقوق زنان گفت، «ادامه درگیری باعث مرگ و میر مردم ملکی می شود.»

وی گفت، «اگر هدف طالبان کسب کردن قدرت باشد، آنها باید دور میز مذاکره بنشینند و از کشتن قصدی مردم ملکی بی گناه خودداری کنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500