امنیت

طالبان سلسله تخریب ها را در بلخ و کندز پشت سر گذاشتند

گزارش از هدایت الله

مقامات محلی می گویند، جنگجویان طالب زندگی باشندگان در ولایت بلخ را خراب کرده، تأسیسات عامه را تخریب کرده و از خانه های مردم ملکی به عنوان پایگاه ها استفاده می کنند. [تصویر از سید ولی حکیمی]

کندز -- مقامات محلی می گویند، جنگجویان طالب در ولایات بلخ و کندز زندگی باشندگان را خراب کرده، شرکت های خصوصی و تاسیسات عامه را از بین برده و از خانه های مردم ملکی به عنوان پایگاه ها استفاده می کنند.

این تخریب هزاران باشنده را بیجا ساخته و به ارزش میلیون ها افغانی خسارات را وارد کرده است.

غلام ربانی ربانی یک عضو شورای ولایتی کندز گفت، طالبان در جریان یک ماه گذشته ۵۰ باب خانه را در حومه شهر کندز ویران کردند.

وی به روز دوشنبه (۱۱ اسد) گفت، «متأسفانه طالبان خانه های شخصی را تخریب کرده، دوکان ها را سوزانده، تاسیسات عامه را در کندز ویران کرده و خسارات مالی سنگینی را بالای مردم ما وارد کرده اند.»

در تصویر خانه ای به تاریخ ۹ سرطان نشان داده شده است که بر اثر حمله طالبان در شهر کندز آسیب دیده بود. [تصویر از قدرت الله افغان]

در تصویر خانه ای به تاریخ ۹ سرطان نشان داده شده است که بر اثر حمله طالبان در شهر کندز آسیب دیده بود. [تصویر از قدرت الله افغان]

وی گفت، طالبان در مناطق کندک عنایت، پل سفید، ترکمن ها، دوبلوله، سه درک و سایر نقاط شهر کندز از خانه های مردم ملکی به عنوان پایگاه ها استفاده کردند.

غلام علی عیدی زاده رئیس اداره صنعت و تجارت کندز گفت، طالبان در جریان یک حمله بالای نیروهای امنیتی به تاریخ ۱ اسد بزرگترین کارخانه آرد را در منطقه چله مزار شهر کندز سوزاندند.

عیدی زاده گفت، این تخریب بیشتر از ۱ میلیون دالر خساره را بر مالک این شرکت وارد کرد.

وی گفت، «تمام ماشین آلات یک شرکت تولید آرد به نام طیب زاده که یک تجار ملی ۱۰ سال پیش تأسیس کرده بود، توسط طالبان ویران شد.»

وی افزود، «به دلیل از بین رفتن ساختمان و سوختن همه ماشین آلات و تجهیزات تخنیکی، صدها نفر کارگران این کارخانه وظیفه و درآمد خود را از دست داده اند.»

عصمت الله مرادی سخنگوی والی این ولایت گفت، طالبان در جریان یک ماه جنگ خسارات مالی سنگینی را بالای باشندگان ولایت کندز وارد کرده و تعدادی از تأسیسات عامه را تخریب کرده اند.

وی گفت، در جمله تأسیسات و املاکی که توسط طالبان از بین رفته اند، ساختمان اداری ولسوالی گل تیپه، چندین پایه پل و ده ها باب خانه های رهایشی و دوکان های شخصی در حومه شهر کندز شامل بودند.

تخریب طالبان

باشندگان ولسوالی کلدار ولایت بلخ گفتند که طالبان خانه های شخصی را تخریب کردند.

محمد نظر قلی یک باشنده قریه تازه ریغ در این ولسوالی گفت که بر اثر خشونت طالبان بیشتر ۲۰۰ باب خانه در قریه وی تخریب شده اند.

وی گفت، «طالبان خانه ام را با جاگزاری یک ماین در آنجا، تخریب کردند.»

شیرعلی حیدری یک باشنده این ولسوالی گفت، «در هر قریه ۱۰ الی ۲۰ خانه تخریب شده اند. طالبان دیوارها را سوراخ کرده و از آنجا علیه نیروهای حکومتی می جنگیدند».

به گفته مقامات محلی، طالبان پس از تصرف کردن ولسوالی کلدار به تاریخ ۱۳ سرطان، تمام تجهیزات اداری از دفاتر دولتی را چپاول کرده و تمام اسناد و یادداشت های این ولسوالی را از بین بردند.

محمد یوسف غلام زاده ولسوال ولسوالی کلدار گفت، «آنها در دفتر ولسوالی، در مقر قوماندانی امنیه و در شعبه ریاست امنیت ملی در این ولسوالی، چیزی را باقی نگذاشته اند. هیچ میز، چوکی، کوچ، دوشک و حتی یک گیلاس باقی نمانده است.»

نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان به تاریخ ۴ اسد ولسوالی کلدار را از طالبان آزاد کردند.

غلام زاده گفت، «هنگامی که نیروهای امنیتی این ولسوالی را پس گرفتند، همه ما با هم تأسیسات ولسوالی را بررسی کردیم.»

وی افزود، «متأسفانه به جز ویرانی هیچ چیزی وجود نداشت

سمونوال فضل الدین نجم زاده آمر امنیت در قوماندانی امنیه بلخ گفت، نیروهای امنیتی افغان در جریان عملیات تلاشی و پاکسازی در ولسوالی کلدار، بیش از ۲۰ نفر جنگجویان طالب را کشته و ۱۶ نفر دیگر را زخمی کردند.

وی گفت، «معلومات به دست آمده از سوی تیم های سروی نشان می دهد که چیچنی ها، قزاق ها و اتباع کشورهای دیگر در ولسوالی کلدار حضور داشته اند و برخی از اجساد آنها در میدان جنگ باقی مانده اند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500