امنیت

در نتیجه حمله طالبان بالای قلعه نو شهر ویران و دوکان ها چپاول شدند

گزارش از عمر

ناظرین و مقامات می گویند، نیروهای امنیتی افغان جنگجویان طالب را از شهر قلعه نو پس از آن بیرون رانده اند که آنها اموال مردم ملکی را چپاول کرده و خانه ها و دوکان ها را به آتش کشیدند. [عبدالرزاق صدیقی/سلام تایمز]

بادغیس -- مقامات محلی و باشندگان بیجاشده می گویند، یک تهاجم هشت روزه طالبان که هدف آن تصرف کردن قلعه نو مرکز ولایت بادغیس بود، به جز از تباهی و ویرانی چیزی در پی نداشته است.

حسام الدین شمس والی بادغیس به تاریخ ۲۷ سرطان گفت، طالبان پنج حمله بزرگ و بیش از ده حمله کوچک را بالای این شهر انجام کردند که از تاریخ ۱۶ سرطان آغاز شدند.

وی گفت، طالبان در جریان این تهاجم از هاوان ها و سلاح های استفاده کردند تا بالای این شهر حمله کنند. صدها باب خانه، دوکان ها، شفاخانه ها و حتی مساجد تخریب شدند.»

وی افزود، «طالبان خانه ها را چپاول کرده و بخش هایی از بازار قلعه نو را تخریب کرده اند.»

خسارات به جا مانده توسط طالبان به تاریخ ۲۷ سرطان پس از آن به تصویر کشیده شده اند که این گروه جنگجوی ده ها دوکان را در قلعه نو مرکز ولایت بادغیس چپاول کرده و به آتش کشیدند. [عبدالرزاق صدیقی/سلام تایمز]

خسارات به جا مانده توسط طالبان به تاریخ ۲۷ سرطان پس از آن به تصویر کشیده شده اند که این گروه جنگجوی ده ها دوکان را در قلعه نو مرکز ولایت بادغیس چپاول کرده و به آتش کشیدند. [عبدالرزاق صدیقی/سلام تایمز]

تعدادی از خانواده های بیجاشده در ولسوالی انجیل ولایت هرات به تاریخ ۱۷سرطان پس از آنکه آنها بر اثر خشونت طالبان مجبور شدند تا از خانه های خود در قلعه نو مرکز ولایت بادغیس فرار کنند، به تصویر کشیده شده اند. [عمر/سلام تایمز]

تعدادی از خانواده های بیجاشده در ولسوالی انجیل ولایت هرات به تاریخ ۱۷سرطان پس از آنکه آنها بر اثر خشونت طالبان مجبور شدند تا از خانه های خود در قلعه نو مرکز ولایت بادغیس فرار کنند، به تصویر کشیده شده اند. [عمر/سلام تایمز]

طالبان پس از آنکه در به دست آوردن کنترل شهر ناکام شدند، به یک آتش بس بی قید و شرط با نیروهای امنیتی موافقت کرده و به تاریخ ۲۴ سرطان از قلعه نو عقب نشینی کردند.

شمس گفت، در جریان این درگیری ها حدود ۲۵۰ نفر جنگجویان کشته و صدها نفر دیگر زخمی شدند.

به گفته ریاست صحت عامه ولایت بادغیس، در جریان این جنگ هشت روزه چهار نفر از مردم ملکی کشته و بیش از ۸۰ نفر دیگر به شمول زنان و کودکان زخمی شدند.

طالبان زندگی ها را خراب می کنند

عبدالبصیر عثمانی یک عضو ولسی جرگه از بادغیس گفت، طالبان با حمله کردن بالای شهر قلعه نو، معیشت مردم محلی را نابود کردند.

وی با افزودن اینکه شورشیان بعضی از مردم ملکی را شبانه از خانه هایشان بیرون آورده و آنها را کشتند گفت، طالبان یک گروه تروریستی است که هدف آن ایجاد ترس و وحشت در میان مردم است.

عثمانی گفت، اگر نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان طالبان را شکست نمی دادند و آنها را از قلعه نو بیرون نمی کشیدند، آنها جنایات وحشتناک تری را انجام می دادند.

باشندگان می گویند، طالبان در این مدت کوتاه به بخش هایی از قلعه نو داخل شدند، آنها دوکان ها، دفاتر و خانه های مردم ملکی را چپاول کردند.

اختر محمد احمدی رئیس نوید صحت یک شفاخانه خصوصی در قلعه نو گفت که طالبان بیشتر امکانات این شفاخانه را چپاول کرده و قسمت های دیگر آن را منفجر کردند.

وی با افزودن اینکه اگرچه این شفاخانه مردم ملکی را معالجه می کرد، اما طالبان آن را تصرف کرده و برای چندین روز از آن به عنوان یک پایگاه استفاده کردند گفت، «این شفاخانه پنج منزله خسارات بزرگی را متحمل شده است».

احمدی گفت، طالبان تجهیزات مهم این شفاخانه شامل ماشین های سیتی اسکن و ایکسری و همچنان لابراتوار را تخریب کردند.

وی گفت، جنگجویان همچنان برخی از تجهیزات طبی را با خود بردند.

آقا ارباب یک فعال جامعه مدنی در قلعه نو گفت که طالبان از دفتر وی به عنوان یک پایگاه استفاده کردند تا بالای نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان حمله کنند.

وی گفت، طالبان تجهیزات دفتر به ارزش ۳۰۰۰۰۰ افغانی (۳۷۰۰ دالر) به شمول کمپیوترها و یک پروجکتور را چپاول کردند.

وی افزود، جنگجویان همچنان ۲۵ الی ۳۰ باب دوکان را که اکثریت آنها تیلیفون های موبایل، طلا یا نقره می فروختند، مورد هجوم قرار دادند و هیچ کس گرفتار نشده است.

خانواده ها بیجا شدند

در حمله طالبان بالای قلعه نو بیشتر از ۲۰۰۰۰ خانواده مجبور شدند تا به ولایات همسایه به ویژه هرات، فرار کنند.

عبدالعزیز بیگ رئیس شورای ولایتی بادغیس گفت، طالبان بسیاری از باشندگان قلعه نو را مجبور ساخته تا خانه هایشان را تخلیه کنند تا که آنها بتوانند از آنها به عنوان پایگاه نظامی استفاده کنند.

وی گفت، بسیاری از خانواده های بیجاشده، قلعه نو را بدون لوازم ترک کرده و اکنون با شرایط دشواری روبرو هستند.

وی با افزودن اینکه ماه ها طول خواهد کشید تا باشندگان بازگشته زندگی عادی خود را از سربگیرند گفت، «پس از آنکه مردم ملکی از قلعه نو فرار کردند، طالبان خانه ها و دوکان های آنها را چپاول کردند.»

جلیل احمد واحدی یک دوکاندار در قلعه نو گفت، زمانیکه طالبان به حمله خود بالای شهر قلعه نو شدت دادند، بسیاری از مردم ملکی از ترس کشته شدن فرار کردند و هنگام بازگشت دیدند که جنگجویان طالب اموال آنها را چپاول کرده بودند.

وی گفت، «در جریان حملات اخیر طالبان دوکان ما آتش گرفت و به ارزش بیشتر از ۱ میلیون افغانی (۱۳۰۰۰ دالر) اموال ما سوخت.»

عبدالله گفت که وی و خانواده اش از ولسوالی بالا مرغاب فرار کرده و به شهر قلعه نو پناه بردند و بعداً مجبور شدند تا دوباره به شهر هرات فرار کنند.

وی با افزودن اینکه طالبان به خانه های آنها داخل شده و آنها را مجبور ساخته تا فوراً خانه را ترک کنند گفت، «گلوله های هاوان از همه جا به خانه های ما اصابت کردند».

سید محمد مشوانی یک باشنده قلعه نو که همچنان به شهر هرات بیجاشده بود گفت که زمانیکه طالبان بر خانه آنها حمله کردند، وی و خانواده اش به فرار مجبور شدند.

وی با افزودن اینکه طالبان مردم ملکی بی گناه را در شرایط بسیار دشواری قرار داده اند گفت، «طالبان بالای هیچ کس رحم نکردند زیرا آنها راکت ها را شلیک کرده و خانه ها و دوکان ها را به آتش کشیدند».

وی گفت، «ما دیگر هیچ چیزی نداریم. من نمی دانم که ما چگونه زنده بمانیم و چه بخوریم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

هیچ کس بالای افغانستان رحم نکرد. کمونیست ها هیچ رحم نکردند وقتیکه مردم را مجبور به مهاجرت به کشورهای دیگر کردند و روستاها را با هواپیماهای روسی ویران کردند، و گروه های که در پاکستان ساخته شده بودند نیز هیچ رحم نکردند، آنها کابل را تخریب کردند و برخی از افغانها را کشتند، و دیگران را مجبور به ترک کشور کردند. طالبان نیز هیچ رحم نکردند، آنها به دستور ارتش و سازمان های استخباراتی پاکستان افغان ها را بی عزت کردند و کشور را ویران کردند. چپاولگران ایتلاف شمال نیز بالای افغانستان هیچ رحم نکردند، آنها میلیاردها دالر که از سوی جامعه بین المللی کمک شده بود را بهانه مقاومت در برابر طالبان غارت کردند. جامعه بین المللی نیز بالای افغانستان رحم نکرد، آنها عمداً مردم را برای مقاومت در برابر حکومت (با شکنجه کردن افغان های دستگیر شده) برانگیختند تا اینکه سرانجام روزی فرا رسید که حامد کرزی رئیس جمهور سابق گفت پایگاه هوایی بگرام فابریکه طالبان سازی است. خداوند ما را به راه راست هدایت کند و بالای کشور ما رحم کند. آمین

پاسخ