امنیت

خشونت طالبان باعث افزایش بی نظمی و فاجعه در ولایات غربی شده است

گزارش از عمر

افزایش خشونت طالبان هزاران خانواده را در حوزه غرب افغانستان مجبور ساخته است تا خانه های خود را ترک کنند. به گفته مقامات محلی، تقریباً ۳۰۰۰ خانواده بر اثر حملات طالبان در سه ماه گذشته در بسیاری از ولسوالی های هرات بیجا شده اند. [عمر/سلام تایمز]

هرات -- افزایش خشونت طالبان هزاران خانواده را در حوزه غرب افغانستان مجبور ساخته است تا خانه های خود را ترک کنند.

مبین قادری رئیس اداره مهاجرین و عودت کنندگان هرات به تاریخ ۱ سرطان گفت، در بسیاری از ولسوالی های هرات تقریبا ۳۰۰۰ خانواده در سه ماه گذشته بر اثر حملات طالبان بیجا شده اند.

به گفته قادری، ۲۰۰۰ خانواده دیگر از ولسوالی های نزدیک به شهر هرات فرار کرده اند که اکثریت آنها از ولسوالی های شیندند، پشتون زرغون و اوبه هستند.

وی گفت، «آنها خانه های خود را رها كرده اند و به دلیل درگیری های شدید و ادامه جنگ طالبان همه چیز را پشت سر گذاشته اند.»

کودکانی که خانواده های آنها به دلیل خشونت طالبان بیجا شده اند به تاریخ ۲۵ جوزا در یک کمپ در منطقه شیدایی ولسوالی انجیل ولایت هرات دیده می شوند. [عمر/سلام تایمز]

کودکانی که خانواده های آنها به دلیل خشونت طالبان بیجا شده اند به تاریخ ۲۵ جوزا در یک کمپ در منطقه شیدایی ولسوالی انجیل ولایت هرات دیده می شوند. [عمر/سلام تایمز]

یک مرد بزرگسال به تاریخ ۲۵ جوزا در نزدیکی قلعه نو مرکز ولایت بادغیس پس از آن دیده می شود که بر اثر جنگ طالبان وی مجبور شد تا خانه خود در ولسوالی قادس را ترک کند. [شمیل مشعل/سلام تایمز]

یک مرد بزرگسال به تاریخ ۲۵ جوزا در نزدیکی قلعه نو مرکز ولایت بادغیس پس از آن دیده می شود که بر اثر جنگ طالبان وی مجبور شد تا خانه خود در ولسوالی قادس را ترک کند. [شمیل مشعل/سلام تایمز]

قادری گفت، ادارات حکومتی و بشردوستانه بسته های کمک فوری به شمول مواد غذایی، لوازم و کمک ابتدایی را برای بیجاشدگان داخلی فراهم کرده اند و به فراهم نمودن کمک ها ادامه خواهند داد.

عبدالرؤف غفوری رئیس اداره مهاجرین و عودت کنندگان غور به تاریخ ۳۱ جوزا گفت، در همین حال، افزایش جنگ طالبان در ولایت غور باعث شده است که باشندگان فرار کنند و بیش از ۵۰۰ خانواده را در ولسوالی های مختلف بیجا کرده است.

وی گفت، از جمع این ۵۰۰ خانواده بیجاشده، تاکنون ۳۰۰ خانواده کمک نقدی و مواد غذایی دریافت کرده اند.

غفوری با افزودن اینکه جنگ مداوم طالبان روزانه ده ها خانواده را مجبور به ترک خانه های خود می کند گفت، «ما قصد داریم که برای بقیه خانواده ها نیز کمک توزیع کنیم».

محمد گل مهربان یکی از مقامات اداره مهاجرین و عودت کنندگان بادغیس به تاریخ ۳۰ جوزا گفت، به همین ترتیب، طی ماه گذشته ۸۲۱ خانواده از ولسوالی های قادس، مقر و آب کمری بادغیس، فرار کرده و به طور مؤقت در شهر قلعه نو پناه گرفته اند.

وی گفت، «ما بررسی کردن بیجاشدگان جدید را آغاز كرده ایم.»

ظلم و شکنجه

اعضای خانواده های بیجاشده می گویند که طالبان پسران جوان آنها را با استفاده از تهدید به مرگ مجبور کردند تا در جنگ به آنها بپیوندند.

سید یکی از باشندگان ولسوالی قادس ولایت بادغیس، گفت که وی در نتیجه ظلم و شکنجه طالبان مجبور شد که به شهر قلعه نو پناه ببرد.

وی با افزودن اینکه وی مجبور شد که همه دارایی خویش را پشت سر بگذارد گفت، «طالبان فرزندان ما را مورد لت و کوب قرار داده و از ما به زور پول گرفتند».

تازه گل ۶۰ ساله یک باشنده ولسوالی قادس گفت که طالبان پسر جوان وی را که از پیوستن به صفوف آنها انکار کرد، با ضرب گلوله کشتند.

وی گفت، «طالبان خانه ما را آتش زدند و ما مجبور شدیم که همه چیز را پشت سر گذاشته و فرار کنیم.»

امرالدین ۵۵ ساله یک باشنده ولسوالی آب کمری گفت که طالبان اعضای خانواده وی را کشتند و حتی به بازماندگان اجازه ندادند که آنها را به درستی دفن کنند.

وی گفت، «نمی دانیم که اجساد اعضای درگذشته خانواده ما را چه نوع حیوانات یا پرندگان وحشی خورده باشند.»

امرالدین گفت، «دیگر بس است. ما از همه طرف های جنگ می خواهیم که صلح کنند و از بیجاشدن حتمی مردم ملکی بیشتر جلوگیری کنند.»

حسین یک باشنده شیندند گفت که طالبان در ولسوالی وی در هرات شاهراهی را تخریب کرده و مردم محلی را بیجا کرده اند.

وی گفت، «درگیری های جاری شدید مردم ملکی را مجبور ساخته اند که از خانه های خود فرار کرده و به شهر هرات یا قریه های امن پناه ببرند. ما هر ثانیه می دیدیم که گلوله های هاوان... فرود می آمدند.»

تصرف کردن خانه ها و گروگان گرفتن مردم

حسام الدین شمس والی بادغیس گفت، طالبان برای حمله کردن بالای نیروهای امنیتی و یا جلوگیری از حملات متقابل، از خانه های مردم ملکی به عنوان پایگاه ها استفاده می كنند.

وی گفت، نیروهای امنیتی بسیار توجه می کنند که حتی در هنگام جنگیدن با طالبان از حمله غیرعمدی بر خانه های مردم ملکی جلوگیری کنند.

شمس گفت، طالبان از هیچ قانون یا اصل جنگ پابندی نمی کنند و از مردم ملکی به ویژه زنان و کودکان، به عنوان سپرهای انسانی استفاده می کنند.

وی افزود، وقتی طالبان وارد خانه ها می شوند، آنها این خانواده های فقیر را مجبور می سازند تا به آنها غذا تهیه کنند.

انیسه غیور یک عضو شورای ولایتی غور گفت، افغان ها از شکنجه و ظلم فزاینده از سوی طالبان خسته شده اند.

غیور گفت، طالبان از خانه های مردم ملکی به عنوان پایگاه استفاده می كنند و اعضای خانواده ها را به گروگان می گیرند تا از حملات متقابل نیروهای امنیتی جلوگیری كنند، و در نتیجه، خانه ها در جریان جنگ به شدت آسیب دیده اند.

وی گفت، «طالبان ارزش های اسلامی و انسانی را نقض کرده اند و برای به دست آوردن اهداف خود، زندگی های بسیاری از افغان های بی گناه را قربانی کرده اند.»

حمیدالله نایب یک فعال جامعه مدنی در بادغیس گفت، زندگی مردم ملکی به شمول زندگی زنان و کودکان، هرگز برای طالبان اهمیت نداشته اند.

نایب گفت، آنها اعضای خانواده هایی را که از پذیرش خواسته های آنها انکار کردند کشته اند و خانه های آنها را به آتش کشیده اند.

وی گفت، طالبان یک گروه تروریستی است که به ارزش های انسانی یا اصول حقوق بشر متعهد نیست.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

در این کشور از یک سر ظلم روان است. مردم فقیر را هم طالبان می کشند و هم حکومت. یک روز خبر می شویم که دهها تن از اثر حملات هوایی نیروهای افغان کشته شد اند. روز دیگر خبر می شویم که چندین تن افراد ملکی را طالبان تیر باران کردند. خداوند خودش بالا این مردم رحم کند. حکومت و جامعه جهانی باید کوشش نهای خود را بکند تا طالبان را قانع بسازد که در این عید قربان پیش رو یک آتش بس دایمی را اعلام کند.

پاسخ

طالبان با کشتن افراد ملکی باعث انزجار مردم از این گروه می شود. یکی از دلایل اینکه مردم از طالبان نفرت دارند این است که آنها بسیار مرم ظالم و بی رحم اند. در طی دو دهه گذشته طالبان هزار ها انسان بی گناه را به قتل رساندند. حملات اخیر طالبان واقعاً بسیار رقت آور است. چرا این ظالمان در این فصل گرم تابستان باعث بی جا شدن مردم ملکی گردید؟ گناه این افراد فقیر چه بود؟

پاسخ