امنیت

مقامات تائید کردند که طالبان در خطوط اول در تخار و جاهای دیگر از کودکان استفاده می کنند

گزارش از محمد قاسم

کودکان به تاریخ ۲۸ حوت با یک تفنگ بازیچه در حومه هرات بازی می کنند. [هوشنگ هاشمی/ای اف پی]

کودکان به تاریخ ۲۸ حوت با یک تفنگ بازیچه در حومه هرات بازی می کنند. [هوشنگ هاشمی/ای اف پی]

کندز -- مقامات محلی و فعالان جامعه مدنی می گویند، طالبان در خطوط اول ولایت تخار از کودکان استفاده می کنند، آنها را از حقوق اساسی شان محروم ساخته و از معصومیت آنها سوء استفاده می کنند.

حامد مبارز سخنگوی والی تخار گفت، طالبان از پابندی به ارزش های مدنی و یا اسلامی امتناع می ورزند و برای رسیدن به خواسته های نامشروع خود از هر وسیله ممکن استفاده می کنند.

وی گفت، طالبان علاوه بر جنایات دیگر و نادیده گرفتن حقوق بشر، در استفاده از کودکان زیرسن به عنوان ابزار جنگ نیز سابقه دارند.

مبارز گفت، «متأسفانه طی عملیات های اخیر نیروهای امنیتی که در ماه ثور در ولسوالی های نمک آب، خواجه غار، بهارک و چاه آب انجام شدند، در صفوف طالبان کودکان و نوجوانان دیده شده اند.»

در این تصویر که به تاریخ ۳ حمل منتشر شد، جنگجویان طالب دیده می شوند که در یک تمرین نظامی در یک مکان نامعلوم اشتراک می کنند. [تصویر از طالبان]

در این تصویر که به تاریخ ۳ حمل منتشر شد، جنگجویان طالب دیده می شوند که در یک تمرین نظامی در یک مکان نامعلوم اشتراک می کنند. [تصویر از طالبان]

وی افزود، «دو عضو یک گروه ۵ نفره جنگجویان طالب که به تاریخ ۱۳ سنبله ۱۳۹۹در ولایت تخار به روند صلح پیوستند، کودک بودند.»

جگرن عبدالخلیل اسیر سخنگوی قوماندانی امنیه تخار گفت، طالبان به اصول جنگ یا حفاظت از حقوق بشر در جنگ هیچ توجهی ندارند. آنها از مردان، زنان و کودکان به عنوان سپر انسانی استفاده می کنند.

وی گفت، طالبان با موضع گرفتن در مکاتب، مساجد و سایر اماکن عامه، به زندگی جامعه به ویژه مردم دهاتی آسیب می رسانند.

وی گفت، «در این شک نیست که طالبان برای پیشبردن اهداف نظامی خود از نوجوانان و جوانان استفاده می کنند. آنها در مساجد مناطق تحت کنترل خود کودکان و جوانان را دعوت می کنند تا با آنها بپیوندند.»

وی گفت، نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان برای سرکوب کردن طالبان کاملاً آماده هستند. من به مردم اطمینان می دهم که طالبان نمی توانند آرامش آنها را مختل کنند.»

سوء استفاده از معصومیت کودکان

مولوی نجیب الله فروتن یک عالم دینی مستقر در تخار گفت، طالبان علاوه بر استفاده از کودکان در جبهه های جنگ، آنها را مورد سوءاستفاده جنسی قرار می دهند.

وی گفت، «طالبان از این کودکان معصوم سوءاستفاده می کنند. این کار خلاف دین مقدس اسلام است.»

علی رغم واقعیتی که «بچه بازی» -- تجاوز جنسی و سوءاستفاده جنسی از پسران -- در افغانستان جرم پنداشته می شود، اما شواهد نشان می دهد که طالبان به این عمل در مناطق تحت کنترل خود ادامه می دهند.

عماد الدین حقجو یک فعال جامعه مدنی در تخار گفت، طالبان برای رسیدن به اهداف شیطانی خود از هر وسیله ممکن استفاده کرده اند و مردم ملکی از این گروه فاصله گرفته اند.

وی گفت، «جامعه جهانی اکنون درک کرده است که طالبان به هیچ یک از قوانین انسانی و اسلامی پابند نیستند و مرتکب هر نوع جنایت و وحشت می شوند.»

حقجو افزود، «ما چنین اقدامات ضد اسلامی طالبان را محکوم می کنیم و از خانواده ها می خواهیم که مراقب فرزندان خود باشند.»

حاجی ثناء الله یک بزرگ قومی در ولایت تخار گفت، طالبان از معصومیت جوانان افغان سوءاستفاده می کنند.

وی گفت، «هنگامی که آنها باید در درس خواندن مشغول باشند، طالبان آنها را فریب داده و گمراه می سازند، و از آنها در درگیری های نظامی استفاده می کنند.»

ثناء الله گفت، «طالبان نباید از آنها سوءاستفاده کنند. اگر آنها واقعاً مسلمان هستند آنها باید تلاش های خود برای سوزاندن بیشتر کشور در آتش جنگ را متوقف کنند.»

نقض حقوق بشر

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان تائید کرد که طالبان برای جنگ، انتقال مواد منفجره و انجام دادن سایر اقدامات مخرب، کودکان را استخدام می کنند.

سید حفیظ الله فطرت رئیس دفتر کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در حوزه شمال شرقی در کندز گفت، «متأسفانه طالبان دیده شده اند که برای پیشبردن اهداف نظامی خود از کودکان، نوجوانان و جوانان استفاده می کنند. این کار خلاف قوانین جنگ و حقوق بشر است.»

وی گفت، «بر اساس قوانین افغانستان و بین المللی، استخدام کردن كودكان برای نیروهای امنیتی و سایر گروه های جنگنده یک تخلف بزرگ است، اگرچه متخلفین حکومت نه بلکه شورشیان هستند.»

وی گفت، بین ماه های حمل ۱۳۹۹ و حمل ۱۴۰۰ «۶۰۰ نفر به شمول ۲۰۰ کودک در جریان درگیری های مسلحانه در ولایات تخار، کندز و بغلان کشته یا زخمی شدند».

فطرت گفت، «کودکان باید در کنار پدر و مادرشان در خانه و یا در مکتب باشند؛ آنها نباید در شورش طالبان مورد سوءاستفاده قرار گرفته و در معرض خطر قرار بگیرند.»

څارمن محمد معصوم اکبری فرمانده پولیس محلی افغان در ولسوالی خواجه غار گفت، «جنگجویان مردم ملکی را از خانه هایشان بیرون کرده، به آنها اسلحه می دهند و آنها را مجبور می سازند که در کنار آنها بجنگند.»

وی با افزودن اینکه چنین اقدامات عواقب ناگواری را درپی دارد گفت، «این یک عمل غیرقانونی و غیر اسلامی است».

وی گفت، پولیس ملی و پولیس محلی افغان به تاریخ ۷ حمل در قریه نوآباد ولسوالی بهارک یک عملیات را انجام دادند که در آن هشت نفر جنگجویان طالب به شمول دو کودک کشته شدند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500