امنیت

حملات انتقام جویانهٔ طالبان در بغلان، زنان و کودکان را که در سوگواری بسر می بردند، هدف قرار دادند

گزارش از هدایت الله

در تصویر، کودکان افغان به تاریخ ۲۵ حوت ۱۳۹۴ دیده می شوند که، سربازان اردوی ملی افغان را در ولسوالی دندغوری در ولایت بغلان، پس از هفته های جنگ سنگین برای بازپس گیری منطقه از جنگجویان طالب، تماشا می کنند. [شاه مری/ای اف پی]

در تصویر، کودکان افغان به تاریخ ۲۵ حوت ۱۳۹۴ دیده می شوند که، سربازان اردوی ملی افغان را در ولسوالی دندغوری در ولایت بغلان، پس از هفته های جنگ سنگین برای بازپس گیری منطقه از جنگجویان طالب، تماشا می کنند. [شاه مری/ای اف پی]

کندز -- جنگجویان طالب در پاسخ به خسارات وارد شده توسط نیروهای محلی، طی دو حمله جداگانه در ولایت بغلان، ۱۱ نفر ملکی به شمول زنان و کودکان را کشتند و ۱۸ نفر دیگر را زخمی کردند.

گل آغا اکبری، ولسوال نهرین گفت، «طالبان در پاسخ به کشته شدن برخی از اشخاص کلیدی آنها توسط نیروهای خیزش محلی، ساعت ۱۱:۰۰ بعد از ظهر تاریخ ۵ میزان به خانه عبدالغیور، فرمانده نیروی خیزش مردمی در قریهٔ تالی ولسوالی نهرین، حمله کردند.»

وی گفت، در این حمله شش نفر به شمول زنان و یک کودک کشته شدند، و دست کم شش نفر دیگر زخمی شدند.

اکبری گفت، «یک شب بعد، به تاریخ ۶ میزان، طالبان دوباره به منزل فرمانده غیور حمله کردند و افرادی را که برای فاتحه خوانی و تسلیت آمده بودند، هدف قرار دادند.»

در این تصویر که به تاریخ ۱۹ سنبله منتشر شده بود دیده می شود که، اعضای گروه طالبان استفاده از سلاح های سنگین را در یک قرارگاه نامعلوم در افغانستان، یاد می گیرند. [آرشیف]

در این تصویر که به تاریخ ۱۹ سنبله منتشر شده بود دیده می شود که، اعضای گروه طالبان استفاده از سلاح های سنگین را در یک قرارگاه نامعلوم در افغانستان، یاد می گیرند. [آرشیف]

وی افزود، پنج نفر از جمله دو فرمانده نیروهای محلی در این درگیری ها جان خود را از دست دادند، در حالیکه سه مهاجم کشته شدند. ۱۱ نفر ملکی دیگر نیز زخمی شدند. یک کودک شش ماهه در بین زخمی ها بود که در این حمله یکی از پاهای خود را از دست داد.

طالبان همچنان هفت نفر را با خود گروگان بردند.

اکبری گفت که اکنون روستای تالی پس از حملات مرگبار که توسط قطعهٔ سرخ طالبان انجام شده بود، تحت کنترل شورشیان است.

اقدام نیروهای امنیتی

اکبری گفت، طالبان در پی انتقام جوئی خسارات وارد شده در عملیاتی بودند که یک ماه قبل توسط غیور و خیزش مردمی انجام شده بود. غیور و جنگجویان اش شش تن از اعضای کلیدی طالبان، به شمول قاری راشی، رئیس استخبارات آنها برای آن منطقه، را طی یک درگیری در ماه سنبله، کشتند.

مقامات امنیتی بغلان این واقعه را تأید كردند و گفتند كه در منطقه ای رخ داده است كه بیشتر تحت كنترل طالبان بوده است.

احمد جاوید بشارت، سخنگوی قوماندانی امنیهٔ بغلان گفت، «این حادثه نشان می دهد که طالبان هیچ رحمی بالای مردم ندارند و آنها به هر دلیلی مردم را می کشند. نیروهای امنیتی عاملان این تیراندازی ها را در عملیات پاکسازی خود مجازات خواهند کرد.»

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، این حملات طالبان را محکوم کرد.

حفیظ الله فطرت، رئیس ساحوی این سازمان گفت، « کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در رابطه با تیراندازی و آسیب رساندن به مردم ملکی از موضع مشخصی برخوردار است و مردم ملکی هرگز نباید هدف درگیری های مسلحانه قرار گیرند.»

وی گفت، «این كمسیون همواره تأكید كرده است كه هم مخالفان [مسلح] و هم حکومت تلاش های لازم را در طول انجام عملیات، برای حفظ جان و مال مردم ملکی و احترام به حقوق بشر انجام دهند.»

وی افزود، ما چنین حوادثی را که منجر به تلفات مردم ملکی می شوند، به شدت محکوم می کنیم و از نهادهای قضایی و حقوقی می خواهیم که عاملان این اقدامات را تحت پیگرد قانونی قرار دهند.»

فطرت گفت، تعداد تلفات مردم ملکی در ولایات کندز، تخار و بغلان امسال در مقایسه با سال قبل بیشتر به دلیل تشدید جنگ و درگیری های مسلحانه، افزایش یافته است.

مؤثریت خیزش مردمی

محمد امین عارف، یک فعال جامعه مدنی در ولایت بغلان، از تلاش های گروه خیزش مردمی در تلاش برای پاکسازی این منطقه از جنگجویان طالبان، قدردانی کرد.

وی گفت، «اعضای خیزش مردمی در مناطق دور افتاده، در تأمین امنیت آن مناطق بسیار مؤثر هستند و دولت باید از آنها پشتیبانی کند.»

وی گفت، «این حمله، چهره خشن واقعی طالبان را نشان می دهد که صلح و ثبات را مختل می کند. آنها خشونت را برای به چالش کشیدن حاکمیت قانون در کشور ترویج می کنند.»

وی افزود، «ما از مقامات امنیتی و حکومت محلی می خواهیم که گروه های خیزش مردمی را تحت پولیس محلی قرار دهند و آنها را علیه طالبان مسلح کنند.»

وی افزود، «آنعده کشورهائیکه از طالبان حمایت می کنند و سلاح و مهمات را برای طالبان فراهم میسازند، باید اعمال طالبان و بیرحمی های آنها در قبال مردم افغان را ببینند. آنها مرتكب هرگونه خشونت علیه مردم بی گناه و ارتكاب هرگونه جنایتی [علیه مردم] می شوند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

ولسوالی جلگه در ولایت بغلان ولسوالی امن در ولایت بغلان بود، در ماه های گذشته بسیاری از شورشیان به این ولسوالی نقل مکان کردند و برای جنگیدن با پولیس جابجا شدند. متأسفانه، هیچ رسانه ای این موضوع را پوشش ندادند. تعداد طالبان کمتر است اما دولت محلی قادر به جنگ با آنها نیست، زیرا ۵-۶ نفر پولیس در این ولسوالی حضور دارند. من فکر می کنم پولیس خیالی هنوز در اینجا وجود دارد و بیشتر مبارزان علیه طالبان پولیس آن منطقه نه بلکه افراد محلی هستند. فساد مداوم هنوز وجود داشته است. سرانجام، اگر مردم محلی در برابر طالبان ایستادگی نکنند، این ولسوالی به راحتی سقوط خواهد بود.

پاسخ