امنیت

باشندگان بغلان برای متوقف نمودن حملات طالبان با هم متحد شدند

گزارش از محمد قاسم

صدها نفر از باشندگان بغلان به تاریخ ۱۸ ثور در پلخمری گردهم آمدند تا علیه جنگجویان طالب اسلحه بردارند. [دفتر ریاست امنیت ملی بغلان]

صدها نفر از باشندگان بغلان به تاریخ ۱۸ ثور در پلخمری گردهم آمدند تا علیه جنگجویان طالب اسلحه بردارند. [دفتر ریاست امنیت ملی بغلان]

کندز -- صدها نفر از باشندگان ولایت بغلان که از حملات فزاینده طالبان بالای پلخمری مرکز این ولایت و سایر ولسوالی ها خسته شده بودند، اسلحه برداشته و تعهد سپرده اند که در کنار نیروهای امنیتی علیه جنگجویان بجنگند.

احمد جاوید بشارت سخنگوی قوماندانی امنیه بغلان به روز دوشنبه (۲۰ ثور) گفت، «باشندگان از گوشه های مختلف بغلان بسیج شده و علیه دشمن مردم افغانستان خیزش مردمی را اعلام کرده اند.»

وی گفت، «این یک حرکت مردمی بود که علیه جنایات طالبان برخاست. آنها تعهد کردند كه در جنگ علیه این گروه در كنار نیروهای امنیتی بایستند.»

ویدیویی که به روز جمعه گذشته در شبکه های اجتماعی منتشر شد طالبان در ولسوالی بغلان مرکزی ولایت بغلان را نشان می دهد که از خانه های مردم ملکی بالای نیروهای امنیتی حمله می کردند که این امر باعث خیزش مردمی شد.

آماده برای دفاع از افغانستان

به روز شنبه گذشته، حدود ۲۰۰ نفر از باشندگان ولسوالی های نهرین، بورکه، بغلان مرکزی، خنجان، دوشی و خوست و فرنگ برای اعلام کردن این خیزش گردهم آمدند.

آنها گفتند، افغان ها باید طالبان را بیرون كنند و به آنها اجازه ندهند که سرنوشت مردم را تضعیف كنند.

فریدون فرمانده گروه خیزش مردمی گفت، «ما دیدیم که طالبان از خانه های مردم ملکی بالای نیروهای امنیتی ما حمله می کردند و به خانواده های ما آسیب رسانیدند، بنابراین ما آماده شدیم تا اسلحه برداریم.»

وی گفت، «طالبان به طور روزانه مردم بی گناه ما را می کشند. ما دیگر نمی توانیم چنین بی عدالتی را تحمل کنیم.»

وی گفت، «نیروهای امنیتی ما زندگی خود را در میدان جنگ قربانی می کنند. ما نیز برای دفاع از سرزمین و مردم خود و جلوگیری از هر نوع اجندای زشت طالبان آماده هستیم.»

میر حیدر یک باشنده ولسوالی خوست و فرنگ و یکی از اعضای خیزش مردمی گفت، این گروه با تمام توان خد در کنار نیروهای امنیتی خواهد ایستاد.

وی گفت، «اکثریت اعضای خیزش مردمی در پوسته های دفاعی در بغلان مستقر شده اند. ما از دشمن نمی ترسیم. ما در دفاع از مردم و سرزمین خود حتی آخرین قطره خون خود را دریغ نخواهیم کرد.»

دوست محمد یک عضو خیزش مردمی گفت، «ما امروز در اینجا جمع شده ایم تا از عزت و حکومت خود دفاع کنیم.»

وی گفت، «طالبان آرزوی نابودی این نظام سیاسی را به گور خود خواهند برد.»

عزت الله امرخیل یکی از بزرگان قومی در ولایت بغلان گفت، «اعضای خیزش مردمی شامل تاجیک ها، ازبیک ها، پشتون ها و هزاره ها می شوند که اتحاد و همبستگی خود را در ایستادگی علیه طالبان نشان دادند.»

وی گفت، «ما برای مدت ۴۰ سال قربانی داده ایم. اگر جنگجویان طالب افغان ها و مسلمانان هستند، آنها باید جنگ و خشونت را ترک کرده و دیگر باید مردم بی دفاع ما را قربانی نکنند.»

وی گفت، «یگانه بهانه طالبان حضور خارجی ها بود. آنها اکنون چرا می جنگند؟»

عبدالله بهادری یکی از باشندگان شهر پلخمری گفت، «اگر طالبان صلح یا آتش بس را قبول نمی کنند، پس ما باید از کشور خود در برابر آنها دفاع کنیم.»

وی گفت، افغان ها قربانی های زیادی را برای صلح دادند. اکنون زمان آن رسیده است که طرف های متخاصم مذاکره کرده و جنگ بر سر قدرت را متوقف کنند.

حملات مرگبار بالای طالبان

طی هفته گذشته (از ۱۵ الی ۲۲ ثور)، طالبان حملات خود را بالای شهر پلخمری و ولسوالی های نهرین، بورکه، دهنه غوری و بغلان مرکزی شدت بخشیده اند، اما مقامات محلی می گویند که نیروهای امنیتی حملات آنها را دفع کردند.

جنرال عباس توکلی معاون فرمانده قول اردوی ۲۰۹ شاهین مستقر در مزارشریف به روز دوشنبه طی یک کنفرانس خبری با مقام های ولایتی بغلان گفت، نیروهای مشترک اردوی ملی افغان، پولیس ملی و ریاست امنیت ملی عملیات پامیر ۳۲۲ را آغاز کردند و بیشتر مناطق را از نیروهای طالبان تصفیه کردند.

وی گفت، اردوی ملی افغان این عملیات را با احتیاط انجام داد تا از آسیب رساندن به مردم ملکی جلوگیری شود، زیرا طالبان در خانه های مردم ملکی مخفی شده بودند.

وی گفت، بعضی از فرماندهان برجسته طالبان نیز در میان کسانی بودند که توسط نیروهای افغان کشته شدند.

محمد اکبر بارکزی والی بغلان در کنفرانس خبری به روز دوشنبه گفت، در جریان هفته گذشته در این ولایت بیشتر از ۱۳۰ جنگجویان طالب کشته یا زخمی شده اند.

وی گفت، «نیروهای شجاع ما در همکاری با نیروهای خیزش مردمی توانستند تا ضربات مرگباری را بر دشمن وارد کنند. گزارش ها نشان می دهند که بیش از ۶۰ نفر از جنگجویان طالب در بغلان مرکزی کشته یا زخمی شده اند و بیش از ۷۰ نفر از آنان در ولسوالی نهرین کشته یا زخمی شده اند.»

وی افزود، روحیه طالبان ضعیف شده و آنها توانایی جنگیدن با نیروهای امنیتی افغان را ندارند.

دگرجنرال حبیب الله حصاری رئیس عمومی عملیات های نظامی وزارت دفاع در کنفرانس خبری گفت، «طالبان می خواستند که ولسوالی دهنه غوری و منطقه دند غوری در مرکز این ولایت را تصرف کنند، اما خوشبختانه آنها با مقاومت شدید نیروهای امنیتی ما روبرو و تلفات بی سابقه ای را متحمل شدند.»

وی گفت، «ما با تمام توان خود به آنها اجازه ندادیم که حتی یک متر از آن مناطق را بگیرند. برعکس، آنها تلفات بی سابقه ای را متحمل شدند که این برای آنها یک درس بزرگی است.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

طالبان را که نیرو های امنیتی افغان شکست ندهند این گونه افراد نمی توانند که جلو وررد طالبان را بگیرد. زیرا در گذشته ثابت شده که جلو طالب را نه پولیس ملی گرفته و نه هم پولیس محلی و خیزیش های مردم بلکه این اروی ملی و کماندو های افغان بوده که در برابر طالبان ایستاده گی کرده و جلو آنها را گرفته اند. زیرا اردوی ملی افغان مسلکی تر و با تقوا تر است. آنها ملبس با تمام موازین نظامی می باشند و می دانند که چگونه دشمن را شکست بدهند. همچنان نیرو امنیتی افغان مورد اعتماد مردم است و آنها آموزش دیده است و می دانند که با مردم قریه و ده چگونه رفتار کنند و در جریان عملیات ها هیچ گونه تخطی از آنها سر نمی زنند و همیشه در تلاش است که به مردم ملکی آسیب نرسند و تلاش آنها صر از بین بردن دشمن است.

پاسخ

مسلح شدن مردم علیه طالبان به خیر این کشور نبوده بلکه باعث آغاز یک جنگ داخلی دیگر می گر دد. اگر مردم واقعن حامی نظام است باید در صفوف نیرو های ملی و دفاعی و امنیتی افغان بپیوندند. حکومت نیز باید تلاش نکند که مردم را علیه طالبان مسلح بسازد زیرا این که یک روز برای خود حکومت به یک درد سر مبدل خواهد شد و دوباره خلع سلاح کردن این مردم کار بسیار دشوار است و در آینده این مردم مسلح غیر مسئول حکومت را به چالش خواهند کشانید و دست به اختطاف و کشتار مردم خواهند زد. حکومت باید کسانیکه را که می خواهند بر علیه طالبان ایستاد شوند و علیه آنها بجنگند باید آنها را در یک برنامه منظم در حکومت جذب کند و برای آنها تعلیمات نظامی و اخلاقی ارایه کند تا آنها مثل سایر نیرو های امنیتی افغان درای تخصص و اخلاق نظامی آراسته باشند.

پاسخ