امنیت

نیروهای افغان پس از پیروزی های نمایشی طالبان ولسوالی هایی را در شمال پس گرفتند

گزارش از سلیمان

وسایل نقلیه اردوی ملی افغان به تاریخ ۴ سرطان در ولسوالی میرزکه ولایت پکتیا، در حالی دیده می شود که نیروهای افغان این ولسوالی را از دست طالبان پس گرفتند. [تصویر از وزارت دفاع]

وسایل نقلیه اردوی ملی افغان به تاریخ ۴ سرطان در ولسوالی میرزکه ولایت پکتیا، در حالی دیده می شود که نیروهای افغان این ولسوالی را از دست طالبان پس گرفتند. [تصویر از وزارت دفاع]

کابل -- نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان، با اینکه تعداد فزاینده خیزش های مردمی در کنار آنها است، کنترل ولسوالی هایی در شمال افغانستان را دوباره به دست می آورند که مؤقتاً از سوی طالبان تصرف شده بودند.

فواد امان معاون سخنگوی وزارت دفاع به روز پنجشنبه گذشته (۳ سرطان) گفت، «نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان در ولایات شمالی با حمایت نیروهای مردمی پیشرفت می کنند و تاكنون توانسته اند که شش ولسوالی را پس بگیرند.»

وی گفت، «ولسوالی بلخ در ولایت بلخ، ولسوالی دوشی در بغلان، ولسوالی علی آباد در کندز و ولسوالی دولت آباد در فاریاب و همچنان ولسوالی های بنگی و فرخار ولایت تخار از جمله ولسوالی هایی هستند که نیروهای امنیتی پس گرفته اند.»

امان گفت، «برای پس گرفتن تمام ولسوالی ها از طالبان یک برنامه مشخصی وجود دارد.»

بیشتر از ۲۵۰ نفر باشندگان ولسوالی گذره ولایت هرات به تاریخ ۲ سرطان سلاح ها را در دست گرفتند تا از نیروهای افغان در جنگ با طالبان پشتیبانی کنند. [عمر/سلام تایمز]

بیشتر از ۲۵۰ نفر باشندگان ولسوالی گذره ولایت هرات به تاریخ ۲ سرطان سلاح ها را در دست گرفتند تا از نیروهای افغان در جنگ با طالبان پشتیبانی کنند. [عمر/سلام تایمز]

امان افزود، «حملات طالبان دفع شده و نیروهای امنیتی و خیزش مردمی در حال پیشرفت هستند. تمام مناطق طی چند روز آینده از کنترل طالبان آزاد خواهند شد.»

وی افزود، «طی دو الی سه روز گذشته صدها نفر طالبان در حملات هوایی و زمینی نیروهای امنیتی کشته و زخمی شده اند. تنها در ۲۴ ساعت گذشته ۲۰۰ نفر طالبان کشته و بیش از ۱۰۰ نفر زخمی شده اند.»

وزارت دفاع گفت، نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان همچنان کنترل ولسوالی های سید کرم و احمد آبا ولایت پکتیا را به روز پنجشنبه و ولسوالی میرزکه را به روز جمعه از طالبان پس گرفتند.

این وزارت گفت، نیروهای افغان به روز جمعه ولسوالی های خنجان و دوشی ولایت بغلان و ولسوالی های خان چهارباغ و اندخوی ولایت فاریاب را نیز تصرف کردند.

تبلیغات طالبان

از اواسط ماه ثور بدینسو طالبان چندین حمله بزرگی را آغاز کرده و نیروهای حکومت را در سراسر مناطق روستایی افغانستان هدف قرار داده و می گویند که از جمع بیش از ۴۰۰ ولسوالی این کشور تقریباً ۹۰ ولسوالی را تصرف کرده اند.

بسیاری از ادعاهای آنها از سوی حکومت تکذیب شده اند و تائید کردن آن به طور مستقل سخت است.

در همین حال، مذاکرات صلح در قطر میان این دو طرف متخاصم در حالت بن بست قرار دارند.

ناظرین می گویند، طالبان برای اهداف تبلیغاتی بالای ولسوالی ها حمله کرده، زیربناهای عامه را ویران کرده و غارت می کنند.

نظام الدین قیصاری قوماندان امنیه پیشین ولسوالی قیصار در ولایت فاریاب گفت، «طالبان توانایی پیشرفت بیشتر را ندارند؛ ملت با نیروهای امنیتی است. به مردم باید اطمینان داده شود که طالبان شکست خواهند خورد و مردم برای جنگ با طالبان آماده هستند.»

وی گفت، «متأسفانه طالبان به شمول مکاتب، پوسته های امنیتی، پل ها و سرک ها، تعمیرهای برخی از ولسوالی هایی كه تصرف كرده بودند ویران كرده اند.»

اسکندر اصغری یک تحلیلگر امور نظامی در کابل گفت، «افزایش خشونت و پیشرفت های اخیر توسط طالبان بخشی از جنگ روانی و تبلیغات این گروه است.»

اصغری گفت، «با این کار، آنها می خواهند ترس و بی نظمی را ایجاد کنند و با نشر کردن برخی از تصاویر می خواهند روحیه مردم و عزم نیروهای امنیتی را تضعیف کنند.»

وی گفت، «طالبان می دانند که نمی توانند از طریق نظامی قدرت را در دست بگیرند؛ پیشرفت های اخیر آنها فقط برای نمایش است. آنها بالای یک ولسوالی حمله می کنند، مقداری اسلحه و مهمات را می گیرند و پس از چپاول و تخریب املاک فرار می کنند و یا اینکه توسط نیروهای امنیتی به عقب رانده می شوند.»

وی گفت، «جنگجویان طالب حتی برای چند روز نمی توانند كنترل بر یک ولسوالی را حفظ كنند.»

به هر حال، جنگ هزاران نفر را به فرار مجبور کرده است.

غلام سخی رسولی رئیس اداره امور مهاجرین و عودت کنندگان کندز به روز شنبه به ای اف پی گفت، پس از چندین روز جنگ میان طالبان و نیروهای حکومت حدود ۵۰۰۰ خانواده از خانه های خود در شهر کندز فرار کرده اند.

وی گفت، از جمله این بیجاشدگان حدود ۲۰۰۰ خانواده به كابل و سایر ولایات فرار كردند.

پس از یک ماه درگیری های متواتر میان شورشیان و نیروهای حکومت، ۸۰۰۰ خانواده دیگر در سراسر این ولایت بیجا شده اند.

رسولی گفت، مقامات تلاش می کنند که تا حد امکان برای خانواده های بیجاشده در سراسر این ولایت مواد لازمه را فراهم کنند اما نمی توانند که به همه خانواده ها کمک رسانی کنند.

به گفته احسان الله فضلی رئیس صحت عامه شهر کندز، از زمانیکه این جنگ بیشتر از یک هفته پیش آغاز شد، ۲۹ نفر از مردم ملکی کشته و ۲۲۵ نفر زخمی شده اند.

طالبان به عقب نشینی مجبور شدند

جنرال (متقاعد) سید محمد سادات مقیم کابل گفت، «افغان ها نمی خواهند که 'امارت' طالبان دوباره در افغانستان به قدرت برسد. بنابر این، مردم در ولایات مختلف اسلحه برداشته و علیه طالبان قیام کرده اند.»

وی گفت، «علاوه بر افغان ها، جامعه جهانی نیز به طالبان اجازه نخواهد داد که از طریق جنگ و خشونت به پیروزی برسند. بهترین راه برای طالبان این است که با حفظ کردن پیشرفت های ۲۰ سال گذشته، راه صلح را انتخاب کنند.»

عباس ابراهیم زاده یک عضو ولسی جرگه به نمایندگی از ولایت بلخ که صدها نفر باشندگان را علیه طالبان بسیج کرد گفت، «ما فکر می کردیم که طالبان با روند صلح کار خواهند کرد و به خشونت شدت نخواهند داد، اما متأسفانه، این گروه بر خلاف تعهدات خود به طور ناگهانی خشونت و جنگ را افزایش داد.»

وی گفت، «برخلاف توقعات مردم ملکی، طالبان مرتكب جنایت و تخریب شدند.»

ابراهیم زاده گفت، «اعضای خیزش مردمی به طالبان اجازه نخواهند داد که ولایت بلخ را تصرف کنند. ما در کنار نیروهای امنیتی خود از بلخ و سایر ولایات شمالی دفاع خواهیم کرد.»

وی گفت، «خیزش مسلحانه توسط هزاران باشنده بلخ علیه طالبان مانع پیشرفت این گروه به سوی مزارشریف شد. این خیزش طالبان را مجبور ساخت که از برخی مناطق ولایت بلخ عقب نشینی کنند.»

جگرن عبدالمنيب محمدی فرمانده کندک ۵ قول اردوی ۲۱۷ پامیر اردوی ملی افغان که در ولایت کندز مستقر است گفت، «اوضاع تحت کنترل است و ما یک برنامه تفصیلی ای داریم.»

وی گفت، «من به عنوان یک سرباز این کشور، به مردم اطمینان می دهم که آنها می توانند بدون هیچ نگرانی ای در خانه های خود بمانند. قهرمانان شما در خدمت شما هستند؛ آنها از افغانستان و مردم آن دفاع خواهند کرد.»

دگروال خالد امیری فرمانده یک واحد ویژه کوماندو که واحدهای ویژه اردوی ملی افغان، پولیس و ریاست امنیت ملی را در شمال افغانستان اداره می کند گفت، «تا زمانیکه ما زنده هستیم و در بدن خود خون داشته باشیم، ما اجازه نخواهیم داد که دشمن بالای مردم افغانستان حکومت کند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

8 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

نیروهای امنیتی افغان شجاعانه درمقامل مذدوران پاکستان وایران ...... مقابله میکند.

پاسخ

بله اعتماد دارم ،یقین روزی میشه ک افغانستان مثله دیگرکشورهاامن میبشود

پاسخ

ما نباید اجازه دهیم طالبان افغانستان را خراب کنند، مردم را آواره و به دستور بیگانگان افغانستان را بفروشند.

پاسخ

زنده باد نیر های دلیر و شجاع اردوی ملی افغان. ما بر نیرو های دفاعی و امنیتی خود باور داریم. انها میتوانند که گروه های تروریستی را در افغانستان شکست دهند در صورتی که آنها درست اکمال شود. دست آورد های نیرو های امنیتی افغان در یک ماه گذشته قابل ستایش اند. آنها چندین ولسوالی را که طالبان تصرف کرده بودند و طی چندین ماه در تصرف خود داشتند دوباره بتصرف خود آوردند. باید همه سربازان و افسران که در دوباره تصرف کردن ولسوالی های کشور از طالبان نقش داشتند باید برای شان ترفیع فوق العاده داده شود و برای شان جایزه پول نقد داده شود. تا این نیرو ها تشویق شود و بیشتر ساحات را از دشمن بگیرند. من باور مند هستم که آنها همه ولسوالی های را که اکنون در کنترول طالبان است دوباره تصرف خواهند کرد.

پاسخ

زنده باد نیرو های ملی دفاعی و امنیتی افغان که همیشه در برابر دشمن ایستاد هستند و آنها را شکست دادند. آنها قهرمانان واقعی کشور هستند بخاطریکه آنها برای حفظ اراضی کشور و نوامس میلی می جنگنند و جان های شرین شان در این راه از دست میدهند. همه مردم افغانستان دعا گوی آنها هستند. انشاالله که آنها پیروز می شوند.

پاسخ

نیرو های ملی دفاعی و امنیتی افغان مظهر اراده مردم افغانستان است. آنها واقعاً نشان دادند که آنها نترس هستند و قهرمان هستند و میتوانند که دشمنان این سرزمین را نیست و نابود نمایند. برای این نیرو های از بارگاه ایزد متعال موفقیت های مزیدی خواهانم.

پاسخ
این نظر به دلیل تخلف از پالیسی نظردهی حذف گردید

طالبان گروهی سست عنصر، نادان و اسلام نما است که با استفاده از نام اسلام، آمریکا و دیگر کشور های جنگ طلب را به خواسته هایشان میرساند. با اراده خدا این گروه نیست میشود تا تاریخ افغانستان بار دیگر پیروزی بر طالبان را در کارد نامه خود هک و به خاطر بسپارد

پاسخ