امنیت

علمای دینی افغان و پاکستانی ادامه جنگ طالبان را در افغانستان محکوم کردند

گزارش از سلیمان

علمای دینی افغانستان و پاکستان به تاریخ ۲۰ جوزا در مکه معظمه، عربستان سعودی گردهم آمدند تا ادامه جنگ افغانستان را محکوم کنند و از طالبان بخواهند که صلح کنند. [وزارت حج و اوقاف افغانستان]

علمای دینی افغانستان و پاکستان به تاریخ ۲۰ جوزا در مکه معظمه، عربستان سعودی گردهم آمدند تا ادامه جنگ افغانستان را محکوم کنند و از طالبان بخواهند که صلح کنند. [وزارت حج و اوقاف افغانستان]

کابل -- علمای دینی افغانستان و پاکستان هفته گذشته پس از برگزاری یک کنفرانس به میزبانی عربستان سعودی، به طور مشترک ادامه جنگ طالبان را در افغانستان محکوم کردند.

این نشست دو روزه حضوری به تاریخ ۲۰ جوزا در شهر مکه معظمه و تحت حمایت رابطه العالم اسلامي برگزار شد.

علمای دینی هر دو کشور حمایت خود را از مذاکرات ابراز داشتند و از هر دو طرف جنگ خواستند که خونریزی جاری را در افغانستان به طور عاجل متوقف کنند.

آنها همچنین شدت جنگ را محکوم کردند و تأکید کردند که افراط گرایی، تروریزم و حملات انتحاری همه مخالف ارزشهای اسلامی است.

این عالمان دینی توافق کردند که شورای هماهنگی از علمای ارشد هر دو کشور را ایجاد می کنند تا قدم های عملی را در روند صلح افغانستان بردارد و فتواها را مدیریت کنند.

محمد قاسم حلیمی وزیر حج و اوقاف افغانستان و نورالحق قادری وزیر امور مذهبی پاکستان ریاست جلسه را بر عهده داشتند.

حلیمی به سلام تایمز گفت، افغانستان، پاکستان و عربستان سعودی در یک کنفرانس بین المللی علمای اسلامی در تابستان ۱۳۹۷ در عربستان سعودی توافق کرده بودند که روزی نشست سه جانبه علما را به خاطر بحث در مورد روند صلح افغانستان برگزار می کنند.

وی گفت که نشست این ماه بسیار مهم بود زیرا برای اولین بار علمای پاکستانی صریحاً از موقف افغانستان در روند صلح و مشروعیت حکومت افغانستان حمایت کردند.

وی گفت، مقامات و علمای پاکستانی تأکید کردند که ثبات در افغانستان به معنای ثبات در پاکستان است.

هماهنگی مشترک

به گفته حلیمی، شورای هماهنگی مشترک که در نتیجه این نشست ایجاد شده به جلوگیری از فتوا علیه هر کشور کمک خواهد کرد.

در گذشته، علمای دینی افغانستان و پاکستان فتوا های متناقض را صادر کرده اند که منجر به سردرگمی بین پیروان هر دو کشور شده است.

وی گفت، «بر اساس اعلامیه این نشست، هر دو طرف اطمینان حاصل خواهند کرد که هیچ فتوایی علیه یکدیگر صادر نمی شود و اگر صادر شود، علمای هر دو کشور پاسخگو خواهند بود.»

حلیمی گفت، علمای هر دو کشور توافق کردند که جنگ هیچ توجیه ندارد و این جهاد نیست و خشونت به کسی کمک نمی کند.

حلیمی افزود، قادری وزیر امور مذهبی پاکستان در جریان سخنان خود در این نشست گفت که خشونت، حملات انتحاری و فعالیت های مخرب در افغانستان توجیه پذیر نیست و بنا بر این علمای دینی از هر دو کشور باید چنین اقدامات خشونت و افراط گرایی را محکوم کنند.

حلیمی گفت، «من یک دیدار بسیار مفید با عبدالرحمن السدیس، امام بیت الله شریف در مکه معظمه و رئیس امور مسجد الحرام و مسجد النبوی داشتم.»

وی گفت، «السدیس از اعلامیه این نشست حمایت كرد و از طرف های درگیر جنگ خواست كه بلا فاصله جنگ جاری را متوقف كنند. وی همچنین از روند صلح افغانستان حمایت کرد و تأکید کرد که هیچ دلیلی برای ادامه جنگ در افغانستان وجود ندارد.»

داکتر محمد بن عبدالکریم العیسی دبیرکل رابطه العالم اسلامي افزود، ادامه جنگ در افغانستان به نفع هیچ کسی نیست.

وی از هر دو طرف خواست که بلافاصله به جنگ پایان دهند.

سردار محمد زدران، رئیس شورای علمای افغانستان گفت، علمای هر دو کشور توافق کردند که در ریشه کن ساختن افراط گرایی با یکدیگر همکاری می کنند و مسئول برگزاری نشست های بعدی می باشند.

زدران گفت، هدف از نشست مكه معظمه، وفق دادن نظریات علمای افغان و پاكستاني بود تا جنگ افغانستان را غير قابل توجيه اعلام کنند و اینکه یک نياز جدی براي برقراري یک صلح پايدار در افغانستان وجود دارد.

وی گفت، «شرکت کنندگان در نشست مکه معظمه به اتفاق آرا اعلام کردند که جنگ جاری نامشروع است و خواستار برقراری صلح و ثبات پایدار در افغانستان شدند.»

برقراری صلح

افغان ها از نتایج نشست مکه معظمه استقبال می کنند.

شیرشاه کهدامنی ۳۰ ساله که باشنده کابل است گفت، «الله متعال از ریختن خون مسلمانان توسط مسلمانان منع کرده است و ما از علمای سراسر جهان اسلام می خواهیم که به تلاش خود ادامه دهند و برای پایان دادن به جنگ جاری و برقراری صلح پایدار در افغانستان سعی کنند.»

گل محمد رسولی، عضو مشرانو جرگه از فاریاب گفت که این اولین بار است که علمای مشهور پاکستانی جنگ افغانستان را بطور علنی محکوم کرده و توافق کردند که هر دو طرف را تشویق می کنند تا جنگ را متوقف و صلح کنند.

وی افزود، «من به عنوان نماینده مردم از نتیجه نشست مكه معظمه استقبال می كنم.»

رسولی گفت، «اکنون که نیروهای خارجی افغانستان را ترک می کنند، طالبان هیچ توجیه قانع کننده برای ادامه جنگ و کشتار مردم افغانستان را ندارند.»

وی گفت، از آنجا که علمای پاکستانی تصدیق کرده اند که جنگ و ناامنی در افغانستان باعث ناامنی و بی ثباتی در پاکستان خواهد شد، ادامه چنین نشست ها برای تسریع صلح و پایان دادن به جنگ مفید است.

وی افزود، بنابر این لازم است که علمای هر دو کشور به مسئولیت خود ادامه دهند تا از صلح و ثبات هر دو کشور اطمینان حاصل کنند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500