امنیت

با خروج ائتلاف بین المللی از افغانستان پاکستان همکاری خود را افزایش می دهد

گزارش از ضیاءالرحمان

پولیس کراچی به تاریخ ۹ ثور وظایف امنیتی را انجام می دهد. مقامات و تحليلگران می گويند، پاکستان آماده است تا پس از خروج نيروهای ائتلاف بين المللی از افغانستان، با هرگونه تهديدات احتمالی امنيتی مقابله کند. [ضیاءالرحمان/پاکستان فارورد]

پولیس کراچی به تاریخ ۹ ثور وظایف امنیتی را انجام می دهد. مقامات و تحليلگران می گويند، پاکستان آماده است تا پس از خروج نيروهای ائتلاف بين المللی از افغانستان، با هرگونه تهديدات احتمالی امنيتی مقابله کند. [ضیاءالرحمان/پاکستان فارورد]

اسلام آباد -- مقامات و تحلیلگران می گویند، پاکستان پس از خروج نیروهای ائتلاف بین المللی از افغانستان آماده است تا با هرگونه تهدید احتمالی امنیتی مقابله کند و برای پایان درگیری میان طالبان و حکومت افغانستان به یک تفاهم دوامدار سیاسی متعهد است.

نیروهای ناتو و امریکایی به روز شنبه گذشته (۱۱ ثور) خروج رسمی از افغانستان را آغاز کردند و تعهد سپرده اند که تا ۲۰ سنبله این اقدام را تکمیل کنند.

ارتش ایالات متحده برای حمایت از روند خروج و دفاع در برابر گروه های تروریستی مانند طالبان، القاعده و داعش، نيروها و منابع اضافی در شرق ميانه را اعزام می کند.

مقامات پنتاگون به عنوان یک اقدام طولانی مدت در مبارزه با تروریزم، در فکر نقل مکان این منابع در کشورهای هم مرز یا نزدیک افغانستان هستند، اما هنوز این مکان ها مشخص نشده اند.

یک تصویر به تاریخ ۲۲ حوت بیرق های پاکستان و افغانستان را بالای دیوار سیمی نشان می دهد که به تازگی در امتداد مرز پاکستان و افغانستان در منطقه کورمه پاکستان نصب شده است. [ضیاءالرحمان/پاکستان فارورد]

یک تصویر به تاریخ ۲۲ حوت بیرق های پاکستان و افغانستان را بالای دیوار سیمی نشان می دهد که به تازگی در امتداد مرز پاکستان و افغانستان در منطقه کورمه پاکستان نصب شده است. [ضیاءالرحمان/پاکستان فارورد]

موترلاری های متعلق به افغانستان به تاریخ ۲۹ حوت در منطقه خيبر پاکستان در نزديکی گذرگاه مرزی طورخم منتظر اجازه مقامات هستند. [ضیاءالرحمان/پاکستان فارورد]

موترلاری های متعلق به افغانستان به تاریخ ۲۹ حوت در منطقه خيبر پاکستان در نزديکی گذرگاه مرزی طورخم منتظر اجازه مقامات هستند. [ضیاءالرحمان/پاکستان فارورد]

زاهد حفیظ چودهری سخنگوی وزارت خارجه پاکستان ماه گذشته به خبرنگاران گفت، «پاکستان از قاعده خروج مسؤلانه سربازان در هماهنگی با شرکای افغان کاملاً حمایت می کند.»

وی ابراز اميدواری کرد که ایالات متحده به تشویق رهبران افغان ادامه دهد تا برای بدست آوردن یک تفاهم سیاسی در افغانستان از این فرصت تاريخی استفاده کنند.

وی گفت، «پاکستان به کار خود با جامعه بين المللی برای صلح و ثبات پايدار در افغانستان ادامه خواهد داد.»

متحدین در مبارزه با تروريزم

مقامات می گويند، پاکستان مذاکرات صلح میان ایالات متحده و طالبان و خروج پيش بينی شده ارتش ایالات متحده از افغانستان را زيرنظر داشته است و برای مقابله با هرگونه تهديد احتمالی امنيتی آماده است.

تحلیلگران اعتبار مهار کردن تعداد حملات جنگجویان در پاکستان که زمانی بلند بود، به عملیات مؤفق ای مانند عملیات ضرب عضب که در سال ۱۳۹۳ آغاز شد، می دهند.

در جریان این عملیات، نیروهای امنیتی بسیاری از جنگجویان گروه هایی مانند تحریک طالبان پاکسان (تی تی پی) و القاعده را کشتند و یا دستگیر کردند.

با این حال، تعدادی از شورشیان به ویژه رهبران آنها به خوست و کنر ولایات همجوار در افغانستان گریختند.

یک مقام ارشد استخباراتی در اسلام آباد که به دلیل عدم صلاحیت برای صحبت کردن با رسانه ها نخواست ازش نام برده شود گفت، «در داخل، پاکستان مؤفق شده است که انجام دادن حملات تروریستی را برای گروه های تروریستی دشوار سازد».

این مقام گفت، «در خارج، پاکستان برای آینده به ویژه پس از خروج ائتلاف به شمول مقابله کردن با گروه های جنگجوی که از افغانستان فعالیت می کنند، آماده اقدامات است.»

بر اساس یک گزارش امنیتی سالانه که انستیتوت پاک برای مطالعات صلح در ماه جدی [جنوری] منتشر کرد، پاکستان سه حمله انتحاری را در سال ۲۰۲۰ و چهار حمله در سال ۲۰۱۹ ثبت کرد که از ۱۹ حمله در سال ۲۰۱۸ کاهش یافته است.

به گفته این مقام، در سال های اخیر شریک ساختن معلومات استخباراتی میان پاکستان، افغانستان و ایالات متحده باعث شد تا چندین فرمانده تحریک طالبان پاکستان و القاعده در افغانستان کشته شوند و با پاکستان کمک کرده است تا وضعیت امنیتی اش بهبود یابد.

وی افزود، پاکستان و ایالات متحده در مبارزه با تروريزم متحدین نزديک باقی خواهند ماند.

تحلیلگران می گویند، اعمار دیوار سیمی در امتداد مرز ۲۶۰۰ کیلومتری پاکستان با افغانستان ابتکار دیگری است که با تأمین امنیت در دو طرف مرز کمک کرده است.

شیخ رشید احمد وزیر داخله پاکستان به تاریخ ۲۲ حمل گفت، این دیوار ۹۰٪ اعمار شده و تکمیل آن برای ماه جوزا برنامه ریزی شده است.

اخترجان یکی از مقاماتی که در گذرگاه مرزی خارلاچی در منطقه کورمه مؤظف است گفت، «بستن مرز با افغانستان بخشی از تلاش های پاکستان است تا به عبور مرزی فقط از طریق نقاط عبوری که به طور رسمی تعین شده اند، اجازه دهد.»

وی گفت، ارتش پاکستان و سایر نیروهای مرزی برای بهبود نظارت و امنیت و متوقف کردن حملات مرزی جنگجویان، برعلاوه اعمار دیوار سیمی در مرز، مشترکاً سنگرهای جدید و پوسته های مرزی را اعمار کرده اند.

وی افزود، «پس از اعمار دیوار سیمی حملات مرزی به طور قابل توجهی کاهش یافته اند.»

برقراری صلح در افغانستان

پاکستان همچنان در تأمین صلح در افغانستان نقش سازنده ای را بازی می کند.

مقامات پاکستان، ایالات متحده، روسيه و چين به روز جمعه گذشته (۱۰ ثور) در دوحه در نشست چهار جانبه تمديد شده «ترويکا» در مورد تفاهم صلح آميز در افغانستان اشتراک کردند.

بر اساس یک اعلامیه مشترک این گروه، نشست ترویکا در مورد «راه های حمایت از مذاکرات بین الافغانی و کمک با طرفین برای رسیدن به یک راه حل مذاکره شده و یک آتش بس دائمی و جامع» بحث کرد.

در این اعلامیه آمده است، مقامات چهار کشور با مقامات افغان و رهبران طالبان گفتگو کردند و از طالبان خواستند که «برای اطمینان از اینکه گروه ها و افراد تروریستی برای تهدید امنیت کدام کشور دیگری از خاک افغانستان استفاده نکنند» به وعده های خود عمل کنند.

در این اعلامیه آمده است، طالبان باید میزبان گروه های تروریستی مانند القاعده و داعش نباشند و باید از استخدام، آموزش و جمع آوری کمک های مالی آنها جلوگیری کنند.

در این اعلامیه همچنان آمده است، طرف ها «مدافع سرسخت یک تفاهم سیاسی دوامدار و منصفانه هستند که منجر به تشکیل یک افغانستان مستقل، آزاد، متحد، صلح آمیز، دیموکراتیک، بی طرف و خودکفا خواهد شد.»

قبل از ترویکا، لوید ج. آستین سوم وزیر دفاع ایالات متحده به تاریخ ۸ ثور با جنرال قمر جاوید باجوه رئیس ستاد ارتش پاکستان تماس تیلیفونی گرفت تا در مورد خروج از افغانستان، ثبات و امنیت منطقه ای بحث کند.

وزارت دفاع ایالات متحده در یک اعلامیه گفت، در جریان این تماس تیلیفونی،آستین بالای «اهمیت رابطه دوجانبه ایالات متحده و پاکستان تأکید کرد و از پاکستان برای حمایت از مذاکرات صلح افغانستان قدردانی کرد».

علاوه بر این، در ماه حمل شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان دو دفعه با هیکو ماس همتای جرمنی خود در میان مسائل دیگر در مورد وضعیت افغانستان گفتگو کرد.

بر اساس یک اعلامیه از وزارت خارجه پاکستان، قریشی طی یک نشست در اسلام آباد به «اهمیت خروج مسؤلانه و پیشرفت مداوم طرف های افغان به سوی یک تفاهم سیاسی مذاکره شده» استناد کرد.

در این اعلامیه آمده است، «قریشی اصرار داشت که صلح در افغانستان به شمول افزایش تجارت و اتصال منطقه ای، فواید قابل توجهی دیگری را به آرمغان خواهد آورد».

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

پاکستان تحت فشار جامعه جهانی قرار گرفته است و ناگزیر است که با افغان ها در تامین صلح این کشور همکاری کند و طالبان را ترغیب کند که با طرف حکومت افغانستان بنشینند و به یک توافق دست پیدا بکنند. پس از خروج نیرو های ایتلاف از افغانستان، اگر پاکستان طالبان را به میز مذاکره نه کشاند این کشور به انزوای جهانی روبر خواهد شد و در آن وقت پاکستان بسیار زیاد تاوان خواهند کرد. زیرا اقتصاد پاکستان خیلی خراب شده و اگر تحت تحریم های اقصتادی کشور های جهان قرار بگیرد دیگر این کشور از نقشه چهان محو خواهد شد.

پاسخ

پاکستان عامل ویرانی افغانستان است. این کشور هیچ گاهی با مردم افغانستان در آوردن صلح پس از خروج نیرو های بین المللی از افغانستان همکاری نخواهند کرد بلکه دیگر هم تلاش خواهند کرد تا وضعیت در افغانستان متشنج تر گردد تا این که پاکستان به عمق ستراتیژی خود دست پیدا کند. ما هیچ گاهی به همکاری پاکستان در آوردن صلح افغانستان خوشبین نباشیم. پاکستان جنگ نیابتی هند را در افغانستان به پیش می برد و میخواهد که از هند انتقامش را در افغانستان بگیرد.

پاسخ

این گزارش نشان می دهد که امریکایی ها از بیست سال زمان و جنگ در افغانستان نیآموختند. امریکایی ها نمی دانند که نقش پاکستان در برابر افغان ها، افغانستان و متحدان بین المللی افغانستان و نقش این کشور در دخالت در امور افغانستان چقدر بدبخت بود و است. ادعای این گزارش مبنی بر اینکه مهاجمان از این طرف مرز به پاکستان حمله می کنند، و به همین دلیل حصار کشی پاکستان می توانست ۳۵ سال قبل زمانیکه حکومت تحت حمایت شوروی در افغانستان در قدرت بود و پاکستان متحد جهان غرب بود قابل قبول باشد. اما کسانی که اکنون این ادعا را می پذیرند بالای خود می خندند. میدانید چطور؟ افغانستان قربانی تروریزم است. در افغانستان هر روز ده ها نفر کشته می شوند، پل ها تخریب می شود، مکاتب تخریب می شود، کلینیک ها تخریب می شود، مساجد تخریب می شود، حقوق زنان نقض می شود، حقوق کودکان نقض می شود. و کی ها همه این کارها را انجام می دهد یا اعمال کی ها باعث انجام این کارها می شود؟ همه ای این کارها را طالبان و شبکه حقانی که پاکستان در کویته، پیشاور، اسلام آباد، کراچی میزبان شان است انجام می دهند و آنها را آموزش می دهد، آنها را مسلح می کند و اکثر این کمک ها را از پول هایی که پاکستان از جهان غرب، چین، و روسیه بدست می آورد فراهم می کند و سپس آن را صرف جنگجویان می کند. با این حال، این بدان معنا نیست که ایتلاف شمال سابق، که نیم از حکومت را تشکیل می دهد، پاک و بی گناه است. هنوز هم، اگر امریکایی ها واقعاً بخواهند، می توانند بالای پاکستان تحریم ها را وضع کنند تا اینکه این کشور دست از حمایت از تروریست ها بردارد، طالبان را بیاورد و آنها را وادار بسازد تا با حکومت بنشینند و صلح کنند. از این گذشته، امریکایی ها خود و تاریخ خود را شرمنده می کنند.

پاسخ

چه یک شوخی، پاکستان لانه ای دهشت افگنی است. خدا کند که یک روز این کشور به خاک یکسان شود.

پاسخ