دیپلماسی

غنی سفر دو روزه اش به پاکستان را با «بدون دوستی چارهٔ نیست»، خلاصه کرد

گزارش از عبدالناصر خان

رئیس جمهور اشرف غنی به تاریخ ۶ سرطان با صدراعظم عمران خان صحبت می نماید. [حکومت پاکستان]

رئیس جمهور اشرف غنی به تاریخ ۶ سرطان با صدراعظم عمران خان صحبت می نماید. [حکومت پاکستان]

لاهور – رئیس جمهور اشرف غنی سفر دو روزه خود را به روز جمعه (۷ سرطان) با این تفاهم خلاصه نمود که هر دو کشور در برابر تروریزم یکجا خواهند جنگید و برای صلح، ثبات و رونق در منطقه، کار خواهند کرد.

غنی به صبح روز پنج شنبه (۶ سرطان) به اسلام آباد رسید که بعد از آن به طور جداگانه با صدراعظم عمران خان و وزیر خارجه شاه محمود قریشی دیدار کرد و در مورد امنیت منطقوی و همکاری در عرصه های مختلف، صحبت کردند.

بر اساس اعلامیه مشترک بعد از ملاقات، خان و غنی یک دیدار دو نفره بین خود گرفتند که در آن پروسهٔ صلح افغانستان، وضعیت امنیتی مرزها و مشکلات تجارتی زیر پوشش قرار داده شدند.

اعلامیه گفته است، این دو رهبر بنأ بر اعتماد متقابل و همآهنگی و آرزو برای صلح، ثبات و رونق در منطقه، برای باز کردن یک فصل جدیدی برای دوستی و همکاری بین افغانستان و پاکستان، توافق کردند.

رئیس جمهور اشرف غنی به تاریخ ۷ سرطان با والی پنجاب چودهری محمد سرور در لاهور پاکستان ملاقات کرد. [رادیو پاکستان]

رئیس جمهور اشرف غنی به تاریخ ۷ سرطان با والی پنجاب چودهری محمد سرور در لاهور پاکستان ملاقات کرد. [رادیو پاکستان]

رئیس جمهور غنی به تاریخ ۷ سرطان نماز جمعه را در لاهور پاکستان اداء نمود. [رادیو پاکستان]

رئیس جمهور غنی به تاریخ ۷ سرطان نماز جمعه را در لاهور پاکستان اداء نمود. [رادیو پاکستان]

خان در اعلامیه گفته است، «پاکستان بر همسایگی صلح آمیز باور دارد و میخواهد که روابط معیاری را با افغانستان داشته باشد.»

وی گفت، «پاکستان همیشه از پروسهٔ صلح افغانستان حمایت کرده است به خاطریکه مذاکرات صلح آمیز یگانه حلی برای پایان دادن جنگ چندین دهه در افغانستان میباشد. پاکستان به بازی کردن نقش خویش در پروسه صلح افغانستان با ارادهٔ نیک، ادامه خواهد داد.»

غنی از تلاش های پاکستان در پروسهٔ صلح، قدردانی به عمل آورد.

غنی به روز پنج شنبه با دوکتور عارف علوی رئیس جمهور پاکستان و رهبران اپوزیسیون میآ شهباز شریف، بلاول بهوتو و مولانا فضل الرحمن در جمع دیگران، در اسلام آباد ملاقات کرد.

سراج الحق، رئیس جماعت اسلامی پاکستان بعد از ملاقات با غنی در پیام تویتر خود گفت، «هیچ چاره ائ جزٔ دوستی بین پاکستان و افغانستان نیست.»

نقش پاکستان در صلح

غنی از انستیتیوت مطالعات ستراتیژیک در اسلام آباد دیدار کرد و در سخنرانی ائ که در آنجا داد، از پاکستان خواست تا در آوردن طالبان به مذاکرات صلح، نقش خود را اداء نماید.

غنی گفت، «ملاقات من با صدراعظم خان بسیار خوب بود ... من به خان گفتم که این یک راه اسان به سوی پیش نیست، اما پاکستان حتماً باید این کار را انجام دهد تا مشترکاً در مقابل تروریزم و افراطیت بجنگیم.»

وی افزود، «ما به توافق رسیدیم که یک گروه کار مشترک را از هر دو وزارت های خارجه تشکیل دهیم تا به موضوع پی ببرند.»

وی گفت، «خان همچنان توافق کرد که پاکستان برای مذاکرات با طالبان، نقش خود را بازی خواهد نمود.»

قریشی به رسانه ها گفت، «ما با رئیس جمهور افغانستان و همراهانش ملاقات های خوبی داشتیم، و توافق عمومی بر این داشتیم که، برخلاف گذشته، هر دو کشور باید از عیب جوئی در یکدیگر خودداری کنند، و مشترکاً برای صلح، ثبات و رونق در هر دو طرف مرز، کار کنند.»

قریشی گفت، «در نتیجهٔ دیدار رئیس جمهور غنی، ما تصمیم گرفته ایم که عبور و مرور از مرز در طورخم را شب و روز باز نگهداریم و برای سهولت در تجارت بین دو کشور، پالیسی ها برای تجویز ویزه ها را اسانتر بسازیم.»

وی افزود، هر دو کشور بر این توافق کردند که هیچ کس را اجازه ندهند تا خاکشان را بر ضد جانب مقابل استعمال کند.

قریشی گفت، «بین این دو کشور همسایه عدم اعتماد وجود داشت، اما ملاقات رئیس جمهور افغان کمک خواهد کرد تا پل اعتماد را بسازد.»

یک دیدار با ارزش

نجم سیتهی، یک مبصر و ژورنالست ارشد در لاهور گفت، دیدار غنی یک تلاشی بود تا بین دو کشور باور و اعتماد را ایجاد نماید.

سیتهی در برنامهٔ تلویزیونی خود به روز پنج شنبه گفت، «هدف این دیدار فقط این بود که به رئیس جمهور غنی اطمنان دهند که پاکستان در افغانستان مخصوصاتی را ندارد و اینکه پاکستان مخلصانه میخواهد تا همراه با افغانستان به پیش برود.»

وی گفت، «پاکستان از رئیس جمهور غنی خواست تا سرش اعتماد کند ... پاکستان در مقابل افغانستان قرار ندارد و تلاش خود را انجام میدهد تا طالبان را به مذاکرات مثمر وادار سازد.»

رفعت الله اورکزی، یک ژورنالست ارشد در پیشاور گفت، دیدار غنی در رابطه با مذاکرات تازهٔ صلح بین ایالات متحده و طالبان در دوحهٔ قطر، بسیار مهم است.

اورکزی گفت، «دور بعدی مذاکرات دوحه بسیار مهم است به خاطریکه ایالات متحده یک آتش بس دوامدار را میخواهند و میخواهند که طالبان با حکومت افغانستان گفتگو نمایند. در این مورد، نقش پاکستان بسیار مهم است.»

وی افزود، «پاکستان پیش از این، نقش خود را برای وادار کردن طالبان به مذاکرات با ایالات متحده، بازی کرده است، و حالا نقش بعدی اینست که آنها را وادار کند تا روی میز با حکومت افغانستان بنشینند... این هدف اصلی سفر غنی بوده است.»

اورکزی گفت، «تجارت، مدیریت مرزها و بازگشت مهاجرین افغان موضوعات مهمی دیگری بودند که رویشان صحبت ها صورت گرفت، و حکومت افغان بسیار امیدوار است که این سفر، نتایجی خوبی را برای افغانستان خواهد داشت.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

سخن های خوب اما در صورتیکه در عمل پیاده شود.

پاسخ

ما بالای رئیس جمهورمحبوب خود افتخار می کنیم زیرا اوبه کمک خداوند متعال وهمقطاران بین المللی افغانستان را همسان کشورهای دنیا ساخت.

پاسخ