امنیت

سیاستمداران افغان به منظور تقویت همکاری درکنفرانس درپاکستان اشتراک کردند

گزارش ازضیاء الرحمان

برخی از رهبران سیاسی دریک کنفرانس صلح در بوربن، پاکستان به تاریخ ۲ سرطان سال ۱۳۹۸ به منظور اعتمادسازی بین دو کشور و تقویت همکاری دربخش های گوناگون اشراک کردند. [محمد داود/ای اف پی تی وی/ای اف پی]

اسلام آباد-- یک هیئت رهبران بانفوذ سیاسی افغان و مقامات بلندپایه پاکستانی در مری، پاکستان بمنظور اعتماد سازی بین دو کشور و تقویت همکاری در بخش های گوناگون توافق کردند.

بیش از ۵۰ سیاستمدار از افغانستان روز یکشنبه (۲ سرطان) درکنفرانس صلح افغانستان اشتراک کردند که مشترکآ توسط نهاد های مشورتی-- مرکز پروژهش های صلح لاهور (ایل سی پی آر) و انستیتیوت ثبات استراتیژیک آسیای جنوبی (اس ای اس اس آی) در یک هوتل توریستی برگزار شده بود.

اشتراک کننده گان افغان بیشتر از اپوزیسیون، از جمله چندین کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در ماه میزان بودند.

اشتراک کننده گان برجسته شامل رهبر حزب اسلامی گلبدین حکمتیار، محمد کریم خلیلی رئیس شورای عالی صلح افغانستان، عطامحمد نور والی اسبق بلخ، محمد محقق معاون دوم اسبق ریاست اجرایه و محمد حنیف اتمر مشاور اسبق امنیت ملی و کاندیدای ریاست جمهوری بودند.

نماینده گان افغان به تاریخ ۱سرطان برای عکس گرفتن همراه با شاه محمود قریشی وزیرخارجه پاکستان (از طرف راست دوم) پیش از برگزاری یک کنفرانس صلح در بوربن ایستاد هستند. رهبران ارشد سیاسی افغان در کنفرانس صلح در بوربن پاکستان قبل از بازدید رئیس جمهور اشرف غنی از اسلام آباد اشتراک کردند.

نماینده گان افغان به تاریخ ۱سرطان برای عکس گرفتن همراه با شاه محمود قریشی وزیرخارجه پاکستان (از طرف راست دوم) پیش از برگزاری یک کنفرانس صلح در بوربن ایستاد هستند. رهبران ارشد سیاسی افغان در کنفرانس صلح در بوربن پاکستان قبل از بازدید رئیس جمهور اشرف غنی از اسلام آباد اشتراک کردند.

گلبدین حکمتیار در جریان یک کنفرانس به تاریخ ۲ سرطان در مری، پاکستان سخنرانی می کند. [رادیوپاکستان]

گلبدین حکمتیار در جریان یک کنفرانس به تاریخ ۲ سرطان در مری، پاکستان سخنرانی می کند. [رادیوپاکستان]

این کانفرانس قبل از سفر رسمی رئیس جمهور اشرف غنی که به تاریخ ۶ سرطان بخاطر گفتگوها به پاکستان می رود صورت گرفت.

رئیس جمهور اشرف غنی به تاریخ ۱۴ جوزا گفت، این بازدید جز از یک تلاش است به منظور بهبود روابط دوجانبه ای که اکثرآ با بی اعتمادی و اتهامات متقابل مانع شده بود.

زلمی خلیلزاد نماینده خاص امریکا برای مصالحه افغانستان و محمد عمر داودزی نماینده خاص برای صلح و اجماع منطقوی همچنان درماه جدی سال گذشته بخاطر حمایت از روند صلح افغانستان ازپاکستان دیدن کرده بود.

همکاری برای صلح دوامدار

تحلیلگران می گویند اشتراک رهبران افغان باعث موفقیت این کنفرانس گردید.

طاهر خان یک تحلیلگر در اسلام آباد که بر روابط پاکستان و افغانستان نظارت میکند، گفت، «پاکستان با دعوت نمودن رهبران افغان تعهد خود را بخاطر پایان دادن به خشونت ۱۷ ساله افغانستان نشان داد.

او گفت، اشتراک سهم داران مثل رهبران مهم سیاسی افغانستان پروسه آشتی ملی را جامع تر و مفید تر میسازد.

اشتراک کننده گان درمورد روابط گرم و کوشش ها بخاطر آوردن صلح به منطقه خوشبین بودند. همه ای آنها تاکید بر نیاز جدی برای پایان سالها خونریزی در افغانستان داشتند.

شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان که کنفرانس را افتتاح کرد گفت، پاکستان به کوشش هایش بخاطر صلح و ثبات در افغانستان ادامه خواهند داد.

قریشی گفت، «پاکستان افغانستانی را حمایت می کنند که در صلح برسرببرد و با همسایه گانش در صلح باشد. پاکستان به حاکمیت و تمامیت ارضی افغانستان احترام میگذارد.»

او علاوه کرد به حیث حسن نیت و مسولیت مشترک پاکستان با دل و جان در روند صلح افغانستان تسهیلات فراهم کرده و به ایفا کردن نقش اش ادامه خواهد داد.

حکمتیار از نقش پاکستان در پروسه دوامدار صلح برای کشور جنگ زده اش ستایش کرد.

حکمتیار به آژانس انادولو گفت، «پاکستان یک کشور بسیارمهم است و اسلام آباد می تواند یک نقش کلیدی را در آوردن صلح افغانستان بازی کند واکنون آن را ایفا می کند.»

یک اعلامیه ای که از طرف تیم صلح و اعتدال اتمر نشر شد در آن همچنان آمده تیم وی متعهد به حمایت هرنوع کوشش صادقانه به هدف آوردن صلح به افغانستان به شمول نشست درپاکستان بود.

در این اعلامیه گفته شده، «ما از نقش پاکستان درحمایت از صلح و آشتی ملی قدردانی و حمایت می کنیم و امید وارهستیم این ابتکارپاکستان زمینه را برای مذاکرات مستقیم بین الافغانی مساعد بسازد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500