امنیت

قتل های اخیر رهبران طالبان پاکستانی در افغانستان، این گروه را فلج کرده است

گزارش از ضیاءالرحمان

در این تصویر که به تاریخ ۴ قوس ۱۳۹۸ گرفته شده است دیده می شود که، نیروهای امنیتی افغان در یک عملیات در ولایت ننگرهار در نزدیکی مرز پاکستان شرکت می کنند. [نورالله شیرزاده/ای اف پی]

در این تصویر که به تاریخ ۴ قوس ۱۳۹۸ گرفته شده است دیده می شود که، نیروهای امنیتی افغان در یک عملیات در ولایت ننگرهار در نزدیکی مرز پاکستان شرکت می کنند. [نورالله شیرزاده/ای اف پی]

کراچی -- ناظرین می گویند، قتل های اخیر فرماندهان کلیدی تحریک طالبان پاکستان در افغانستان باعث شده است که این گروه به شدت تضعیف شود و راه خود را گم کند.

تحریک طالبان پاکستان به تاریخ ۱۷ دلو تائید کرد که شیخ خالد حقانی، یک عضو شورای مشورتی این گروه، و قاری سیف الله پیشاوری یک رهبر دیگر، طی یک درگیری با نیروهای امنیتی در افغانستان به تاریخ ۱۱ دلو کشته شدند.

در همین حال، شهریار محسود، یک فرد نزدیک حکیم الله محسود رهبر كشته شده تحریک طالبان پاکستان، و رئیس یک جناح جنگجوی كه زیر چتر تحریک طالبان پاکستان فعالیت میکرد، به تاریخ ۲۳ دلو توسط یک بمب ریموتی در ولایت كنر افغانستان كشته شد.

پس از سرکوب جناح های مختلف تحریک طالبان پاکستان در سراسر پاکستان، این جنگجویان مخفیگاه های خود را به ولایات همجوار افغانستان منتقل کردند.

در تصویر دیده می شود که، شبه نظامیان به تاریخ ۸ دلو وظایف امنیتی را در کراچی انجام می دهند. پس از سرکوب های طالبان پاکستانی توسط نیروهای امنیتی در سراسر کشور، جنگجویان مخفیگاه های خود را به ولایات همجوار افغانستان انتقال داده اند. [ضیاء الرحمان]

در تصویر دیده می شود که، شبه نظامیان به تاریخ ۸ دلو وظایف امنیتی را در کراچی انجام می دهند. پس از سرکوب های طالبان پاکستانی توسط نیروهای امنیتی در سراسر کشور، جنگجویان مخفیگاه های خود را به ولایات همجوار افغانستان انتقال داده اند. [ضیاء الرحمان]

یک تصویر از آرشیف، فعالان جامعه مدنی در کراچی را در حال تظاهرات در ماه قوس ۱۳۹۶ علیه وحشیگری جنگجویان طالب نشان می دهد. [ضیاء الرحمان]

یک تصویر از آرشیف، فعالان جامعه مدنی در کراچی را در حال تظاهرات در ماه قوس ۱۳۹۶ علیه وحشیگری جنگجویان طالب نشان می دهد. [ضیاء الرحمان]

در آنجا، آنها اعمال تروریستی را طراحی می کنند که در پاکستان انجام می شود و حملات مرزی انجام می دهند، باعث ایجاد تنش بین دولت های پاکستان و افغانستان می شود.

خود تحریک طالبان پاکستان در کتاب اخیر خود «انقلاب محسود» اعتراف کرده است که تعدادی از رهبران اصلی آن طی چند سال گذشته در عملیات های مشترک در امتداد مرز کشته شده اند.

نسخه سومین و آخرین این کتاب، که در ماه جدی به چاپ رسیده و توسط مفتی نور ولی موسوم به ابو منصور عاصم، رئیس تحریک طالبان پاکستان نوشته شده است، رهبران متعددی را که در ولسوالی برمل ولایت پکتیکا افغانستان کشته شده اند، نام می برد.

خود ولی در ماه جوزای سال ۱۳۹۷ پس از آن رهبر شد که سلف وی ملا فضل الله در یک عملیات مشترک توسط نیروهای امریکایی و افغان در ولایت کنر افغانستان کشته شد.

بر اساس این لیست، خان سعید محسود ملقب به سجنا، معاون مرکزی تحریک طالبان پاکستان، همراه با نگهبانان خود در ولسوالی برمل در ماه دلو ۱۳۹۶ کشته شد.

به اساس معلومات این کتاب، ۹ نفر رهبران اصلی تحریک طالبان پاکستان در سال ۱۳۹۷ در این ولسوالی کشته شدند.

به گفته یک مقام امنیتی که با مخفیگاه های تحریک طالبان پاکستان در افغانستان آشنا است، رهبران جناح محسود تحریک طالبان پاکستان مخفیگاه هایی را در ولسوالی برمل داشته اند، در حالی که اعضای جناح سوات در کنر و نورستان مخفی شده اند.

وی گفت، «کشتن رهبران کلیدی [تحریک طالبان پاکستان]، مانند فضل الله و سجنا در افغانستان، ضربه بزرگی برای تحریک طالبان پاکستان بود، که اکنون در حال فروپاشی، و با تجزیه روبرو است.»

تروریزم در دو طرف مرز

پاکستان بارها از دولت افغانستان خواسته است تا مخفیگاه های تحریک طالبان پاکستان را در امتداد مرز از بین ببرد.

در ماه اسد گذشته، دفتر امور خارجه پاکستان به طور رسمی مکان های کمپ های تروریستی در امتداد مرز را با افغانستان به اشتراک گذاشت و خواستار آن شد که دولت افغانستان نیروهای خود را به آن مناطق اعزام کند.

سید مجتبی سرحدی، یک تاجر مستقر در کراچی که با افغانستان تجارت می کند گفت، «از آنجا [ولایات همجوار افغانستان]، تحریک طالبان پاکستان و سایر جناح های طالبان حمله هایی را بالای نیروهای امنیتی پاکستان و مردم ملکی -- عمدتاً با هدف خراب کردن روابط بین پاکستان و افغانستان -- طراحی می کنند و انجام می دهند.

سرحدی گفت، «چنین اقدامات تروریستی در دوطرف مرز طی یک سال گذشته منجر به مسدود شدن بندرهای مرزی و محدودیت انتقال اجناس و مردم شده است.»

وی گفت، «به نظر می رسد که جنگجویان می خواهند تا تجارت و تماس های مردم بین کشورهای همسایه را مختل کنند.»

تضعیف تحریک طالبان پاکستان منجر به کاهش حملات در دوطرف مرز شده است.

بر اساس گزارش امنیتی سالانه یک اداره تحقیقات امنیتی به نام مرکز مطالعات صلح پاکستان مستقر در اسلام آباد، در سال ۲۰۱۹ چهار حمله مرزی که در چندین ولسوالی خیبرپختونخوا از آن طرف مرز با افغانستان رخ داده است که نسبت به سال گذشته ۷۵٪ کاهش یافته است.

در این حملات شش تبعه پاکستانی که -- همگی سربازان ارتش بودند -- کشته و ۱۹ نفر دیگر به شمول ۱۴ سرباز و پنج نفر ملکی زخمی شدند. جنگجویان در تمام موارد نیروهای امنیتی و پوسته های آنها را، عمدتاً در بخش هایی از مرز خیبرپختونخوا با افغانستان، هدف قرار دادند.

طبق گزارش مؤسسه پاکستانی برای مطالعات صلح، در سال ۱۳۹۷، ۱۶ حمله مرزی از افغانستان انجام شده است. این حملات باعث کشته شدن ۲۱ منسوبین امنیتی و ۲۲ نفر جنگجوی و زخمی شدن ۲۲ فرد دیگر شد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

5 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

همه ای اینها دروغ است. تا اکنون، خاک افغانستان هیچگاه برعلیه پاکستان استفاده نشده است.

پاسخ

من شینده ام که این ویب سایت پشتو ارتش ایالات متحده است، اما این گزارش نشان میدهد که این سایت از ارتش امریکا نه، بلکه سایت ارتش پاکستان است، بخاطریکه این ویب سایت هیچگاهی در مورد حمایت پاکستان از تروریست ها در افغانستان نمی نویسد و نه هم در مورد دادن پناه و آموزش به آنها در کویته و پیشاور می نویسد. و امروز این ویب سایت یک گزارش را نوشته بود که کاملاً از ارتش پاکستان حمایت کرده بود.

پاسخ

بنیاد پاکستان بر افراط گرایی گذاشته شده و این کشور روزهای خوب اش را نخواهد داشت. همه گروههای تروریستی که این کشور برای کشورهای دیگر ساخته است، برای پاکستان مایه درد سر خواهند بود. این کشور نمیتواند طالبان پاکستانی را به زودی از بین ببرد. این کار چندین دهه را در بر خواهد گرفت. بسیار کار نیک است. پاکستان باید به سزای اعمالش برسد. جنگی که آن کشور در افغانستان برافروخته است چهل ساله شد، و در جریان این چهل سال میلیون ها افغان کشته و زخمی شدند.

پاسخ

این گپ راست است.

پاسخ

این ګزارش کاملاً به طرفداری پاکستان تهیه شده است و بی اساس است. حتماً نوسنده ګزارش هم پاکستانی بوده است چون واقعیت ها را از دیدګاه پاکستانی بیان کرده است. تحریک طالبان پاکستان خودش یک ګروه تقلبی و سازماندهی شده استخبارات پاکستان است، برای اینکه به جهان نشان دهند که خود پاکستان نیز قربانی تروریزم شده است. در حقیقت پروژه به نام طالبان چه پاکستانی باشد و چه افغانی، برنامه استخبارات پاکستانی است با هدف تضعیف کردن حکومت افغان و ملت افغان. نوسنده ګزارش چرا از این واقعیت چشم پوشی می کند که تمام حملات انتحاری توسط طالبان در مدرسه های پاکستان طراحی می شدند و می شوند؟ لطفاً واقعیت بین باشید و ګزارش هایی را نشر کنید که بر واقعیت ها اساس باشند.

پاسخ