امنیت

افراد مسلح ۱۰ کارمند ماین پاکی را در بغلان کشتند

گزارش از سلام تايمز و ای اف پی

افراد زخمی شده به تاریخ ۱۹ جوزا در پی حمله افراد مسلح نقاب دار که منجر به کشته شدن ۱۰ کارمند موسسه ماین پاکی هلو ترست گردید، در یک شفاخانه در شهر پلخمری ولایت بغلان تداوی دریافت می کنند. [ای اف پی]

افراد زخمی شده به تاریخ ۱۹ جوزا در پی حمله افراد مسلح نقاب دار که منجر به کشته شدن ۱۰ کارمند موسسه ماین پاکی هلو ترست گردید، در یک شفاخانه در شهر پلخمری ولایت بغلان تداوی دریافت می کنند. [ای اف پی]

کندز -- وزارت امور داخله به روز چهارشنبه (۱۹ جوزا) با مقصر دانستن طالبان گفت، افراد مسلح نقابدار ۱۰ تن از کارمندان موسسه ماین پاکی هلو ترست را در ولایت بغلان کشتند.

شانزده تن دیگر در کمین سه شنبه شب زخمی شدند و سخنگوی این وزارت گفت، احتمال دارد تلفات افزایش یابد.

طارق آرین سخنگوی این وزارت گفت، «طالبان وارد محوطه موسسه ماین پاکی شدند و همه را تیرباران کردند.»

کاخ ریاست جمهوری نیز طالبان را مقصر این رویداد دانست.

دفتر رئیس جمهور اشرف غنی حملات این گروه را جرم که هیچ توجیه منطقی ندارد توصیف کرده، در یک اعلامیه گفت، «طالبان نه تنها کارمندان ماین پاکی بلکه مساجد، مکاتب، استادان و شاگردان را نیز هدف قرار می دهند.»

در این اعلامیه آمده است، «طالبان کارمندان ماین پاکی را به خاطر هدف قرار می دهند که آنها شاهراه ها، مزارع و روستاها را از ماین و مواد منفجره پاکسازی می کنند و از افزایش تلفات افراد ملکی توسط گروه های مسلح جلوگیری می کنند.»

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان دست داشتن شورشیان این گروه را در حمله متذکره رد کرد.

این حمله حوالی ساعت ۱۰ شب هنگام رخ داد که ده ها تن از کارمندان ماین پاکی در محوطه موسسه هلو پس از سپری نمودن یک روز در برداشتن مواد منفجره از ساحات ماین گزارش شده در حدود ۲۶۰ کیلومتری طرف شمال کابل استراحت بودند.

دفتر هلو گفت، «حدود ۱۱۰ مرد، از جوامع محلی شمال افغانستان در این کمپ بودند.»

احمد جاوید بشارت سخنگوی قوماندانی امنیه بغلان گفت، مهاجمان نقاب پوشیده بودند.

به اساس گزارش خامه پرس، وی گفت که آمار تلفات این حادثه مقدماتی است و ممکن است افزایش یابد.

یکی از بازماندگان حمله روز سه شنبه گفت که پنج یا شش مرد مسلح از طریق دیوارهای محوطه وارد شدند. نخست همه را دور هم جمع کردند و بعداً از آنها بپرسیدند که بین شان هزار است.

جامعه شیعه هزاره افغانستان اکثراً هدف افراط گرایان داعش قرار می گیرند.

این بازمانده که زخمی شده بود و خواست که هویتش افشا نشود گفت، «هیچ کس پاسخ نداد.»

وی گفت، بعداً افراد مسلح قبل از شلیک به رئیس محوطه از وی خواستند که هویت خود را فاش کند.

وی گفت، «سپس یکی از آنها گفت، همه ای آنها را بکشید.»

وی گفت، «هنگامی که آنها شلیک کردند، همه ای ما سعی کردیم تا فرار نماییم. برخی کشته شدند و برخی دیگر مانند من زخمی شدند.»

حمله شنیع

ولایت بغلان در ماه های اخیر با نبردهای تقریباً روزانه بین طالبان و نیروهای حکومتی، شاهد درگیری های شدید بوده است.

در چندین ولسوالی که درگیری شدید بوده است، شورشیان بمب های کنار جاده و ماین ها را جابجا کرده اند تا نیروهای حکومتی را هدف قرار دهند، اما مواد منفجره اغلباً افراد ملکی را می کشد و زخمی می کند.

افغانستان در حال حاضر یکی از سنگین ترین کشور ماین گذاری شده با میراث چندین دهه جنگ ها در جهان بوده است.

موسسه هلو ترست در سال ۱۳۶۷ خاص به خاطر مقابله با مواد منفجره پس از اشغال تقریباً ۱۰ ساله شوروی تاسیس شد.

در ویب سایت این سازمان منتشر شده که این موسسه بیش از ۲۶۰۰ نیروی کار افغان دارد و ماین های تقریباً ۸۰٪ از ساحات ثبت شده ماین و میدان های جنگ را پاکسازی کرده است.

رامیز آلاکباروف، هماهنگ کننده بخش بشردوستانه سازمان ملل متحد در افغانستان، این حمله شنیع بالای کارمندان موسسه هلو را محکوم کرد.

وی گفت، «رقت آور است كه یک موسسه كه به خاطر پاکسازی ماین ها و دیگر مواد منفجره کار می کند و زندگی افراد آسیب پذیر را بهتر می سازد مورد هدف قرار بگیرد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

شاید هم مستقیم توسط خود تروریست های سپاه پاسداران ایران صورت گرفته باشد به هرحال ایران به دنبال جنگ قومی و مذهبی در افغانستان است و جنگ طالبان با دولت باعث تضعیف ساختار امنیتی افغانستان و نفوذ ایران به داخل افغانستان را سهل و آسان می کند

پاسخ

به نظر من اینکار توسط هزاره های مزدور وابسته به ایران و به دستور ایران صورت گرفته است برای همین است که پرسان کرده اند آیا در بین شما هزاره است تا اگر بین شأن هزاره بود آن ها را جدا کنند و بقیه را بکشند صورتشان را هم پوشانده بودند تا هزاره بودنشان مشخص نشود حکومت ایران از دین استفاده ابزاری می کند برای فریب دادن هزاره ها مرده باد حکومت دجالیه ایران

پاسخ

اگرچه این نوع اعمال جنایتکارانه خلاف قوانین جنگی است، اما دشمنان مردم افغانستان تصمیم به هدف قرار گرفتن نهاد های خیریه دارند. اگر این کار را طالبان انجام داده باشند، جنایت بزرگ را مرتکب شده اند. و ادعای طالبان مبنی بر مصوونیت به افراد یک ادعای اغفال‌کننده است. این گروه بار بار کارمندان نهاد های خدماتی را هدف قرار داده است. نهاد های خدمات رسانی، آکادمیک و مکان‌ های مقدس مصوونیت جنگی دارند؛ اما طالبان برخلاف تمام ارزش‌ های انسانی و حقوق بشری به جنایات شان در برابر این مکان ‌ها و افراد بی گناه ادامه می‌دهند. این کارمندان با پذیرفتن جدی ‌ترین خطرها و با جان ‌بازی تمام برای پاک‌ سازی مناطق، از خطر مرگ ‌بار ماین و دیگر مواد انفجاری می ‌پرداختند. آنان دشوارترین مسوولیت را داشتند و با انجام این مسوولیت جان مردم ملکی را نجات می‌دادند. هدف گرفتن آنان جنایت بزرگ و نابخشودنی است. خداوند عاملین این رویداد را نیست و نابود کند و برای شهدا جنت فردوس و برای خانواده های شان ابراز تسلیت عرض می کنم.

پاسخ